en häst eller pansarvagn?!

Sv: en häst eller pansarvagn?!

hmm.. det kanske är en ide :idea:.. ska se hur han går imorn.. idag har ja tömkört med mitt "hemmabygge".. :) de va liiiite svårt att ta kort samtidigt o hålla reda på han så de bidde bara ett kort i action.. min kamera som ni ser e kass...

6079116.jpg

6079122.jpg

om det är så att han kör upp huvudet och drar iväg kanske det kan vara bra med graman tygel ?? rider en ponny som drar upp huvudet och gör ett speciellt skutt om man inte "leker" med bettet hela tiden men när jag har graman så är hon ko lugn :)

Håller med de tidigare om att du kanske bör dra med honnom. De är ju som sagt gjorda för det.
Och om du har möjlighet så KLÄTTRA mycket med honnom. Så att han får ta i lite så oxå. Samt öva mycket halter, ryggningar mm.

Pröva att driva på honnom när han sticker. :devil: För att sedan sätta dig ned ordentligt och försöka få ner honnom. Men sitt inte o dra.
Tyvärr så är det ju lättare att skriva än att göra... :(

Om du känner dig osäker i sadeln när han sticker så pröva en western sadel. Du sitter stadigare o har kanske lite lättare att sitta ner o "arbeta" honnom då. Eftersom du skrev att han är känslig för hjälperna så passar det nog kanske er.

Själv så rider jag min nordis efter mest röstkomandon, med hackamore (eller pessoa) o western sadel.:) Rider mitt arab sto på samma sätt men med repgrimma eller vanligt träns bett istället.
7072851.jpg

Hoppas att det löser sig o lycka till. :)
(PM:a om du undrar något)

Hej,du har fått mga bra tips här ser jag,men vill ändå.....jag har ett fjordsto som *lägger* sej i galoppenoch bara drar iväg,och ja vågar då inte släppa då..*rädd för ras*..haha.
jag har gett upp,så nu rider jag på pessoa bett,*mellan*ringen,funkar jättebra,tycker det för säkerhetens skull är det som funkar då jag faktiskt får stopp!!!!
Däremot rider jag på vanligt tredelat vid träning.
Lycka till ,väldigt söt*ja vill ha* häst*L*

Många bra svar! Jag repeterar det som har sagts tidigare - förebygg! Det är lite jobbigt men se till att du HELA TIDEN har kontakt med din häst och ge honom ingen möjlighet att koncentrera sig på något annat än dig. Du ska också vara koncentrerad på honom och ta kommandot millisekunden efter att han tänkt tanken att sticka. Mao inget mer skrittande på långa tyglar - tyvärr.

Men, när olyckan väl är framme så har jag bara två tips. Det ena är tipset jag fick av min hopptränare när hästen blir stark vid hoppningen, och det är att höja handen. Dressyrryttare som jag är så vill jag gärna ha ett bra handläge och placerar min hand utifrån att hästen går i form, och håller handen där. Min hopptränare instruerade mig att höja handen, och vips fick jag kontakt med hästen som bara öste runt i ridhuset. Tränaren förklarade det med den raka linjen som ska vara mellan bett-tygel-hand. När hästen går i form behövs ett handläge för att signalerna ska gå bra fram, men om hästen drar upp huvudet och handen hålls för låg så bryts linjen och signalen går inte lika bra fram. Höjer man handen blir linan rak och signalen går fram. Vet inte om du förstår hur jag menar, men jag tyckte det lät bra och det funkade för mig.

Det andra tipset, som du kanske redan provat, är att dra tag ordentligt och faktist såga till. Visst, aldrig såga, men i fråga om liv och död kan en ordentlig sågning faktist vara oändligt mer effektiv än att ge och ta eller segdra. Tänk på att göra halt med hela kroppen, rygg, mage, axlar och armar.

Lycka till, det låter rätt farligt det din pålle håller på med. Vääääldigt fin häst!

Hej,du har fått mga bra tips här ser jag,men vill ändå.....jag har ett fjordsto som *lägger* sej i galoppenoch bara drar iväg,och ja vågar då inte släppa då..*rädd för ras*..haha.
jag har gett upp,så nu rider jag på pessoa bett,*mellan*ringen,funkar jättebra,tycker det för säkerhetens skull är det som funkar då jag faktiskt får stopp!!!!
Däremot rider jag på vanligt tredelat vid träning.
Lycka till ,väldigt söt*ja vill ha* häst*L*

Jag provade att rida på et tredelat pessoabett idag, och tänka sig, jag behöve inte "slita" i honom. Han försökte inte ens komma ifrån eller springa iväg. Förutom en gång då han blev lite överaskad av en bil och tog ett skutt och sedan skulle ta chansen att draaa. Men nej. Det räckte att jag sa bestämt nej och höll om honom. Det funkade som broms. Berömde honom Jätte mycket när han gjorde halt.

Det enda som bär emot är att det är ett pessoabett.. men kan detta vara ett alternativ ett tag vid uteritt. På hemmaplan rider jag ju på vanligt tredelat eller fullcheek...

Känner inget stöd med detta bett, känns bara ostabilt, och det känns som att det är obekvämt för hästen - vilket det säkert är.. rider hellre på halvlånga tyglar då.. :crazy:
Men hur som helst så var han mjukare i munnen och verkade trivas utmärkt med det. Han gick jätte fint.

Ja det är dilemma..
Men det är inte så kul att alltid spela på liv o död vid uteritt. Så detta känns som ett alternativ sålänge. ?
eller vad tycker ni?

Jag kör på ett körbett, ett sk postkandar för att slippa pessoat! Ett rakt sådant som hästen verkar trivas på oxå...

Hade lite problem med min polle tidigare när hon var relativt nyinköpt samt stått på vila några veckor. Det som fungerade på min kuse var att minsta signal på att hon tänkte något fuffens, så tog jag tag i ena tygeln, hårt! När hon fick böja kraftigt på halsen så kunde hon varken bocka, resa sig eller dra. (Jag har också ett starkt kallblod) Hon kunde endast gå runt i en minimal cirkel, prövade även backa men endast några steg. Så fort hon visade tecken på att stillna så fick hon långa tyglar igen. Det behövdes inte många diskussioner..
Samt att jag under denna period alltid jobbade med löslongering från marken i hagen innan ridning, så att jag fick lite ledarskap även där.
Lycka till!

om en häst drar med mig kör jag alltid one rein stop. fungerar bra även om dom bockar o brallar samtidigt.

däremot gör jag det inte om det är halt, men får man dratt in huvudet på dom så kan dom inte göra så mycket!

Jag provade att rida på et tredelat pessoabett idag, och tänka sig, jag behöve inte "slita" i honom. Han försökte inte ens komma ifrån eller springa iväg. Förutom en gång då han blev lite överaskad av en bil och tog ett skutt och sedan skulle ta chansen att draaa. Men nej. Det räckte att jag sa bestämt nej och höll om honom. Det funkade som broms. Berömde honom Jätte mycket när han gjorde halt.

Det enda som bär emot är att det är ett pessoabett.. men kan detta vara ett alternativ ett tag vid uteritt. På hemmaplan rider jag ju på vanligt tredelat eller fullcheek...

Känner inget stöd med detta bett, känns bara ostabilt, och det känns som att det är obekvämt för hästen - vilket det säkert är.. rider hellre på halvlånga tyglar då.. :crazy:
Men hur som helst så var han mjukare i munnen och verkade trivas utmärkt med det. Han gick jätte fint.

Ja det är dilemma..
Men det är inte så kul att alltid spela på liv o död vid uteritt. Så detta känns som ett alternativ sålänge. ?
eller vad tycker ni?

Det va det jag menade,det är ju mkt att tänka på i trafiken..det måste ju inte vara så att man tänker ha det alltid,men det ska inte vara med livet som insats varken för ryttare elr häst,elr medtrafikanter..kul det hjälpte då:idea:

låter som min gammelgubbe allt :D
jag rider en kallblodstravare som gillade att ta saker i egna händer (eller hovar snarare).. i början när vi red ut så ryckte han i tyglarna väldigt mkt, han ville minsann inte ta kontakt med bettet o lyssna på mig, ville gärna gasa på. red man ensam så kan jag säga att det var turbofart på hemvägen.. :rofl:

det jag gjorde var att va konsekvent. gjorde mkt halter, ryggade o han skulle minsann stå still tills jag gav signal om att vi skulle gå fram. red då på pessoabett ute, helt enkelt för att annars skulle han vara helt omöjlig att stoppa. :crazy: det gjorde att jag fick ngn slags kontakt med honom iaf.

nu så är allt det när i princip helt borta! :love: på hemväg kan vi gå hur sakta som helst o han LYSSNAR! visst, man känner ju hur han skulle kunna gasa på men han lyssnar snällt på vad jag ber om. han rycker knappt i tyglarna längre, mer än om han har en gubbdag.. ;o)

rider ut på rakt tränsbett (rörliga ringar), pelham eller westernstång. rider dressyr på tränsbett, olika utformningar.

det finns ingen genväg, utan det kräver tid o tålamod. men du ska se att det kommer att gå bra :)
tråkigt att du inte hittar ngn tränare, finns det ingen alls? :confused: det har hjälp mig mkt iaf!

måste bara säga att din häst är så himla fin :love: man blir ju helt kär i honom! :love:

Kände bara för att uppdatera och säga att vi har gjort enorma framsteg! Jag gav inte upp, och inte han i första taget heller. Men det känns som vi verkligen lärt känna varandra o byggt upp våran relation - vi vet vart vi har varann.
Aldrig vart med om maken till envis häst! :rofl:

Jag har en liten samling med bett hemma. Det enda som funkade som "nödbroms" var pessoat. Vad man nu tycker så funkade det tillfälligt. Nu är jag nere på vanligt 3 delat bett. :)
Så fort han kände att han fick en chans att göra precis som han vill, ja då fanns det ingen tvekan.
Nu börjar han samla sig, och förstå att det är inte kul att rusa jämt! ;)
Men visst får han sina återfall om han är på det humöret. Men det är inte som det var.
Tack för alla tips och omtanke!

Hälsningar //Caroline & Cornelis "Elvis" :banana:

Här är han efter ett litet dressyrpass, min bonusmor har vågat hoppa upp igen och skritta. :laugh:
bild_019_1209458345.jpg

bild_018_1209458475.jpg

Vad skönt att höra att det blivit bättring!

Väldigt fin häst! Har alltid önskat mig en nordsvensk!:love:

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 630
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 085
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 964
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar