Eltråd runt hundgården...

Varmblod90

Trådstartare
Är det något ni skulle tänka er att ha?? För mig finns inte ens tanken.
Och när jag hörde att någon vi kände ha just det så blev jag helt sånhär:eek:
Jag trodde inte ens man fick ha eltråd, men tog reda på det och det får man ha och det måste vara minst 2 m högt. Men dem vi känner ha bara 90 cm.
Vad tycker ni om detta? Tycker ni det är fel att ha eltråd runt hundgården eller tycker ni det är helt rätt??

Jag tycker det känns grymt. Är det så att hunden rymmer så höjer jag naturligtvis höjden på staketet och skulle aldrig få för mig att sätta eltråd. Visst hunden far ju inte illa, men ändå. Känns väldigt fel.

Sv: Eltråd runt hundgården...

Utan att checka mot reglerna har jag för mig att man inte får sätta el så att hunden normalt kan komma åt den.
Har själv satt el ovanpå tvåmetersstängsel när hundar lärt sig att klättra, behövs bara en eller två gånger.
PL

Tja min ena hästhage angränsar på ena sidan till inhägnaden jag har kring huset (stooor inhägnad). Där sitter det två elband- mest för hästarnas del men visst fungerar det även bra för att hundarna snabbt skulle lära sig att ge f-n i att skälla emot fölen. Att sätta elstaket kring en inhägnad som enbart är till för hundarna skulle kännas underligt däremot.

Vart läste du 2 meter någonstans ?? enda jag kan läsa är att det ska finnas ordentligt med plats om man ska stänga in en hund med elstängsel.

Frågan är varför det är så ok och självklart att hängna hästar med el men fruktansvärt att göra det samma med hundar?

Inte mig emot om hundarna har en stor yta förövrigt att röra sig över. Det måste vara minst 800km2 på en hund. större på fler hundar. Läs på jordbruksverket.

För en annan som bor på landet ser jag hellre att hunden lär sig hemmavid på svagt elstängsel än att den springer in i bondens elstängsel där den åker på en j*dra smäll!

Nu har jag häck runt min trädgård men jag ser inget fel i elstängsel om det som sagt är på en större yta. hundarna nuddar det bara en, högst två gånger ändå i sitt liv!:)

Håller med lite här..

Jag själv har inte elstängsel till mina hundar, inte inhängnad heller, men hade jag haft staket runt gården(vanligt staket man har runt trädgården), men de hoppa över och rymde, skulle jag kanske kunna tänka mig att sätta upp en tråd med svag el.

Hellre hör jag hundarna pipa till en eller två gånger, en att se dem överkörda, alt släpa sig hem på tre ben, för att de varit med i någon olycka... faktiskt.

Jag skulle inte kunna tänka mig ha elstängsel. Till hästarna ja, men inte hundarna. Skillnaden enligt mig här är att en häst har en större kroppsmassa en hunden och tar inte lika stor skada som en hund av el.

Så här säger iallafall SJVFS 4§ om el till hundar:
4 § Osynliga elstängsel får inte användas till hund. Synliga elstängsel som hunden kan nå, får endast användas till hund om ytan som omgärdas av elstängsel är:
1. minst 50 gånger minimimåtten för rastgård enligt 2 kap. 23 § för hundar mindre än eller lika med 45 cm i mankhöjd, eller
2. minst 800 m2 för hundar större än 45 cm i mankhöjd.
Med osynliga elstängsel menas en nedgrävd ledning som utgör en gräns och när hunden passerar denna, får hunden en elektrisk stöt via t.ex. ett halsband med en mottagare som hunden bär.

Vart läste du 2 meter någonstans ?? enda jag kan läsa är att det ska finnas ordentligt med plats om man ska stänga in en hund med elstängsel.

Vi pratade med kennelkonsulenten som var här för ett par dagar sedan. Hon sa minst 2 m.

Utan att checka mot reglerna har jag för mig att man inte får sätta el så att hunden normalt kan komma åt den.
Har själv satt el ovanpå tvåmetersstängsel när hundar lärt sig att klättra, behövs bara en eller två gånger.
PL

Precis så har vi oxå fått veta. Och att sätta el för att hunden klättra tycker jag är ok, så som du gjort.

En hund reagerar då betydligt mindre än en häst med järnskor på fossingarna om de kommer åt elen.
(innan någon börjar yla - jag har inte elstängsel till varken häst eller hund)

Man får ha hund inom elstängsel, dock ska dom har stort utrymme. Några 2 meterhöjder finns inte. Man får INTE ha sk osynligt elstängsel.

Allt går att läsa på SJV: s sida.

Tja det är nog relativt individuellt. Har el runt tomten för att min jycke har hoppat över nån gång och jag vill inte att hon ska bli på körd. Hon fik en stöt och har sen gett fan i att hänga över staketet eller hoppat över. Kompisens golden reagerar inte alls på strömen här hemma. Han har stått mitt mellan el trådar, som jag själv fått fetstötar av, utan att reagera. Och det är lika dant med brosans pittbull.

Jag tycker inte det är nån skillnad alls att ha el till hundar om man nu kan ha det till hästar. Förstår inte alls varför det skulle vara det.

Nu komemr dom börja yla för att du INTE har ström till hästarna
Jag har så vansinnigt väluppfostrade hästar att elstängsel är helt onödigt!
Gamlingen hägnar man in med en sytråd som läggs på marken!

*kl*
Det säljs ju elnät till alla möjliga djur på Granngården: get, får, höns, kaniner etc. Så varför inte hund?

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 858
Senast: Otherside
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 381
Senast: Acto
·
Övr. Hund När jag är inne på kontoret är mina tre hundar i en hundgård - en utomhusyta (delar av den under tak och delar helt öppet) som är...
Svar
3
· Visningar
1 144
Senast: __sofia__
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 910
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18