En liten fråga kommer här

E

Egonson

Dum fråga, jag veeeeeet :p :o :rofl:
Men jag har funderat länge faktiskt. När man tävlar western över huvud taget, måste man då använda sig av några speciella hjälper eller kan man rida med de hjälper man själv och hästen är inskolade på så länge de är "normala"?
Måste det vara på ett speciellt sätt, typ sitt på höger sittben = gå till vänster, eller kan det lika gärna vara sitt på höger = gå till höger?
Hoppas nån fattar vad jag menar.. :o

Kan man typ rida western för engelska sits/skänkelhjälper eller måste man lära om hästen allt?

Sv: En liten fråga kommer här

klart att du kan använda dig av de hjälper du har för din häst, bara hästen förstår vad du menar och hästen går rätt så är det inga problem...

Om du vill kan du lära hästen att backa när du säger "Hoppla"
Så länge du och hästen förstår varandra och ni gör rörelserna rätt så spelar det ingen roll.

Men om du en dag får för dej att sälja hästen så kan du ju inte kalla den westernriden om den inte är riden med westernhjälper...

edit: Du får kanske poängavdrag om domaren ser/hör att du säger hoppla ;)

klart att du får rida din häst hur du vill. Men de flesta hjälper som används av westernryttare är beprövade hjälper som har sitt ursprung i någonting.

Okej, precis vad jag menade :bow:
Nej det är klart att jag inte säljer den som det då, kanske blir lite fel om man skulle. Ska inte sälja min häst, hon har livslångt hem hos mig så det är nemas problemas.

Nähä, får jag verkligen poängavdrag för det :confused:
Bah :mad: :angel:

Haha vilken rolig syn, HOPPLA så backar hästen :rofl:

bebbe529 skrev:
klart att du får rida din häst hur du vill. Men de flesta hjälper som används av westernryttare är beprövade hjälper som har sitt ursprung i någonting.

Ja, det är ju klart att det är så.
Men om man har "egna grejer" som funkar lika bra så tänkte jag om man fick lika gärna använda dom, och det fick man ju :bow:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 273
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 955
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka