Elräkningen för december?

När man sitter och läser igenom inläggen blir man förundrad över hur accepterande dem flesta är över dessa orimliga ocker priser?
Är glad att det inte blev mer??? Trots minskad förbrukning?

Jag fick en räkning på 7500kr och jag är vrål förbannad!!! Det är inte okej att råna oss vanliga människor.

Varför accepteras priserna och hur kan man vara tacksam för ett elstöd på pengar man betalat in för mycket??

Varför protesterar inte folk???
I dagens lokaltidning. Prisläget är ohållbart!

https://www.na.se/2023-01-12/trots-...s-ta-banklan-for-att-kunna-betala-elrakningen

Hur gör man med januaris räkning om det smäller till och blir svinkallt. Just nu har vi plusgrader i Örebro, men det kan lika gärna bli -25 grader under januari.

/Lizzie
 
11500 kr för litet hus med bergvärme plus uppvärmning av pyttestuga för att slippa frysa vattenrören.
Dalarna.
Aldrig någonsin haft så dyr elräkning
Har inte läst hela tråden. Men oftast så kan man tömma stugan på vatten för att slippa värma upp den på vintern, det kanske kan hjälpa något? Vet att min pappa gör det med sin lillstuga på vinterhalvåret.
 
Men ska man behöva spara eller ta ett banklån för en (iallafall tidigare) självklar del av infrastrukturen?

Det borde införas ett tjänstemanna ansvar för dem som drivit oss hit.

Det är inte klokt att folk ska må dåligt över att inte veta om dem har råd med en värme i sina hus.

Men det jag tycker är mest oroväckande är att alla bara accepterar att bli rånade.
Att folk är tacksamma över elpris stödet?
En gåta för iallafall mig..
 
Men ska man behöva spara eller ta ett banklån för en (iallafall tidigare) självklar del av infrastrukturen?

Det borde införas ett tjänstemanna ansvar för dem som drivit oss hit.

Det är inte klokt att folk ska må dåligt över att inte veta om dem har råd med en värme i sina hus.

Men det jag tycker är mest oroväckande är att alla bara accepterar att bli rånade.
Att folk är tacksamma över elpris stödet?
En gåta för iallafall mig..
Elhandelsreglerna är till största delen konstruerade på Europanivå. Vilken tjänsteman är det du anser ska dömas för att handel på en elbörs resulterar i ett marknadspris som beror på utbud och efterfrågan?
 
Men ska man behöva spara eller ta ett banklån för en (iallafall tidigare) självklar del av infrastrukturen?

Det borde införas ett tjänstemanna ansvar för dem som drivit oss hit.

Det är inte klokt att folk ska må dåligt över att inte veta om dem har råd med en värme i sina hus.

Men det jag tycker är mest oroväckande är att alla bara accepterar att bli rånade.
Att folk är tacksamma över elpris stödet?
En gåta för iallafall mig..


På vilket sätt skulle tjänstemannaansvar ha påverkat situationen?

Dem som gick med på att lägga ut vår el på elbörsen från början.

Skulle det ha varit en tjänsteman?
 
Har inte läst hela tråden. Men oftast så kan man tömma stugan på vatten för att slippa värma upp den på vintern, det kanske kan hjälpa något? Vet att min pappa gör det med sin lillstuga på vinterhalvåret.
Vi har funderat på det, tidigare har den lilla mängden el stugan dragit varit försumbar och värt de gånger vi använder stugan, men kommer det fortsätta såhär är det inte längre värt
 
Om trådar på Buke räknas så finns det ett gängtrådar om elmarknaden, elpriserna och missförhållanden i dem. Skulle verkligen inte beskriva folk som accepterande och glada. Jag trodde du menade mer konkreta typer av protester än att prata om frågan med andra på nätet.
Finns andra saker att göra men folk orkar inte göra något.
Rent konkret hade alla kunnat skicka upp sina elräkningar (när dem är betalda) upp till regeringskansliet.
Hade man varit många som stängt av elen samtidigt hade det blivit en påverkan på elnätet.
Även om det bestämms tid för protester dyker inte folket upp.
 
Inte var det gud iallafall.

Jag får erkänna att jag inte vet exakt hur besluten om uppbyggnaden och konstruktionen av den europeiska elmarknaden ska fungera har fattats. Har dock extremt svårt att tro att det skulle vara ett tjänstemannabeslut.

OM det skulle vara så kan man ju å det grövsta ifrågasätta den folkvalda församling som tyckte att en delegationsordning där sådana delegationsbeslut var en bra idé...
 
Hur menar du att ett bättre utformat handelssystem skulle se ut då?

Marknadsprissättning är ju rätt vedertaget och inte något speciellt för just elen? Vill du ha ett annat system rent generellt för grundläggande nyttigheter (typ mat och bostäder?) eller specifik för elen?
Jag tänker nog att jag inte vill ha marknadsprissättning på sånt överhuvudtaget.

Jag är glad att elen ingår i hyran här. Men jag bävar samtidigt för den framtida hyreshöjningen som antagligen blir...
 
Hur menar du att ett bättre utformat handelssystem skulle se ut då?

Marknadsprissättning är ju rätt vedertaget och inte något speciellt för just elen? Vill du ha ett annat system rent generellt för grundläggande nyttigheter (typ mat och bostäder?) eller specifik för elen?
Exempelvis skulle man kunna förse sitt folk med el och sälja överskottet till marknads pris.
 
Jag tänker nog att jag inte vill ha marknadsprissättning på sånt överhuvudtaget.

Jag är glad att elen ingår i hyran här. Men jag bävar samtidigt för den framtida hyreshöjningen som antagligen blir...
Jag har full respekt för en sådan åsikt. Men då behöver det finnas alternativa förslag för hur alternativen ska utformas. Inte bara en åsikt om att X är dåligt utan resonemang bakom.
Givet finns finns det negativa sidor av det nuvarande systemet som kan diskuteras om man tittar på det lite sakligt och nyanserat.
 
Här landade elräkningen på ca 10000 för december. Dock med en onödigt hög förbrukning efter en kommunikationsmiss mellan mig och sambon så vi inte sänkt värme där den borde sänkts förrän i januari. Men bävar ändå lite för januarifakturan i och med prisökning på 150% nu. 🙃 Vi har dock haft relativt lågt pris innan, och får väl vara glad över att januari hittills varit rätt mild då det annars är mer normalt med runt -15 den här perioden här.
 
Jag har full respekt för en sådan åsikt. Men då behöver det finnas alternativa förslag för hur alternativen ska utformas. Inte bara en åsikt om att X är dåligt utan resonemang bakom.
Givet finns finns det negativa sidor av det nuvarande systemet som kan diskuteras om man tittar på det lite sakligt och nyanserat.
Det är ju lite sent påtänkt nu tänker jag. Nu har vi det systemet som är och vi är med i EU och kan inte ändra på systemet utan att gå ur EU. Så... Hur vi än vänder oss så har vi rumpan bak :D
Så nej, jag kan inte ge några förslag på lösningar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp