Elräkningen för december?

För december, total kostnad 2106 kr.

Förbrukad el kostar mig 610 kr, resterande 1486 kr är skatter och avgifter.
 
Vi har en liten hästgård. Hus 120kvm, kallstall med fyra boxar och sadelkammare. 4 pers i hushållet.
2 eluppvärmda vattentunnor ute plus el till staketet samt några utebelysningar.
Eldar för värme och varmvatten.
Behöver köra motorvärmaren till bil eller traktor några gånger i veckan.
Tvättar 1-2 gånger i veckan.
Kostnaden för december brukar ligga på ca 3000kr.
Ok. Men ändå, 10 tkr i SE1 måste betyda... uppåt 2000 kWh i enbart hushållsel? I min värld är det brutalt mycket... :nailbiting:
 
Vi har en liten hästgård. Hus 120kvm, kallstall med fyra boxar och sadelkammare. 4 pers i hushållet.
2 eluppvärmda vattentunnor ute plus el till staketet samt några utebelysningar.
Eldar för värme och varmvatten.
Behöver köra motorvärmaren till bil eller traktor några gånger i veckan.
Tvättar 1-2 gånger i veckan.
Kostnaden för december brukar ligga på ca 3000kr.
Håller med att det låter väldigt dyrt för att bara vara hushållsel.

Har ni något el-element ståendes någonstans ?
Värmekabel som drar igång vid frysgrader?
Drar värmebaljorna mycket?
 
Ok. Men ändå, 10 tkr i SE1 måste betyda... uppåt 2000 kWh i enbart hushållsel? I min värld är det brutalt mycket... :nailbiting:
2000kWh är inte mycket i SE1 😂.

Mitt hus drar runt 2000kWh per vintermånad i normalfall, norrbottenskusten. Jag har bergvärme och litet hus.

Men det blir liksom -25C med lätthet här. Och länge. Och det kan bli -35C.

Det är en enorm skillnad mot om det är +3,5C ute, i uppvärmningskostnad.
 
2000kWh är inte mycket i SE1 😂.

Mitt hus drar runt 2000kWh per vintermånad i normalfall, norrbottenskusten. Jag har bergvärme och litet hus.

Men det blir liksom -25C med lätthet här. Och länge. Och det kan bli -35C.

Det är en enorm skillnad mot om det är +3,5C ute, i uppvärmningskostnad.

Men @Snubbelfot pratade ju om hushållsel, dvs ingen uppvärmning ingår. 2000 kWh för enbart hushållsel för en privatbostad ÄR väldigt mycket oavsett läge i landet.
 
Fick min faktura nu och blev nervös 😅
Men 435kr allt som allt för en lägenhet (3 rok), jag är lite dålig på att släcka lampor osv (:o) så känns okej! Har inte eluppvärmning.
 
84 kr. Har gjort av med 4 kwh i december, så det är mest avgifter. Lägenheten är släckt konstant och kyl och frys urkopplade. Det är billigt att flytta :D
På nya stället blev det 6000 kr dock, så det är ju inte bara guld och gröna skogar. Men det är inkl laddning av elbil också, så.. Det känns ändå inte så farligt.
 
Vi har en liten hästgård. Hus 120kvm, kallstall med fyra boxar och sadelkammare. 4 pers i hushållet.
2 eluppvärmda vattentunnor ute plus el till staketet samt några utebelysningar.
Eldar för värme och varmvatten.
Behöver köra motorvärmaren till bil eller traktor några gånger i veckan.
Tvättar 1-2 gånger i veckan.
Kostnaden för december brukar ligga på ca 3000kr.
Håller med övriga, det känns som alldeles för mycket pengar om ni inte ha rnågon uppvärmning någonstans! Har också en gård i område 1, direktel i hönshus, luft-luft pump i stugan med hyresgäst och luft-vatten i vårt hus. Motorvärmare på en bil och traktor vid behov. Vår räkning blev några hundralappar billigare än er. Ganska mycket utebelysning. Tvättar en gång i veckan.

Ni borde felsöka om ni eldar för all uppvärmning och varmvatten! För enda skillnaden i vad du beskriver verkar vara två vattenbaljor och ett elstaket. Det borde vara betydligt mindre än mina uppvärmningskostnader.
 
Hur lyckas nu sänka er elanvändning så mycket? Jag har 15 grader hemma, ingen tvättmaskin, lagar knappt mat och spisen är helt ny så den borde inte dra så mycket när den väl används, nästan alla lampor är ledlampor och ändå har jag 200 kWh mer än förra året

Var det kallare där du bor i år jämfört med förra året så kan det säkert påverka, ffa om du har direktverkande el. Hur stor brukar din förbrukning vara?

Nu tror jag inte att det här skulle ge dig 200 kWh extra på en månad men en stationär speldator drar en hel del el om den används mycket.
 
Men @Snubbelfot pratade ju om hushållsel, dvs ingen uppvärmning ingår. 2000 kWh för enbart hushållsel för en privatbostad ÄR väldigt mycket oavsett läge i landet.

Mm, scrollade nu och såg att dom eldar för allt, men bor dom här i krokarna så skulle jag misstänka att dom har några element på direktel som komplement. Det är ett mycket tufft jobb att elda heltid om man inte har "egen fjärrvärme" och eldar gigantiska acktankar i en annan byggnad (så har en hel del större gårdar, jag känner två i mitt närområde). Men ja, jag håller med om att 2000kWh om ingen el används till uppvärmning är suspekt mycket för 4 personer.

Det enklaste sättet att veta om det har med vintern och värme att göra är att jämföra med julifakturan :). Sommartid drar min lilla gård runt 500kWh.
 
Jag väljer att fortsätta att vara glad och stolt för att jag prioriterar att vara solidarisk med samhället och mina medmänniskor framför att vara egoekonomisk.
Det tycker jag absolut att du ska vara. Jag tycker att det andas en viss missunnsamhet att nu konstatera att man inte skulle snålat utan brassat på för då får man mest. Tycker vi behöver snåla för allas skull, inte bara våra egna.
 
534 kr blev fakturan för december. Inkl. Nätavgifter +el. Använt 80 kWt.
Trodde det skulle bli dyrare, men hade visst gjort av med mindre i december än november. Har förvisso inte varit hemma så mycket så säkert pga det. Dags att kolla efter ny tv då det nog är den som är största elboven.

Edit:534 kr ska det ju vara och inte 873. Har ju fibern på samma faktura så den ska ju inte räknas med. :rofl:
 
Vår totala elkostnad för december blev 5 425 inkl allt (1990 kr är själva elkostnaden) och förbrukningen låg på 4 000 kwh. Jag tackar min lyckliga stjärna över att ha ett bundet elavtal med ett elpris på 38 öre per kwh. Hur vår faktura slutat på annars hade varit mindre kul. Tyvärr går avtalet ut i slutet av april så åtgärder tas inför nästkommande vinter.

Vi har hus på 120 kvm, 2 vuxna i hemmet, tilläggsisolerat hus, eldar i gjutjärnskaminer när vi är hemma. Har sänkt innertemperaturen till 17 grader, hade 18 grader tidigare och stängt av extrafrysen. Vi har fått en prognos för 2023 som visar på 5000 kwh lägre förbrukning än förra året, så någon nytta har vårt sparande gjort i alla fall. Inköp av en luft-luft-värmepump kommer det bli så fort den vi ska ha kommer in i lager. Eftersom vi har kaminer behöver vi ha en luftvärmepump som drar nytta av värmen från dessa. Målet är att kunna stänga av elradiatorerna på undervåningen och de är många. Däremot kommer vi behöva ha värme på i de 2 rummen på övervåningen och i badrum/toaletter. Totalt handlar det om 5 små element. Tyvärr bor vi i ett gammalt hus = icke öppen planlösning, men luftvärmepumpen tror vi kommer göra nytta i vilket fall som helst. Framför allt i samarbete med de två kaminer vi har.

Jag har stall hemma, så där har vi armaturer som drar, plus ett litet element i sadelkammaren. Är noga med att släcka och i sadelkammaren har jag bara tillräckligt med värme så läder inte möglar.
/Lizzie
 
Håller med att det låter väldigt dyrt för att bara vara hushållsel.

Har ni något el-element ståendes någonstans ?
Värmekabel som drar igång vid frysgrader?
Drar värmebaljorna mycket?
När jag tänker efter så har vi ju cirkulationspumpen som kör ut värmen vi eldar i elementen och den går ju hela tiden om det är kallare än kring 0an vilket det har varit. Sedan vattenpumpen (egen brunn), fyra element (sadelkammare och verkstad), frysbox, belysning på ridbanan på några gånger i veckan. Värmekabel i vattnet i stallet samt de eluppvärmda vattentunnorna ute. Tunnorna räknar jag kostar ca 500kr per månad nu.
 
Fakturan landade på 9700 kr lite drygt, 3071 kWh.
140 kvm villa med bergvärme, separat garage uppvärmt med samma bergvärme till ca 15-16 grader för att smältsnön ska torka upp.
 
985 kwh förbrukade hemma i ett tomt hus,men med 2 element på, luft/luft och ett gäng utelampor som går igång/av på ljus o mörker.
Med allt inkl 4618. Se3
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp