En eloge till er för alla dåliga idéer ni kommer med!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cyllene
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 96
  • Visningar Visningar 7 620
Sv: En eloge till er för alla dåliga idéer ni kommer med!!

kl

Lite sorgligt är det att ASVH sänker sina medlemmar..

*kl*

Jag läser också, mkt intressant diskussion.

Mvh Cissi

Ärligt talat, hur många här är medlemmar i ASVH? Och hur många av er som är medlemmar svarade på ASVH:s enkät där ni hade chansen att tycka till. Det var ju skamligt få svar de hade fått in och så sitter man här i stället och vräker ur sig skit om hur odemokratiskt förbund det är! Det är att kasta sten i glashus. Och nej, jag är inte medlem och svarade därför aldrig på någon enkät heller.
För min del tycker jag att det är bra att de visar intresse för vad en del av vi stoägare (alla håller ju inte till här) i Sverige tänker och tycker, och om de kan få en god idé av att jag skrivit om en som de tycker är dålig så bjuder jag mer än gärna på det.

Det kanske är dags att fundera över varför så få är medlemmar. Eller kanske det skulle vara obligatoriskt att vara medlem för att få registrera i ASVH, då kanske folk skulle engagera sig mer?

Obligatoriskt vet jag inte, men i all fall rabatterat i olika sammanhang om man är medlem tycker jag i alla fall.

Och detta avelsråd som efterlyst så mycket det lyser ju med sin frånvaro.
Tills dess att det hänt nåt i den frågan så fortsätter jag gärna på denna "syjunta". :D Här kan man ju lära sig massor och det är ett utmärt bollplank för avelstänkande. Däremot får man ju ha sitt sunda förnuft i behåll och ibland ta saker med en nypa salt. Allt som skrivs här är ju inte dagens sanning, men det tror jag att de flesta inser.

Vi är nog många uppfödare som inte riktigt förstått tanken med det "dubbla" medlemsskapet. De flesta av oss är nog medlemmar i en regional förening och lägger kanske dessutom ofta ner en hel massa av ideellt arbete i denna förening. En stor del av de medlemsavgifter vi betalar i dessa föreningar går dessutom direkt till ASVH centralt.

Som jag förstått det är den enskilda medlemsskapet någonting som liksom "hängt kvar" för vissa speciella medlemmar sedan tidigare. Detta är ingenting som man från ASVH sida, förrän alldeles nyligen, vare sig marknadsfört eller förknippat med några speciella förmånar utöver då möjligen ett utskick av bruksprovskatalogen.

Att det nu helt plötsligt verkar ses som om man om man inte är medlem i ASVH två gånger...inte heller har någon möjlighet att tycka eller ha åsikter..känns bara det inte speciellt demokratiskt.
Jag kan mycket väl tänka mig betala ytterligare en medlemsavgift till samma förening även om konstruktionen känns något krystad och märklig, men då vill jag verkligen ha någonting ut av detta medlemsskap.

Och.. de tjänster man från medlemshåll fått höra är någonting som uppfödarna önskar, har det hittills inte blivit någonting av - istället väljer man att slopa avelsshowen i anslutning till bruksprovet och dessutom ta inträde till proven.

För att bli villig att betala ytterligare måste åtminstone jag få ett incitament till att det skulle ge mig något.....idag vet jag inte vad det skulle vara........

Detta är ingenting som man från ASVH sida, förrän alldeles nyligen, vare sig marknadsfört eller förknippat med några speciella förmånar utöver då möjligen ett utskick av bruksprovskatalogen.

Fast jag tycker årsboken är intressant! Bra att man för (tidigare) ynka 200kr i medlemsavgift fick både den och en bra hemsida. De 500kr det nu kostar är också lite tycker jag med tanke på det man får - årsbok, bruksprovskatalog, nyhetsbrev mm hemskickat.

Mer avelsrådgivning eftersträvar många - varför?:confused:
Tycker faktiskt att det räcker med att läsa avelsråden på hingstarna, använda sig av ston som fått diplom, klass I eller II (med meriter eller meriterad stam). Användas sig av ston med gröna papper (annars meriter i svår) m m.
En avelsrådgivare kan ju inte kolla upp alla ston som ska sättas i avel......

Fixa ett oberoende avelsråd istället så kan vi ringa dit istället
Med tanke på hur många det är här som startar trådar i ämnet "vilken hingst ska jag välja" för att sedan komma fram till att de inte ens har ett sto så skulle detta oberoende (finns det sådana personer?) avelsråd ha fullt upp.:angel:

Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Jag är övertygad att tidningen även är härinne och kikar. För jag tycker att man kan läsa att forumet färgat av sig på vissa delar av avelssidorna. Jättekul och informativt således.

Jag bara undrar hur du menar? Att de hänvisar hit? Att åsikter är lika, eller hur menar du? Jag är bara nyfiken!

Det finns de som skriver här inne som också skriver i Ridsport - h*n är inte bara här inne och kikar utan skriver i och startar upp trådar.:)

Bakom flera nick döljer sig också hingstägare/seminimportörer som rekomenderar och startar upp trådar om "sina" hingstar utan att tala om vilka de är. För de som hängt på forumet ett tag känner säkert till vilka som döljer sig bakom nicken men en del verkar svälja reklamen med hull och hår.:(

Man får väl hoppas att de som klagar är medlemmar, annars har man väl ingen talan :angel:
Tycker man att en förening är dålig så blir man antingen medlem och försöker hjälpa till att förbättra den, eller så struntar man i att vara med och håller tyst. Så tänker jag iaf. Verkar ologiskt att klaga på att man inte får något tillbaka från en förening som man inte ens är medlem i :confused:
Tycker att vår avelsförening är ganska generös som låter icke medlemmar registrera hästar, vara med på visningar osv. ASVH har även en relativt öppen stambok (jämfört med andra varmblods).
Är det många som är missnöjda med sina lokala föreningar också, eller är det bara själva ASVH som får kritik?
Angående det här oberoende avelsrådet som många efterfrågar; vad skulle det vara för en "oberoende" övermänniska som skulle hinna svara på enskilda avelsrådgivningar från hela Sverige? Hur hade ni tänkt att det skulle gå till, vill ni skicka exteriörbilder & temperamentsbeskrivning på erat sto och sedan få reda på vilken hingst ni ska betäcka med? Jag hoppas att det inte kommer vara en arbetsuppgift för den personen, hur ska h*n hinna med allt annat då? Däremot ska (enligt mina önskemål) den personen hålla koll på vad som händer i utlandet, vilka linjer som fungerar, göra reklam för SWB i de utländska lägren och informera allmänt om lämpligt avelsmaterial här hemma osv.

Det finns de som skriver här inne som också skriver i Ridsport - h*n är inte bara här inne och kikar utan skriver i och startar upp trådar.:)
Det gör mej inget att "nån" sitter å startar upp trådar för att få en debatt om saker och ting, bara smart enligt mej :)

MEN
Bakom flera nick döljer sig också hingstägare/seminimportörer som rekomenderar och startar upp trådar om "sina" hingstar utan att tala om vilka de är. För de som hängt på forumet ett tag känner säkert till vilka som döljer sig bakom nicken men en del verkar svälja reklamen med hull och hår.:(

Detta gillar jag dock inte, för jag har inte den "insynen" att jag kan hålla koll på om det är "falsk" reklam eller inte...
Men tro nu inte jag köper "reklamen" med hull å hår för det, men som sagt klart man kollar runt på alla ställen och framförallt vad gäller mindre använda hingstar...De är ju tyvärr underrepresenterade och nånstanns måste man ju söka info om dem...

Däremot ger jag all heder åt de hingstägare/hållare mfl som öppet står för vilka de är och förstår ju självklart deras synsett om de är medverkande i en tråd där deras "objekt" cirkulerar ! Det gör ju jag flitigt om mina "favvohingstar" debatteras... För iom att de är öppna med om vilka de är så får varje person som läser deras inlägg själva värdera deras uppgifter...

Ärligt talat, hur många här är medlemmar i ASVH? Och hur många av er som är medlemmar svarade på ASVH:s enkät där ni hade chansen att tycka till. Det var ju skamligt få svar de hade fått in och så sitter man här i stället och vräker ur sig skit om hur odemokratiskt förbund det är! Det är att kasta sten i glashus. Och nej, jag är inte medlem och svarade därför aldrig på någon enkät heller.

Fast jag tycker du är lite snett ute nu.....
Förvisso har du alldeles rätt i att man inte kan gnälla på att förbundet är odemokratiskt om man inte deltar aktivt. Det säger sig självt.
MEN visst kan man ha synpunkter på ASVHs arbete utan att vara medlem.
Eftersom (citat från ASVHs):
Föreningens verksamhet syftar till att gagna och utveckla avel och uppfödning av svenska varmblodshästar.
Alltså inte bara den del av aveln som bedrivs av ASVHs medlemmar.
Tex står man för värd för bruksprovet mm och det påverkar alla som är aktiva inom svensk avel. Alltså bör alla kunna få ha synpunkter på deras arbete.

Sen håller jag med att det så klart gynna alla om vi skulle gå med mangrannt. Men för många är det faktum att man inte är med också ett ställningstagade, man vill inte bli representerad av ASVH av en eller annan anledning. Förändring kan komma inne ifrån men den kan också tvingas fram från yttre faktorer, tex ett mycket lågt medlems antal.
Om jag skall vara ärlig tror jag att det andra är det vi idag ser, med ett ASVH som nu försöker göra mer för medlemmarna med att skicka bruksprovskatalogen mm.

Så jag håller med och inte.

Mer avelsrådgivning eftersträvar många - varför?:confused:
Tycker faktiskt att det räcker med att läsa avelsråden på hingstarna, använda sig av ston som fått diplom, klass I eller II (med meriter eller meriterad stam). Användas sig av ston med gröna papper (annars meriter i svår) m m......

Hur många hingstar har avelsråd? Elit, A och nygodkända. Resten då?

Aveln är mycket större än du visar här, alla som "vill ha ett föl undan sin trotjänare" men inte tänker lägga ner de fantasisummor vi andra kan göra. Kanske vill ha någon som står på naturligt mm

En avelsrådgivning skulle kunna göra en enorm nytta i svensk avel om den hanterades rätt. Det är i alla fall min uppfattning.
Tex skulle vi kanske kunna undvika att en nygodkänd 3 åring får 258 ston..... även om vi vill att de unga skall ha många ston i början...

Tex skulle vi kanske kunna undvika att en nygodkänd 3 åring får 258 ston..... även om vi vill att de unga skall ha många ston i början...

Tror inte det skulle hjälpt...menar du att det inte har framgått att 3-års hingstarna inte har mer än 1 års tillstånd och ska användas med försiktighet på endast beprövade ston?
Har någon missat det?

Hur många hingstar har avelsråd? Elit, A och nygodkända. Resten då?
Det är de hingstarna som rekomenderas att använda - de beprövade/avelsvärderade + de nya för avelsframstegen.
Resten dvs de som står utan A, Elit och har varit i avel ett tag ska man inte använda....:angel:

Det är de hingstarna som rekomenderas att använda - de beprövade/avelsvärderade + de nya för avelsframstegen.
Resten dvs de som står utan A, Elit och har varit i avel ett tag ska man inte använda....:angel:

Och hur menar du nu????
Menar du tex att Aerline H inte skulle ha använts de senaste åren eftersom han varken var nygodkänd eller A-premierad? Hur skulle han då ha kunnat få avkommor som presterat så pass bra att han kunde höjas till A?????
Utveckla hur du tänker.

Jo, men det är ju så man ska tänka. Först ska hingstarna användas flitigt som nygodkända, sen ska man avvakta resultatet. Aerline H har ju tillräckligt många avkommor från sina första år i avel, förhoppningsvis, för att det ska ge en rättvis bedömning.

Jo, men det är ju så man ska tänka. Först ska hingstarna användas flitigt som nygodkända, sen ska man avvakta resultatet. Aerline H har ju tillräckligt många avkommor från sina första år i avel, förhoppningsvis, för att det ska ge en rättvis bedömning.

Håller med. Jag använder mina äldre ston till unga hingstar, (3-6år) och ungstona går till äldre etablerade (elit)hingstar där man vet vad de lämnar. Hingstar där emellan använder jag bara i undantagsfall.

Så gör man i de flesta förbund, annars skulle vi nog inte få så många 6-7-8-åringar hit från tysk och holländsk avel. De skickar hit sina "väntehingstar" som de ska utvärdera för fortsatt användning under några år när de ändå inte får ston hemmavid.

Liknande trådar

Hästvård Vi har fyra unghingstar som går på lösdrift hos en kompis i går morse när hon tittade till dom på morgonen var allt lugnt och de stod... 2
Svar
23
· Visningar
5 171
Senast: Malacki
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns... 2
Svar
24
· Visningar
5 976
Senast: Lyckan i Halland
·
Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det... 2
Svar
26
· Visningar
3 212
Senast: Eldfuxen
·
Avel I flera trådar har det dykt upp diskussioner om sk "oseriös avel" eller "buskavel". Vad säger ni om dessa exempel? 1.Erfaren... 2 3
Svar
46
· Visningar
3 170
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka