Eltråd runt hundgården...

Sv: Eltråd runt hundgården...

Vi har vit eltråd runt tomten men ABSOLUT inte något elaggregat det hade vi bara till våra travhästar.

Jag har så vansinnigt väluppfostrade hästar att elstängsel är helt onödigt!
Gamlingen hägnar man in med en sytråd som läggs på marken!

Förvånar mig inte ett dugg, men du brukar bli väldiga ramsor om man inte har störm till hästarna..tur vi är i hund forumet :)

Ur djurskyddsförordningen:

4 § Osynliga elstängsel får inte användas till hund. Synliga elstängsel som hunden kan nå, får endast användas till hund om ytan som omgärdas av elstängsel är:
1. minst 50 gånger minimimåtten för rastgård enligt 2 kap. 23 § för hundar mindre än eller lika med 45 cm i mankhöjd, eller
2. minst 800 m2 för hundar större än 45 cm i mankhöjd

TYcker inte att det är rättt skulleee aldrig kunna tänka mig sätta elstängsel runt en tex. hundgård!
Och 90cm upp är väll hel dumt??

*KL*

Här har vi satt upp eltråd runt hela tomten (1500 m2) och även haft el på. Detta då äldsta tiken har visat sig ha oanade talanger à la Houdini. Utanför tomten går en 50-begränsad väg där dock racer à la Le Mans pågår varje dag. Vi vill behålla tiken i livet. Det räckte att hon kände elen en gång, nu har vi inget aggregat men tråden sitter kvar.

Använder hellre el (vilket räcker med 1-2 ggr) än får en ihjälkörd hund.

Ur djurskyddsförordningen:

4 § Osynliga elstängsel får inte användas till hund. Synliga elstängsel som hunden kan nå, får endast användas till hund om ytan som omgärdas av elstängsel är:
1. minst 50 gånger minimimåtten för rastgård enligt 2 kap. 23 § för hundar mindre än eller lika med 45 cm i mankhöjd, eller
2. minst 800 m2 för hundar större än 45 cm i mankhöjd

Det gäller för osynlig eltråd alltså nergrävd träd där varje hund bär en mottagare runt halsen som den får en stöt av.

Synlig eltråd är som vilket staket som helst.

Det gäller för osynlig eltråd alltså nergrävd träd där varje hund bär en mottagare runt halsen som den får en stöt av.

Synlig eltråd är som vilket staket som helst.

Om du läser mitt inlägg igen så ser du kanske att paragrafen även gäller synligt elstängsel.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 858
Senast: Otherside
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 381
Senast: Acto
·
Övr. Hund När jag är inne på kontoret är mina tre hundar i en hundgård - en utomhusyta (delar av den under tak och delar helt öppet) som är...
Svar
3
· Visningar
1 144
Senast: __sofia__
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 910
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18