Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi hade en disskusion i stallet för ett tag sen ang hästars utevistelse. I stallet står till 90% hästar som tränas för att tävlas och på så sätt måste hållas skadefria.
Som det ser ut nu går hästarna ut kl 8 sen får man välja om ens hästa ska gå in 12 eller 15.
Disskusionen gick hursomhelst ut på om hästarna är ute i hage för att motioneras eller för att få frisk luft då de som har sina hästar i små hagar vill göra om delar av de stora hagarna till småhagar och de som vill ha hästarna i stora hagar vill göra om småhagarna till en enda stor hage. Båda "sidorna" vill få igenom sitt förslag för att undvika leran.
Vad anser ni vara "rätt och fel".
Varför tycker ni att hästarna ska få gå i stora hagar (våra småhagar är 12 kvadratmeter och det går endast en häst i varje)?
Räcker det inte med att hästarna får frisk luft?
Tänker inte säga vilken sida jag står på (men ni får gärna gissa )!!!
Fram med era åsikter ang utevistelse!!!
Mitt förra stall hade jättehagar (20 acres vardera, vet inte hur många hektar det är?) och där gick hästarna 20-25 i varje, uppdelade på ston och valacker. Maken till olyckor har jag aldrig sett. Mitt sto bröt benet i hagen 2005 och kom förutom det in med otaliga blessyrer. Min kompis sto bröt också benet samma år, också i hagen. Min valack fick örat nästan helt avbitet i januari 06 och i mars blev han sparkad i huvudet med bruten käke och krossad tand som följd. I somras var det en häst som fick benet avsparkat och fick avlivas på plats. Och igår kväll var det dags igen. Ytterligare en valack fick benet avsparkat och hann faktiskt dö innan någon upptäckte hur det var ställt (trots att detta skedde när det var mkt folk i stallet).
ALDRIG mer häst i stor flock säger jag bara.................
Låt säga att hästarna tränas 2 timmar varje dag, och att ytterligare 2 timmar per dygn går åt till att på olika vis ta hand om hästen (rykt, linda ben och vad det nu kan vara....) Då finns det ytterligare 20 timmar på ett dygn som hästen förhoppningsvis skall må bra och trivas. Vi har även enligt djurskyddslagen skyldighet att hålla våra djur så att de kan "bete sig naturligt". En häst är av naturen ett flockdjur som strövar kring på stora ytor och som ägnar stor del av sin vakna tid åt att äta. Vi kan självklart inte återskapa ett helt "naturligt flockliv" för våra tävlingshästar, men för att göra deras liv så bra som möjligt tror jag att vi måste åtminstone delvis efterlikna deras "naturliga liv" genom att ge dem möjlighet till någon sorts flocksamvaro (=fler än en häst per hage), möjlighet att röra på sig ute (=hage som är större än en box) och ge dem "något att tugga på" så ofta/länge som möjligt (=helst 4 fodringar per dag med mycket grovfoder).
För att svara mer konkret på din fråga, så har jag min häst i hage för att han skall få möjlighet att röra sig någorlunda fritt ute tillsammans med andra hästar - busa, springa, bara stå i ett hörn och vifta bort flugor åt varandra eller whatever.... Jag skulle aldrig kunna tänka mig att ha honom ensam i en "ruta" av boxstorlek, det skulle jag bara tillämpa om han av någon anledning hade boxvila och jag ändå ville att han skulle få frisk luft / se något annat än stallväggarna.
Leran är ju ett kapitel för sig. Vi har "löst" det så att vi har stora, grusade rasthagar med 6-7 hästar i varje där de går när det är som värst lerigt, och så har vi möjlighet att öppna grindar till större hagar så fort det fryser/snöar eller torkar upp och blir vår.
Kan tillägga att jag haft häst i detta stall i ca 10 år, tre olika egna hästar plus några som jag ridit mer tillfälligt/sporadiskt. Under denna tid har EN av dessa hästar varit halt i totalt tre dagar på grund av skada han ådrog sig i hagen (sårskada). De tre dagarna kunde jag givetvis inte träna, men i övrigt har jag både tränat och tävlat i den utsträckning jag velat trots att jag haft häst som gått i stor hage tillsammans med andra hästar!
Skaderisken tror jag är störst just i "bytet" mellan att gå en och en i hagar till att gå tillsammans som en flock. När flocken är någorlunda etablerad och alla hittat sin plats blir det sällan bråk, enligt min erfarenhet.
Jag kan bara säga att min häst tävlas på msv nivå i tre grenar och går ute från 8 - 17 i stooor hage med åtta kamrater. Han behöver mer än frisk luft när han är ute, det handlar inte om motion (även om det inte skadar konditionen) utan om mental stimulans.
6*6= 36 kvadratmeter stora hagar. Vet inte om jag kanske uttryckte mig otydligt?