En fråga om ersättning...

H

Hot Shot

Helammar min tvåmånaders son och pumpar ut mjölk som pappan kan ge när jag åker och rider några gånger i veckan. Det fungerar väl men det tar en väldig tid att få ut tillräckligt då sonen är en baddare på att äta och oftast äter upp nästan allt som finns och är hungrig lagom tills det ha fyllts på igen. Dessutom gör det ont när jag suttit och pumpat ett tag.

Funderar därför på om man kan ge ersättning istället de gånger jag är iväg? Vore så mkt smidigare men stör det amningen på något sätt?

Skulle ha frågat sist på BVC men glömde alldeles bort det...:grin:

Sv: En fråga om ersättning...

Självklart kan du ge ersättning istället. Jag tror inte att det ska störa amningen. Vi gjorde så med dottern från att hon var en månad. Det funkade bra för henne.

Ja ger du redan flaska med bröstmjölk så testa ersättning.

Alla barn ratar automatiskt inte bröstet för att man ger flaska. Vår son ammar fortfarande när han är dygt 7 månader trots att han fått flaska 0-5 ggr per dag sen har var 2 veckor. Sen finns det vissa barn som snabbt ratar bröstet. Det är så olika.

Pappan ger alltså i flaskan med urpumpad mjölk när du är iväg? Då är det väl bara att prova ersättning, det gör ju ingen skillnad för amningen mer än att det kan minska lite produktion om det blir ofta eller mycket.

Det knepiga KAN vara att barnet inte gärna vill ha ersättningen. Se till att ha mjölk "färdig" och blanda i om barnet är lite kräsen.

Så gör vi med Isak (ger ersättning) när jag är utom räckhåll. Vi blandar ammning med ersättning och det fungerar bra. Han gör ingen skillnad MEN han äter mer av ersättningen så den kan ha en tendens att komma upp igen på retur :)

bebisar verkar ha svårare att reglera hur mkt de ska ha när det kommer från flaska.

bebisar verkar ha svårare att reglera hur mkt de ska ha när det kommer från flaska.
Skillnaden är att de får i sig större mängd på kortare tid.
Du som förälder kan variera det litegrann genom att välja rätt flasknapp, det finns med olika stora hål för olika åldrar.

När jag kom på att man kunde ge ersättning istället för de dyrbara utpumpade dropparna blev det mycket lättare! Lättare att lämna honom hos folk och lättare för mej att åka iväg utan att planera det flera dagar i förväg. Sen vill man ju helst inte slösa på bröstmjölken heller när man slitit så hårt för den, så man vet aldrig om de får nog! Ersättningen skiter jag i, den kan man lika gärna blanda 5 ounces som 4.

Så klart du kan blanda precis som du vill.

Tack alla! Ersättning är nu inhadlat! :)

Klart du kan ge ersättning men nackdelen är att mjölkproduktionen kan gå ner.
Hur ammar du på natten? Jag ammar bara från vä bröst eftersom han sover på min vänstra sida. När jag går upp på morgonen pumpar jag ut hö bröst och fryser in. Ett tips du kanske kan prova!

Min dotter är bara 2veckor och jag får ge ersättning för hon blir inte nöjd helt bara på mina bröst. Så jag ger både ersättning och mjölk.
Har pumpat ur för att se hur mycket on dricker. Mjölken räcker knappt med det jag pumpat ut. Har inte riktigt fått ordning på hur jag ska göra men det funkar ganska bra ännu.

Min dotter är bara 2veckor och jag får ge ersättning för hon blir inte nöjd helt bara på mina bröst. Så jag ger både ersättning och mjölk.
Har pumpat ur för att se hur mycket on dricker. Mjölken räcker knappt med det jag pumpat ut. Har inte riktigt fått ordning på hur jag ska göra men det funkar ganska bra ännu.

Mjölkproduktionen har ju inte hunnit stabilisera sig när barnet bara är 2v. Ger du ersättning stimuleras inte produktionen och ni kommer inte komma ikapp. Det du pumpar blir inte lika mycket som det hon äter själv från bröstet (har själv pumpat).

Om du vill få upp produktionen och helamma så skippa ersättningen och amma oftare. Vila, drick och ät ordentligt. Ju mer hon tuttar desto mer mjölk bildas.

Mitt tips till dej är att lusläsa på amningshjälpens hemsida. Lär dig allt man måste veta om mjölkproduktion. Du producerar nog för ditt barn, är hon inte nöjd så låt henne suga på andra bröstet, sen det första igen. Annars ökar inte din mjölkproduktion som den ska. De äter mer eller mindre hela tiden i början. Fastna inte i ersättningsträsket om du inte vill det.

Mina bröst går knappt att pumpa ur mjölk från, de fattar att det inte är en bebis :rofl:

Så när jag skulle iväg när Nova-li var liten (samma med Hanna..), så ammade jag "så mkt som möjligt" precis innan jag åkte, och sen om hon behövde "mat" medans jag var borta så gav min man ersättning. Det var så sällan (ofast sov Nova-li i bärsjalen på Mats), så jag tog den risken med flaska.
Fast det finns ju de bebisar som ratar bröstet efter att ha fått flaska, min kompis son gjorde det :(

Jag är väl bekväm som har haft lite ersättning, men jag blev så ledsen när hon inte blev mätt. Blev jobbigt för ebba oxå. Men jag ska kämpa på med ammningen...
Som sagt hon är ju bara putteliten ännu.

Jag är väl bekväm som har haft lite ersättning, men jag blev så ledsen när hon inte blev mätt. Blev jobbigt för ebba oxå. Men jag ska kämpa på med ammningen...
Som sagt hon är ju bara putteliten ännu.

Det kan vara riktigt jobbigt i början. Och tyvärr är det ju så att den jobbiga perioden tar längre tid när man ger tillägg eftersom ökningen på mjölken tar längre tid. Men det är ju upp till en själv hur man vill göra, bara man är medveten om vad man gör och hur det påverkar hur saker blir.

Precis som Madick säger så är det upp till var och en. Det funkar utmärkt på de flesta ungar att kombinera. Sen vissa vägrar flaska, vissa vägrar tutte men det kan man ju inte veta innan.

Jag gav upp min ammning, hon blir inte mätt.Bara gråter och är inte nöjd. Jobbigt att se sitt barn så och jag mår inte bra av det. Så jag har gått över till envart ersättning nu och hon är supernöjd och glad. Vilken skillnad. Det såg ut son vatten i tuttarna så jag förstår att hon inte blev mätt. Hade mycket mjölk, det var inte problemet. Hon orkade inte suga till slut.
Nu är både Ebba och mamma glada igen.

Liknande trådar

Gravid - 1år Att alla har rätt att inte amma tror jag att vi kan vara överens om men när jag precis fått mitt första barn dök den här...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
12 449
Senast: WildWilma
·
Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 078
Senast: cirkus
·
Småbarn Hej, skall försöka att skriva så kort jag kan! Jag har en son som i morgon blir exakt 2 månader! Jag började för ca 2 veckor sedan att...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 518
Senast: Raderad medlem 19815
·
A
Övr. Barn med min son och mig själv (och hela familjen i övrigt...) Använder ett anonymt nick, naturligtvis... I vår familj består vi av...
Svar
18
· Visningar
3 100
Senast: Diplomaten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka