En "elefant" har bajsat i min trädgård

Sv: En "elefant" har bajsat i min trädgård

Men, hundar (eller vargar då) äter vad dom kommer över i vilt tillstånd. Allt från älg till gräshoppor. Och faktiskt även olika slags vegetabilier.
Att gå på hundmatskurser arrangerade av hundmatsfabrikanter ger knappast kunskaper ägnade att bygga logiskt tänkande på. Tänk kritiskt istället!

Det bästa man kan servera hunden är samma föda den skulle ha i det vilda. Och det är inte samma torrfoder dag ut och dag in!

En katt äter ju endast fågel och gnagare,
Fel! så det skriker.
samma rutiner gäller för hund/varg.
Också fel. Tänk till!

det är vi människor som tycker att det är tråkigt för hunden att alltid äta samma sak varje dag, men det är optimala!
Jag kan försäkra dig att våra jyckar tröttnat på samma slags torrfoder (som basmat) varje dag. Efter 1-2 säckar har vi varit tvugna att byta sort. Så nu varvar vi med 7-8 olika. Men större delen är burkmat (olika!) samt matrester (garanterat olika) och magarna har alltid varit perfekta.

LIA

Loranga skrev:
Vi har miljontals smaklökar medans hund och katt bara har ett fåtal, det är därför de i det vilda kan äta samma saker utan att bli "uttråkade" och få dåliga magar. En katt äter ju endast fågel och gnagare, den går inte och fiskar själv och fäller ju knappast en buffel...samma rutiner gäller för hund/varg.

Du vet inte mycket du...

Ehh, inte för att låta elak eller så men läs på lite innan du kläcker ur dig nå´t mer....

har du gått kurs hos royal canin? nä men allvarligt, rent sunt förnuft kommer man långt med. det du skriver är helt befriat från något sådant.

Den här tråden borde tydligen handlat om bristen på charm istället ser jag.

Ja, dessa högar. Nu börjar de också komma upp här, och jag inser att det blir att ta fram skottkärran och sen börja mocka. Kommer ta låååång tid har jag insett innan jag blir klar.

Har du lite tur så får du kanske hjälp med att ta reda på dem :angel:

Vore glad om jag slapp den hjälpen ;)
Fast i går fick jag hjälp såg jag :crazy: ;)

Loranga skrev:
Vad åt vargarna? olika varje dag, knappast!! det är skiften som skapar magproblem, lovar! Har varit på mycket kurser om hundens näringsupptag och mat och allt säger samma sak, samma mat är bäst! För hundens mage är inte skapt som vår, de lever på samma mat, magen vänjer sig vid maten och mår bara dåligt om balansen protein, fett och fibrer ändras! Sett många hundar som just pga byten utvecklar allergier mot vissa proteiner, bara för att de inte är vana vid det och byter proteinkälla ofta! Så det bästa man kan göra är att hålla sig till samma mat! Och inte ge husmanskost!!!

*asgarv*
Tror du vrekligen på det där:eek:
Givetvis äter vargar och vildhundar olika slags mat, och dessutom på oregelbunda tider.

Vad lever katter av i det vilda då? det går ju inte och drar upp t.ex morötter. Hund och katt är köttätare, kan inte tillgodogöra sig vegetabiliska proteiner tillräckligt så att de kan leva på det. Därför måste de få fodersom inte är baserade på spannmål, vilket de "billiga" är! ger man hunden och katten ett billigt foder måste man ge de mer mängd för att de ska bli "mätta" men näringsmässigt ligger de under dagsbehovet ändå. Och eftersom de inte kan ta upp spannmål passerar det magen och ut kommer jättehögar av oförbrukad mat., de får också "luftmage" vilket gör att de kan se runda ut men magen består av "tomma proteiner". Och hundar äter sedan sover de och sedan går de på jakt igen. det äter inte vid bestämda tider utan när de är hungriga, därför tycker jag att de ska ha skål med mat nere hela dagen. Vargar har rutiner på detta sätt också, de äter inte kl 1 och sen 4 igen utan när de är hungriga. Och deras mat består av i princip samma sak hela tiden. ingen hund går och letar upp gräs att beta eller andra grönsaker.

Jag menar inte att vara otrevlig men vi skulle aldrig försöka ge hästarna kött... inte heller dela upp deras tillgång på mat till två gånger per dag...

Ta reda på mer innan du säger mer....

Jag vill bara att ni ska inte tro att jag sitter och hittar på för hundar fungerar så, en ledande fodertillverkare (och fler än de) kan inte på sina utbildningar stå och hitta på för då hade de inte gått så bra för de och kritiken hade blivit stor, detta är utdrag i deras foderlära för hund;

"Hundars matbehov är inte som hos människor och det är inte bra för dem att äta samma föda som sina ägare. En hunds idealkost består av proteiner (kött, fisk, ägg), fibrer (grönsaker), fetter (vegetabiliska och animaliska), mineraler och vitaminer."

"Oavsett om du köper färdigt foder (torrfoder eller på burk) eller lagar till din egen hundmat, är det viktigt att noggrant välja rätt fabrikstillverkad mat eller utfodra med en noggrant sammansatt hemmagjord kost. Många människor tror att det är bra att variera hundens kost, men det bör man undvika då det stör hundens tarmflora, som är ömtåligare än vår. För att säkerställa hälsa och vitalitet genom hela hundens liv, måste fodret tillgodose alla hundens behov av näring utan brist eller överskott."

"Smaken är tätt i förbindelse med luktsinnet och de fungerar ihop med att besluta om matens karaktär. Hundar tröttnar inte på maten. Den kan äta samma mat som den tycker om varje dag - vilket rekommenderas."

"Hundar har ungefär 12 gånger färre smaksensorer än människor"

Som sagt, inget företag som lanserar sitt foder över hela världen kan hitta på, speciellt inte bli stöttade av veterinärstationer som kan rekommendera deras och andras foder.

Gnist skrev:
En hund, som får (för den hunden) ett bra foder, bajsar ut små, mörka och fasta lortar. Är det stora, ljusa mjuka högar, så passar fodret inte dina hundar.
Förmodligen behöver dina hundar ett annat (för dem) bättre foder.

Gnist; Har en fraga: Min schafer har varit valdigt dalig pa att ata ordentligt; nu antligen (efter ett och ett halvt ar) ater hon med god aptit, men bara Pedigree (har tidigare haft alla mojliga hogklassfoder om Royal Canin, men det ater hon inte alls lika garna...) MEN, hogarna ar precis sa som du beskriver; ljusa, mjuka, stooora.. Tips?? Du verkar ju kunna det har....:bump:

Ja jag har gått på kurs hos royal canin eftersom jag jobbar i djuraffär får vi gå på deras och andras utbildningar.

Loranga skrev:
Och hundar äter sedan sover de och sedan går de på jakt igen. det äter inte vid bestämda tider utan när de är hungriga, därför tycker jag att de ska ha skål med mat nere hela dagen. . QUOTE]

Skulle aldrig komma pa tanken att ha skal med mat framme jamt, de som har det sa har oftast tjocka hundar och ar det ngt djur eller manniskor INTE mar bra av sa ar det fetma.......!!!
Tycker inte att ditt resonemang haller speciellt bra...

Alla kan kanske inte ha det men som min som inte går upp i vikt så tycker jag att man kan ha det, och andras hundar har lärt sig att där finns mat alltid och hetsäter därför inte och går inte upp i vikt mer än vanligt. På de funkar det men har man en hund som gillar mat ;) så kanske man får göra på andra sätt..det är ju givetvis inte nyttigt med fetma!!! Bara man hittar ett sätt som fungerar bra med våra och hundens rutiner...

Loranga skrev:
Ta reda på mer innan du säger mer....

Efter 26 års hundägande, en hundvårdsutbildning, otaliga kurser, föreläsningar om ALLT som har med hundar att göra, så vet jag nog minst lika mycket som du :smirk:

Tillägg: Säljer även jag hundmat.........

Senast ändrad:

Och deras utbildningar är inte alls vinklade till deras egen fördel :angel:

/pippi som oxå gått dessa kurser i näringslära hos fodertillverkare

tyvärr, jag köper inte de där citaten. Royal Canin är ett vinstdrivande företag som vill tjäna så mycket pengar som möjligt och det ska man hela tiden ha i bakhuvudet. de är inte alls ute efter att göra våra hundar friskare även om de vill få det att låta på det sättet.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 224
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 749
Senast: Disen
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 379
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar