En "elefant" har bajsat i min trädgård

Sv: En "elefant" har bajsat i min trädgård

Jag svarade för att jag inte håller med i det du skriver. Bemöter här så här:

1 Vad lever katter av i det vilda då? det går ju inte och drar upp t.ex morötter.
Du skrev: En katt äter ju endast fågel och gnagare,
Vilket är fel! Dom äter allt som rör sig upp till en harunges storlek. Dessutom äter dom upp hela djuret (utom gallan) och får på så sätt i sig även deras maginnehåll.

2 Vegetabilier är inte = spannmål! Hundar (och vargar är jag ganska säker på) äter t ex bär och skott.

3 Och hundar äter sedan sover de och sedan går de på jakt igen. det äter inte vid bestämda tider utan när de är hungriga, därför tycker jag att de ska ha skål med mat nere hela dagen.
Snurrigt! Ingen hund (varg!) har alltid ett köttlass att dyka in i. En varg jagar och äter när den lyckats slå ett byte. Då äter den allt den kan få ner, kanske under ett par dagar, och kan klara sig flera dagar på detta. Ska vi utfodra våra hundar så?

4 ingen hund går och letar upp gräs att beta eller andra grönsaker.
Jo, hundar äter visst gräs ibland. Och dom kan gräva upp morötter att äta. Min förrförra jycke gjorde det, sedan han först frågat om lov. Att dom äter bär mm är vanligt.

5 Jag menar inte att vara otrevlig men vi skulle aldrig försöka ge hästarna kött... inte heller dela upp deras tillgång på mat till två gånger per dag...
Inte jag heller, men dom flesta gör just det. Delar upp hästmaten alltså!

6 En hunds idealkost består av proteiner (kött, fisk, ägg), fibrer (grönsaker), fetter (vegetabiliska och animaliska), mineraler och vitaminer."
Var är logiken? Hunden äter ju inte grönsaker enligt dig!? Och var hittar hund/varg påsar med mineraler och vitaminer i skogen? :confused:

7 Många människor tror att det är bra att variera hundens kost, men det bör man undvika då det stör hundens tarmflora, som är ömtåligare än vår.
En hund (varg) varierar ju själv på egen hand sin kost. Hur kan det då vara fel? :confused:

8 Ja jag har gått på kurs hos royal canin
Stavas "indoktrinering"! Försök att tänka lite själv!!!

LIA

Tanken att skaffa dig fakta från andra källor än ett vinstdrivande företag har aldirg slagit dig?

Lia :bow:

Du satte mina tankar på pränt:bump:

Först och främst ville jag inte idiotförklara någon, något du verkar vilja. MEn hundar/vargar äter en portion, hur stor beror på hunden och sedan sover den. hemma har de ingen möjlighet att jaga därför kan de gå hungriga en hel dag eftersom vi har bestämt storleken på portionen, har de mat nere kan de äta det de behöver och sen äta igen när de blir hungriga, som de faktiskt hade gjort i det vilda, eller hur? mineraler och vitaminer finns naturligt i det kött de äter och i skelettet på bytet de fångar, även i djuren som de fångat som innan ätit mineral och vitaminrik mat = kretslopp. varierad kost ja men inte i den bemärkelse människor menar. inte gröt ena dagen och falukorv nästa om du förstår. Utan SMÅ variationer proteinkällor emellan.

Att informationen kommer från ett ledande foderföretag är inte konstigt i sig, det är de som förser hundar med mat och mattar med information- de kan inte ljuga hela världens befolkning rätt upp i ansiktet. Veterinärer kan inte ha blivit så blåsta av de, för de rekommenderar oftast detta sätt att fodra hunden på. De säger inte bara så för att de ska sälja sitt foder då de även vill att man ska tänka på då man tillverkar eget foder, något de inte tjänar några pengar på att ni gör...de ser bara till hundarnas bästa faktiskt.
Vi människor har faktiskt oftast en förmåga att förmänskliga våra djur med matrutiner och flockbeteende, tyvärr. Inte många säger att hundar ska få vara hundar som folk säger att hästar ska få vara hästar.

För jag har aldrig hört om någon som bara ger sin häst mat två gånger om dagen, har du? Där försöker vi ju följa hästens rutiner på mat så ofta som möjligt. Varför inte följa hundens rutiner om mängden mat och vilken tid.

Vi alla tar hand om våra djur på olika sätt. Det är inget fel på det om man bara ser till deras bästa och det de trivs med. Jag kan aldrig få er att tänka efter innan ni skriver inlägg, men ni verkar inte ha någon annan fakta på det ni lägger in än det ni säger.
Jag orkar inte diskutera för döva öron, hoppas bara att era hundar mår bra och att ni utgår från vad forskning och erfarenhet har kommit fram till. Men som jag sa, så ledade företag brukar inte ha fel. Ingen har ifrågasatt hästars matvanor på detta sättet, varför tro på den faktan när ingen skulle tro på detta?

Ha en bra dag!!

vad tjänar royal canin på att visa hur man kan tillverka eget foder?

och att gräva upp morötter och tugga gräs, det är skillnad på att tugga på för tillfället och att leva på. Din hund hade inte kunnat leva på gräs och morötter.

Ha en jättebra dag i det sköna vädret!:)

Loranga skrev:
Att informationen kommer från ett ledande foderföretag är inte konstigt i sig, det är de som förser hundar med mat och mattar med information- de kan inte ljuga hela världens befolkning rätt upp i ansiktet. Veterinärer kan inte ha blivit så blåsta av de, för de rekommenderar oftast detta sätt att fodra hunden på. De säger inte bara så för att de ska sälja sitt foder då de även vill att man ska tänka på då man tillverkar eget foder, något de inte tjänar några pengar på att ni gör...de ser bara till hundarnas bästa faktiskt.

Hundarnas bästa... :rofl: Du har verkligen gått på det. Man måste ge en eloge till foderföretagens marknadsförare, som lyckas lura i folk att torrfoder är det enda rätta. :bow:

och att gräva upp morötter och tugga gräs, det är skillnad på att tugga på för tillfället och att leva på. Din hund hade inte kunnat leva på gräs och morötter.
Ingen som påstått heller. Vilket du ser om du läser mer noga.

hemma har de ingen möjlighet att jaga därför kan de gå hungriga en hel dag eftersom vi har bestämt storleken på portionen, har de mat nere kan de äta det de behöver och sen äta igen när de blir hungriga, som de faktiskt hade gjort i det vilda, eller hur?
Knappast! Du tror väl inte att det ligger bytesdjur framdukat när hunden (vargen) blir hungrig? Ta dig en funderare på hur verkligheten är därute.

mineraler och vitaminer finns naturligt i det kött de äter och i skelettet på bytet de fångar, även i djuren som de fångat som innan ätit mineral och vitaminrik mat = kretslopp. varierad kost ja men inte i den bemärkelse människor menar. inte gröt ena dagen och falukorv nästa om du förstår. Utan SMÅ variationer proteinkällor emellan.
Vad drar du för slutsatser av det? Att hunden/vargen får i sig varierad kost vid varje måltid? Att vi ska utfodra med pellets eller á la Barf?

Att informationen kommer från ett ledande foderföretag är inte konstigt i sig, det är de som förser hundar med mat och mattar med information- de kan inte ljuga hela världens befolkning rätt upp i ansiktet. Veterinärer kan inte ha blivit så blåsta av de, för de rekommenderar oftast detta sätt att fodra hunden på.
All "information" från ledande foderföretag ska tas med en stor nypa salt. Deras ambition är att i första hand sälja sina produkter och därmed tjäna mera pengar. Tro mig. Det gäller f ö även veterinärer. Min hundvet tycker, vid förfrågan, inte att mat alltid ska stå framme.

För jag har aldrig hört om någon som bara ger sin häst mat två gånger om dagen, har du? Där försöker vi ju följa hästens rutiner på mat så ofta som möjligt.
Fel igen. En häst äter när den är hungrig om den kan välja! Inte efter några utfodringsrutiner. Om du läser vad man uppger på Buke så varierar utfodringstillfällena mellan 2-4/dygn.
Vi ger 2 ggr/dygn. Men!, vi ger mycket= fri tillgång. Orsaken till att vi utfodrar så i st f att lägga in hela storbalen på en gång är flera. Bl a minskat spill och koll på fodret.

Men som jag sa, så ledade företag brukar inte ha fel.
Och som jag sa, försök tänka lite själv! Det verkar som om du inte har så bra insikt i vår mänskliga verklighet heller.

Nu kommer våren! ;)

LIA

Torrfoder är inte det ända rätta, eller jo om man inte är säker på att hunden har fått i sig alla mineraler och vitaminer, rätt proteinhalt i förhållande till fetthalt osv i den maten man gör själv, vilket inte många vet tyvärr, därför tipsar de och hjälper även till med råd osv när/om man ska göra sin egen mat. Att ni sk hundmänniskor inte har läst mer om hur er hunds mage fungerar är faktiskt sorgligt. Hade vi haft en hunds mage och ätit den varierade kost vi människor äter hade vi lidit av konstant diarré, inte många som tänker på det innan de slänger ner lite matrester här och där. Husmanskost står för en liten del protein men en tredjedel av dagsbehovet fett!!!

det du säger är precis vad jag sagt fast med andra ord.
1. en hund lever inte på morötter men kan dra upp för nöjets skull.
2. Hunden/Vargen jagar när den är hungrig och äter bara när den behöver det.
3. Vargen får inte i sig väldigt varierad kost vid varje tillfälle den äter, vilket den inte heller ska då den hade fått problem med magen, samma gäller hundar.
4. Fakta säljer inte, kvaliten gör... Fodertillverkare och veterinärer hade inte tillsammans gett ut böcker om faktan inte varit korrekt då den ska hjälpa hundsverige att ta hand om sina djur. Hade faktan varit fel hade den efter alla dessa år som vi haft hundar inte kvarstått.
och med att ha maten nere alltid, som jag sa, alla hundar fungerar det inte på och då ska man låta bli det. men de hundar som äter bäst när de själva får välja när/vid hunger kan maten stå nere alltid hos.
5. En häst äter när den är i behov av att använda käkarna och är hungriga. då hästar inte känner hungerkänsla på samma sätt som vi så betar de också efter käkarnas aktivitet. Helst ska hästar ha fri tillgång på grovfoder då de själva ransonerar sin mat, vi ger tillskott vid behov bl. a med krafftfoder eftersom vi använder de till tyngre arbete som kräver mer av de energimässigt.

Jag tycker att ni bör läsa ordentligt innan ni skickar tillbaka, oftast skriver ni samma sak som mig men ni måste ju bara protestera...
och om allt jag skriver skulle vara så fel, varför ökar bara försäljningen av torrfoder hela tiden? Jo, för att det är ett sätt att utfodra hunden, veta att den får rätt halt protein, fett, mineraler, vitaminer och att veta att man tillgodoser hundens behov vid olika stadier i livet. Att man dessutom vet att maten täcker deras näringsbehov utan att behöva en massa tillskott av vitaminer som vid ev. överdosering kan bilda gifter i magen gör det ju ännu lättare att servera torrfoder.

Alla vi rekommenderat endast hålla sig till ett BRA torrfoder istället för husmankost har blivit bra i magen efter ca en månad, gått ner till idealvikt och fått tillbaka glansen i pälsen.

Och en veterinär skriver inte påhittad fakta för att sälja torrfoder. Hur vet vi då ens att hunden behöver opereras? de kanske bara vill tjäna pengar på en. Lite måste man lita på våra forskare inom området och resten måste man prova sig fram till ett fungerade system.

Gör gärna er egen mat till hunden, men då ska ni till 99% säkerhet kunna lova att hunden får i sig rätt mängd protein, fett, aska, omega-3, mineraler, vitaminer, taurin osv... Kan ni det? Grattis!!

Läste ditt inlägg från den 22 och det står att di vet ingen som ger sina hästar mat två gånger om dagen..jag känner många som bar ger sina hästar det..ville bara påpeka

Varför torrfoderförsäljningen ökar hela tiden? Det är snabbt och enkelt att skopa upp ur en säck, och man behöver tyvärr inte kunna något om hundens näringsbehov för att lägga det i matskålen.

Hur vet du att torrfodret tillgodoser hundens behov? Kan du med 99% säkerhet lova att hunden får i sig allt den behöver? För jag tycker att det ansvaret har man oavsett vilket foder man ger sin hund.

Mina hundar får som sagt olika mat i princip varje dag, eftersom jag barfar, men ändå har de inga som helst magproblem. Tvärtom har de blivit bättre i magarna efter bytet från torrfoder, liksom alla andra barf-hundar jag känner. Eller de kanske bara haft tur?

Senast ändrad:

Nej Loranga,
jag säger inte precis samma saker som du. Du kommer med en radda påståenden som dels är oriktiga, dels visar tydliga tecken på att vara komna ur propagandamaterial.

Ta det här som exempel:
Husmanskost står för en liten del protein men en tredjedel av dagsbehovet fett!!!
I förhållande till vad?
Vad vet du om det?
Har du kollat av vad vi äter här hemma?
Har du själv gjort analyser?
Tror inte det!

Nu ska jag berätta något för dig:
I nästan hela mitt liv har jag haft hund. Det har blivit några stycken nu. Dom har alla får varierande kost, till viss del baserat på matrester. För länge sedan fanns något som hette Skall, ett fryst foder som bestod av div slaktreser, vilket vi då använde som bas. Ännu tidigare, brukade mamma köpa hem slaktrester, huvudsakligen inälvor och hjärta och lungor och koka det i en stor balja för att sedan frysa in i portionsförpackningar. Det luktade skunk men hundarna älskade det.
Ingen!!! av alla dessa hundar jag/vi haft, har haft minsta magproblem. Trots en utfodring som legat så långt från dina torrfoderuträkningar man kan komma. Dom har f ö inte haft pälsproblem eller andra matrelaterade problem heller.

Hundindivider kan, precis som vi, vara allergiska mot olika ämnen och då får man förstås anpassa sig, men det är inte det vi diskuterar här.

Svar på dina punkter:
1 Den äter moroten också!
2 Den jagar när den blir hungrig eller när omständigheterna utlöser beteendet. När den fällt ett byte äter den så mycket den orkar, vilar och äter igen så mycket den orkar osv. Varför? Tänk till!
Skulle vargen alltid ha dödat byte framför näsan skulle den också bli smällfet.
3 Nej, inte vid varje tillfälle. Men däremot under en lite längre tidsperiod. Så kan man diskutera vad "varierad kost" innebär. Är muskler + inälvor + hjärna varierad kost?
Min jycke åt silage häromdan och igår fick jag dra gräs ur rumpan på honom. Varierad kost efter eget tycke?
4 Vad kan jag säga, mer än att du har mycket kvar att lära om dagens verklighet.
5 Va? Så du menar att det är behovet av käkmotion som avgör om hästen ska börja äta? Nytt för mig! Någon annan som känner till detta? Jag som trodde att det var signaler från mage och i viss mån syn och vanor som gjorde det.

Jag anser att du skriver en massa inlärt säljblaj, tyvärr.
Gör gärna er egen mat till hunden, men då ska ni till 99% säkerhet kunna lova att hunden får i sig rätt mängd protein, fett, aska, omega-3, mineraler, vitaminer, taurin osv... Kan ni det? Grattis!!
Äter du pelletsmat själv, för att vara säker för egen del?
Jag vet att hunden får i sig tillräckligt av vad den behöver genom en varierad och lämplig kost. Det räcker för mig. Om det sedan går ut över pelletsfabrikanterna bryr jag mig inte.

LIA

haha:) , jo visst känner man igen sig men hink och spade.....
men påverkar fodersorten verkligen högens storlek???
menar, en schäfer äter mycket=bajsar mycket. så tyvärr....ingen elefant!
lycka till med mockningen:bump:

Jag har ju sagt flera gånger att hunden jagar när den bli hungrig och inte annars, är inte det vad du också säger?

Slaktprodukter är utmärkt foder då den hade ätit sånt i vilt tillstånd och därför mår magen bra av att äta det!

Hösilage och morötter kan min hund också klämma i sig men inte leva på som foder!!!

Hästens "hunger" styrs också av hur mycket käkarna får jobba, har gått kurser i detta också. det är därför de går långa dagar och betar, annars hade de lika gärna kunnat göra som hundar, äta sig mätt och sen inte bry sig om mat på en halv dag..men de går ju med huvudet i gräset ca 16-18 timmar per dag och resten av tiden sover de och vaktar.

ALLT handlar inte om hur länge man har haft djur utan kunskapen man har, kände några som efter 30 år med hästar bl. a fortfarande trodde att kolik var en sjukdom hästarna fick... allt handlar om vad man har lärt sig och om man hämtat kunskap från olika saker.

Sök lite på internet om hundar så kan du se att det jag säger stämmer. Och va källkritisk men va inte helt hämmad att ta emot ny information utan att kalla det blajblaj...

Mycket av min information får jag från kurser, hundtidningar, kunder som varit hos veterinären, veterinärer och kontroller på verkligheten och undersökningar av människor som vet vad de snackar om.

Du litar säkert på många hundkunniga människor men varför inte göra det när det gäller mat.

Från lite husmanskost får hunden i sig tre gånger så mycket fett som av samma mängd torrfoder eller annat riktigt hundfoder. Och många ger lika mycket husmanskost som mängd torrfoder. då kan man ju själv list ut att många hundar tyvärr blir överviktiga och också genom vår mat får i sig alldeles för mycket salt.

Gud, ni ska se vårat område där jag bor nu...man tror fan man kommit till bajs landet.....:cool:

HUR mkt Katt & Hund skit som fan.....och nu när snön försvunnit så kommer de bara upp fler & fler skitar över allt....
Ursh!
Okej, katt kan ju vara lite svårt att förhindra, men när man hittar än 10 bajshögar på LEKPLATSEN i SANDLÅDAN som är gjorda av en hund, ja då skam blir man arg.......

Inte låter man sin hund bajsa i en lekplats, och skulle den göra de, ja då tar man la fan upp de efter sig eller?!!

Ursh, fy & blä!!!:cool:

men det är ju nästan sjukt att bara utfodra sina hästar två gånger om dagen! En häst ska ha tillgång på grovfoder så ofta som man bara kan!!:eek:

jag tycker att det är pinsamt hunden sätter sig precis vid grannens trädgårdskant, tänk då i sandlådan...jag brukar plocka efter mina katter där då hyresvärden har en sandlåda vid vår trädgård...

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 224
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 749
Senast: Disen
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 379
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar