En fråga till lammproducenter

AKB

Trådstartare
Hur många tackor bör man ha för att kunna leva på sina får, d.v.s man tjänar så pass bra på dem att man inte behöver jobba vid sidan av. Och hur många ha mark har ni för att klara er?

Jag har under många år jobbat för en nötbonde som hade en liten fåraskock på 25 tackor. Så erfarenhet av fårskötsel finns.

Vi har nu en mindre gård med kreatur, och jag funderar på allvar att avveckla och börja med får istället.

Sv: En fråga till lammproducenter

Om du inte behöver bygga nytt eller investera så kan du klara dig på 100 tackor. Behöver du köpa mark, bygga nytt så behöver du komma upp i 500 tackor. Det är olika på hur mycket mark man behöver. Helt beroende på vad det är för mark och om du ska köpa foder eller inte. Man kan kanske räkna mellan 5 och 10 tackor per ha? Det var en artikel som handlade om just lönsamhet i fårbesättningar i senaste numret av Fårskötsel.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: En fråga till lammproducenter

Lite ombyggnation av de befintliga djurstallarna som nu är för kreatur behövs, även göra om höladan till lösdrift. Och då skippa hö och ta ensilage som kan stå inplastat utomhus istället.
Vi har bra med betesmark. Men inte överdrivet med åkermark. Får bli ta all ensilage därifrån och köpa in spannmål och ströhalm.

Så kanske att vi behöver omkr 150 tackor för att klara oss på dem.
Eller iaf jag, så får sambon ha kvar sitt heltidsarbete vid sidan av.

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 319
Senast: MML
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 516
Senast: MML
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Och mitt livs historia, fortsätter.... för att ingen ska ta illa åt sig och börja diskutera om hur elak, dum och otrevlig jag är, så...
Svar
0
· Visningar
456
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama