En fråga om ersättning...

Sv: En fråga om ersättning...

Vad skönt att du bestämt dig och att det fungerar :)
Min lilla slutade nöja sig med bröstet efter 4 ganska problemfria månader, och då orkade jag inte bråka och höja produktionen och ha mig så hon fick ersättning på dagen och ammade på natten, och nu vill hon inte amma mer alls (6 mån). Och det känns ok med mig, alla sätt är bra utom de dåliga!

Det viktiga är ju att familjen mår bra!

Var väl bara minimjölk i tuttarna. Light version av mjölk

Varför säga så? Det syntes redan på första inlägget att du inte visste så mycket om hur mjölkproduktion fungerar. Såklart det inte räcker till när du ger annat, då minskar ju produktionen.

Jag menar inte att du valt fel, bara att det finns en uppenbar anledning till att hon inte blev nöjd.

Varför säga så? Det syntes redan på första inlägget att du inte visste så mycket om hur mjölkproduktion fungerar. Såklart det inte räcker till när du ger annat, då minskar ju produktionen.

Jag menar inte att du valt fel, bara att det finns en uppenbar anledning till att hon inte blev nöjd.

jag ammade och ammade. vet att man ska amma mycket men jag kan inte mer än amma mitt barn. så tack för att du ger mej dåligt samvete.
jag vet visst hur det funkar ju mera man ammar ju mera mjölk...självklart. men det räckte inte i detta fall.
vi båda är idag jättenöjda och glada. ammning funkar inte för alla.
kompisens pojk fick inte tillräckligt i sej heller trots att hon ammade mycket. han blev inlagd pga näringsbrist.
varför ska man alltid behöva försvara att man inte ammar??
är inte sämre mamma för det..

Jag har inte försökt ge dig dåligt samvete, ursäkta om du tog det så.

Det jag opponerar mig över är att du skyller på att DINA bröst inte kunde producera. Att du tar på dig, utan att fundera mer, att det är din kropp som inte fungerar som den ska.

Det tar lång tid att få igång mjölkproduktionen och att börja ge tillägg redan vid 2v ålder är att stoppa produktionen. Det är ett val du gjort, varför inte stå för det istället för att racka ner på din kropp?

Jag har så otroligt svårt att förstå varför kvinnor gör så. Att det är mer accepterat att kroppen inte fungerar än att erkänna att man faktiskt inte vill helamma med det besvär det kan innebära.

Jag ammade varenda vaken minut kändes det som. Trots det gick han inte upp i vikt. Hur länge är det okej att barnen står still i vikt innan man kompletterar? Han ammade kanske var 30:e minut. Fick i sig för lite, orkade inte amma, kunde inte sova för han var hungrig, för trött för att amma. Hur många veckor anser du att man ska ge det? 4? 7? Jag gav ersättning 2-3 ggr per dag för att både han och jag skulle få sova ordentligt. Efter ett par veckor orkade han helamma och vi kunde sluta med ersättningen. Dock tog jag upp ersättningen igen av bekvämlighetsskäl när vi var på stan och ute bland folk.

trivs inte med att sitta i 2timmar och amma heller. och då inte med ett barn som inte blir nöjd.

Jag ammade varenda vaken minut kändes det som. Trots det gick han inte upp i vikt. Hur länge är det okej att barnen står still i vikt innan man kompletterar? Han ammade kanske var 30:e minut. Fick i sig för lite, orkade inte amma, kunde inte sova för han var hungrig, för trött för att amma. Hur många veckor anser du att man ska ge det? 4? 7? Jag gav ersättning 2-3 ggr per dag för att både han och jag skulle få sova ordentligt. Efter ett par veckor orkade han helamma och vi kunde sluta med ersättningen. Dock tog jag upp ersättningen igen av bekvämlighetsskäl när vi var på stan och ute bland folk.

tack för att det finns flera

trivs inte med att sitta i 2timmar och amma heller. och då inte med ett barn som inte blir nöjd.

Men säg det då och skyll inte på "lättmjölk".

Jag har inget att säga om vad man väljer att göra, det är när man skyller på andra saker än de verkliga jag blir irriterad.

Läs vad jag skrivit!!

Jag har inte sagt att hon inte får ge ersättning. Det jag opponerar mig emot är att hon skyller på att hon hade "lättmjölk", att det inte blev tillräckligt när orsaken att mjölken inte ökar är uppenbar redan i första inlägget, hon ger tillägg = barnet håller sig "mättare" längre och ammar mer sällan utöver det den inte ätit från bröstet = mjölken minskar istället.

Vi ammade minst lika ofta, i rätt många månader. Hon gick upp i vikt ordentligt första 3-4 månaderna, men sen stod hon i princip still i vikt i 4 månader, men växte på längden.

Iof var hon mkt förskyld så en del av "inte öka i vikt" berodde på det. Men storasyster var likadan (fast hon gick upp lite mindre i början mot lillasyster).

Sålänge de växer någotsånär på längden, ser friska och inte urmärglade ut :p så är det lugn, men amma när bebis vill.

Många tror att för att bebisarna blir mätta längre på ersättning, så betyder det att de har "lättmjölk" i tuttarna, men bröstmjölk är mkt lättare för magarna att bryta ner, ersättningen är "tuffare" att bryta ner.

Jag vet iofs fler som gjort så, att de lagt till tillägg i början, och ammat så mycket de orkar, och efter ett tag har de kunnat amma mer och mer. Så att bebisen blev mätt och nöjd. Klart det är slitigt och de pumpade en del för att hålla igång amningen men det funkade och efter ett tag så kunde de helamma. Så ersättning måste inte betyda slutet för amningen.

Och jag har en kompis som sa just att hon hade dålig näring i mjölken - de hade testat den och den var verkligen dålig näring i och 'vattnig' och de rådde henne att ge flaska istället. Hennes bebis gick inte upp i vikt. Nu är det ju inte förstahandsuppgifter, men jag menar att det kanske finns de med sämre mjölk? Alla funkar vi inte perfekt i alla lägen! Jag förstår att du inte sa det för att kritisera valet av flaska, men jag undrar om det verkligen STÄMMER att 'alla kan amma'?

Oavsett är det skönt att en lösning är funnen :) och skogersson, du behöver ALDRIG känna dåligt samvete för att du ger flaskan! Stäng öronen om någon säger något, du försökte ju och det funkade inte för er. Lycka till!

Tillägg : Nu vet inte jag om vi är konstiga, men Elina blev nog mättare efter amningen än efter ersättningen, hon ammade i 10 minuter max och nöjde sig med var tredje-fjärde timme, men med ersättning åt hon varannan timme. Plus att hon kunde surpla på i 30 minuter trots napp med stort hål. Jaja, jag har slutat försökt förstå det där :p

Senast ändrad:

Och jag har en kompis som sa just att hon hade dålig näring i mjölken - de hade testat den och den var verkligen dålig näring i och 'vattnig' och de rådde henne att ge flaska istället.
Men vilken del av mjölken testades? Den tunna förmjölken eller den feta eftermjölken?

Så, återigen. Självklart får alla göra som de själva vill! Men skyll inte på något annat än vad det faktiskt är. SÄRSKILLT inte nedvärdera sin egen kropp!!

Själv hade jag en jäkla massa problem i båda av mina barns amningsperioder, på olika sätt. Den första tryckte upp tungan i gommen så det aldrig blev något vettigt av det hela, tillägg på BB för att vikten sjönk drastiskt. Sen fick jag massor med hjälp och en amningsnapp och den gjorde susen! Problemen var såklart inte slut där, men då började iaf taget bli så pass att mjölken faktiskt kunde rinna till.

Ammade "dygnet runt" i 4 veckor innan det plötsligt gick 5 timmar mellan amningarna en natt, då fick jag mjölkstockning istället...

Med andra barnet var det andra problem, där fick jag massor med hjälp över telefon från amningshjälpen.

Så tro inte att jag haft det smärtfritt för att jag protesterar. Långt ifrån! Jag VET hur det är att vilja slänga ut ungen genom fönstret kl.04 på natten och man håller på att duka under av trötthet.

Jag ammade bara i två veckor.
hade inte tillräckligt, fick sår och allt var bara kaos.
Fasade för när han skulle äta och grät nä jag ammade.
Så vi började ge ersättning istället och det har fungerat bra.
Provade att pumpa ur först men det gick inte heller bra.

Nu är Isak 6 mån och pigg och stark.

Men vilken del av mjölken testades? Den tunna förmjölken eller den feta eftermjölken?

Jag vet ju inte, det var inte jag, men det vore ju konstigt om de rådde henne till att mata med flaska utan anledning?

Och jag förstår att du också haft problem, men jag tvivlar ändå på 'alla kan amma', jag tror det faktiskt finns de där produktionen inte kommer till rätt nivå, eller där det inte innehåller tillräckligt. Jag vet ju såklart inte mer än vad jag hört från andra mammor ... men ändå.

Känner en med samma problem som jag.
Fanns inte tillräckligt helt enkelt.
Barnen gick ner i vikt och var hungriga och ledsna

Men läs vad JAG skrivit!

Jag frågade hur länge det är okej att amma var 30:e minut utan att barnet ökar i vikt? Hur många veckor ska man låta barnet stå still i vikt?

Men läs vad JAG skrivit!

Jag frågade hur länge det är okej att amma var 30:e minut utan att barnet ökar i vikt? Hur många veckor ska man låta barnet stå still i vikt?

Jag har inte påstått att man inte får ge tillägg (gjorde själv). Det jag ifrågasätter, återigen, är att det klankas ner på sig själv (mamman).

Uppenbarligen får barnet inte i sig tillräcklig om det inte går upp i vikt och är ledsen, men VARFÖR? Har man ens försök få hjälp för att lösa problemet innan man klankar ner på sig själv och dömer ut sin kropp?

Men det är mycket otrevligt när bebis inte ökar i vikt och väger kring 2800 gram. Att gå upp över 3000 var ett enormt mål som tog flera veckor. Hur många veckor är det okej att väga under 3000 för att "alla kan amma"? Att klassas som lat och bekväm är ju verkligen ett slag i ansiktet. Helt när man har en bebis som inte ens kan sova av hunger. Ingen kan förstå mig när jag försökt beskriva hur lite han sovit per dag från han var 4 dagar gammal. Det handlar om max 20 min sammanhängande sömn kanske 2 ggr per dag. Hur länge ska man låta det vara så? Är det verkligen det bästa för bebisen?

Jag ammade bara i två veckor.
hade inte tillräckligt, fick sår och allt var bara kaos.
Sår tyder på fel tag som i sin tur inte stimulerar mjölkproduktionen. Dessutom gör det att man spänner sig något förtvivlat och det kommer ännu mindre mjölk. Det ska inte göra ont och bli sår av amningen. BB har ett STORT ansvar tycker jag att hjälpa mammorna så de förstår direkt att något inte stämmer när det blir sår och gör ont.

Nu är Isak 6 mån och pigg och stark.
Såklart han är :love: !!

Jag vet ju inte, det var inte jag, men det vore ju konstigt om de rådde henne till att mata med flaska utan anledning?

Och jag förstår att du också haft problem, men jag tvivlar ändå på 'alla kan amma', jag tror det faktiskt finns de där produktionen inte kommer till rätt nivå, eller där det inte innehåller tillräckligt. Jag vet ju såklart inte mer än vad jag hört från andra mammor ... men ändå.

Ja du, jag fick kommentarer att jag gav FÖR MYCKET mat till min ammande bebis. Amningspuckeln hade de tydligen inte hört talas om, och tydligen skulle jag neka mitt barn att äta när det visade att det var hungrigt...

Jag tror, på fullt allvar, att MÅNGA fler skulle kunna amma med rätt stöd. Sen om man inte väljer att göra det så är det ingen annans sak än mamman och bebisens. Men återigen - sluta klanka ner på era kroppar!

Liknande trådar

Gravid - 1år Att alla har rätt att inte amma tror jag att vi kan vara överens om men när jag precis fått mitt första barn dök den här...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
12 449
Senast: WildWilma
·
Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 078
Senast: cirkus
·
Småbarn Hej, skall försöka att skriva så kort jag kan! Jag har en son som i morgon blir exakt 2 månader! Jag började för ca 2 veckor sedan att...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 518
Senast: Raderad medlem 19815
·
A
Övr. Barn med min son och mig själv (och hela familjen i övrigt...) Använder ett anonymt nick, naturligtvis... I vår familj består vi av...
Svar
18
· Visningar
3 100
Senast: Diplomaten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka