En fråga om ersättning...

Sv: En fråga om ersättning...

Jadå men jag håller med om det Madick sa, ska du ändå inte amma så skit i det totalt.

Några otroliga anledningar att amma för mig är:

* de får antikroppar genom mjölken så länge du ammar. T ex om du blir förkyld så hinner barnet få antikroppar så det inte blir lika förkylt som det blivit annars.

* det är mycket mycket mindre jobb att amma

* det är mycket billigare

* det är lättare att få ont i magen av ersättning. bröstmjölk är redan halvt nedbruten och lättare för bebisens kropp att tillgodogöra sig.

* bröstmjölksbajs luktar MYCKET bättre än ersättningsbajs :D

Absolut inte dumma frågor!! Det är ju sånt här man måste fråga, och våga fråga, annars blir det lätt svårt och knepigt.

Utöver mer pyssel (vilket är en STOR nackdel tycker jag, otroligt smidigt att ha maten klar och färsk med sig jämt :D ) så får man säkert vara beredd på omgivningens tyckande, tänkande och blickar...

Huruvida amning skyddar mot allergier och annat sånt så finns det ju självklart forskning som visar både att det gör det och inte gör det. Många barn föds upp på bara ersättning utan att få några men i livet.

Däremot tycker jag man ska vara helt på det klara varför man funderar på att inte amma. Dessutom vara beredd på att även om man bestämt sig så kan det bli så att man ändrar sig när bäbis väl är på plats.

Allra viktigast; VÅGA FRÅGA! Och se till att få en så klar bild som möjligt, så gott som det nu går innan man provat själv. Det finns säkert forum för flaskmatare och säkert även för enbart-ammare. Sök upp dem och läs och ställ frågor, utan att provocera dock.

* bröstmjölksbajs luktar MYCKET bättre än ersättningsbajs :D

Skoja inte :eek: Nästan det värsta när hon inte ville amma längre, fy vad hon stinker :D
Det jobbigaste med att ge ersättning är att man har lite dåligt samvete jämt och att omgivningen gärna spär på det :crazy:

Svarar er alla.

Det är ett svårt val för mig, för helst vill jag ju amma inget snack om saken.

Men jag äter egentligen starka mediciner för mina skador och får genom graviditeten inte äta dom ( givetvis ), däremot funderar jag på hur länge jag faktiskt kan hålla upp med dom utan att jag själv blir för lidande i för stor utsträckning ( som i sig påverkar hela våran lilla familj ).

Jag behöver inte bestämma mig nu tack och lov, ska först se vilka mediciner jag kan äta samtidigt som jag ammar ( men jag anar att det inte är så många ).

Åh tuff sits :( Men jag tror att en glad mamma som orkar med är viktigare för bebisens må-bra än amningen. Iallafall i det här landet.
Lycka till med vad du än väljer :)

Tack :)

Ja det är jätte svårt, för jag ser ju alla fördelar med att amma och många nackdelar ( även om det finns fördelar också ) med att ge ersättning..

Ja bebisen vill ju klart hellre ha en smärtfri glad mamma än en som inte mår bra. Du har ju ett par månader till på dej att se hur du funkar utan mediciner. Sen kan man ju alltid börja amma och sedan sluta om man vill om det inte funkar.

Jag fungerar dåligt utan mediciner kan jag säga direkt, men jag har ännu inte kollat upp vilka mediciner som fungerar med amning eller om det är värt att stå ut några månader till.

Som du säger, man kan ju prova och blir det alldeles för jobbigt har man iaf försökt :)

Det är tillräckligt jobbigt med sömnbrist och omställningar, så utsätt dig inte för 'för mycket' bara ;) Var rädd om dig, som sagt är det viktigare att du mår bra än att du kan amma.

Liknande trådar

Gravid - 1år Att alla har rätt att inte amma tror jag att vi kan vara överens om men när jag precis fått mitt första barn dök den här...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
12 449
Senast: WildWilma
·
Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 078
Senast: cirkus
·
Småbarn Hej, skall försöka att skriva så kort jag kan! Jag har en son som i morgon blir exakt 2 månader! Jag började för ca 2 veckor sedan att...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 518
Senast: Raderad medlem 19815
·
A
Övr. Barn med min son och mig själv (och hela familjen i övrigt...) Använder ett anonymt nick, naturligtvis... I vår familj består vi av...
Svar
18
· Visningar
3 100
Senast: Diplomaten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka