En bra foderstat?!

B

bambiii

Hur vet man att sin foderstat är bra, vet att man kollar på hur hästen ser ut i hull o hur den mår osv..men om den får alla sina behov fyllda? Har ett sto som rids ca 4-5 dagar i veckan, och hon har lagom hull tycker jag. Just nu äter hon hö, ensilage, grund och morötter..innan miner också.
En annan häst i stallet äter tex havre och korn kross också :confused: Om man kollar på en tabell som räknar ut % så ligger protein och MJ lite lågt..hur viktigt är det?? någon som vet? :crazy: Tackasm för svar :bow:

Sv: En bra foderstat?!

Hur vet man att sin foderstat är bra, vet att man kollar på hur hästen ser ut i hull o hur den mår osv..men om den får alla sina behov fyllda? Har ett sto som rids ca 4-5 dagar i veckan, och hon har lagom hull tycker jag. Just nu äter hon hö, ensilage, grund och morötter..innan miner också.
En annan häst i stallet äter tex havre och korn kross också :confused: Om man kollar på en tabell som räknar ut % så ligger protein och MJ lite lågt..hur viktigt är det?? någon som vet? :crazy: Tackasm för svar :bow:

Du får räkna ut värdena på vad din häst behöver :) Finns olika program för detta! :)

När du räknar och programmet säger att mj och protein ligger lite lågt är det ju jämfört med vad snitthästen behöver av samma storlek och typ, inte vad jus DIN häst behöver. Du ser på hästen om den får sina behov tillgodosedda. Musklar den sig fint när du rider och håller en jämn och lagom vikt får den tillrädkligt. Tabellvärdena är bara vad som brukar vara lagom. Mina båda hästar äter tex över 50% mer, men måste ha så mkt för att hålla hullet. Använd programmet, men gå efter hur mkt Mj och smrp din häst äter när den håller sig fint istället för det rekommenderade värdet.

Är hästen i bra hull så ligger säkert MJ rätt för din häst, oavsett vad programmet säger. Energitillförseln är nästan överlägset det enklaste att se/kontrollera direkt på hästen. Antingen är den fet, lagom eller tunn, liksom... ;)

Sedan tittar du på proteintillförseln, och där kan det vara bra att snegla lite på siffrorna samtidigt som på hästen.
En normal häst behöver 6 gram smältbart råprotein per MJ i foderstaten, men det finns självklart individuella avvikelser där vissa klarar sig på lite mindre och andra kräver betydligt mer.
En tunn överlinje brukar vara ett tecken på att hästen får för lite protein, och ser du då i uträkningen att smrp/MJ-kvoten ligger lite lågt så har du med all säkerhet svaret där.

Mineralbalansen är omöjlig att se utanpå hästen, där måste man använda siffrorna för att hamna någorlunda rätt.

Krafft Grund är ett spannmålsbaserat färdigfoder, så att ge både det och rena spannmål kanske är lite överkurs. KG är ganska dyrt i sammanhanget, om inte annat...;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 802
Senast: Jiovedi
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
5 408
Senast: calm
·
Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
4 108
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka