En liten fråga.

selda

Trådstartare
När jag var i åldern 14-15år (för ca 12år sedan) var det någon som sa till mig att man skulle närma sig en islänning på ett annat sätt ex vid hämtning i hage och i boxen, att dom hade ett annat hälsnings sätt mot varandra och mot oss människor än vad dom "vanliga" hästarna har. Detta har satt sig fast i mitt bakhuvud så nu undrar jag hur mycket sanning det ligger i det påståendet.

Sv: En liten fråga.

Många hästraser är idag så människoanpassade att de naturliga instikterna mattats av. Islandshästen som ras har dock i större utsträckning kvar de naturliga instinkterna och kan därför många gånger reagera på samma sätt som de vildhästar som fortfarande finns kvar i världen också gör. (Sedan finns det förståss individuella variationer bland islandshästarna också. Vissa har väldigt starka vildhästinstikter - alla sådana jag mött har växt upp som vildhästar på norra Island. Andra verkar knappt ha några vildhästinstinkter kvar - alla sådana jag mött har varit svenska "trädgårdsuppfödningar" som helt tappat respektern för människorna. Både på gott och ont.)

En vildhäst som går rakt mot (eller tittar rakt på) en annan häst gör det för att driva bort denna häst. Därför kommer en häst med välbevarade vildhästinstinkter att gå undan om du går rakt fram emot den med snabba steg. Om du istället vänder dig bort ifrån hästen kan du upptäcka att hästen snart står och snusar dig i nacken. Ett annat knep kan vara att gå långsamt och dröjande - d v s inte uppföra sig som ett rovdjur.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 209
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 977
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 807
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London