en fråga om att släppa ut hästar

Sv: en fråga om att släppa ut hästar

Här finns lite mer om vallfoder för hästar med fång
http://forskning.equinfo.se/#post11
och här finns lite om själva sjukdomen
http://forskning.equinfo.se/#post8
Det finns även länkar längst ner på sidorna för att läsa mer om man är intresserad.

I de försök där man utlöst fång med fruktaner har givorna varit i den storleksordningen så att det är osannolikt att hästen kan få i sig det genom bete. Det är alltså inte helt oomtvistat att fruktanerna i betet själva kan orsaka fång. Men oavsett hur det är med det så är det ju läge att vara försiktig om man har en häst i riskzonen.

kl

jag förstår öht inte poängen med att ha hästarna på "bete" när inget gräs finns. det är kallt, mörkt, ingen mat, kallt och hårt på marken så ingenstans att ligga och vila och därtill kommer fång och kolikrisk när lite gräs väl börjar titta upp. så himla onödigt!

min uppfatning är att folk mest vill ha hästarna ute nu för att slippa mocka.... det är inte eg för hästarnas bästa utan för sitt eget.

du kan ju inte jämföra med lösdriftshästar, dom har en ligghall med mjuk och varm bädd!

nu hugger jag första bästa knapp bara....

Behöver man inte ha ligghall på sommaren också om man har hästarna ute dygnet runt?

Eller skogsskydd? Jag vet ju måååånga som har sina hästar på sommarbete utan ligghall. 1-2-3 månader om året. Men däremot har dom träd i hagarna.
Och ofta rids dom ju så man tar in dom i stallet före och kanske efter ridning nån timme...?

under sommartid så behövs inget skydd alls i hagen men det är ju alltid bra att ha lite skog/träd så dom får skugga och kunna klia sig på nått.

*KL

Jag fragar har ocksa.
Fruktanet i edt frusna graset paverkar fanghastar men hur pavrkar det kors forlamningshastar?
Vi har haft gras tillvaxt sen slutet pa mars. Hastarna gar i samma hagar aret runt sa de har tuggat pa det som finns sen dess. Nu har vi ca 15-20 cm med rejalt tjockt gras och vi kommer behova sla det om ca tva mandaer da hastarna inte hinner ata ikapp. Vi har nu fodrat upp tva balar ho pa tva veckor och nio hastar!
Vi hade de ute natte tid forsta gangen ca tre veckor sen och de har sovit inne tva ggr de sista tva veckorna. Nu inatt nar det piss regnade och haromveckan nar vi fick koldknapp.
Min regel ar att de ska kunna sova torrt. Da vi inte har ngra som helst naturliga skydd i hagarna tar jag in dem vid skitvader, saklart inte de fyra som gar pa losdrift med ligghall.

De gar ute 0600 - 2200 nastan aret runt sa jag har helt enkelt inte sett ngn som helst vits med det frusna graset da de blir skogstokiga av att sta inne for mkt.

(Aktiva travhastar i traning och tavling)

nej det behöver man inte. är väl mellan oktober och april som det krävs ligghall har jag för mig?

jag förstår öht inte poängen med att ha hästarna på "bete" när inget gräs finns. det är kallt, mörkt, ingen mat, kallt och hårt på marken så ingenstans att ligga och vila och därtill kommer fång och kolikrisk när lite gräs väl börjar titta upp. så himla onödigt!

Här har vi gräs. I vissa av hagarna är det uppemot 15cm långt gräs (nu får inte hästarna gå på det bra betet då fåren behöver det) men vi har även gräs som växer i vår "tidig vårhage" där det inte är lika kraftigt. Så denna "kolikrisk" som du pratar om har redan passerat här för ca 1 månad sen.

Och ser det ut som det gör här så ser jag ingen anledning till att inte ha hästarna ute om nätterna bara man som hästansvarig är uppmärksam på hur hästarna reagerar. Ska det ösregna eller blåsa kraftigt och man som vi inte har en ligghall så får självklart hästarna komma in på natten, helt dum i huvudet får man ju inte vara. Men har solen lyst hela dagen och marken är torr, gräset växer och vädret verkar stabilt och bra under natten så tror jag att hästarna mår bättre av att gå ute än att stå inne. Jag tror dessutom att hästarna, iaf mina, har byggt upp en ännu bättre relation sen vi började ha dem ute vissa nätter. (de får hur som alltid komma in ca 4h per dygn för pyssling, kraftfoder och träning)

Behöver man inte ha ligghall på sommaren också om man har hästarna ute dygnet runt?

Mina hästar använder ligghallen som mest på sommaren för att slippa framförallt bromsarna. Jag mockar i ligghallen varje dag året om så jag vet att de är där inne dagligen. Just nu (alltså maj) används den faktiskt som minst, likadant i september brukar de inte vara där så mycket. Regnar det och blåser brukar det vara mer att mocka, likadant vintertid står de därinne en hel del och äter halm. Men längst tid tillbringas i ligghallen varma soliga sommardagar då bromsarna är som j-ligast.

nej det behöver man inte. är väl mellan oktober och april som det krävs ligghall har jag för mig?

Det är olika i olika delar av landet. När 'betestillväxt ej sker' behöver man ligghall.

Dvs att idag behöver man i stora delar av landet INTE ligghall för dygnet runt utevistelse, medan man i andra delar av landet behöver det.

Ang släppa ut dygnet runt innan det är 'riktigt bete' kan jag bara svara för mig. Mina hästar har alla trivts bäst ute helt enkelt. Inte så de har något emot att vara inne, men får de välja är de ute. Ute kan de hela natten 'plocka' med något, de kan röra sig som de vill osv. Istället för att större delen av natten stå och glo in i en vägg.

Nu är de som sagt synnerligen anpassningsbara djur och mina går lika glatt in som de går ut. Men lämnar jag boxdörrarna öppna så står de inte i boxen hela natten direkt..

Däreför släpper jag gärna dygnet om så snart det är TORRT i backen och temperaturen är dräglig (dvs det inte är kallt i backen) - om omständigheterna i övrigt medger det (dvs det är hästar som bör ha tillgång till de lilla grässtrån som finns dygnet runt osv)

KL

Jag har haft mina ute sen igår natt. Vi har haft runt 10 plusgrader om nätterna och jag har öppnat upp till en hage där det finns lite gräs, men ger självklart hösilage 4 ggr om dagen fortfarande. Ser detta även som ett bra sätt att successivt börja vänja dem vid gräs och kommer öppna upp till stora sommarhagen runt 1 juni.
Vissa av hästarna har täcke på natten.
De är inte så pigga på att komma in nån av dem, och kvällarna innan har jag tagit in dem vid 12 tiden på kvällen och de har inte direkt sprungit till grinden utan man har fått truga lite.
Nu har det självklart blivit kallt igen och regnat hela dagen, så eventuellt får de komma in i natt. Tar det lite dag för dag nu i början.
Får de bara tillräckligt med grovfoder och det är torrt på marken och runt 10 plus om nätterna klarar de sig utmärkt, även om det inte finns massa gräs!

Man ska inte släppa hästar med risk för fång på en nyslagen vall.
Det är inte farligt för dem att äta gräs som en gång tidigare har vuxit i frost - bara att äta gräs när det är kallt.

jasså, alltid lär man sig nått nytt :)

En sak jag tycker är spännande är att så många verkar anta att hästar sover på nätterna.
Sover gör han nog bara en stund per natt, men han ligger ner varje natt, och ännu gör han det inte gärna i hagen när vädret inte är strålande sol och vindstilla. Så för min del får han gärna stå inne en stund tills även natttemperaturen blivit varmare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 230
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 919
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 284
Senast: lizzie
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 476
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka