en fråga om att släppa ut hästar

Seabaz

Trådstartare
Jag undrar hur det fungerar, jag läser flera trådar här på buke om folk som skriver "när är det okej att släppa ut pållarna nattetid".

De flesta skriver om minusgrader, beror väl på frosten i gräset antar jag, det är ju inte så nyttigt...

Men så tänker jag som alla som har hästarna på lösdrift ute året om, dom är ju ute nu med såklart. Hur klarar dom detta frostgräs? Är det en vanesak eftersom dom gått ute hela tiden?

Hur fungerar det med frost på hösilage?

Är det något gräs redan i hagarna?

Ni förstår vad jag menar och vill komma va?

Jag undrar om det är skillnad på de som går ute hela tiden och de som är rädda för att släppa ut sina hästar "redan nu" på natten. Det kan ju inte vara "kylan" dom är rädda för??

(Om hästen är ute dagtid i -15 i vintras så lär den klara sig utmärkt nu, bara det att det är mörkt...?)

Sv: en fråga om att släppa ut hästar

Vi har inga problem alls. Dom äter det späda gröna gräset som kommer upp varje vår, fast man inte tror att det finns nåt. Ingen har fått fång i den hagen, däremot i en sommarhage (nu avstängd) har 2 hästar på 10 år fått det. Av ca 50 hästar.

hoppar in med en liten fråga bara, måste man inte slå gräset en gång innan man släpper dom på bete? för att de inte ska få fång? är det för att det första gräset funnits då det var frost? (fånig fråga kanske) hörde det för några år sedan. Det växer på betet för fullt just nu..Ursäkta Seabaz mitt inhopp

Jag har inte riktigt förstått det där heller. För vissa stall släpper ju ut hästarna innan frosten försvunnit men ändå kan hästarna inte gå ute nattetid...

Våra går ute så fort vädret tillåter, alltså torrt och fint i hagen samt inte kallt och regnigt, fånghästarna går inne tills midsommar ungefär.

Jag har inget bra svar på frågan vad folk är rädda för men är det inte så att om du har hästarna ute dygnet runt innan växtsäsongen kommit igång så måste du ha ligghall. De kan ju vara ett problem med att släppa ut dom tidigt.

Min skulle absolut kunna vara ute på natten nu men det blir för svårt med utfodringen eftersom de andra hästarna i samma hage klarar sig på betydligt mindre. Vi ska snart släppa ut dom dock, bara det blir lite mer gräs, och då får min i stället komma in en sväng på dagen och äta.

Vad folk är rädda för förklaras ju klart och tydligt i de trådarna. Just den här tiden på året med kalla frostnätter och varma soldagar, bildas höga halter fruktan i gräset, vilket anses öka risken för fång många högre gånger. Det är det folk är rädda för och inte vill ta risker runt. Det spelar ingen roll att hästen går ute dygnet runt sen tidigare, fruktan halten ökar ändå risken för fång, det är inget hästen vänjer sig vid.

hoppar in med en liten fråga bara, måste man inte slå gräset en gång innan man släpper dom på bete? för att de inte ska få fång? är det för att det första gräset funnits då det var frost? (fånig fråga kanske)

Man ska inte släppa hästar med risk för fång på en nyslagen vall.
Det är inte farligt för dem att äta gräs som en gång tidigare har vuxit i frost - bara att äta gräs när det är kallt.

har en väldigt noggrann hästägare i mina trakter som har två hästar på lösdrift. när gräset började växa (två-tre veckor sen) så stängde hon av upp till åkern och hästarna går bara på det magra betet. Risken för fång finns ju men det är inga tidigare fånghästar.

vi har börjat låta hästarna gå ute vissa nätter, men max varannan natt tills vi vet att de kan sova/vila ute också. om det är risk för minusgrader och regn så får de sova inne. min frusna häst får ha täcket på när han är ute om nätterna, dagtid och regnfritt går han utan täcke.

Bara för att man släpper ut dem en natt betyder det inte att man inte kan ta in dem andra nätter.. om det är regnfritt, mellan 5+ och 10+ ute på natten så ser jag ingen anledning till att ställa in hästarna i ett stall när det finns gräs att hitta i hagen.

Frost på hösilage borde inte göra något eftersom silaget inte växer utan är "dött" gräs.

Annars tror jag de flesta tänker på det som mackan säger med fruktanet som skjuter i höjden.

Våra får hö på morgonen när de går ut, som de äter först sen betar de det som växer upp. Hos oss växer det så det knakar, det är alldeles grönt över allt och man ser skildnad från dag till dag.

De ska snart få gå ute när frosten avtar men fortsätter få hö tills man kan byta hage.

Senast ändrad av en moderator:

I mitt fall är det för att de ska inte gå ute dygnet runt förrän det är varmt nog att de kan vila på marken då vi inte har lösdriftshall i de hagar de går i under sommarhalvåret. Dessutom ser jag ingen mening med att de ska stå ute i mörker och kyla när det inte finns bete. De kan lika gärna äta sitt hö inne då, och få ligga mjukt och torrt i halmade boxar.
En annan sak när det är varmt dygnet runt och finns obegränsat med gräs.

Våra hästar går på lösdrift men vi har rena "vinterlösdrifter". D.v.s. lösdrifter på skogsmark där gröna strån är lätträknade.
Sedan släpps de på bete i början av juni och vi öppnar då en förbindelse mellan hagarna så att de går då in och dricker ur vattenkoppen samt använder ligghallen i vinterhagen.

Frost på hösilage borde inte göra något eftersom silaget inte växer utan är "dött" gräs.

Annars tror jag de flesta tänker på det som mackan säger med fruktanet som skjuter i höjden.

Enligt de veterinärer jag träffat så hävdar dem att man INTE bör ge framförallt fånghästar fruset hösilage pga det blir samma reaktion i det som det blir i gräset under vår och höst när det blir minusgrader.
Dock rekommenderar de inga hästar fruset hösilage..

För övrigt så har väl de flesta lösdrifter, iaf de jag vet om vinterhagar där det inte brukar vara speciellt mkt gräs i.
I vår lösdrift så stänger vi av så dem bara kan gå i "skogsdelen" fram till midsommar då ena hästen är fånghäst men vänjer ändå in dem försiktigt på gräs under tiden.

Jaha där ser man. Alltid lrä man se nåt nytt. Vad tyckern i andra om detta med hösilage, vad har ni hört för råd?

Nu går våra hästar ute i alla fall, det är torrt och superfint väder ute. De får givetvis hö.

Enligt de veterinärer jag träffat så hävdar dem att man INTE bör ge framförallt fånghästar fruset hösilage pga det blir samma reaktion i det som det blir i gräset under vår och höst när det blir minusgrader.
Dock rekommenderar de inga hästar fruset hösilage..

Det är möjligt att man av ngn anledning inte ska ge fånghästar fruset hösilage.

Men att det skulle kunna hända samma sak i ett hösilage som i ett gräs när det är minusgrader har jag svårt att tro. I ett gräs omvandlas det socker som växten inte kan ta hand om för tillfället till fruktaner. Utan att säkert veta så antar jag ändå att detta är en aktiv process som endast kan ske inuti en fungerande växt.

Jag har faktiskt inte tänkt på det här med frost.. är det farligt för hästen att äta så äter den inte. lite fruset hösilge har vi gett hästarna utan problem. Jag har min häst ute dygnet runt, året om .. på lösdrift. Faktiskt har vi haft ca 65hästar här på lösdrift (utav ca 70-75st hästar) ingen har fått fång eller kolik eller något utav lite frost. Alla är precis som vanligt.

Hästar klarar sig fast det är minusgrader, dem fryser inte om dem har vinterpäls. Vi har en jätte fin ligghall, men den blir använd ytterst sällan! trotts att det var runt 30minus nu i vintras. Ligghallen kan användas om det ex. spöregnar under flera dagar eller om det blåser väldigt mycket. Men är det vindstilla och hästen inte är blöt in emot huden så fryser den inte. (hästar fryser inte utav lite minus grader, så som många tror) Har dem något att tugga på så håller dem sig varma.

Jag tror att hästar mår bäst utav att vara i en stor hage, gärna med lite olika terräng i, tillsammans med andra hästar dygnet runt. Det är det mest naturliga för dem.

Jag tycker också att det bästa för dem är att vara ute.
Men däremot så tror jag inte att alla hästar är så kloka så att de låter bli att äta det som är farligt. Fånghästar (en del av dem) tex äter gärna gräs som innehåller mkt socker.

En sak jag tycker är spännande är att så många verkar anta att hästar sover på nätterna.

Ang. att hästar inte äter det som är farligt för dem. Det är inte helt sant. De äter med glädje allt som är sött (precis som vi) även om det kan vara förödande för dem. Dessutom sätter de i sig såväl idegran som stånds.

Det finns enormt långa trådar just om fång och vad det beror på här under hästvård på Buke. Det är ju sannerligen en komplicerad sjukdom!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 230
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 919
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 284
Senast: lizzie
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 476
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka