En annan fråga angående betäckning med egen hingst

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Thornbird
  • Startdatum Startdatum
T

Thornbird

Måste hingstägaren äga stoet, eller kan han/hon stå som leasingtagare?

Frågan gäller ju så länge det är tillåtet att använda egen hingst på egna ston förstås...

Sv: En annan fråga angående betäckning med egen hingst

Ställer jag för svåra frågor eller dissar ni mig för att jag har "fel" ras på avataren? :p

Menar du i fall hingsten inte är godkänd?

Ja, det är det jag menar. Glömde det :D

Tror inte att någon här dissar dig men då frågan varit på tapeten tidigare så är jag tveksam till om någon kan svara.
Normalt så är ju ett leasingavtal likvärdigt med att vara ägare så det borde gå, jag kan dock inte säga det med 100% säkerhet. Bästa sättet att få veta är att du kontaktar kundtjänst på STC.

Ok, får kontakta STC. Har redan gjort det angående min andra fråga som gällde import.
Tack för ditt svar! :)

Jag tror inte (eller rättare sagt, är nästan övertygad) att det räcker med att vara leasingtagare.
Det ska ju vara EXAKT samma ägarkonstellation på både hingst och ston.

Enligt STC i höstas, var det tvunget att vara samma ÄGARE, dvs leasingtagare räknades inte.
Nu BÖR det ju bli så att det inte spelar någon roll vem som äger hingsten, om svensk och EG lagstiftning ska gälla. Vi får väl se hur det går.

Ok. Grejen är ju den att jag ev. ska köpa ett sto, och jag har en vän som är amatörtränare och har egen hingst. Då har vi ju tänkt använda den hingsten på mitt sto, men då måste han alltså stå som ägare. Det visste jag redan, men tänkte att det kanske skulle fungera om han bara leasade henne av mig så att jag fortfarande står som registrerad ägare.
För om han står som ägare så är det väl han som har juridisk rätt till hästen om det skulle uppstå problem?
Nu tror jag inte det är någon fara, men jag vill ju helst äga min häst :p
Det kan ju hända att jag inte alls köper hästen, så det är ju inte ens säkert att det blir aktuellt. Men det kan ju vara bra att kolla upp saker i förväg :D

Men jag har skickat frågan till STC i alla fall, så jag får se vad de säger.
Har fått svar från dem angående importen också.

Senast ändrad av en moderator:

Men hur är det angående när ägareskiftet ska vara gjort? är det den 31 december året före betäckning som gäller, eller vad?

Jo, så är det nog. Men som jag har förstått det så kan man skriva ett tidigare datum än det egentliga datumet.

Jo, så är det nog. Men som jag har förstått det så kan man skriva ett tidigare datum än det egentliga datumet.

Ja, MEN "ägarskiftespapprena" får inte vara äldre än en månad när de inkommer till STC. Vänta inte för länge i så fall. (om det inte reglerna ändrats)

Nä, de FÅR kanske inte vara äldre än en månad... Men jag har skickat in papper med datum som är skrivet 3-4 månader innan för att jag har glömt (eller i samråd med ägaren bara ska testa hästen ett par månader) att skicka in papper på hästar som kanske inte har varit startklara, och de har gått igenom. Likaså vet jag kompisar som ska betäcka med egen hingst och skickat in papperen på ston i april och då alltså skrivit december året innan, och en god vän till mig skrev tillbaka papperen över ett år tillbaka i tiden när det handlade om tjuvbetäckning bara för att kunna få avkomman registrerad och de gick också igenom... Så de verkar vara lite snälla på den punkten...

Men visst, det är jäkligt onödigt att chansa om det nu inte går igenom...

Jovisst, men det är ju det enda jag kan göra om jag nu får köpa henne. Jag har inte fått svar från säljaren än om han accepterar mitt bud, men jag hoppas ju att han gör det och att jag kan få hem henne så snart som möjligt.

Ställer jag för svåra frågor eller dissar ni mig för att jag har "fel" ras på avataren? :p

Att man inte fått svar inom 41 minuter tror inte jag har med avataren att göra. :idea:

Att man inte fått svar inom 41 minuter tror inte jag har med avataren att göra. :idea:

Nej, men jag hade ju en annan tråd som jag inte fick ett enda svar i, trots många visningar ;)

Det kan ju vara så att ingen vet helt enkelt. Då låter man ju bli att svara också.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 978
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 134
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 155
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar