Sv: Elrep=farligt?
TomasN skrev:
Jag har planer på att gå över mer till franska elband för alla verkar nöjda. Jag tvivlade innan på att de skulle hålla tillräckligt länge men många verkar ju haft sina bandi evigheter så jag är överbevisad! haken är väl kostnaden men som vanligt: Man får vad man betalar för.
Det jag funderar på är färgerna. Är det rätt som det skrivs i reklamen att hästarna verkligen ser grönt och brunt lika bra som vitt? Är du nöjd med dina bruna band? Jag tycker också att vita band ser så trista ut efter ett tag. Vita band stör dessutom landskapsbilden.
Jag funderar på gröna eller bruna band som sagt. Varför valde du bruna om man får fråga?
Runt vinterhagen tror jag att jag skall ha polarband. Det är alltid problem med jordningen när det är tjäle. Finns någen med erfarenhet av polarbanden?
Varför vi valde bruna band. Ja till att börja med var det enbart för det estetiska. För att slippa reta sig på grön/grå fd vita band. När vi sen satte upp det tyckte vi det blev snyggare dessutom och penslar man på stolparna med lite sp.olja får de samma färg. Man får faktiskt intrycket av ett trästaket på håll. Jag föredrar också att följa marken med banden för att få nedersta bandet på samma avstånd från mark längs hela staketet. Har man då kuperat så ser flera rader breda vita band väldigt plåttrigt och ojämt ut. Det intrycket försvinner med brunt.
Testade lite med gröna band och de syns nog lika bra för hästen, men inte för mig. Smaksak förståss, men brunt tyckte jag var betydligt snyggare och så kan jag kolla av att bruna staketet är intakt på längre håll än grönt.
Jag har inte märkt någon som helst skillnad i synlighet för hästarna mellan vita/bruna band. Har aldrig, under alla år haft hästar som sprungit genom banden (oavsett färg) och kommit lösa.
Har dock ALLTID el på staketet, det är ju liksom A och O och förvånas varje gång jag läser om folk som inte har det av olika anledningar.
Har monterat golfbollsbrytare vid gindarna så jag enkelt kan stänga av/på när jag tar en häst genom grinden. Det är praktiskt för ofta tar jag ensam både två och tre hästar samtidigt. Sen ser man dessutom på håll om man glömt att sätta på elen igen
Polarband har jag inte testat. Tycker det verkar bökigt med att sy, peta loss ledare, ha isolerade spännare osv. Då hade jag hellre dragit en eltråd strax under banden och kopplat till jord. Men jag känner de som har polarbandet och när banden väl är på plats har de varit väldigt nöjda med resultatet.
Banden har hållit i "evigheter" för mig. Däremot var de första årens skarvar, spännare och handtag inte rostfria som nu. Så där jag slarvat och inte bytt har banden bränts av efter några år när spännarnas metall blivit rostig. Sen kan jag även nämna att bandkvalitén dessutom har förbättrats flera gånger under åren, än de första banden jag har och de korrekt uppsatta håller ju fortfarande som sagt.... Då var banden mjuka och ledarna inte riktigt lika grova, nu är banden betydligt glesare(inte lika vindkänsligt) och av kraftigare material med grövre ledare.
Där staketet varit korrekt uppsatt och all "metall" på bandet intakt, har jag under åren inte behövt göra något annat än att möjligtvis "sträcka upp" staketet lite efter vintern. Kan ju säga att här i skåneleran, trots impregnerade stolpar är det stolparna som gett upp först, inte banden. Så i fortsättningen har vi satt grövre stolp och även låtit spetsarna stå i oljan vi målar med, innan uppsättning.