en kort fråga ang mamma pappa dagar

S

strösslet

spåna runt på fk men hittade inge, hur många dagar kan man vara föräldraledig ?
hur många dagar få rman var om man delar hälften?
är de "bara" 480 ? eller fler dagar ????? så förvirrad

Sv: en kort fråga ang mamma pappa dagar

Ni har 480 dgr tillsammans vilket blir 240 dgr var. Ni kan överlåta dgr till varandra men ni har 60 dgr var som den andra inte kan få.

Ni har 480 dgr tillsammans vilket blir 240 dgr var. Ni kan överlåta dgr till varandra men ni har 60 dgr var som den andra inte kan få.

Och 90 av dom dagarna är lägsta nivå dagar, 180 kr om dagen. Resten av dagarna är beräknade efter SGI:n.

Om t.ex. pappan överlåter alla dagar utom 60 som är låsta hos honom får mamman 90 dagar med lägstanivån och 330 dagar med "SGI-ersättning".

okej tack så jätte mycket för era svar, jag hade fått allt om bakfoten. men nu i som i detta fall så har inte fadern fått arslet ur vagnen och skickat in sina papper till FK och enligt min egen sida så har ja alla dagar.. hur kan de komma sig ? är de bara för han inte skickat in dem ? eller kommer ja snart få hem ett papper om det att mina dagar är slut snart... ?
jag har 280 dagar kvar enligt fk sida, alltså 280 av 480 dagar.....

Hm, jag har inte kommit så långt med mina dagar, men min man har skickat in till fk så allt är klart, men alla dagarna står ändå på mig (480).
Jag tror att du får en förfrågan från fk när det är dags.
Enklast är nog ändå att ringa och prata med dom, jag upplever att deras kundtjänst är bra, jag har fått väldigt bra och trevligt bemötande.

Ooops knapplån och knappstöld, jag har också frågor :D

Så det blir ungefär 6 månader var som är "fullbetalda"? Om man inte tar ut helgerna så blir det kanske 6,5 månader var? Visst brukar man spara lite av de 90 lägredagarna så att man har om de blir sjuka framöver?

Brukar folk få dagis efter ett år? anmäler de sig genast barnet är fött?

Måste exakta fördelningen bestämmas omedelbums eller kan tex mamman få ändra sig i 6 månaden och ta 7 månader om det visar sig att någonting krånglar lite.

Visst kunde man ta ut ngn vecka innan födelse också, varvid dagarna minskar?

Hur tidigt måste man anmäla att man tänker vara föräldraledig, vecka 20, vecka 30? 40? efter att barnet är fött?

ok evighetsmånga frågor, men jag begriper verkligen ingenting och mina vänner med barn vägrar helt enkelt svara, de säger bara att man gör som man vill, surt dessutom, helt obegripligt, tydligen känsligt. (försäkringskassan när man ringer dem säger detsamma och begriper inte vad man vill veta. De säger bara att jag får hela tiden utom pappadagarna, de vägrar förstå att han vill ha halva och det är det jag frågar om.) Jag har liksom svårt att tro att det är helt regelbefriat... (ush sorry där kom en månads surmulenhet ut och ansatte er)

Typiskt nu är ju FK stängt.

Du kan få fram antalet dagar kvar för barnet, då syns dina och pappans dagar tillsammans. Sen någonstans ska de stå hur många dagar du har kvar.

Jag tror inte jag fick hem brev *hrm* men när jag begärde ersättning så stod det en liten ruta "du har bara x-antal dagar kvar" och så var det nog en länk till de pappret man fyller i för att överlåta dagar.

Ooops knapplån och knappstöld, jag har också frågor :D

Så det blir ungefär 6 månader var som är "fullbetalda"? Om man inte tar ut helgerna så blir det kanske 6,5 månader var? Visst brukar man spara lite av de 90 lägredagarna så att man har om de blir sjuka framöver?

Måste exakta fördelningen bestämmas omedelbums eller kan tex mamman få ändra sig i 6 månaden och ta 7 månader om det visar sig att någonting krånglar lite.

Hur tidigt måste man anmäla att man tänker vara föräldraledig, vecka 20, vecka 30? 40? efter att barnet är fött?

ok evighetsmånga frågor, men jag begriper verkligen ingenting och mina vänner med barn vägrar helt enkelt svara, de säger bara att man gör som man vill, surt dessutom, helt obegripligt, tydligen känsligt. (försäkringskassan när man ringer dem säger detsamma och begriper inte vad man vill veta. De säger bara att jag får hela tiden utom pappadagarna, de vägrar förstå att han vill ha halva och det är det jag frågar om.) Jag har liksom svårt att tro att det är helt regelbefriat... (ush sorry där kom en månads surmulenhet ut och ansatte er)
Ska försöka svara på det jag kan! Men prova att kontakta fk igen, du kanske hade otur med den du fick prata med!

Vad gäller dagis så måste du kontakta kommunen där du bor, det är inget som fk har med att göra.

Du kan begära föräldrapenning månad för månad om du vill!

Du kan ta ut dagar innan barnet föds varvid dagarna minskar.

Anmälan om föräldrapenning gör du genom att skicka in moderskapsintyget som du får av barnmorskan till försäkringskassan.

Så det blir ungefär 6 månader var som är "fullbetalda"? Om man inte tar ut helgerna så blir det kanske 6,5 månader var?
För att få ut max (80% av din lön) måste du ta ut 7 dagar/vecka.

Visst brukar man spara lite av de 90 lägredagarna så att man har om de blir sjuka framöver?
Blir barnet sjukt betalar FK ut tillfällig föräldrapenning, samma sak om du som föräldraledig t.ex. åker på magsjuka och inte kan ta hand om barnet, då kan pappan ta ut tillfällig FP och ta hand om barnet. Tillfällig FP tas inte av dagarna med FP utan är egna.

Lägstanivå dagarna kan vara bra att ha om man t.ex. planerar att gå ner i arbetstid efter föräldraledigheten. För när barnet fyller 1 år så räknas SGIn om. Då måste man antingen ta ut minst 5 dagar FP/vecka, studera/vara arbetslös 100% eller jobba deltid + ta ut FP deltid. Gör man inte det så ändras ens årsinkomst till 0 kr och skulle man då t.ex. bli sjukskriven får man ju inga pengar!
Samma sak om man går ner i arbetstid och jobbar 75%, då måste man ta ut 25% FP annars räknas SGIn om på ens 75% lön. Så ersättningen man får då av FK är 80% av sin 75% lön.

Alla kommuner har platsgaranti om man söker de antalet månader innan man vill att barnet ska börja som de skriver. Man får alltid plats men kanske inte på de alternativ man sökt. Man brukar söka tidigast 8 månader och senast 4 månader innan man vill att barnet ska ha sin plats. Så vill man ha en plats från 1 års ålder ska man söka när barnet är mellan 4 och 8 månader gammalt.

Har man e-legitimation så kan man begära ut FP månad för månad.
En ersättningsmånad är mellan den 21-20e. Så begär man ersättning mellan den 21 oktober - 20 november senast den 20 november betalas de ut den 25e.
(Så var det if när jag var hemma med sonen, datumena kan ju ändrats nu...)

Man kan börja ta ut föräldrapenning 60 dagar innan barnet föds.

Efter ultraljudet när man fått ett datum på bebisen får man ett moderskapsintyg antingen direkt efter ultraljudet eller nästa besök hos sin barnmorska som man skickar in till försäkringskassan.

kl

Passar på att slänga in en fråga även jag =)

Efter att barnet fyllt ett år måste man ju ta ut fem dagar/vecka för att behålla sgi:n. Kan man blanda dagarna som man vill med lägsta nivå dagar och sgi dagar?

om man jobbar en dag/vecka och tar ut fyra dagar fp, får man färre dagar då?

//Julia

Efter att barnet fyllt ett år måste man ju ta ut fem dagar/vecka för att behålla sgi:n. Kan man blanda dagarna som man vill med lägsta nivå dagar och sgi dagar?
Jag tog bara ut lägsta nivå dagar och jag behöll min sgi fram till jag fick nytt jobb då räknades mitt sgi om på den lönen.

om man jobbar en dag/vecka och tar ut fyra dagar fp, får man färre dagar då?
Färre av vilka dagar?

*kl*

Det är väldigt rörigt allt det här, jag har försökt läsa på FK's hemsida och även ringt och ställt hundra frågor alla redan men jag tycker att det är väldigt krångligt alltihop. Jag är grymt imponerad av er Gnarpis och jerseyko :bow:

Då passar även jag på att ställa en fråga:

Får mamman och pappan vara föräldralediga samtidigt? Ex:
Mamman tar 3 dagar/vecka och pappan tar 4 dagar/vecka? Eller tvärtom.

Så man jobbar alltså de dagar man inte är föräldraledig, dvs jobbar 2 dagar och föräldraledig 3.

Senast ändrad:

*kl*

Det är väldigt rörigt allt det här, jag har försökt läsa på FK's hemsida och även ringt och ställt hundra frågor alla redan men jag tycker att det är väldigt krångligt alltihop. Jag är grymt imponerad av er Gnarpis och jerseyko :bow:

Då passar även jag på att ställa en fråga:

Får mamman och pappan vara föräldralediga samtidigt? Ex:

Oj, jag blir generad :o
Men din fråga är jag lite osäker på. Tror att man måste arbeta också då.
Sannolikt vet jerseyko :laugh:

Så man jobbar alltså de dagar man inte är föräldraledig, dvs jobbar 2 dagar och föräldraledig 3.

Ja det får man, men för att få rätt till föräldrapenning på arbetsfria dagar måste man ta ut 1 dag föräldrapenning före/efter. T.ex. är ju oftast lördagar och söndagar arbetsfria. Då måste man ta ut föräldrapenning även på fredag eller måndag.

Färre föräldradagar (alla dagar)... Någon sa det till mig att om man jobbar någon dag i veckan för att inte ta ut fem dagar men ändå behålla sin sgi, så förlorar man dagar... men det kanske inte stämmer?

//Julia

Låter väldigt väldigt konstigt om det skulle vara så. Jag jobbade och tog fp om vartannat och har aldrig hört något sådant!

Färre föräldradagar (alla dagar)... Någon sa det till mig att om man jobbar någon dag i veckan för att inte ta ut fem dagar men ändå behålla sin sgi, så förlorar man dagar... men det kanske inte stämmer?

//Julia

Nej det är a-kassan som har sånna regler.
Jobbar du deltid minskas antalet ersättningsdagar och jag minns inte hur det är exakt och minns inte vad min kompis sa att hon fick utbetalat, men jag tror hon fick något i stil med om hon jobbade 8 timmar på en vecka fick hon 3 dagar a-kassa, jobbade hon 16 timmar fick hon 2 dagar och jobbade hon mer ingen a-kassa alls + att antalet ersättningsdagar minskade regält.

Gött, då hade hon som berättade det för mig säkert blandat ihop det! Vad skönt, då kan man ju jobba lite också för att spara dagar!

//Julia - som kan vara hemma lääääääänge till =)

Vad skönt, då kan man ju jobba lite också för att spara dagar!
Japp, det gör jag nu, och så även i vår!
Jobbar halvtid 4 dagar i veckan och tar ut fp en dag.

Måste bara ringa och prata med FK igen hur det blir efter att Liten fyllt 1, pratade med en handläggare innan och försökte få reda på just hur det är med SGI:n efter att de fyllt ett år eftersom man måste vara sysselsatt till 100%. På henne lät det som att det räcker med att jag jobbar "100% av min halvtidstjänst" för att behålla min SGI...
Innan har jag ju inte haft någon sgi utan gått på lägsta ersättning, men iochmed att jag jobbar nu kommer jag få höjd sgi från nyår (som jag planerat mina dagar nu, det fanns någon 180-dagarnsregel innan de höjer ersättningen) och då vill jag ju inte bli av med den på en gång!
Tänkte försöka planera ihop dagarna så vi kan hålla Liten från dagis hela 2010 (och sen klämma ur oss ett syskon i början av 2011 :angel:)!!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 679
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 241
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 840
Senast: Twihard
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
7 013
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar