Elrep=farligt?

Sv: Elrep=farligt?

Tänk igentligen så olika vi alla hästägare resonerar...
Lämnar mitt bidrag:

Nyfödda föl "eltränas" med rejäla reglar och eltråd.
Redan där får dom en klar uppfattning om vad staket är för något.
Så utbrytarkungar har vi inte.

I övrigt är alla hagar (inklusive beteshagar) "klädda" med grovt rep.
Alla hagar har femtioelva nödutlösningar..
Alltså försvagade punkter.

Att hästar går ut ur hagarna har ju sina orsaker.
Inget bete.
Ingen mat.
Tråkig hage..
Inget att göra..
Ingen kompis..

Fixar man till sådana saker så att hästar trivs där dom bor så återstår bara en orsak till att hästen är igenom staketet.
Flykt.

Kan komma älgar..
Blir skrämda av gud vet vad..

Och då är det nog bäst att se till att skador minimeras.
För VILL hästar gå ut ur hagen så finns det INGET som stoppar dom.

Så våra rep är försvagade men ändå radrätt uppsatt.
Stolparna kan lätt gå av vid tryck.

Men peppar, peppar..vi har inte haft staketskador någongång.
Och vi har inga stora motorvägar utanför heller.

Och inte rymmer dom heller.. :D

(fast jag kan förstå dom stackars småponnyägarna..deras krabater kan ju ligga platta på magen och åla sig ut)
AM

Men det Franska elbandet är ju inte lika fladdrigt. Snarare ett ganska stabilt band. Tog hem några prover i olika storlekar, och blev ganska förvånad över fastheten i dom. Jag tror inte dessa fladdrar så mycket i storm som de *vita' vi har hemma gör...

Ok, det var en Klintbergare :D . Tror jag kände igen det du skrev om bullen i håret, känns bekant. Ang skära sig på järntråden, mina minnen av detta är: när en herrans massa folk skulle samla i hop dessa trådar och alla vevade och samlade till höger och vänster och man stod där med järntråd i en bunt i händerna och någon råkade dra i samma ände och bara slet...aj aj så fasligt ont det kändes i händerna...när tråden for som en projektil i handflatan. För handskar hade vi inte vett att ha då. Jag tror det är vanligare söderöver med järntråden än längre norrut. Åtminstone verkar det som så. Fast egentligen borde det vara tvärtom då Norrland har problem med strömmen vintertid och järntråden leder så bra. Men jag tror inte jag känner någon längre i Norrland (åtminstone i mina trakter) som sysslar längre med järntråd. Det ska i så fall vara på insidan av ett trästaket, men då mest för att hästarna inte ska tugga på träet.

Nej ståltrådarna går inte av i första taget men de är uppsatta med fjädrar i hörnen så de fjädrar ut vid belastning. Fjädrarna gör att tråden alltid är spänd och risken för skador minimeras då. Risken för att en tråd hamnar runt ett ben är mycket liten.
Det är väl inget specifikt för järntråd, att man ska ha välgjorda stängsel?? Som häst skulle jag hellre fastna med benet i en repsnara än järntrådsdito.

Jag tror att ett elrep skär sönder ett ben minst lika effektivt som en grov ståltråd.
Det menat du väl inte? Jämför diameter och material!

Ståltråd leder el mycket bättre än elrep och hästen får en mycket kraftigare stöt vid kontakt med staketet. Respekten för staketet blir bättre tycker jag. Vi har aldrig hästar som trycker på stängsel och det är ju då som skaderisken är som störst.
Återigen måste jag protestera. Det är den elektriska spänningen i eltråden som ger hästarna en smäll och därvid berättar för dom, att dom ska hålla avstånd. Den smällen får dom lika starkt oavsett area på ledaren. Ett väl hållet elstängsel har nästan inte någon avledning, varför spänningen är i stort sett konstant från början av stängslet till dess slut.
Respekten för ett elstaket bygger delvis på andra premisser, se Nafayettes inlägg. Den häst som trycker mot ett fungerande elstängsel, oavsett ledare, finns inte! Reservation för puckon och lurvisar! ;)

Men det finns nog inget facit om vad som är bäst. Jag anser det vara bäst att ha kvar hästarna i hagen, det är min filosofi. Andra får resonera annorlunda om de vill.
Håller med om att hästarna ska vara kvar i hagen, men om dom kommer ut, vilket kan ha olika orsaker, är det en fördel om dom ändå stannar hemma.
Slutlligen, det finns inga bra eller säkra stängsel, bara bättre eller sämre kompromisser.

LIA

LIA skrev:
Slutlligen, det finns inga bra eller säkra stängsel, bara bättre eller sämre kompromisser.

LIA
Det håller jag med om. Det bästa är nog ett riktigt rejält staket i trä dock. De flesta av oss har nog varken råd eller ork att ha det överallt.

Är på din linje.
Vi lär fölen vad elstaket innbär redan från början, och iom det finns grunden där. Därefter vill jag dela upp hästarna i unga resp vuxna.
Dom vuxna skulle vi kunna stängsla in med ett balsnöre ½-metern ovanför mark. Dom unga frestar någon gång ibland (nyfikenhet och upptäckarlust) och kan tom krypa igenom, om inte elaggregatet är igång. Då blir det till att köra en stund igen. :devil:

Orsaken till att stängslet vanligen är spänningslöst, är att jag bedömmer skaderisken vara störst, om någon fastnar i repet och hela tiden får pulserna i kroppen. Det skulle garanterat orsaka min plågsamma död, om jag satt där.

LIA

Du har antagligen rätt beträffande Franska elbandet. Jag har bara provat dom band som finns hos våra vanliga leverantörer, och dom gör ingen människa glad. Men om jag förstått rätt, krävs det ganska stora investeringar i stolpar och isolatorer mm, för att det bandet skall komma till sin rätt? För samma summor kan man antagligen sätta upp ett 4-repsstängsel? :idea:

Kan tillägga att våra första repstängsel fortfarande, efter 15 år, sitter uppe och är i toppskick. Ett par sektioners rep har vi varit tvugna att plocka ner och kört i tvättmaskinen, det är allt. Förutom några trasiga stolp.

LIA

Jag har franska elbandet överallt..både den smala o den breda...överlägset band......ett tips på att banden inte skall fladdra är att ta varannan på insidan o varannan på utsidan...då fladdrar dom aldrig ur isolatorerna....

Jag kan inte ha trästaket för tjälen är inte nådig här på lermark...efter ett par år ser det ut som plockepinn.....

Återigen måste jag protestera. Det är den elektriska spänningen i eltråden som ger hästarna en smäll och därvid berättar för dom, att dom ska hålla avstånd. Den smällen får dom lika starkt oavsett area på ledaren.

En järntråd har nästan inget motstånd i tråden, men däremot band/rep PUR tråd...den sistnämde mycket högt motstånd. Detta betyder att: ju högre ett motstånd är i en tråd dessto mer bromsas strömmen i ledningen. Har man ett starkt aggregat med hög energi samt trådar med LÅGT motstånd så får man många Volt i stängslet, vilket inger respekt (oftast). Men är agregatet klent samt man har enormt motstånd i tråden kan ju inte stängslet fungera tillfredsställande.

Mina hästar har ståltråd, eltråd och elband.

hurvida vilket som går sönder vet jag inte för dom har aldrig varit utanför hagen annat än om jag öppnar staketet : ) så dom e duktiga. behöver inte ens ha el på.

En järntråd har nästan inget motstånd i tråden, men däremot band/rep PUR tråd
Vad är PUR tråd?

mycket högt motstånd. Detta betyder att: ju högre ett motstånd är i en tråd dessto mer bromsas strömmen i ledningen.
Iofs riktigt, men saken är den, att det inte flyter någon ström i ledningen! (Förutsatt ett välhållet stängsel) Därför spelar ledarens elektriska motstånd mindre roll.

Har man ett starkt aggregat med hög energi samt trådar med LÅGT motstånd så får man många Volt i stängslet, vilket inger respekt (oftast). Men är agregatet klent samt man har enormt motstånd i tråden kan ju inte stängslet fungera tillfredsställande.
Man får den spänning in i stängslet, som aggregatet lämnar ut. Hur mycket den faller "på vägen", beror på belastning (t ex överhängande gräs och grenar) i stängslet och vilken effekt aggregatet förmår lämna för bibehållen spänning.

Jämför med en lååång vattenslang. När vattnet strömmar fritt genom slangen, rinner det sakta och du har nästan inget tryck i flödet, som kommer ut. Stäng så för mynningen och håll så en liten stund. Trycket byggs upp, och vad händer när du plötsligt släpper taget.
Jo, en plötslig, kraftig stråle, som direkt vissnar till det vanliga flödet. Det är med den här "plötsliga strålen", man ska jämföra stöten från elstängslet.
Man kan åstadkomma liknande stötar genom att ladda upp en elektrolytkondensator, flytta den till något man temporärt vill spänningssätta, och t ex ge hunden en stöt när den biter i toffeln. (Gör inte det!) Här finns ingen energi, ingen möjlighet att ta ut någon ström, men fortfarande en hög spänning, som ger en rejäl snyting.

Dessutom, har hästen väl lärt sig vad elstängsel innebär, behöver stötarna inte vara så kraftiga.

LIA

Även om inget ligger på stängslet o stjäl ström så får man ett spänningsfall i tråden när ett djur går mot tråden för då skall en ström passera.
PL

peter_lundin skrev:
Även om inget ligger på stängslet o stjäl ström så får man ett spänningsfall i tråden när ett djur går mot tråden för då skall en ström passera.
PL
Ja och det är stor resistans i elrep så har stora stängsellängder så fungerar det dåligt.

Sen är det bara några små trådar i elrepet som leder. När det är ståltråd så leder hela ström mot hästen.

jag har själv råkat testa skillnaden :smirk:

Petitesser i sammanhanget. Motståndet i djuret är så stort, att det knappt belastar alls, vilket innebär att den strömmen blir minimal. Dessutom har verkan redan varit iom att spänningspulsen kommer fram. Om den sedan dör ut något snabbare spelar i realiteten ingen roll. Om du inte räknar med att en ny häst ska ha en stöt, samtidigt som den första står fast mot staketet!? :angel:

LIA

Ja och det är stor resistans i elrep så har stora stängsellängder så fungerar det dåligt.
?? Vilken resistans per meter har du i elrep resp järntråd?

Sen är det bara några små trådar i elrepet som leder. När det är ståltråd så leder hela ström mot hästen.
Det är alltså inte hög ström som verkar i ett elstängsel!

jag har själv råkat testa skillnaden
Jag betvivlar starkt, att du kan avgöra det utan instrument och under lika omständigheter. Antar du menar, att du fått kyssar själv?

Att välja bort elrep p g av föregivna dåliga ledningsegenskaper, är okunskap. Om man efter 10 meters elrep har 4 kV, så har man efter 1000 meters elrep fortfarande 4 kv eller möjligen 3,9, beroende på instrumentets belastning. Åtminstone fungerar det så hemma hos mig! :cool:
Mycket större/avgörande inverkan har det om växter tillåts växa upp på tråden, om isolatorerna är dåliga, om skarvar är dåligt utförda etc.

För mig finns järntråd inte som något alternativ, främst för att den inte syns och för att den är farligast, om olyckan är framme och ett djur fastnar.
Band har jag valt bort av skäl jag skrivit ovan om (där kan man förresten snacka om tunna eltrådar!), varför det bara återstår elrep.
Elrep syns, dom håller, dom fungerar men är heller inte ofarliga.
Trästaket i kombination med el vore det bästa, men ekonomiskt och praktiskt ogenomförbart, som Thomas skriver.
Alltså har jag valt det näst minst dåliga.

Så ska vi inte glömma hästen! Där finns massor att göra, för att minska risker och behov av "säkra" stängsel. Men den historien blir för lång här. ;)

LIA

Jag satte upp franska elband för tre år sedan och är supernöjd. De tar absolut inte vind (visst, pyttelite fladder, men de blir inte uttöjda) trots den hemska nordanvinden här på "salaslätten". De leder osedvanligt bra, trots tjäle, jag provade senast förra veckan. Mina vuxna hästar skulle man visserligen kunna stänga in med sytråd, så de är inget problem. Och fölen får prova själva redan dag 1 på ridbanan med 4 breda band och har sedan bra koll. Men trots detta händer det att något föl trasslar sig igenom när mamma kommer på fel sida (har öppna grindhål mellan flera hagar). Eller "studsar" emot banden när det inte riktigt gick att få stopp. Oftast ser jag inte förrän efteråt att någon varit på stängslet, eftersom banden har töjt sig så att de hänger något. Men jag lyckas aldrig lista ut vem av dem det var, eftersom jag inte hittar en skråma på någon av dem. Jag är supernojig när det gäller stängsel och tycker som Tomas att hästarna ska hållas innanför staketet och har därför 3 breda + 2 smala band i "yttervarv" och 3 breda band mellan hagarna. Enda nackdelen med så många band är att det är svårt att själv trassla sig igenom utan att stänga av strömmen... ;) En extra bonus med de franska elbanden är att de finns i brunt. Jag tror hästarna ser det bättre (bruna trädgrenar i skogen på natten...) och de blir inte fula av mögel mm. Visst, franska elband kostar multum, men har man pengarna är de värda varenda krona. Jag tyckte också att trästaket måste vara bäst förut, men jag har ändrat mig efter sedan jag sett fölens framfart. Ett föl som inte kan stanna och åker in i ett trästaket skadar sig nog mer.

Carina
www.silverarabians.com

Undrar om inte elaggregaten styr här också..
Vi har väldigt långa staket och har satsat på rejäla aggregat..
För om jag av misstag kommer åt repet så gör det j-a ont..
Väldigt ont..
Man får sig en dyngsmäll som heter duga.

Skulle aldrig i mitt liv gå och testa staketet med händerna.
Nänä..

När fölungarna som väldigt små testar grejorna så har dom oftast oturen att ställa sig i vattenpölen efter staketet innan.
Dom gör aldrig om det misstaget..någonsin.
Man tycker nästan synd om dom då.. :o

AM

Fast dom kan inte fastna i staketet om man försvagar repet.
I och med att hästen slänger sig så släpper ju alltihop.

AM

aldrig mer elrep säger jag. i somras fastnade ett föl i ett elrep, elen var på och vi misstänker att hon satt fast en del timmar. det hela slutade med att fölet fick avlivas pga att benet var heelt söndertrasad. dom fick plocka slamsor efter det.

Jag tror säkert dina stängsel fungerar bra trots dina elkunskaper. Ditt resonemang om el är inte korrekt men jag orkar inte bry mig mer nu. :smirk:

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 718
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Hej alla hästmänniskor!:banana: Vad har ni för erfarenhet av hästförsäkringar? Vad ska man vara noga med? Verkar vara många som vill...
2
Svar
27
· Visningar
3 595
Senast: mackan
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Utrustning Jag är lite inne på att köpa ett Ume B50 eftersom min nya häst har åkt i b-kortsbuss hela livet, men bara en gång i ”vanligt” släp, när...
Svar
3
· Visningar
1 296
Senast: Reville
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama