En I-landsbos bekännelser - det här tycker jag är osmakligt i min lilla värld.

Mineur

Trådstartare
Moderator
Mina nära & kära driver ganska ofta med mig och kallar mig överkänslig då jag ibland tycker en del saker är äckliga/osmakliga medan de tycker det är helt normalt. Nu tänkte jag höra mig lite för och se hur det står till hos andra människor och om jag verkligen är så känslig som en del vill påstå...

Några exempel på saker som jag finner äckliga:

- Att fila naglarna i till exempel soffan, sängen eller vid datorn. (i mina ögon är det äckligt med en massa döda hudceller som faller ner, det blir smutsigt och detta bör skötas utomhus eller över en vask/toa där man kan spola bort det)
- Att ligga en längre stund i solstolen utan att ha en handduk emellan kropp och stol. (svettig blir man ju - speciellt om man sitter så tätt intill ett syntetiskt material som solstolar oftast som alltid är gjorda av)
- Att torka upp yoghurt, mjölk, kaffe eller andra direkta matrester med disktrasan. (här tar jag i första hand hushållspapper för att bli av med det "kladdiga"; disktrasan använder jag sedan på relativt rena ytor för att finputsa liksom)
- Att ta tandtråd på annat ställe än i badrummet. (det skvätter ju ut matrester :eek:)
- Att sitta till bords med andra människor och äta utan tröja/annat relevant klädesplagg. (det här tycker jag illa om mest för att jag finner det osmakligt att stirra in i någon annans bröstkorg el. dyl medan jag äter)
- Att gå omkring svettig efter ett träningspass längre än nödvändigt. (jag fattar ju att man måste varva ner och sluta svettas, men sen...)
- Att använda en ren diskborste till att borsta bort grovsmuts - t.ex. stekflott eller liknande. (diskborsten blir ju alldeles brun och äcklig! jag vill helst ha en för grovrengörning och en för själva diskandet...)

Sedan tycker jag illa om när någon annan oinbjuden kryper ner i min säng bland mina lakan eller går omkring barfota inomhus också, men det har jag insett att de flesta andra människor inte har något problem med...

Så, Buke - do judge! Är jag överkänslig, eller finns det någon som tycker likadant? Vad av ovanstående hade ni varit okej med - och finns det något annat ni tycker är äckligt som jag inte tagit med? Det är helt okej att driva med mig och reta mig för min känslighet - jag är som sagt ganska härdad redan :D
 
Jag är nog också känslig isåfall för jag tycker inte att något av ovanstående är något konstigt eller överkänsligt alls.
 
Tja, det beror på vad man menar med "oinbjuden" - jag hade nog inte blivit allt för glad om jag hade hittat en främmande människa i min säng :D

Men i övrigt så anser jag att du verkar ha lite skumt sätt att resonera. Verkar jobbigt att ägna en massa energi åt sådana småsaker.
 
@TinyWiny Trevligt och lättande att höra, då är jag kanske inte helt ute och cyklar i alla fall! :up:

@Andromedae: Haha, jo allt är ju relativt... :p Och ja, du har förmodligen rätt i att jag ödslar lite onödigt mycket energi på att tänka och dra slutsater - det är liksom en av mina specialitéer! Men jag tycker verkligen att det är direkt äckligt och motbjudande, och en sådan åsikt är svår att ändra på trots att jag vet att andra inte tänker likadant. På vilket sätt tycker du att mitt sätt att resonera är skumt? Att jag har lite överdrivet mycket "katastroftänkande" och ser lite väl skarpa konsekvenser ibland är jag medveten om, men i min hjärna är det fullt logiskt och alla anledningar till varför jag tycker det är äckligt är helt vettiga enligt mig.

@MiniLi Det är okej, jag kan kalla mig själv överkänslig istället! ;) Tack för din åsikt, det är intressant att se hur olika vi är!
 
- Att fila naglarna i till exempel soffan, sängen eller vid datorn. (i mina ögon är det äckligt med en massa döda hudceller som faller ner, det blir smutsigt och detta bör skötas utomhus eller över en vask/toa där man kan spola bort det)

Detta satt jag precis och gjorde :o i soffan...
 
Nej ingen får ligga på min sänghalva och jag själv duschar alltid innan jag går och lägger mig. Måste tvätta håret innan ;)
Räknar dagar också gällade lakan hur länge de legat i sängen, max en vecka sen åker de in i tvättmaskinen ;) Känslig för lukter ..
 
Jag satt och klippte naglarna vid köksbordet senast igår :D

Men jag är lite småkänslig för annat jag.
 
@Mineur Du är inte ensam! Jag är också extremt känslig för sådana saker och blir lätt äckelmagad. Har förmodligen ärvt det av min mamma som dock numera i jämförelse med mig inte är på långa vägar lika känslig :p

Har fotfobi. Det är en av de värsta sakerna jag vet så om någon dessutom liksom inte sköter sina fötter ordentligt blir det dubbelt så jobbigt :nailbiting: Och det där med folk i sängen. No thanks! Det räcker med mig och min sambo, vill inte ha ner en massa annat folk där som dessutom ev har obehagliga fötter. Min sambo retas gärna om det här med fötter. Själv skulle jag gärna införa en lag om fotamputering, men det blir ganska problematiskt ;)

Andra saker som är big no:
- Klippa naglarna någon annanstans än på toaletten
- Använda toalettpapper utanför toaletten till typ maten :eek:
- Stapla kladdiga tallrikar på varandra. Även om man såklart diskar båda sidor vill jag inte ha kletet på mig!

Förr var jag ännu värre. Kunde inte använda bestick till maten om någon hållit i något annat än själva "skaftet", tappade jag kläder på golvet hemma trots väldigt rent tvättade jag om det :o En handduk jag använt efter en dusch kunde jag inte föreställa mig att använda mer än en gång och ibland duschade jag 2 ggr om dagen pga hästar osv.
 
@pepp och @Matmissbrukaren Påminn mig om att jag ska genomsöka er efter nagelfilar och nagelsaxar ifall ni av nån anledning kommer hem till mig någon gång! ;)

@MayGrace Det där med att räkna lakansdagar känner jag igen, fast min smärtgräns går vid 2-3 veckor (beroende på klimat, allmäntillstånd och eventuellt, eh, sällskap :angel:) faktiskt! Dock duschar jag inte alltid innan jag går och lägger mig, men jag ser till att jag känner mig fräsch i alla fall...

@nexxa Åh, ännu en jämlike! Skönt att du ändrats lite sedan förr dock, för det där sista med bestick, tvätt och liknande lät väldigt överkänsligt till och med i mina öron :eek: :p Men jag håller med om både nagelklippning och stapla tallrikar (fast det sista bryr jag mig bara om ifall det är jag som diskar haha), och lite småäckligt med fötter är det minsann också... Toapappret fattar jag dock inte alls - det är ju gjort av samma skrot och korn som hushållspapper?! :confused:
 
- Att fila naglarna i till exempel soffan, sängen eller vid datorn. (i mina ögon är det äckligt med en massa döda hudceller som faller ner, det blir smutsigt och detta bör skötas utomhus eller över en vask/toa där man kan spola bort det)

Nu filar jag inte naglarna, men det händer att jag klipper i soffan då med en utlagd servett som fångar upp allt.

- Att ligga en längre stund i solstolen utan att ha en handduk emellan kropp och stol. (svettig blir man ju - speciellt om man sitter så tätt intill ett syntetiskt material som solstolar oftast som alltid är gjorda av)

Äh, men blir svettig när man solar. Så gör jag jämt.

- Att torka upp yoghurt, mjölk, kaffe eller andra direkta matrester med disktrasan. (här tar jag i första hand hushållspapper för att bli av med det "kladdiga"; disktrasan använder jag sedan på relativt rena ytor för att finputsa liksom)

Gör jag, det är ju det disktrasan är till för. Dock byts dom ofta.

- Att ta tandtråd på annat ställe än i badrummet. (det skvätter ju ut matrester :eek:)

Haha! Hur sjutton tandtrådar man om det skvätter matrester?!

- Att sitta till bords med andra människor och äta utan tröja/annat relevant klädesplagg. (det här tycker jag illa om mest för att jag finner det osmakligt att stirra in i någon annans bröstkorg el. dyl medan jag äter)

Beror på, med folk jag känner när man sitter ute i solen så bryr jag mig inte.

- Att gå omkring svettig efter ett träningspass längre än nödvändigt. (jag fattar ju att man måste varva ner och sluta svettas, men sen...)

Beror på.

- Att använda en ren diskborste till att borsta bort grovsmuts - t.ex. stekflott eller liknande. (diskborsten blir ju alldeles brun och äcklig! jag vill helst ha en för grovrengörning och en för själva diskandet...)

Håller med.

-Sedan tycker jag illa om när någon annan oinbjuden kryper ner i min säng bland mina lakan eller går omkring barfota inomhus också, men det har jag insett att de flesta andra människor inte har något problem med...

Lyckligtvis brukar inte folk oinbjudna krypa ned i min säng.

Jag trodde jag var känslig, men tydligen inte så ;) Dock är jag väldigt petig med mycket, måste bädda rent 2 gånger i veckan, byter diskhandduk kanske varannan dag, handhandduk 2-3 gånger i veckan. Jättepetig med hygienen kring mat.
 
Mina nära & kära driver ganska ofta med mig och kallar mig överkänslig då jag ibland tycker en del saker är äckliga/osmakliga medan de tycker det är helt normalt. Nu tänkte jag höra mig lite för och se hur det står till hos andra människor och om jag verkligen är så känslig som en del vill påstå...

Några exempel på saker som jag finner äckliga:

- Att fila naglarna i till exempel soffan, sängen eller vid datorn. (i mina ögon är det äckligt med en massa döda hudceller som faller ner, det blir smutsigt och detta bör skötas utomhus eller över en vask/toa där man kan spola bort det)
- Att ligga en längre stund i solstolen utan att ha en handduk emellan kropp och stol. (svettig blir man ju - speciellt om man sitter så tätt intill ett syntetiskt material som solstolar oftast som alltid är gjorda av)
- Att torka upp yoghurt, mjölk, kaffe eller andra direkta matrester med disktrasan. (här tar jag i första hand hushållspapper för att bli av med det "kladdiga"; disktrasan använder jag sedan på relativt rena ytor för att finputsa liksom)
- Att ta tandtråd på annat ställe än i badrummet. (det skvätter ju ut matrester :eek:)
- Att sitta till bords med andra människor och äta utan tröja/annat relevant klädesplagg. (det här tycker jag illa om mest för att jag finner det osmakligt att stirra in i någon annans bröstkorg el. dyl medan jag äter)
- Att gå omkring svettig efter ett träningspass längre än nödvändigt. (jag fattar ju att man måste varva ner och sluta svettas, men sen...)
- Att använda en ren diskborste till att borsta bort grovsmuts - t.ex. stekflott eller liknande. (diskborsten blir ju alldeles brun och äcklig! jag vill helst ha en för grovrengörning och en för själva diskandet...)

Sedan tycker jag illa om när någon annan oinbjuden kryper ner i min säng bland mina lakan eller går omkring barfota inomhus också, men det har jag insett att de flesta andra människor inte har något problem med...

Så, Buke - do judge! Är jag överkänslig, eller finns det någon som tycker likadant? Vad av ovanstående hade ni varit okej med - och finns det något annat ni tycker är äckligt som jag inte tagit med? Det är helt okej att driva med mig och reta mig för min känslighet - jag är som sagt ganska härdad redan :D

Jag är äckelmagad, lat och arbetsskadad, jag löser det genom att städa hela tiden, byta disktrasor, diskborstar mm ofta. Då gör det inget om man borstar hår eller klipper klor för det dammsugs upp på en gång.

Det jag har svårast för är ytterkläder, väskor eller smutsiga fötter i sängen. Solkighet är såå ofräscht.
 
Jag kan fila naglarna lite var som helst (inte i sängen dock, det är väl å andra sidan enda "gränsen" jag har där) och torkar upp lite vad som helst med disktrasan.

När det gäller diskborstar så slänger jag in dem i diskmaskinen när de blir synligt smutsiga, hur smidigt som helst och efteråt är de som nya igen.

Men annars.. även jag är gärna påklädd och icke-svettig, speciellt bland folk. En gång ringde jag en bekant för att prata lite i telefon, personen satt då och åt middag efter ett träningspass och skulle snart hoppa in i duschen. Kan tilläggas att den personen tränar hårt(!) vid alla träningspass och utan tvekan blir svettig. För mig hade det varit otänkbart att äta mat innan duschen, men jag är övertygad om att min bekanting långt ifrån sällan äter först.

Min säng däremot är jag inte jättepetig med, men så har jag hund i den också nästan dygnet runt. Visst, jag ser nog hellre att folk sätter sig på en stol än i min säng, men om de sätter sig i min säng så är det inte hela världen. Krypa ner i sängen däremot.. varför ska man göra det om inte för att sova? :confused:

Och på tal om sängar, jag ryser när jag hör talas om folk som byter sängkläder en gång i månaden eller ännu mer sällan. Här byts sängkläder varannan vecka. Visst kan jag förstå det om man inte har husdjur, är noga med hygienen osv, men när andra pälsdjursägare som också har djuren i sängen berättar att det nog var 5-6 veckor sen de bytte sängkläder... Huh vad äckligt det måste bli!
 
Mina nära & kära driver ganska ofta med mig och kallar mig överkänslig då jag ibland tycker en del saker är äckliga/osmakliga medan de tycker det är helt normalt. Nu tänkte jag höra mig lite för och se hur det står till hos andra människor och om jag verkligen är så känslig som en del vill påstå...

Några exempel på saker som jag finner äckliga:

- Att fila naglarna i till exempel soffan, sängen eller vid datorn. (i mina ögon är det äckligt med en massa döda hudceller som faller ner, det blir smutsigt och detta bör skötas utomhus eller över en vask/toa där man kan spola bort det)
- Att ligga en längre stund i solstolen utan att ha en handduk emellan kropp och stol. (svettig blir man ju - speciellt om man sitter så tätt intill ett syntetiskt material som solstolar oftast som alltid är gjorda av)
- Att torka upp yoghurt, mjölk, kaffe eller andra direkta matrester med disktrasan. (här tar jag i första hand hushållspapper för att bli av med det "kladdiga"; disktrasan använder jag sedan på relativt rena ytor för att finputsa liksom)
- Att ta tandtråd på annat ställe än i badrummet. (det skvätter ju ut matrester :eek:)
- Att sitta till bords med andra människor och äta utan tröja/annat relevant klädesplagg. (det här tycker jag illa om mest för att jag finner det osmakligt att stirra in i någon annans bröstkorg el. dyl medan jag äter)
- Att gå omkring svettig efter ett träningspass längre än nödvändigt. (jag fattar ju att man måste varva ner och sluta svettas, men sen...)
- Att använda en ren diskborste till att borsta bort grovsmuts - t.ex. stekflott eller liknande. (diskborsten blir ju alldeles brun och äcklig! jag vill helst ha en för grovrengörning och en för själva diskandet...)

Sedan tycker jag illa om när någon annan oinbjuden kryper ner i min säng bland mina lakan eller går omkring barfota inomhus också, men det har jag insett att de flesta andra människor inte har något problem med...

Så, Buke - do judge! Är jag överkänslig, eller finns det någon som tycker likadant? Vad av ovanstående hade ni varit okej med - och finns det något annat ni tycker är äckligt som jag inte tagit med? Det är helt okej att driva med mig och reta mig för min känslighet - jag är som sagt ganska härdad redan :D

Måste säga att jag får närapå en allergisk reaktion när jag hör att folk spolar i toaletten, antingen hos mej eller offentlig toalett, med locket uppe.... Tänk allt som fullkomligt dränks av vidriga bakterier:yuck:
 
Måste säga att jag får närapå en allergisk reaktion när jag hör att folk spolar i toaletten, antingen hos mej eller offentlig toalett, med locket uppe.... Tänk allt som fullkomligt dränks av vidriga bakterier:yuck:

Ja! Särskilt hemma hos mig hatar jag när folk spolar med locket uppe.
 
Och på tal om sängar, jag ryser när jag hör talas om folk som byter sängkläder en gång i månaden eller ännu mer sällan. Här byts sängkläder varannan vecka. Visst kan jag förstå det om man inte har husdjur, är noga med hygienen osv, men när andra pälsdjursägare som också har djuren i sängen berättar att det nog var 5-6 veckor sen de bytte sängkläder... Huh vad äckligt det måste bli!

Haha, jag ryser när jag hör folk som bara byter varannan vecka ;)
 
Haha, jag ryser när jag hör folk som bara byter varannan vecka ;)

Haha! Hur ofta byter du sängkläder? I min bekantskapskrets framstår jag som galen när jag byter "såå ofta". Hade jag varit en person som svettats ens lite eller fått upp grus och annat i sängen, då hade jag bytt ännu oftare.
 
Jag har nog inte reagerat nämnvärt på nått av de där, men om du är överkänslig? Nja, alla är vi ju olika:)

Fast förresten, fila naglar har jag aldrig tänkt på skulle vara äckligt, men folk som klipper naglarna och inte är speciellt nog att samla i hop "resterna" tycker jag är lite:wtf: , lyckligt vis vet jag inte allt för många som gör de!

Edit. När folk har en toarulle i köket istället för en hushållsrulle tycker jag är fruktansvärt!
 

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 889
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 254
Senast: Karminnie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·
A
Hästvård Intressant det här med täcken.. Måste man täcka hästen? Varför täcker man sin häst? Jag har många gånger diskuterat det här med...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
15 384
Senast: nimbo4ever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp