En I-landsbos bekännelser - det här tycker jag är osmakligt i min lilla värld.

Fila naglar i soffan är väl en sak, men jag kände faktiskt en viss avsmak när mitt ex filade FÖTTERNA i soffan.. Han gjorde det dock bara en gång...
 
För mig känns det där inte som några konstigheter. Hade däremot inte uppskattat om någon annan än mig eller min sambo kröp ner i vår säng :)
 
Jag tycker att det här var störtintressant då jag är en av dem som inte äcklas av mycket och kan säkert beskrivas som äcklig ibland :angel: Men jag såg faktiskt ett par saker som t.o.m jag är petig med.

- Att fila naglarna i till exempel soffan, sängen eller vid datorn. (i mina ögon är det äckligt med en massa döda hudceller som faller ner, det blir smutsigt och detta bör skötas utomhus eller över en vask/toa där man kan spola bort det)

Jag biter på mina naglar, inga problem :o:angel:;)

- Att ligga en längre stund i solstolen utan att ha en handduk emellan kropp och stol. (svettig blir man ju - speciellt om man sitter så tätt intill ett syntetiskt material som solstolar oftast som alltid är gjorda av)

Jag solar inte så mycket så jag vet inte vad jag skulle göra men ser det såhär. Är det av plast och man ser hur svetten rinner på stolen efter man har använt den så är det väl hyggligt att torka av den tycker jag. Annars är det väl mera upp till en själv om man är för lat för att hämta en handduk eller tycker det är lite kylande med plasten :p Om det är tyg och man ser att det är blött efter svett så kan man väl vara hygglig och hänga det på tork eller något efter ha använt det, skulle inte vara skönt att sitta ned i en solstol sjöblöt av någon annans svett så man märker det :crazy:

- Att torka upp yoghurt, mjölk, kaffe eller andra direkta matrester med disktrasan. (här tar jag i första hand hushållspapper för att bli av med det "kladdiga"; disktrasan använder jag sedan på relativt rena ytor för att finputsa liksom)

Små droppar/pölar: Ta upp med fingret och slicka av :angel:
Större: Hushållspapper då jag, av lathet, ids inte skölja av disktrasan efteråt, ska vara enkelt och lätt.

- Att ta tandtråd på annat ställe än i badrummet. (det skvätter ju ut matrester :eek:)

Hjälp, måste vara stora matrester om det skvätter ut :rofl: Jag använder tandtråd i sängen innan jag ska sova :angel:

- Att sitta till bords med andra människor och äta utan tröja/annat relevant klädesplagg. (det här tycker jag illa om mest för att jag finner det osmakligt att stirra in i någon annans bröstkorg el. dyl medan jag äter)

Här ser jag faktiskt något jag håller med om! :D Bara bikini/BH känns lite onödigt också, ta på något linne eller något tack. Men ibland när jag ska duscha på morgonen så käkar jag frukost i bara nattlinnet/t-shirten så pyjamas har jag inget emot.

- Att gå omkring svettig efter ett träningspass längre än nödvändigt. (jag fattar ju att man måste varva ner och sluta svettas, men sen...)

Gränsen för mig kommer nog inte förrän efter en-två timmar efter träningen, beroende på om man luktar. Om du inte tänkt duscha, åtminstone tvätta dig lite och/eller byt kläder.

- Att använda en ren diskborste till att borsta bort grovsmuts - t.ex. stekflott eller liknande. (diskborsten blir ju alldeles brun och äcklig! jag vill helst ha en för grovrengörning och en för själva diskandet...)

Jag ogillar smutsiga diskborstar och använder ändå hett hårt vatten för att ta bort det värsta, men annars så använder jag diskborsten ändå och försöker istället få den bli ungefär lika ren som innan.

Fattar annars inte heller varför någon skulle krypa ned mellan lakanen i min säng, skulle nog glo lite konstigt :cautious::laugh: Men har inga problem med folk som sätter eller lägger sig i min säng ovanpå täcket, tycker inte det är särskilt konstigt.
Inte heller barfota. Skor är inte acceptabla inomhus för min del då jag blir lite irriterad över det synliga smutset men strumpor eller barfota spelar ingen roll hos mig, jag tror inte de flesta går barfota särskilt mycket utomhus.

Men en sak som jag blir störtirriterad över är när det har varit gäster hos oss och så går man in i badrummet och ser att toalettlocket är uppe :arghh: Jag tror dock att det är mera av vana för min del än äckelkänslor då jag är uppväxt med att man ska stänga toalettlocket och tyckte att det var jättekonstigt om någon inte gjorde det då jag trodde att alla gjorde så :p

Och jag gissar att jag inte ska nämna hur ofta jag byter mina lakan här :o:angel:
 
- Att torka upp yoghurt, mjölk, kaffe eller andra direkta matrester med disktrasan. (här tar jag i första hand hushållspapper för att bli av med det "kladdiga"; disktrasan använder jag sedan på relativt rena ytor för att finputsa liksom)

- Att använda en ren diskborste till att borsta bort grovsmuts - t.ex. stekflott eller liknande. (diskborsten blir ju alldeles brun och äcklig! jag vill helst ha en för grovrengörning och en för själva diskandet...)

Det där är verkligen jag rakt igenom. Haha, sitter med gåshud över hela kroppen just nu när jag läser igenom ovanstående alternativ. :rofl: Tycker att det är extremt äckligt. Min pappa är extremt duktig på båda två och jag får panik varje gång.
 
Åh kom på en saker till när jag läste igenom tråden lite igen. Min mamma är en av dem som tycker att man ska tvätta sig efter ha varit ute och jag har tyckt att hon är lite knäpp för det :o Det är ju inte liksom så att världen är farlig där ute och något ska ju kroppen tåla :p

Mitt smink har jag inget emot om någon annan lånar heller - blir bara lite försiktig om det är min favorit och jag har bara liiite kvar av det :p Alltså inga problem av hygieniska skäl, har inte ens tänkt tanken.
 
Men alltså, är det någon som kan förklara varför det är "äckligt" att använda toapapper för att torka upp något i t.ex. köket?! Jag menar, förutsatt att det är oanvänt är det väl lika fräscht som vilket rent hushållspapper som helst? Eller? :confused:

Jag associerar den för mycket med toaletten för att inte få en känsla av skitighet eller vad man ska säga, lika som jag nog skulle tycka de ser/känns äckligt att tex skrubba diskhon med en spritt ny toaborste. Inte för att jag tror så många gör de direkt,haha. Men känslan bara;)

Tar man en helt ny så är de ju klart att de inte är nått äckligt med de, egentligen:)
 
Jag är totalt okänslig mot typ, allt. Inget utav det som beskrivits i tråden skulle få mig att "må dåligt". Sen kanske jag inte hostar i handen osv men jag äcklas faktiskt inte av att någon annan gör det.

"När folk har en toarulle i köket istället för en hushållsrulle tycker jag är fruktansvärt!"
Det här till exempel har jag! Ser inget problem med det. Det är exakt samma papper men häften så stort.
Jag byter lakan i sängen HÖGST en gång i månaden.
Spolar rätt ofta med toalettlocket uppe.
Listan kan nog göras längre...

Som sagt, jag lägger inga värderingar i hur andra gör men själv lägger jag hellre min tid och mina tankar på annat ;) Vilket jag förstår inte alltid är ett val, inte heller i mitt fall, jag bara är sådan.
 
Jag tycker inte att du är extrem, jag har också vissa grejer jag bara inte tål. Till exempel får ingen annan använda min handduk, gör de det måste jag byta. Samma med kudde/örngott.
Klippa/fila naglar gör man i badrummet, man ska stänga toalocket innan man spolar, stänga toadörren även om man "bara ska kissa", i köket lämnar man inte disk framme utan diskar eller sätter det i diskmaskinen om man har en sådan... Jag kan gå på en bra stund alltså ;) Framför allt vill jag att det ska se lite undanplockat och prydligt ut, var sak på sin plats. Visst händer det att jag lämnar den rena tvätten i en hög på skrivbordet ett par dar om jag inte hinner eller orkar ta det direkt, men kläder i soffan är jag allergisk mot. Min sambo är urtypen av en slarver och han tycker jag är dölöjlig med mina "regler", och hävdar bestämt att jag måste ha någon bokstavskombination bara för att jag gillar när saker ligger i raka rader. :meh:
 
Mina nära & kära driver ganska ofta med mig och kallar mig överkänslig då jag ibland tycker en del saker är äckliga/osmakliga medan de tycker det är helt normalt. Nu tänkte jag höra mig lite för och se hur det står till hos andra människor och om jag verkligen är så känslig som en del vill påstå...

Några exempel på saker som jag finner äckliga:

- Att fila naglarna i till exempel soffan, sängen eller vid datorn. (i mina ögon är det äckligt med en massa döda hudceller som faller ner, det blir smutsigt och detta bör skötas utomhus eller över en vask/toa där man kan spola bort det)
- Att ligga en längre stund i solstolen utan att ha en handduk emellan kropp och stol. (svettig blir man ju - speciellt om man sitter så tätt intill ett syntetiskt material som solstolar oftast som alltid är gjorda av)
- Att torka upp yoghurt, mjölk, kaffe eller andra direkta matrester med disktrasan. (här tar jag i första hand hushållspapper för att bli av med det "kladdiga"; disktrasan använder jag sedan på relativt rena ytor för att finputsa liksom)
- Att ta tandtråd på annat ställe än i badrummet. (det skvätter ju ut matrester :eek:)
- Att sitta till bords med andra människor och äta utan tröja/annat relevant klädesplagg. (det här tycker jag illa om mest för att jag finner det osmakligt att stirra in i någon annans bröstkorg el. dyl medan jag äter)
- Att gå omkring svettig efter ett träningspass längre än nödvändigt. (jag fattar ju att man måste varva ner och sluta svettas, men sen...)
- Att använda en ren diskborste till att borsta bort grovsmuts - t.ex. stekflott eller liknande. (diskborsten blir ju alldeles brun och äcklig! jag vill helst ha en för grovrengörning och en för själva diskandet...)

Sedan tycker jag illa om när någon annan oinbjuden kryper ner i min säng bland mina lakan eller går omkring barfota inomhus också, men det har jag insett att de flesta andra människor inte har något problem med...

Så, Buke - do judge! Är jag överkänslig, eller finns det någon som tycker likadant? Vad av ovanstående hade ni varit okej med - och finns det något annat ni tycker är äckligt som jag inte tagit med? Det är helt okej att driva med mig och reta mig för min känslighet - jag är som sagt ganska härdad redan :D


Haha, jag är nog inte särskilt känslig känner jag spontant:D Det där med att gå runt svettig efter ett träningspass, ehe, tränade för 1,5 timme sedan men har fortfarande inte pallat duscha. Dock bytt kläder:p Nu ska jag iofs iväg ikväll så kommer väl kanske få ta en dusch, men annars skulle jag nästan kunna vähnta till imorgon, ska ju träna imorgon bitti igen!:D

Att sitta till bords utan kläder (tröja) hade jag heller inte reagerat på, vad är äckligt med en bröstkorg liksom?

Men just det! Något jag faktiskt tycker är äckligt är att ha toalocket upp när man spolar. Folk som står upp och kissar är jag inte heller så förtjust i, tänker att det är lätt att det skvätter. Bara sitt ner istället liksom.
 
Jag funderar lite på hur det hamnar oinbjudna gäster i sängen? :D Bor du i en etta så folk använder den som "soffa"? Skulle någon traska in i mitt sovrum och sätta/lägga sig i sängen skulle jag fundera på vad tusan de håller på med. :rofl: Har oftast dörren till sovrummet stängd när jag har besök, ser inte någon anledning till att de ska ens kika in där.

Lakan måste bytas minst en gång i veckan. Disktrasa används ENBART när jag dammtorkar, tycker de är såå ofräscha att torka av bord os.v. med. :yuck: Men det jag är känsligast med är saker man använder runt måltider. Kan inte äta hos någon utan att inspektera både tallrik, bestick och glas först.. Ohyfsat kan man tycka men det är ett tvång, speciellt hos de som inte har diskmaskin. Försöker i den mån det går att undvika att dricka ur glas när jag äter ute. 9/10 gånger ber jag om nya bestick på restaurang, de ska se som nya ut annars går det inte att äta, lämnar hellre maten orörd om jag inte får bestick som "duger". Har ibland med plastbestick eller mina egna hemifrån i en fryspåse i väskan "ifall att". Byter även glas varje gång jag ska fylla på vatten eller annan dryck här hemma, går åt x-antal glas/dag. Tvättar händerna gör jag direkt jag tagit i något eller kommer hem.. Klappar jag hundarna är det direkt till handfatet efter, när jag lämnar dator, har flyttat/rört det "gamla glaset" os.v. är det samma sak. Handfatet direkt! Ja, ni förstår. :p
 
Kan inte äta hos någon utan att inspektera både tallrik, bestick och glas först.. Ohyfsat kan man tycka men det är ett tvång, speciellt hos de som inte har diskmaskin.
Få saker tycker jag är så oförskämda som just det. Jag blir snorirriterad när folk automatiskt granskar det man dukar fram men brukar tänka att de själva kanske alltid diskar dåligt hemma och därför är vana vid att behöva dubbelkolla allt.

Är det en vän som jag vet har någon form av tvångsissue till det hela skulle jag dock ha mer förståelse, men folk som bara gör det sådär tycker jag är fett ohyfsade.
 
Håller ju själv med om att det är ohyfsat men det är just ett tvång och jag jobbar med bl.a. tvång av olika slag i terapi. Nu äter/fikar jag i princip aldrig hos någon som jag inte står nära 'som tur är' pga olika psykiska faktorer.
 
Håller ju själv med om att det är ohyfsat men det är just ett tvång och jag jobbar med bl.a. tvång av olika slag i terapi. Nu äter/fikar jag i princip aldrig hos någon som jag inte står nära 'som tur är' pga olika psykiska faktorer.
Ja, jag såg att du skrev det :). Det var mer menat som en kommentar i största allmänhet bara!
 
Jag var väldigt känslig förut. Dock vill jag inte bli begränsad av nojor eller slänga energi på saker som "inte lönar sig". Så jag tränade bort de känslorna.

Vissa saker kan jag fortfarande känna. Men jag vägrar agera efter det och tvingar mig att sluta tänka på sånt.

Mycket skönare!
 
Alltså, ni som inte vill ha samma kläder på bussen som i soffan hemma - hur gör ni när ni har gäster i soffan? Tvättar klädseln efteråt?
Jag är bara nyfiken. Själv kan jag såsa runt i ridbyxorna en hel dag efter att ha varit i stallet (och tagit buss dit och hem), både sitta i soffan o sängen om det skulle vara så.
 
@Manza Tror inte riktigt det är någon baktanke med diskussionen om byte av sängkläder skulle vara en tävling om vem som byter oftast. Snarare att man är nyfiken på andras levnadsvanor men också för att höra att man är fler om man ständigt utpekas som överpetig i sin vardag :)

Efter att ha läst ytterligare i tråden kommer man på fler saker man blir äckelmagad av :p att folk snyter sig bland andra helst vid bordet när man äter :yuck: Att höra någon klippa naglarna med nagelklipparen är ganska illabådande med :o Den enda som får smaka/dricka utav mig eller som jag kan göra detsamma mot är min sambo. Att låna ut smink är big no. Förr vågade jag inte säga ifrån men nu gör jag det och mina vänner ställer oftast inte ens frågan eller tar sig den friheten för att de vet hur jag är med det.
En bekant har inga problem med att smälla flugor och sedan låta de ligga döda här och var :eek: klarar inte äta där längre pga mycket smutsigt också.
 

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 889
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 254
Senast: Karminnie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·
A
Hästvård Intressant det här med täcken.. Måste man täcka hästen? Varför täcker man sin häst? Jag har många gånger diskuterat det här med...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
15 384
Senast: nimbo4ever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp