Elrep=farligt?

Sv: Elrep=farligt?

Så sent som i går kväll så sprängde 1 åringen 3 rader med elrep, svart/vit utan skada :mad: hatar verkligen att laga staket. Har inte sett skador på det tjockare elrepet men därimot sett skador på tunn eltråd. Där har tråden hunnit skära ner till benet på hästen innan den gick av. Mina hästar har peppar peppar aldrig gjort illa sig men däremot lyckats gå igenom ett par gånger. Antingen går trästolpen i småbitar eller så går repet av alt att isolatoren sönder. Funderar på att klippa 5 cm ränder på de lurviga ungdjuren i höjd med trådarna. Kanske de skulle bli lite mer varsamma om staketen då :devil:

En järntråd har ju lågt motstånd ...dvs en ledningsförmåga på ca 0,04 Ohm per meter...till skillnad mot elrep som har ca 0,17 och ända upp mot 2. Polytråden har ända upp mot 12.
Det stämmer, och beror på kvalité på produkterna. Det rep jag använder, finns inte hos de vanliga leverantörerna, har kraftiga trådar och ligger under 0,1 ohm/m.
En tanke- om elrepen är så dåliga att dom är förkastliga, hur kan man sälja polytråden? ;)

Så själfallet leder ju järntråden bättre då motståndet är mindre. eftersom motsånd bromsar strömmen så ska det ju självklart vara så lågt motstånd som möjligt i tråden. Aggregatet måste ju även den vara kraftfullt för sin uppgift..och ju starkare impulsenergi som utgår från det dessto starkar impulser blir det i tråden. Om då motståndet är högt så blir ju effekten mindre...
Det stämmer också. Men, skillnaden spelar ingen roll i sammanhanget. Även OM stöten skulle bli på t ex 3000V i st f aggregatets 4000V, blir effekten på hästen densamma! Och för att det ska sjunka 1000V i ett elrep (bra kvalité), behövs kilometervis med rep. På samma tänkta längd skulle ståltrådens spänning sjunka med c:a 3-500V. Vi talat alltså om relativt små skillnader i slutänden.

Vad har "Det Franska Elbandet" för värden?

Jag förutsätter hela tiden rätt installerat och skött stängsel. Om man struntar i att se till sitt stängsel, som någon är inne på, kommer saken i ett annat läge. Då blir snabbt alla elstängsel odugliga!

LIA

Man ledsnar så småningom på dina felaktigheter.
Och det ska komma från dig? Snacka om att kasta sten ...

Jag tänker inte delta mer i den här tråden, mest för att några inte läser innantill utan kommer med helt felaktiga påståenden, om vad man skrivit.

1 Jag har t ex inte sagt att det inte sker något spänningsfall i ett elrep (eller för den skull i alla ledare) vid belastning. Däremot hävdar jag, att den inte spelar någon roll i ett rätt uppsatt och skött elstängsel. Ev spänningsfall är inget argument mot elrep.
Jag förutsätter, att man inte hägnar in halva Norrland!

2 Man påstår att det är elrepets fel, när ett djur fastnat i stängslet och skadats p g av elstötarna. Hade resultatet blivit annorlunda, om stötarna kommit från en ståltråd eller ett band? Logiken?

3 Det påstås att elrep skär sönder en häst lika illa som en 2mm ståltråd. Logiken?

4 Ohms lag tas upp. Den gäller givetvis fortfarande. ;) Vad man inte tycks förstå, är skillnaden på belastning och belastning. Och motstånd i tråden och motstånd i hästen.

Nu skiter jag uppriktigt i, vilket sorts stängsel man använder. Har inga intressen i något alternativ.

Eftersom du också glassar med din el-erfarenhet(?), ska jag fråga dig med. Om jag har bättre utbildning och yrkeserfarenhet än du, har jag rätt då? Förutsätter att du läst om pulser och pikar?

LIA, som lägger ner nu.

Hej!
Vad kännetecknar franska elband, förutom att de är hållbara och vindgenomsläppliga & att de på bilden är mörka? (har kanske missat nåt inlägg här tidigare) Hur mycket dyrare är dom och vart köper man sådana.
Har sett ett par stall där de haft såna där mörka (är dom svarta?) elband. Det är ju kanonsnyggt..
Vad skiljer dom från våra "vanliga" vita elband?
Går dom av lättare om hästen fastnar??
Hur fungerar de vid mkt snö? Säckar de ihop lika mkt som de vanliga elbanden?
(Har just hu valiga tunna 13 mm elband, som alltid gått av när hästarna smitit...)
MVH

Kolla här http://www.gilo.se/

Jag skickade efter någonstans prover av det franska elbandet och blev mycket förvånad då det dök upp. Stabilare band får man leta efter. Jag har då aldrig känt sådant material förut...Vet ej vad dom kostar, har inte prislistan kvar, men säkerligen dyrare än vanliga standard bandet pga mycket längre livstid.

Nej, de går inte av i första taget. Snarare så är de så kraftiga och stela att man knappast kan trassla in sig i dem. Det och att de har väldigt bra ledande förmåga (många tjocka ledare) är väl det som skiljer dem från vanliga vita i första hand. De säckar inte för fukt eller snö om man håller sig till mindre än fyra meter mellan stolparna. Jag skickar ett PM till dig med en webbadress där du kan läsa mer om priser, fakta mm.

Carina
www.silverarabians.com

Jag har franska elband, både bruna och vita...jag har aldrig varit med om att banden går av, däremot så töjs dom ut kraftigt om en häst fastnar..mina äldsta band är inköpta -97 eller 98 och jag har än inte behövt byta ut nåt...dom bruna och gröna sägs ses bättre av både hästar o vilt, dom BLIR gröna dom också av föroreningar, men det syns inte så väl som på vita...jag skulle aldrig köpa nåt annat...dom är dyrare men man tjänar på det i längden.

bapro skrev:
Hej!
Ska köpa nytt elaggregat & hittade ett erbjudande där man fick med flera rullar elrep.
Jag har alltid använt mig av vanliga 13 mm elband, då jag tycker att band är bättre + av säkerhetskäl då jag hört att elrepen är farliga, för de går inte av om hästen fastnar...
Så vad säger ni, är elrep farliga?? Erfarenheter/synpunkter mottages tacksamt!
MVH :banana:

vi har elrep eller band, den runda sorten men vi har s k säkerhetsgrejer, de lossnar så fort någon/någonting fastnar och går av. e små kopparsaker som man sätter fast genom att dela trådarna och fästa kopparsakerna i mellan dessa, svårt att förklara, men de e jätte bra. Vi slapp skador på ett föl som inte såg tråden och sprang rätt igenom, han hade blivit srtypt om vi inte haft dessa säkerhets"grejer" (vet inte vad de heter).

Jag har också Franska elbandet, 4 cm breda och de äldsta hela 16 år gamla i sommar och "still going strong". Jag har knappt behövt göra något åt staketet sen det sattes upp, i alla fall inte åt banden. Bytt några stolpar som ruttnat och tagit ner bandet (vitt) för att köra det i maskin.

Sen det kom bruna band har vi satsat på den färgen istället för att slippa reta oss på alger och luftföroreningar som dyker upp här hos oss i skåne redan första säsongen.

Har exakt samma erfarenhet som carasino. Busiga föl och unghästar som springer på banden har bromsats in då banden töjer sig lite och sen har bandet fjädrat tillbaks hästen in i hagen. Bara att sträcka upp. Ledarna går inte sönder då de är vävda i bubbliga S-slingor i bandet. Det gör också att hästarna lätt får en stöt om de går emot, dvs det första de nuddar är ledarna och inte själva plastmaterialet i bandet. Vi har aldrig haft en skada på grund av banden och endast en enda gång har ett band gått av under alla år, då en ny häst rullade för nära staketet och fastnade med ena benet under lägsta bandet. Utan några märken på hästen.

Ett bra staket för mig är att ha det så synligt för hästarna som möjligt, både bildligt och mentalt, så att det håller dem innanför. Det är ju det ett staket är till för. Sen är det ju inte helt fel om det ser skapligt snyggt ut också. ;)

Men någonstans går den ekonomiska smärtgränsen. Hade vi haft riktigt stora arealer fick det nog bli annat staket i sommarhagarna, där även gräset bidrar till intresset att stanna kvar i hagen.

LIA skrev:
Eftersom du också glassar med din el-erfarenhet(?), ska jag fråga dig med. Om jag har bättre utbildning och yrkeserfarenhet än du, har jag rätt då?
Om du har bättre eller likvärdig utbildning och yrkeserfarenhet som min sambo, så kan det tänkas att du har rätt. Så det räcker inte med att bara vara bättre än jag.

LIA skrev:
Förutsätter att du läst om pulser och pikar?
Jodå, och om belastat värde jämfört med obelastat.
Men det är ju just när man tappar av strömmen, d.v.s. leder den genom hästen, som det gäller att ledningarna pallar att transportera hela energimängden.
Och då kommer hästen att märka skillnaden i Ohm mellan olika elband/-rep/tråd varianter.

Ett PS!

Men det är ju just när man tappar av strömmen, d.v.s. leder den genom hästen, som det gäller att ledningarna pallar att transportera hela energimängden.
Då är det allaredan klart!

LIA

Jag har planer på att gå över mer till franska elband för alla verkar nöjda. Jag tvivlade innan på att de skulle hålla tillräckligt länge men många verkar ju haft sina bandi evigheter så jag är överbevisad! haken är väl kostnaden men som vanligt: Man får vad man betalar för.

Det jag funderar på är färgerna. Är det rätt som det skrivs i reklamen att hästarna verkligen ser grönt och brunt lika bra som vitt? Är du nöjd med dina bruna band? Jag tycker också att vita band ser så trista ut efter ett tag. Vita band stör dessutom landskapsbilden.

Jag funderar på gröna eller bruna band som sagt. Varför valde du bruna om man får fråga?

Runt vinterhagen tror jag att jag skall ha polarband. Det är alltid problem med jordningen när det är tjäle. Finns någen med erfarenhet av polarbanden?

Jag vet att du frågade Moniq, men jag svarar ändå. ;) Jag har också bruna band och valde dem av flera olika skäl. Jag tyckte de var snyggast eftersom de liknar trästaket mest. De smälter in bättre i omgivningen. Jag har visserligen stora hagar (2-5 ha), så det borde inte bli så plåttrigt (vita smårutor lyser i ett enda rutnät som bara ser stökigt ut), men jag har ett virrvarr av ridbana, rundpaddock och två "slussar" på samma ställe precis vid stallet. Men fastän jag har 3 resp 4 breda band ser det ändå inte stökigt ut. På bilden är det visserligen inte riktigt färdigt, men man får en uppfattning.

Hagarna.jpg

Ytterligare två skäl till att jag valde bruna är de du nämnde, att de håller sig fräschare än vita och att hästarna ser dem bättre (jag föll för reklamen... ;)). Fast på den punkten är jag inte riktigt säker. I januari-kolmörker-utan-snö-tidigt-på morgonen-direkt-från-ljust-stall gick mitt ordentliga gamla sto rakt på grindarna när de var stängda en morgon och det var hon inte van vid. Fast det är det enda tillfället när jag tvivlat på om de sett stängslen.

Och du har helt rätt i ett priset är skyhögt, men som sagt. Man får vad man betalar för...

Carina
www.silverarabians.com

TomasN skrev:
Ja det kan inte jag heller förklara. Kanske upphävde du Ohms lag? men allvarligt talat vart vill du komma? Vill du hävda att plastrep med invävda ledare leder bättre än ståltråd?

Om du är nöjd med dina elrep så är ju det bra stängsel för dig. Jag tycker inte likadant. Jag tycker elrep är otäcka helt enkelt. Det är dock inget stort världsproblem att vi tycker annorlunda. :smirk:

Jag vill inte 'komma någonstans', jag vill förstå. Jag kan alldeles för lite om ellära för att ha en chans i rymden att kunna förklara det som hände, däremot är jag såpass 'lärd' att jag vet att jag inte ska köpa tråd/band/rep utan att titta på motståndet i det, och att man ska jorda sitt aggregat ordentligt och inte ha knutar på stängslet. Men där nånstans slutar mina kunskaper ;)

Men jag har ju alltid hört att slät metalltråd är det som har minst motstånd och leder ström bäst, och därför blev jag förvånad när det blev bättre spänning på tråden med elrep, jag hade förväntat mig motsatsen. Så jag undrade mest vad det berodde på, t ex om det fanns någon förklaring i stil med att 'det kan bero på isolatorerna, det brukar lätt bli sådär om man har isolatorer X till slät metalltråd'.

Ren nyfikenhet alltså och inget ifrågasättande eller liknande.

Att det gick åt skogen med elbandet (50 mm) förvånar mig inte, men just att det blev bättre med elrep än slät tråd. NÅT måste det ju berott på eftersom det BORDE blivit tvärtom, men jag kommer inte på själv vad?

Mynta2 skrev:
Men antagligen hade du högre motstånd i tråden förut än sedan när du bytte.

Ja, men det är det jag inte få ihop eftersom slät metalltråd ska leda bäst och ha minst motstånd. Så det måste finnas någon 'felkälla' som förklarar hur jag kunde få ett resultat som strider mot hur det BORDE blivit. Fast jag kommer inte på felkällan som sagt.

Det spelar eg inte SÅ stor roll, det var mer nyfikenhet.

Alexandra_W skrev:
Ja, men det är det jag inte få ihop eftersom slät metalltråd ska leda bäst och ha minst motstånd. Så det måste finnas någon 'felkälla' som förklarar hur jag kunde få ett resultat som strider mot hur det BORDE blivit. Fast jag kommer inte på felkällan som sagt.

Det spelar eg inte SÅ stor roll, det var mer nyfikenhet.
Det vanligaste felet är dålig jord och jordningen varierar över året. Är det riktigt torrt är jorden sämre. Allra sämst brukar det vara på vintern vid tjäle. Kanske provade du staken vid tillfällen med helt olika bra jordning?

Ett annat vanligt fel är dåliga skravar. kanske hade ni kopplingar mellan trådar som var dåliga?

Sen är det inget som säger at band eller rep leder bäst. Det beror mest på vilken kvalitet man köper. Det finns värdelösa band men också värdelösa elrep. ofta har man snålat med ledare i de billga produkterna.

carinaso skrev:
Jag vet att du frågade Moniq, men jag svarar ändå. ;) Jag har också bruna band och valde dem av flera olika skäl. Jag tyckte de var snyggast eftersom de liknar trästaket mest. De smälter in bättre i omgivningen. Jag har visserligen stora hagar (2-5 ha), så det borde inte bli så plåttrigt (vita smårutor lyser i ett enda rutnät som bara ser stökigt ut), men jag har ett virrvarr av ridbana, rundpaddock och två "slussar" på samma ställe precis vid stallet. Men fastän jag har 3 resp 4 breda band ser det ändå inte stökigt ut. På bilden är det visserligen inte riktigt färdigt, men man får en uppfattning.

Hagarna.jpg

Ytterligare två skäl till att jag valde bruna är de du nämnde, att de håller sig fräschare än vita och att hästarna ser dem bättre (jag föll för reklamen... ;)). Fast på den punkten är jag inte riktigt säker. I januari-kolmörker-utan-snö-tidigt-på morgonen-direkt-från-ljust-stall gick mitt ordentliga gamla sto rakt på grindarna när de var stängda en morgon och det var hon inte van vid. Fast det är det enda tillfället när jag tvivlat på om de sett stängslen.

Och du har helt rätt i ett priset är skyhögt, men som sagt. Man får vad man betalar för...

Carina
www.silverarabians.com

Glömde säga att jag inte har någon erfarenhet av polarband, men jag har aldrig upplevt att det blivit problem med ledningen ens vid tjäle, trots flera kilometer band på samma aggregat. Fast vi har väldigt långa och många jordspett...

Carina
www.silverarabians.com

TomasN skrev:
Det vanligaste felet är dålig jord och jordningen varierar över året. Är det riktigt torrt är jorden sämre. Allra sämst brukar det vara på vintern vid tjäle. Kanske provade du staken vid tillfällen med helt olika bra jordning?

Ett annat vanligt fel är dåliga skravar. kanske hade ni kopplingar mellan trådar som var dåliga?

Sen är det inget som säger at band eller rep leder bäst. Det beror mest på vilken kvalitet man köper. Det finns värdelösa band men också värdelösa elrep. ofta har man snålat med ledare i de billga produkterna.

Jordningen kan förstås ha spelat in ja! :idea: Iofs mätte jag ju direkt före och direkt efter stängselbyte och tyckte det var lika torrt i marken (det var sommar) men den kan säkert varit olika ändå!

Skarvbleck var det på båda, dvs inte knutar, men kan säkert finnas skillnader i skarvblecken för rep och för tunn tråd.

Kolla, det fanns ju felkällor jag inte tänkt på. Danke!

Just för att banden inte var någon vidare kvalitet så menade att de inte förvånade mig att det blev kass spänning.

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 718
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Hej alla hästmänniskor!:banana: Vad har ni för erfarenhet av hästförsäkringar? Vad ska man vara noga med? Verkar vara många som vill...
2
Svar
27
· Visningar
3 595
Senast: mackan
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Utrustning Jag är lite inne på att köpa ett Ume B50 eftersom min nya häst har åkt i b-kortsbuss hela livet, men bara en gång i ”vanligt” släp, när...
Svar
3
· Visningar
1 296
Senast: Reville
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4

Hund, Katt, Andra Djur