En dum liten fråga

Agony

Trådstartare
Om det står en siffra efter stoets namn, typ som min: Agony 10 betyder det att det är stofamilj 10? Jag antar ju att det gör det, men jag är inte säker:)

Sv: En dum liten fråga

Ja det är stofamilj. Tittade på blup.se och siffran 10 följer ju oxå hennes mamma, mormor o.s.v.

Utlandsfödd häst??? Då kan siffran vara helt enkelt ett nr för att många heter lika. Det blir så i de förbund som antingen kräver att alla hästar i en årgång döps på bestämd bokstav (t ex Holland) eller att alla avkommor döps på faderhingstens bokstav (flera tyska förbund) eller att alla hästar ska följa stofamiljens bokstav (Trakhenen)

Närå, hon är svensk!

Ja det har jag oxå lagt märke till att det gör:) Men jag har inte förräns nu när jag börjar vara intresserad av att avla på henne fundera på stofamiljer, så jag sökte på hennes men fick inte fram något bra, så jag tänkte att det kanske stod för något annat i alla fall.

Är det någon som kan nåt skojigt om hennes stofamilj?

En annan gren av familjen än den din häst tillhör har lämnat flera hopphästar via Eartha Kitt född -58 e Corso u Florida e Vallon xx. Bl a var hon mormor till hingsten Niklas 916 som gick svår internationell hoppning.

:D

Mormors mormors helsyster ska ha gått svår hoppning och hennes halvbror Baron Rufus e Raff var placerad i svår hoppning med K G Svensson om jag inte minns helt galet.

Rotar runt och hittar inga dressyrhästar, men jag tycker att TS bör använda en gångartshingst på sitt sto där pappa, morfar och mormorsfar tävlat svår dressyr, mormorsmorfar medelsvår i alla tre dicipliner, och därefter ytterligare en dressyrhingst som på sin tid ansågs som världens bästa!

Helsystern till Tintomara var den fina Ärla Miss som har placeringar upp till svår hoppning.

Ett mycket intressant stammat sto. Lätt att använda i aveln då hon torde vara obesläktad med de flesta av dagens populära hingstlinjer.

Stoet tillhör ELFE familjen, där urmodern ostpreussiska stoet Elfe 175 RÄ II var född 1896, importerad samma år och såldes till Öland där hon så småningom biladade en av de öländska familjerna.
Stammen bakåt från Gladiola (10) 5928 är Gladiator 342 - Jafet 114 - Attino - Nicus - Reform xx - Elfenbein - Samuel - Arrest.

Ostpreussiskt blod dominerar helt i den äldre delen av stamtavlan.

Robin Hood e Robin Z-Jazz 551-Niarchos 391 tävlade EM för Ryssland

Bellman e Cortez 679-Ceylon 454-Jazz 551, tävlade 1.60 i Tyskland

Caliando e Calino 932-Anart 581-Jazz 551, vann inomhus SM i år mm, tävlas av Douglas Lindelöw

Alltid kul när det kommer fram mer uppgifter i sådana här trådar.

Det är så trist att det inte går att få fram en bättre internationell statistik.
Robin Hood har jag sett i listorna tidigare men inte lyckats placera in i någon familj.

Övervägande hopphästar ur stofamiljen hittills.

Det här va ju helkul:)
Jag ska berätta för hästen i morgon vilken fin stam hon kommer ifrån och att hon hädanefter får skärpa sig på dressyrbanorna (och det beror INTE på att ryttaren (jag) slutar rida så fort det blir tävling:D)

Dressyrhingst blir det helt klart. Jag hoppas på His Highness, annars lutar det åt Hampton.
Har tittat lite på Ampeere, men jag gillar biffiga hästar och han ser ju ut som en liten whippet, så det går nog bort:)
Jag ska behålla avkomman själv är tanken, så jag vill inte ha en som blir alltför mkt nerv i.
OM det nu blir en avkomma. Hästen är 14 år idag, så det är väl bara att hoppas på att allt fungerar som det ska på henne.

Jag är en aning off i det här sammanhanget, men jag antar att det är min häst stolinje som fortfarande är på tapeten:confused: och i så fall så är det som att få en liten julklapp:)

His Highness är död,finns bara på fryst och semineras bara med hos J.M. i tyskland.

Mitt sto fick sitt första föl som 16-åring och har nu två till, så det behöver inte alls vara för sent! Innan jag skickade iväg henne på betäckning lät jag en veterinär kolla att allt var okej.

Visst är det ditt stos stolinje vi diskuterar:) Skulle gärna vilja hitta någon gångartshäst från den, men har precis som Dark Ronald inte så mycket tid så här precis innan jul.

Jag hoppas verkligen att det ska gå! Hon är dessutom en mkt trevlig häst, om man bortser från att hon är väldigt sur hela vintern:)

Haha, jag sitter här fast jag borde slå in 1 miljard julklappar, men det är ju låååångt kvar till jul:angel:
Det här var verkligen jätte intressant. Jag trodde hon kom från en dressyrstam:) Vilken koll man har alltså... :rofl:

Kruxet med stammen är väl kanske att hingstarna visserligen var fina på sin tid, men det var länge sedan, och avelsmässigt har de inte varit lika framgångsrika. Det är dessutom dressyrhingstar, lagda på ett möderne där de enda avkommor som tävlats med någon framgång har gjort det i hoppning. Risken är ju att din häst har tappat hoppanlagen genom far och morfar, men inte fått några bra dressyranlag istället.

Om jag tar stoet i fråga så har hon kap i dressyr, byter ner till vartannat, tramp påbörjat samt piruettarbete. När jag köpte henne kunde jag inte det jag kan idag, så utbildningen av henne har gått långsamt.
Hon är löshoppad upp till 130 utan svårigheter, men vi hoppar annars bara småskutt pga hennes fega ryttare:) Men hon har rätt bra teknik.
Nu vet jag inte vad det här betyder i fråga om vad som nedärvs till hennes avkommor.
Men det är jag som ska ha avkomman och det behöver inte bli en ny totilas:laugh:

Hennes mamma är klass 1 bedömd i både dressyr och hoppning och har prestationsdiplom. Premierad AB, samt premiesto i Tyskland. (taget direkt från uppfödarens hemsida:))

Agony är tyvärr aldrig visad, reds in sent av förra ägaren och hon tog sig aldrig iväg. Jag köpte henne på hösten som 4 åring och då var det ju för sent.

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 484
Senast: ildiko
·
Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 709
Senast: Skjøldur
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30