En av de nya lagarna

Sv: En av de nya lagarna

Okej, nu skall jag försöka tala om vad det är som gäller från och med den 1 juli.

Tidigare så har det inte varit tillåtet att dela ut upphovsrättskyddat material. Men nedladdning har varit tillåten.

Från och med imorgon så är det inte tillåtet att varken dela ut eller ladda ned upphovsrättskyddat material.

Hur skall man då veta vad som är upphovsrättskyddat? Íngen som vet...

Vem är det som bär straffansvar? Den som begår brottet, dvs inte den som står för Internetabonnemanget...

Hur skall man bli upptäckt? Bra fråga...

Sammanfattningsvis: För att torska dit så behövs en person bindas till brottet - vilket kräver att denne blir tagen på bar gärning. Detta är bara möjligt att göra om polisen i princip sparkar in dörren och stövlar in och finner piraten nedladdandes någon ny DVD-release... Nu får farbror Blå inte stövla in hur som helst, utan det krävs åklagarbeslut för en husrannsakan. En sådan fås bara om brottet "förväntas" ge fängelse. Även om fängelse finns i straffskalan, så är böter mer troligt...
 
Sv: En av de nya lagarna

Brandhamstern skrev:
Okej, nu skall jag försöka tala om vad det är som gäller från och med den 1 juli.

Tidigare så har det inte varit tillåtet att dela ut upphovsrättskyddat material. Men nedladdning har varit tillåten.

Från och med imorgon så är det inte tillåtet att varken dela ut eller ladda ned upphovsrättskyddat material.

Hur skall man då veta vad som är upphovsrättskyddat? Íngen som vet...

Vem är det som bär straffansvar? Den som begår brottet, dvs inte den som står för Internetabonnemanget...

Hur skall man bli upptäckt? Bra fråga...

Sammanfattningsvis: För att torska dit så behövs en person bindas till brottet - vilket kräver att denne blir tagen på bar gärning. Detta är bara möjligt att göra om polisen i princip sparkar in dörren och stövlar in och finner piraten nedladdandes någon ny DVD-release... Nu får farbror Blå inte stövla in hur som helst, utan det krävs åklagarbeslut för en husrannsakan. En sådan fås bara om brottet "förväntas" ge fängelse. Även om fängelse finns i straffskalan, så är böter mer troligt...

Ungefär vad jag tänkte skriva. Kan med andra ord inte annat än hålla med :) .
 
Sv: En av de nya lagarna

Och jag vill annerligen inte betala de priserna som bolgaen vill ha idag för nerladdad musik. EN liten låt som för dem inte kostar ett skit att distribuera, ska man behöva betala 10kr för!!!
 
Sv: En av de nya lagarna

undrar hur dom har tänkt att det här ska gå till? visst finns det väl större kriminalitet att bry sig om än en massa småbarn som laddar hem film och musik :confused:
dessutom blir ju i princip 70% av befolkningen kriminaliserad......
Vilka idioter.......
Huuuur många kommer att bry sig, för risken att åka dit är ändå mikrominimal......
Jag kan ärligt säga att jag skiter fullständigt i det här.......
 
Sv: En av de nya lagarna

Jezzie skrev:
undrar hur dom har tänkt att det här ska gå till? visst finns det väl större kriminalitet att bry sig om än en massa småbarn som laddar hem film och musik :confused:
dessutom blir ju i princip 70% av befolkningen kriminaliserad......
Vilka idioter.......
Huuuur många kommer att bry sig, för risken att åka dit är ändå mikrominimal......
Jag kan ärligt säga att jag skiter fullständigt i det här.......
väntar du till grön gubbe ??
lite samma typ lag där..
 
Sv: En av de nya lagarna

Om 70% av sveriges befolkning mördade och våldtog, skulle vi legalisera mord och våldtäkter då?

Vet att det inte är riktigt samma sak. Men jag kan förstå musikindustrin som faktiskt vill ha intäkter på sin musik. Även om jag själv aldrig tänker handla skivor pga det usla formatet.
 
Sv: En av de nya lagarna

Om dom sänkte priset till hälften på musiken så kanske mer folk skulle handla och sluta ladda ner musik, jag laddar själv väldigt sällan hem saker men jag tycker att det är en så fruktansvärt dum lag att man bara vill skratta.....
 
Sv: En av de nya lagarna

Visst är lagarna dumma. Frågan är bara vad som är vägen ut i det hela. Hela problemet ligger väll egentligen i att det blivit en vana för folk att slippa betalla för musiken. Och såna vanor är svåra att ändra. Gratis är gott ;)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Inte alla wifi. Vårt hemma funkar fint. Men kommunens funkar bara på 24-timmars-åtkomst. Att logga in med mitt jobbkonto funkar inte...
Svar
0
· Visningar
400
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 377
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 032
  • Artikel Artikel
Dagbok jag vill bara ha det samlat nånstans, utan att behöva sitta och bläddra i facebookflödet. Idag är det köksregionen som ska få en...
Svar
2
· Visningar
521
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp