Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ok. Men ändå, 10 tkr i SE1 måste betyda... uppåt 2000 kWh i enbart hushållsel? I min värld är det brutalt mycket...Vi har en liten hästgård. Hus 120kvm, kallstall med fyra boxar och sadelkammare. 4 pers i hushållet.
2 eluppvärmda vattentunnor ute plus el till staketet samt några utebelysningar.
Eldar för värme och varmvatten.
Behöver köra motorvärmaren till bil eller traktor några gånger i veckan.
Tvättar 1-2 gånger i veckan.
Kostnaden för december brukar ligga på ca 3000kr.
Håller med att det låter väldigt dyrt för att bara vara hushållsel.Vi har en liten hästgård. Hus 120kvm, kallstall med fyra boxar och sadelkammare. 4 pers i hushållet.
19. ”Sätt strypning på varmvattnet i duschen. Gör underverk med ungdomar i huset … Isolera mera.”
2000kWh är inte mycket i SE1 .Ok. Men ändå, 10 tkr i SE1 måste betyda... uppåt 2000 kWh i enbart hushållsel? I min värld är det brutalt mycket...
2000kWh är inte mycket i SE1 .
Mitt hus drar runt 2000kWh per vintermånad i normalfall, norrbottenskusten. Jag har bergvärme och litet hus.
Men det blir liksom -25C med lätthet här. Och länge. Och det kan bli -35C.
Det är en enorm skillnad mot om det är +3,5C ute, i uppvärmningskostnad.
Håller med övriga, det känns som alldeles för mycket pengar om ni inte ha rnågon uppvärmning någonstans! Har också en gård i område 1, direktel i hönshus, luft-luft pump i stugan med hyresgäst och luft-vatten i vårt hus. Motorvärmare på en bil och traktor vid behov. Vår räkning blev några hundralappar billigare än er. Ganska mycket utebelysning. Tvättar en gång i veckan.Vi har en liten hästgård. Hus 120kvm, kallstall med fyra boxar och sadelkammare. 4 pers i hushållet.
Hur lyckas nu sänka er elanvändning så mycket? Jag har 15 grader hemma, ingen tvättmaskin, lagar knappt mat och spisen är helt ny så den borde inte dra så mycket när den väl används, nästan alla lampor är ledlampor och ändå har jag 200 kWh mer än förra året
Men @Snubbelfot pratade ju om hushållsel, dvs ingen uppvärmning ingår. 2000 kWh för enbart hushållsel för en privatbostad ÄR väldigt mycket oavsett läge i landet.
Det tycker jag absolut att du ska vara. Jag tycker att det andas en viss missunnsamhet att nu konstatera att man inte skulle snålat utan brassat på för då får man mest. Tycker vi behöver snåla för allas skull, inte bara våra egna.Jag väljer att fortsätta att vara glad och stolt för att jag prioriterar att vara solidarisk med samhället och mina medmänniskor framför att vara egoekonomisk.
Är det inklusive nätavgiften eller bara kostnaden för elen du har använt?539 kr för 63 kWh.
Inklusive allt som tur är.Är det inklusive nätavgiften eller bara kostnaden för elen du har använt?
När jag tänker efter så har vi ju cirkulationspumpen som kör ut värmen vi eldar i elementen och den går ju hela tiden om det är kallare än kring 0an vilket det har varit. Sedan vattenpumpen (egen brunn), fyra element (sadelkammare och verkstad), frysbox, belysning på ridbanan på några gånger i veckan. Värmekabel i vattnet i stallet samt de eluppvärmda vattentunnorna ute. Tunnorna räknar jag kostar ca 500kr per månad nu.Håller med att det låter väldigt dyrt för att bara vara hushållsel.
Har ni något el-element ståendes någonstans ?
Värmekabel som drar igång vid frysgrader?
Drar värmebaljorna mycket?