Elrep=farligt?

Sv: Elrep=farligt?

Snöre :confused: mina svart/vit rep är 6mm och de tunnare är 3,5 mm.

DeLaval rekommenderar band för hästar och rep för kor. :cool:
I sommar ska vi ev ta bort taggtråd på en kohage och ersätta det med 3 radigt staket för både kor och häst. Funderar på att sätta stängselvajer 2 rader och något mer synligt på 3e raden.

Anledning till att jag inte har vajer idag på vinterhagarna är att jag har tyckt att det är för pyssligt att laga mitt i vintern i kylan och att ska det se snyggt ut så ska det vara sträckt och jag vet inte om jag fixar att göra det själv. :cool:

kanske oxid på tråden eftersom den var gammal

själv använder jag den tunnaste tråden jag hittar....
så att den ska gå av när någon vill spränga staketet

jag byter ut den var tredje år för då har dom nog gjort sitt

det tar inte mer än en dag att gå över tio hektar....och man måste ändå kolla ...så då är det lika bra att slänga på nytt.

mitt aggregat ska räcka till 30 mil stängsel....så det finns kräm så det räcker.....

det är ju bra att taggtråd är förbjuden numera.....trots att det finns dom som använt det i över hundra år utan några skador på sina djur

om tråden syns för dåligt så kan man ju alltid sätta dit små plast band

elrep elband och järntråd är farligt .....elsnöre mindre farligt och billigt

Welsh skrev:
Snöre :confused: mina svart/vit rep är 6mm och de tunnare är 3,5 mm.

DeLaval rekommenderar band för hästar och rep för kor. :cool:
I sommar ska vi ev ta bort taggtråd på en kohage och ersätta det med 3 radigt staket för både kor och häst. Funderar på att sätta stängselvajer 2 rader och något mer synligt på 3e raden.

Anledning till att jag inte har vajer idag på vinterhagarna är att jag har tyckt att det är för pyssligt att laga mitt i vintern i kylan och att ska det se snyggt ut så ska det vara sträckt och jag vet inte om jag fixar att göra det själv. :cool:
Vajer som du nämner är det absolut farligaste man kan använda i stängselväg. Den är ju tvinnad av många smala ståltrådar och är oerhört stark. Där kan man verkligen tala om osthyvelseffekt. Dessutom så sprätter en vajer runt, när den går av, på grund av att den är tvinnad och kan i värsta fall linda sig flera varv runt ett hästben.

Då är en vanlig slät ståltråd oerhört mycket bättre att använda, även om jag personligen vill ha något mer synligt.

TomasN skrev:
Jag har planer på att gå över mer till franska elband för alla verkar nöjda. Jag tvivlade innan på att de skulle hålla tillräckligt länge men många verkar ju haft sina bandi evigheter så jag är överbevisad! haken är väl kostnaden men som vanligt: Man får vad man betalar för.

Det jag funderar på är färgerna. Är det rätt som det skrivs i reklamen att hästarna verkligen ser grönt och brunt lika bra som vitt? Är du nöjd med dina bruna band? Jag tycker också att vita band ser så trista ut efter ett tag. Vita band stör dessutom landskapsbilden.

Jag funderar på gröna eller bruna band som sagt. Varför valde du bruna om man får fråga?

Runt vinterhagen tror jag att jag skall ha polarband. Det är alltid problem med jordningen när det är tjäle. Finns någen med erfarenhet av polarbanden?
Varför vi valde bruna band. Ja till att börja med var det enbart för det estetiska. För att slippa reta sig på grön/grå fd vita band. När vi sen satte upp det tyckte vi det blev snyggare dessutom och penslar man på stolparna med lite sp.olja får de samma färg. Man får faktiskt intrycket av ett trästaket på håll. Jag föredrar också att följa marken med banden för att få nedersta bandet på samma avstånd från mark längs hela staketet. Har man då kuperat så ser flera rader breda vita band väldigt plåttrigt och ojämt ut. Det intrycket försvinner med brunt.

Testade lite med gröna band och de syns nog lika bra för hästen, men inte för mig. Smaksak förståss, men brunt tyckte jag var betydligt snyggare och så kan jag kolla av att bruna staketet är intakt på längre håll än grönt.

Jag har inte märkt någon som helst skillnad i synlighet för hästarna mellan vita/bruna band. Har aldrig, under alla år haft hästar som sprungit genom banden (oavsett färg) och kommit lösa.

Har dock ALLTID el på staketet, det är ju liksom A och O och förvånas varje gång jag läser om folk som inte har det av olika anledningar.

Har monterat golfbollsbrytare vid gindarna så jag enkelt kan stänga av/på när jag tar en häst genom grinden. Det är praktiskt för ofta tar jag ensam både två och tre hästar samtidigt. Sen ser man dessutom på håll om man glömt att sätta på elen igen ;)

Polarband har jag inte testat. Tycker det verkar bökigt med att sy, peta loss ledare, ha isolerade spännare osv. Då hade jag hellre dragit en eltråd strax under banden och kopplat till jord. Men jag känner de som har polarbandet och när banden väl är på plats har de varit väldigt nöjda med resultatet.

Banden har hållit i "evigheter" för mig. Däremot var de första årens skarvar, spännare och handtag inte rostfria som nu. Så där jag slarvat och inte bytt har banden bränts av efter några år när spännarnas metall blivit rostig. Sen kan jag även nämna att bandkvalitén dessutom har förbättrats flera gånger under åren, än de första banden jag har och de korrekt uppsatta håller ju fortfarande som sagt.... Då var banden mjuka och ledarna inte riktigt lika grova, nu är banden betydligt glesare(inte lika vindkänsligt) och av kraftigare material med grövre ledare.

Där staketet varit korrekt uppsatt och all "metall" på bandet intakt, har jag under åren inte behövt göra något annat än att möjligtvis "sträcka upp" staketet lite efter vintern. Kan ju säga att här i skåneleran, trots impregnerade stolpar är det stolparna som gett upp först, inte banden. Så i fortsättningen har vi satt grövre stolp och även låtit spetsarna stå i oljan vi målar med, innan uppsättning.

TomasN skrev:
Nej ståltrådarna går inte av i första taget men de är uppsatta med fjädrar i hörnen så de fjädrar ut vid belastning. Fjädrarna gör att tråden alltid är spänd och risken för skador minimeras då. Risken för att en tråd hamnar runt ett ben är mycket liten.

Vad är det för fjädrar? Hade nämligen några fjädrar ett kortare tag...tills ena hästen stod jämte stängslet i somras å halvsov. När hon skulle vifta bort flugorna fastnade svansen i fjädern... :crazy:

Enda gången min pållar har gått igenom staketet.

Har förresten elrep och är nöjd med det.

[
Vajer som du nämner är det absolut farligaste man kan använda i stängselväg. Den är ju tvinnad av många smala ståltrådar och är oerhört stark. Där kan man verkligen tala om osthyvelseffekt. Dessutom så sprätter en vajer runt, när den går av, på grund av att den är tvinnad och kan i värsta fall linda sig flera varv runt ett hästben.

Då är en vanlig slät ståltråd oerhört mycket bättre att använda, även om jag personligen vill ha något mer synligt

Men den stängselvajern som jag sett och den heter stängselvajer, är en enkel ståltråd, galvaniserad. :confused:

En vajer(wire) är tvinnad av flera smalare ståltrådar och det var det jag trodde du menade. Det andra är slät tråd/ståltråd/järntråd.

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 718
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Hej alla hästmänniskor!:banana: Vad har ni för erfarenhet av hästförsäkringar? Vad ska man vara noga med? Verkar vara många som vill...
2
Svar
27
· Visningar
3 595
Senast: mackan
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Utrustning Jag är lite inne på att köpa ett Ume B50 eftersom min nya häst har åkt i b-kortsbuss hela livet, men bara en gång i ”vanligt” släp, när...
Svar
3
· Visningar
1 296
Senast: Reville
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Ratsit

Hund, Katt, Andra Djur