En fråga främst till medbukefalister av honkön...

ameo

Trådstartare
Moderator
Efter en diskussion jag haft med mina döttrar, angående att många tjejer/kvinnor ibland är så hopplöst hjälplösa när det kommer till att göra saker som inte är "tjejpyssel" (läs ordet med lite ironi...), så skulle jag vilja veta:

Om du får punktering på bilen när du är ute och kör själv, vad gör du då?
KAN du byta hjulet själv? Gör du det?

(jag tar lite mer bakgrund från vår diskussion senare i tråden)

Efter en diskussion jag haft med mina döttrar, angående att många tjejer/kvinnor ibland är så hopplöst hjälplösa när det kommer till att göra saker som inte är "tjejpyssel" (läs ordet med lite ironi...), så skulle jag vilja veta:

Jag saknar körkort men kan byta däck och framlysen på bilen.

Jag är en "kan själv"-kvinna.
Så ja jag kan byta däck och har gjort det själv. Har fått punka och fått byta däck i dikeskanten, med en såndär liten urusel domkraft som följer med bilen. Inte kul.

I praktiken jo, böt alltid däck på min förra bil. Nuvarande har tom däckbytarfirman svårt att få upp bultarna på (de skruvar fast sig trots att de är "rätt" sort för bilen)

Vi leasar bil via gubbens jobb så jag ringer Volvo Assistans. Extradäck finns inte med i bilen utan bara tillfällig lagning och det kan jag väl trycka i om det behövs.

Jag kan byta däck. Jag har gjort det. Men jag har ändå med mig punkteringsspray, och jag skulle inte dra mig för att ringa efter hjälp heller beroende på hur långt bort den fanns. ("Hjälpen" i det fallet är dock också förmodligen en kvinna, om det gör någon skillnad. :D)

Ja, jag kan byta och gjorde det rätt länge på min bil vår, höst och vid punktering. Nu har jag dock blivit lat och har tillräckligt med pengar för att betala för att någon annan fixar det.

Jag kan själv betala min Falck Assistansförsäkring.

Vid den enda punka jag hittills har haft använde jag trots försäkringen punkaspray då det ju går mycket fortare. Dagen därpå lämnade jag bilen för att få däcket lagat hos verkstan i mitt kvarter. Även det kunde jag själv betala.

Självklart. Byter lyktor, däck på trailern och bilen, backar med släp och diskuterar med gubbarna på verkstan. Älskar att köra bil och ser det som min skyldighet att kunna ta hand om den. Startar även kompisars bilar med startkablar om det behövs...

Jag är helt övertygad om att jag skulle kunna göra det, men jag är tveksam till om jag verkligen gör det (eftersom det beror på dagsform, trafiksituation, vad min coola bärgarkompis sysslar med för tillfället och vad alternativen är - samt att jag inte tycker att det finns en poäng i att gära det själv om något annat alternativ är bättre)

Förresten, ingår det inte när man tar körkort att kunna byta däck? Har bestämt för mig att det gicks igenom på körskolan, men det var 11 år sen.

Kan kan jag nog. Men slipper helst om jag kan. Så skulle förmodligen ringa sambo, bror, någon bilkunnig människa.

Egentligen är jag en jag-fixar-själv person, men när det gäller bilrelaterade saker slipper jag helst. Förutom lampor, det byter jag smidigt själv!

Byter själv och har gjort det, går fortare att byta själv än invänta att någon annan ska komma och byta för mig.

Byter oxå 50 däcket mot ett riktigt då jag ibland kör långa sträckor, körde från Högakusten till Göteborg för några år sedan och fick punka i höjd med Sandviken, hade ju varit lagom roligt att puttra fram på 50 däck den sträckan som var kvar:crazy:.

Vad jag gör beror helt på tillfälle och plats. Jag kan byta hjulet själv och gör det om det är det som är bäst lösning.

För övrigt tror jag att det är många män som är lika bra/dåliga på t ex däckbyte som kvinnor men som gladeligen svarar "ja" på frågan om de kan byta däck vid punka medan motsvarande kvinna tvekar. Kvinnors hjälplöshet har tragiskt nog snarare med en inlärd roll att göra än med reell kunskap. Mansplaining är symptom på det motsatta; män "ska" veta och kunna och inte behöva ta hjälp.

Jag minns inte exakt hur min diskussion med döttrarna började, men den detalj som fick dem att häpna var när jag berättade om ett tillfälle då en av mina vänner åkte med mig på en tävling. Och på vägen hem pös luften ur ett av däcken på bilen. Och vännen utbrister förtvivlat "Men?? VAD gör vi nu??"
Jag svarar att "jamen vi byter väl däcket..." Varpå vännen tittar storögt på mig och säger "KAN du det????"
Jag ska också tillägga att vännen ifråga jobbade som taxichaufför då och även om det inte är samma sak som verkstadsmekaniker, så förutsätter åtminstone jag att man kan liiiite mer än ingenting alls om bilar om man jobbar med att framföra sådana.

Efter detta ställde jag frågan till mina döttrar, som nu är 12 respektive 14 år. "Skulle Du kunna byta däck själv på bilen, om det skulle behövas?" Och båda säger med en suck, att "Ja, det skulle jag säkert kunna göra"...

I vår familj är det nästan bara maken som byter hjul på bilarna, när det ska göras. Men ibland är det jag som gör det. Och barnen (vi har även 2 söner, som är yngre än döttrarna) har varit med och övat på hjulbyte, tillsammans med både mig och maken, sen de var små. De har lärt sig att det är sånt som är bra att kunna, oavsett vilket kön man har. Och att båda deras föräldrar faktiskt kan göra det, även om det av rent praktiska skäl (bl.a min ledvärk) främst görs av den ena av oss

Nu ställde jag frågan på ett hästinriktat forum med många tjejer som verkligen "kan själva". Och det syns ju på svaren att det är så. (detsamma gäller egentligen detta med att backa med släp...)
Men det är säkert fler än jag som har noterat att det finns många tjejer som antingen verkligen inte kan byta däck eller som kanske till och med anser att det ska de inte befatta sig med..

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 686
Senast: Farao
·
Svar
248
· Visningar
10 710
Senast: Lingon
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Fordon ...och så kom den till slut, kanske inte exakt bleka dödens minut, men minuten när peugoten gav upp. Den rullade i drygt 40 000 mil och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 341
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV