S

Sonita

Jag är inte speciellt insatt i islandshästar, jag rider islandshäst kanske tio gånger på ett år, och förra året tänkte jag att jag skulle rida en lektion på ett ställe i närheten av där min farmor bor. Han som äger ställe är islänning, kommer från island och flyttade hit för 5 år sen kanske.
Hästarna var rätt bra musklade men form fanns nog inte i deras ordlista, men höftbenen stack ut något så otroligt. Har aldrig sett nåt liknande, och själva hästarna var också väldigt smala i kroppen, men man såg inga revben. Det var knappt några ryggmuskler heller.
Nu kommer jag inte ihåg exakt, men hans sätt att rida var rätt mycket annorlunda. Man skulle bla. knipa med knäna väldigt mycket minns jag. En lektion vart det, sen aldrig mer. Stallet var nog knappast mockat på några månader, och hästarna fick riktigt äckligt hö och gick i hagar utan gräs eller nåt. Men hingsten och tävlingshästarna. De var minnsan snygga de. Är det här vanskötsel, eller "rider man såhär" på Island? Vet inte riktigt om det ligger i rätt forum eller vart jag vill komma men ändå :p

Som du säkert räknat ut så gäller samma naturlagar och regler för islandshästar som andra hästar. Alla hästar oavsett ras behöver mat av bra kvalite, ryggmuskler för att bära och få skiten utmockad. Islandhästar rids i grunden som alla andra hästar även om gångarterna ibland kräver anorlunda lösningar.

Ställen där hästarna far illa, oavsett ras, ska anmälas.

Det finns tyvärr en del på Island som har en hästhållning lik den du beskriver, det är vidrigt och totalt oursäktligt. Jag tycker dock inte att man ska dra alla över en kam, det finns också många mycket duktiga och seriösa uppfödare och tränare på Island. Det är tråkigt om de seriösa hästmänniskorna på Island ska hamna i dålig dager på grund av att vissa sköter sig dåligt. Jag hoppas och tror att kraven från oss utländska köpare och ökad insyn från allt starkare islandshästorganisationer i europa efterhand kommer att leda till en generellt bättre hästhållning på Island.

Jag vet inte om hästhållningen generellt är sämre, dock är den annorlunda på många punkter. Med det är inget sagt att den måste vara sämre, med våra mänskliga mått mätt ja.

Sen finns precis som på Island, även i Svergie människor som inte har en värdig hästhållning. Detta sker året runt här i Svergie, medan hästarna som oftast går ut på bete under försommaren på Island och tas in på stall först 6-8 månader senare.

Men det som skrivs ovan, tycker jag kanske att man bör ta sig titt på.

Håller helt klart med om att vårt sätt inte nödvändigtvis behver vara bättre än deras. Deras allmänna hästhållning är nog ofta mer hälsosam än den svenska, vi har ju en förmåga att 'pjåska' aldeles för mycket med våra hästar och inte låta dem vara de djur som de faktiskt är. Dock tror jag att vårt sätt att rida är skonsammare mot hästen än vad vissa islänningars metoder är. Men självklart finns båda varianter på båda ställena.
Ofta tycker jag det är tråkigt när folk här på forumet använder uttryck som 'isländsk ridning' och med det menar något mycket negativt som förstör hästarna. Detta går ut över alla duktiga islänningars rykte.

Ja märkligt nog har inte pållarna så mycket luftvägsproblem på Island, till skillnad mot här i Svergie. :angel:

Jag tycker faktiskt att utvecklingen går väldigt fort fram på Island, i mycket vad gäller hästhållning och annat. Själv sätter jag numera foderstater till många islänningar och deras hästar, så där börjar det komma igång rejält.
Just intresset för foder har kommit fram enormt på senaste 1-2 åren, likaså ridning.

Förr var man rätt konservativ vad gällde allt med ridning, det isländska gamla hederliga sättet var bäst. Så inte nu, när många islänningar åker utomlands på kurser eller så importerar dom en gäst instruktör från tex Svergie, Tyskland eller Norge. :D

Vård har börjat bli mycket intressant, tänder, ryggar, anpassad utrustning osv.

Jo jo, jag fattar ju att han misskött sina hästar. Frågan var mer tänkt som om det var vanligt förekommande på Island att man behandlar hästar såhär. Jag var rätt otydlig med vart jag ville komma :p
Jag persolingen anmälde inte honom, men jag vet att det är gjort.

När jag äntligen ser dig:
Fungerar inte att länka till photobucket och jag vill inte lägga ut en bild här, du kan se en fin bild på filmtråden om du vill!

Oki doki ;) Jag gömde mig här bland alla trådar :p
Är det tillfälligt att Photobucket inte fungerar?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 863
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 070
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar