Jag minns inte exakt hur min diskussion med döttrarna började, men den detalj som fick dem att häpna var när jag berättade om ett tillfälle då en av mina vänner åkte med mig på en tävling. Och på vägen hem pös luften ur ett av däcken på bilen. Och vännen utbrister förtvivlat "Men?? VAD gör vi nu??"
Jag svarar att "jamen vi byter väl däcket..." Varpå vännen tittar storögt på mig och säger "KAN du det????"
Jag ska också tillägga att vännen ifråga jobbade som taxichaufför då och även om det inte är samma sak som verkstadsmekaniker, så förutsätter åtminstone jag att man kan liiiite mer än ingenting alls om bilar om man jobbar med att framföra sådana.
Efter detta ställde jag frågan till mina döttrar, som nu är 12 respektive 14 år. "Skulle Du kunna byta däck själv på bilen, om det skulle behövas?" Och båda säger med en suck, att "Ja, det skulle jag säkert kunna göra"...
I vår familj är det nästan bara maken som byter hjul på bilarna, när det ska göras. Men ibland är det jag som gör det. Och barnen (vi har även 2 söner, som är yngre än döttrarna) har varit med och övat på hjulbyte, tillsammans med både mig och maken, sen de var små. De har lärt sig att det är sånt som är bra att kunna, oavsett vilket kön man har. Och att båda deras föräldrar faktiskt kan göra det, även om det av rent praktiska skäl (bl.a min ledvärk) främst görs av den ena av oss
Nu ställde jag frågan på ett hästinriktat forum med många tjejer som verkligen "kan själva". Och det syns ju på svaren att det är så. (detsamma gäller egentligen detta med att backa med släp...)
Men det är säkert fler än jag som har noterat att det finns många tjejer som antingen verkligen inte kan byta däck eller som kanske till och med anser att det ska de inte befatta sig med..