Charliesmatte
Trådstartare
Hej allihopa! Har lite frågor om att ha två hundar. Jag har just nu en hund på 2,5 år, och är sugen på en till hund, som jag förmodligen kommer försöka skaffa nästa höst. Min hund nu är en kastrerad hane och världens gosigaste, han är så otroligt tillgiven och en riktig clown. Han har gått bra ihop med alla hundar han träffat. Så att skaffa en till hund borde inte vara något problem. Han tycker om andra hundar väldigt mycket och är väldigt glad i andra hundar. Men det jag bekymrat mej över som gör så att jag tvekar över det här beslutet är om jag kanske kommer få sämre relation med min nuvarande hund. Han är som jag sa världens goaste, och det märks att han är "mattes kille" han är med mej nästan överallt, han är där jag är och vill gärna vara nära och gosa, han och jag har ett väldigt bra samarbete på promenader och i träning där vi har bra kontakt, vi har helt enkelt en väldigt bra relation. Jag lägger ner massor med tid på honom såklart, och han får många långa promenader, ordentligt bus och aktivering/träning/hjärngympa varje dag, och det märks att han njuter av att jag ger honom så mycket av min tid. Han betyder alltså allt för mej! Och det är därför jag oroar mej över hur det skulle bli om det kom in en till hund? Som också skulle vara mattes hund. En till hund som det skulle läggas tid på och få uppmärksamhet. Det som jag tänker är väl om han skulle bli mindre tillgiven och gosig och mindre "mattes kille"? Så jag undrar hur det gick för er när ni skaffade en andra hund, och om eran hund ni redan hade ändrade sej nått till sättet mot er? Blev mer självständig eller så? Jag kanske låter töntig men jag skulle bli så ledsen om det ändrades mellan mej och min hund som jag har nu pågrund av en till hund... Så säg gärna vad ni tror eller hur det gick för er när ni skaffade en andra hund.