Elrep=farligt?

Sv: Elrep=farligt?

Det är stora skillnader i resistans mellan olika elband,viktigt att kolla trådtjocklek o material vid köp.
De största spänningsförlusterna pga resistens får man dock pga dålig jordning o dåliga bandskarvar,om LIAs resonemang stämde skulle detta inte vara så viktigt.
PL två års teknisk fysik en gång i tiden.

Ditt resonemang om el är inte korrekt men jag orkar inte bry mig mer nu.
Det är ju ett bekvämt sätt att dra sig ur en diskussion. Men innan du gör det, kan du väl berätta var mitt resonemang är fel?

LIA

De största spänningsförlusterna pga resistens får man dock pga dålig jordning o dåliga bandskarvar,om LIAs resonemang stämde skulle detta inte vara så viktigt.
Det har jag inte påstått, tvärtom.
Se bara här vad jag skrev!
Mycket större/avgörande inverkan har det om växter tillåts växa upp på tråden, om isolatorerna är dåliga, om skarvar är dåligt utförda etc.
Det jag anfört är, att eventuell resistansskillnad i ledarna när det gäller järntråd resp elrep är försumbar i ett i övrigt korrekt elstängsel och inget argument mot detta!

LIA
PS! Om jag har bättre el-utbildning än du, vinner elrepen då? :confused:

Om tråden hittades långt in i skogen så måste den ju gått av nånstans?

Vi har ståltråd och klipper den med jämna mellanrum så om den inte går av så släpper den där den är skarvad.

I mina ögon vinner elrepen aldrig! Jag har avlivat en häst som suttit fast i elrep det räcker. Däremot föredrar jag band o inte järntråd. Helst franska elbandet hållbart o vindgenomsläppligt o med grova ledare.
Var har du för elutbildning?
PL

Knapplån..

Jag har haft metalleltråd, sen tunn eltråd, 50 mm elband och så 5 mm elrep.

Metalltråden - bra, men bökig att hålla på med, och dessutom dålig synlighet. Jag skarvade den med jämna mellanrum så den skulle brista vid ev stängselforcering och de två ggr det hände släppte tråden som planerat.

Tunna eltråden - var sådär, samma synlighetsproblem som med metalltråd, men hästarna visste var hagen gick. Dock tyckte jag den ledde ström lite för dåligt.

Elband - en säsong och ALDRIG mer. Såfort det var fukt i luften slackade det hysteriskt, samma sak när det snöade. Bra synlighet och ser trevligt ut. Orsakade FULA skärskador på häst som sprängde stängslet.

Elrep - kommer aldrig använda annat innan den dag jag får råd att ha trästaket *drömma* Förr hade jag sådana där säkerhetsgrejer som skar av tråden om nåt händer, sen ett par år har jag inte sådana. Jag har haft en inackordering som sprängt tråden utan skador, sen har min lilla dam under sitt första år gjort två trådsprängningar i panik och två gånger fastnat i tråden och dragit IN den i hagen. Stolpar har knäckts som plockepinn men tillslut har skarvblecken släppt tråden, en gång gick den helt sonika av. INGA skador på hästen.

Däremot om jag hade en häst som var benägen att veva med ben eller riskera att TRASSLA in sig i tråden skulle jag inte vilja ha elrep, men då skulle jag inte vilja ha band heller.

TomasN skrev:
Ja och det är stor resistans i elrep så har stora stängsellängder så fungerar det dåligt.

Sen är det bara några små trådar i elrepet som leder. När det är ståltråd så leder hela ström mot hästen.

jag har själv råkat testa skillnaden :smirk:

Vad räknas som långa stängsel? *nyfiken*

Jag räknar hagarna hos pappa som långa stängsel, och när vi hade två rader taggtråd och en råd metalltråd (till kossorna) så var det förvisso bra drag i tråden, men när jag bytte alltihop mot två rade elrep (modell bättre och dyrare, inget man kan hitta hos Hööks eller så) så blev det ett sjujävla drag (jag råkade prova..). Med band dock blev det kasst drag även på liiten hage matad allena av kraaaftigt aggregat.

Mest nyfiken =)

En järntråd har ju lågt motstånd ...dvs en ledningsförmåga på ca 0,04 Ohm per meter...till skillnad mot elrep som har ca 0,17 och ända upp mot 2. Polytråden har ända upp mot 12. Så själfallet leder ju järntråden bättre då motståndet är mindre. eftersom motsånd bromsar strömmen så ska det ju självklart vara så lågt motstånd som möjligt i tråden. Aggregatet måste ju även den vara kraftfullt för sin uppgift..och ju starkare impulsenergi som utgår från det dessto starkar impulser blir det i tråden. Om då motståndet är högt så blir ju effekten mindre...

Sådär, nu kan någon rätta mig om jag skrivit alldeles galet ;-))...

Min häst trasslade in sig i ett elrep med bakbenet. Eftersom repet inte gick av, skar hon av tåsträckarsenan & blev aldrig bra efter det...

LIA skrev:
Det är ju ett bekvämt sätt att dra sig ur en diskussion. Men innan du gör det, kan du väl berätta var mitt resonemang är fel?

LIA
Ja så kan man tolka det. Du an också tolka det som att jag inte tror jag kan omvända dig och du kan troligen inte omvända mig så därför blir en vidare diskussion inte så meningsfull när alla väl lagt fram sina argument.

Ditt resonemang om att trådens resistans inte är viktig anser jag vara fel. Grundläggande kunskap om el säger att spänningsfallet blir större ju större resistansen är. Tråden laddas inte upp som en kondensator heller så liknelsen med en vattenslang är felaktig.

Vid relativt korta trådlängder kan du säkert bortse från resistansen. Då är det också rimligt att se till att alltid ha välröjt under trådarna. Vid längre stängsel så blir resistansen ofta en begränsande faktor.

Skulle jag få välja så skulle jag använda franska elband mycket. Jag kommer helt klart att använda dessa mer och mer i framtiden.

Okey!

Om vi skulle bli lite vetenskapliga och använda matematiken :D

Några av er har kanske hört talas om Ohms lag:

Mellan spänning, ström och resistans finns ett absolut samband som kallas Ohms lag. Ohms lag säger att spänningen är lika med strömmen gånger resistansen. Man kan också vända på det och säga att strömmen är lika med spänningen delat med resistansen, och att resistansen är lika med spänningen delat med strömmen. Om man känner till två av de tre sakerna kan man alltid räkna ut den tredje med Ohms lag.

Vad vi vill ha ut i staketet är ju volten=spänning(U), flera tusen faktiskt
:eek: Strömmen=amperen (I) är direkt dödande i stora doser.

Tråd har som all övrig materia en inbyggd resistans=motstånd (R) beroende på material och diameter.
Ta reda på resistensen på olika trådar, ta sedan formeln U=IxR så får du reda på Spänningen. Om spänningen är oförändrad oavsett längd,material och diameter får vi nog skrota Ohms lag ;)

Rolle på Österlen,som hoppas han kommer ihåg rätt från skolan :smirk:
Islandshästar på Lösdrift

Senast ändrad:

Jag har franska elband som suttit uppe året runt i 15 år o fortvarande är i perfekt skick.
PL

Ja, himla bra är de! Och snygga... ! ;) Så här ser ridbanan ut:

Jubilanta102.jpg

Carina
www.silverarabians.com

Senast ändrad:

Frågar igen..

Vad räknas som långa stängsel? *nyfiken*

Jag räknar hagarna hos pappa som långa stängsel, och när vi hade två rader taggtråd och en råd metalltråd (till kossorna) så var det förvisso bra drag i tråden, men när jag bytte alltihop mot två rade elrep (modell bättre och dyrare, inget man kan hitta hos Hööks eller så) så blev det ett sjujävla drag (jag råkade prova..). Med band dock blev det kasst drag även på liiten hage matad allena av kraaaftigt aggregat.

Jag mäter fö bara upp till 6000 V, är det 6 000 eller över är jag nöjd, mätaren går till 6000 och slår den i botten så är jag nöjd oavsett om det de facto är 6000 eller 8000 V.

Men som sagt, vad räknas som långa stängsel? Och sen måste väl aggregatet ha en ganska stor betydelse?

Jo du minns alldeles rätt.
Och resistansen i trådarna anges noga som ett mått på bandens, repens och trådarnas kvalité. Ju lägre resirans desto dyrare band, rep, tråd.
Ståltråd är mycket prisvärt mot sin låga resistans.

Jag har 3 st 12mm band och en ståltråd runt min bästa hage.
Banden syns och tråden leder bra.
Sedan så kopplar jag banden till tråden med jämna mellanrum för att öka spänningen i banden även långt bort.

Alexandra_W skrev:
Men som sagt, vad räknas som långa stängsel? Och sen måste väl aggregatet ha en ganska stor betydelse?
Tja stängsel runt ca 20 ha räknar jag som ganska långt även om många givetvis har mycket större betesmarker. Då börjar det bli svårt att hålla välröjt under trådarna runt hela stängslet.

Aggregattes storlek spelar roll men har man dåliga trådar så kan man inte kompensera speciellt mycket med ett kraftigare aggregat. För kraftiga aggregat kan tom bränna sönder klena trådar.

LIA skrev:

LIA
Man ledsnar så småningom på dina felaktigheter.

Jag jobbar som ingenjör inom telecom och har i alla fall 9p el-lära på universitetet.
Och så en skvätt elektronik på det.

Men mest har jag lärt mig genom min yrkeserfarenhet.
Det gäller att koppla rätt, annars så brinner det.

TomasN skrev:
Tja stängsel runt ca 20 ha räknar jag som ganska långt även om många givetvis har mycket större betesmarker. Då börjar det bli svårt att hålla välröjt under trådarna runt hela stängslet.

Aggregattes storlek spelar roll men har man dåliga trådar så kan man inte kompensera speciellt mycket med ett kraftigare aggregat. För kraftiga aggregat kan tom bränna sönder klena trådar.

Fast då får jag ändå inte ihop det hela. Jag bytte som sagt till elrep och fick BÄTTRE drag i stängslet (och bättre nedbränning av undervegetation) än med metalleltråd. Exakt samma hagsträckning och exakt samma aggregat. Kan inte säga på rak arm exakt hur mycket stängsel det var men någonstans kring 18 - 20 ha matade av samma aggregat. Samma jord osv, samma antal trådar (2). Enda som skilde var vad för slags stängseltråd.

Och när det aggregatet (kraaaftigt) matade bara en liten hage med 50 mm elband blev det aldrig någon vettig fart på spänningen i det.

Alexandra_W skrev:
Fast då får jag ändå inte ihop det hela. Jag bytte som sagt till elrep och fick BÄTTRE drag i stängslet (och bättre nedbränning av undervegetation) än med metalleltråd. Exakt samma hagsträckning och exakt samma aggregat. Kan inte säga på rak arm exakt hur mycket stängsel det var men någonstans kring 18 - 20 ha matade av samma aggregat. Samma jord osv, samma antal trådar (2). Enda som skilde var vad för slags stängseltråd.
Ja det kan inte jag heller förklara. Kanske upphävde du Ohms lag? men allvarligt talat vart vill du komma? Vill du hävda att plastrep med invävda ledare leder bättre än ståltråd?

Om du är nöjd med dina elrep så är ju det bra stängsel för dig. Jag tycker inte likadant. Jag tycker elrep är otäcka helt enkelt. Det är dock inget stort världsproblem att vi tycker annorlunda. :smirk:

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 718
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Hej alla hästmänniskor!:banana: Vad har ni för erfarenhet av hästförsäkringar? Vad ska man vara noga med? Verkar vara många som vill...
2
Svar
27
· Visningar
3 595
Senast: mackan
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Utrustning Jag är lite inne på att köpa ett Ume B50 eftersom min nya häst har åkt i b-kortsbuss hela livet, men bara en gång i ”vanligt” släp, när...
Svar
3
· Visningar
1 296
Senast: Reville
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama