En bula på halsen

E

ejn

Min häst har fått en "bula" på halsen. För ca 1 månad sen upptäckte jag att det var en upphöjning(väldigt liten) fram på halsen. Tänkte inte mer på det (trodde det var ett bett). Det har nu bara blivit större de senaste dagarna, tänkte att kanske han fått en spark i hagen. Men de tycks inte gå tillbaka utan snarare växa.
Den känns inte vätskefylld och det finns inge märke eller sår runt omkring. Den känns lite hård. Den är som en plommon i storlek ungefär och syns tydligt på halsen. Han har ingen feber, inte hängig och när jag trycker på den regerar han inte så han verkar inte ha ont där.
Vad kan det vara? Ska jag ta ut vetrinären?

Sv: En bula på halsen

Hm, det låter lite som några av hästarna på stallet har... Fast deras är större. Sitter klumpen högt uppe på halsen, precis under käkarna, ungefär?

Nej den sitter längre ner på halsen. "mitten på halsen" lite åt vänster.

Kan hästar få "bular" som är tumörer/cancer?

Hade en häst förra sommaren som visade sig ha en inkapslad varböld fram på bringan. Den var varm och det var puls i området 3:e dagen efter att den uppstått, sedan hände inget mer. Vi trodde att det var en "lårkaka" alt muskelbristning efter spark, jag var tom inne på att det var en del av bogbladet som gått loss, för det kändes som yttersta "benkulan" på min axel förutom att den gick att rucka i sidled. Hästen var dock aldrig halt. Jag kunde inte se något sår, men när de öppnade var huden tunnare på ett ställe som de sade var ingångshålet. Har ingen aning om det är detta din häst drabbats av, men det låter som om det skulle kunna vara det. Har en idag som drabbats av samma sak (tror jag) men hon är helt klart öm, dock en individ som är mer rädd om sig normalt sett.

Hur som helst, hoppas det går bra med din häst.

Asa_s

Tack för svaret! Kanske är nått liknande min älskling har fått...

Ska snart åka ut till honom och titta hur det ser ut idag. Hur länge skulle ni vänta med att ringa vetrinären och det är lika som igår?

ejn skrev:
Ska snart åka ut till honom och titta hur det ser ut idag. Hur länge skulle ni vänta med att ringa vetrinären och det är lika som igår?

;) Du har inte sett hur många svar jag fått på samma fråga i ett annat inlägg? Jag har iaf ringt vet idag och de kommer och dränerar på plats i sommarhagen. Den andra hästen fick vi som sagt lägga omkull men det var mest för att vi inte visste vad det var... Hon var ganska medtagen visade det sig vid op - däckade på rätt lite narkosmedel - men visade ingen allmänpåverkan att upptäcka.

Om han tillåter skulle jag noggrannt undersöka bulan och området, stryk mothårs långsamt och se om det finns några indikationer på att det kan ha blivit hål som bakterier kommit in igenom, för egen maskin eller via insekt. OM det är varböld behöver den nog öppnas, den jag hade förra sommaren blev liksom inkapslad och "försökte stötas bort", men det gick ju inte eftersom huden stoppade. Den satt på bringan och vet var lite orolig över hur det skulle gå eftersom det ligger mycket blodkärl och nerver där. Men på halsen borde vara enklare. Kolla också om han har feber, det betyder att immunförsvaret är aktiverat (min hade dock inte det efter dag 3).

Har du ingen vet du kan ringa och konsultera? De vet ju bäst när man kan avvakta och när det är akut (om de inte har arvode beräknat på utryckningar, förstås...). Hoppas det går bra!

Ska kika in den tråden. (Måste ha missat den:-))

Jo jag får nog ta och ringa vet och råd fråga henner vad hon tycker.

Nej, gör inte det - ingen hade svarat sist jag kollade. Det var bara jag som var ironisk, men det var nog inte så tydligt.

Du kanske redan kollat med vet? Annars sade han som kom ut till mig att det är på febern man brukar ta infektion. Min hade inte var i sin böld, utan "bara" blodblandad vätska vilket skulle tyda på att det inte kommit in bakterier (fast nu är det ju ett hål, förstås...) Han skulle göra en odling för att kolla. Men jag frågade lite med tanke på dig, och då sade han det där om febern. Iochmed att inga bakterier kommit in på min så hade hon förmodligen fixat det själv men nu har hon fått Finadyne iallafall så att svullnaden går ner och hon inte behöver ha så ont av det iallafall. Du kan ju berätta vad ni kommer fram till!

Tack!

Tycker att bulan har gått ner något. Och ingen feber har han heller...
Har försökt fått tag på min vetrinär hela dagen utan att lyckas. Ska försöka i morgon med. Vill helst ha ut "min" och jag anser inte att det är jätte akut då han varken har ont, eller feber och den gått tillbaka något. Men som sagt ska försöka få tag i morgon!

Liknande trådar

Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 654
Senast: starcraft
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 723
Senast: emma-vsm
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 237
Senast: Jahaja
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 728
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar