Elräkningen för december?

Jag får erkänna att jag inte vet exakt hur besluten om uppbyggnaden och konstruktionen av den europeiska elmarknaden ska fungera har fattats. Har dock extremt svårt att tro att det skulle vara ett tjänstemannabeslut.

OM det skulle vara så kan man ju å det grövsta ifrågasätta den folkvalda församling som tyckte att en delegationsordning där sådana delegationsbeslut var en bra idé...
Jag har fattat att det är mycket mer komplext uppbyggt system än man först tror. Att produktion och konsumtion måste gå jämt upp i princip hela tiden gör att det ska till en massa kontroll och regleringsfunktioner som man inte behöver beakta på andra marknader.

Har dålig koll på historien bakåt kring detta, men visst hade vi väl marknadspriser före elbörsen de nya havskablarna också?
 
Har dålig koll på historien bakåt kring detta, men visst hade vi väl marknadspriser före elbörsen de nya havskablarna också?

Vet inte när havskablarna kom. Men Nordpool startade 1993 och Sverige avreglerades 1996. År 2015 blev det möjligt för elbörser att konkurrera i hela Europa. Så det logiska är väl att kablarna kom efter 2015, men vet inte.
 
Jag får erkänna att jag inte vet exakt hur besluten om uppbyggnaden och konstruktionen av den europeiska elmarknaden ska fungera har fattats. Har dock extremt svårt att tro att det skulle vara ett tjänstemannabeslut.

OM det skulle vara så kan man ju å det grövsta ifrågasätta den folkvalda församling som tyckte att en delegationsordning där sådana delegationsbeslut var en bra idé...
Håller helt med. Är lite trött på att det skriks om tjänstemannaansvar när det mest troligt är folkvalda politiker som fattar besluten. Eller i alla fall riktningen på besluten.
 
Robustheten i systemet. Alla de vintrar när vi importerat el från Frankrike via Polen och Tyskland och sluppit selektiva nedstängningar. Jag ser det som extremt positivt och jag anar att protesterna skulle ha varit högljudda vid bortkoppling.
Hade dem inte lagt ner hälften av våra kärnkraftverk hade vi inte behövt importera el. Vi har inte under min livstid haft bortkopplingar pga effekt brist
 
Exempelvis skulle man kunna förse sitt folk med el och sälja överskottet till marknads pris.
Den synen delar inte jag, att vi ska prioritera ”vårt folk” och se övriga som ”andra” som är mindre värda. Plus att det blir väldigt trist för oss när vi inte lyckas producera el nog till ”vårt” folk. Sen är ju också frågan vart man ska dra gränsen. Ska de som producerar el i första hand försörja lokalborna, och så får de som bor i områden utan elproduktion betala marknadspris? Eller varför är det just landsgränserna som ska vara avgörande?
 
Hade dem inte lagt ner hälften av våra kärnkraftverk hade vi inte behövt importera el. Vi har inte under min livstid haft bortkopplingar pga effekt brist

De senaste 30 åren har vi haft kabel till Tyskland, Öresundskabeln till Danmark togs i drift 1915 (under hela din livstid vågar jag gissa) och vi har också haft ihopbyggt elsystem med Norge och Finland väldigt länge.

Att koppla ihop elnät för att få ett robustare system för alla har varit en nyckelfaktor länge för fungerande el.
 
Baltic cable (Sverige-Tyskland) togs i drift 1994, Polenkabeln år 2000.

De har varit guld värda för oss.

Då blir det väl en definitionsfråga vad @MiaMia menade med de "nya" havskablarna :D
De kablar du nämner här måste väl rimligtvis haft ett annat syfte än handel på elbörs eftersom den möjligheten inte fanns?
 
Hade dem inte lagt ner hälften av våra kärnkraftverk hade vi inte behövt importera el. Vi har inte under min livstid haft bortkopplingar pga effekt brist
Fast dem tar många beslut som vi väljare inte valt.

Just vad gäller nedläggningen av kärnkraft så hölls det ju dock en folkomröstning 1980. Jag vet inte hur gammal du är, men jag minns den. Och närmare direkt demokrati och "folkets vilja" än en folkomröstning kommer man ju inte. (Sen kan givetvis den folkomröstningen kritiseras ur demokratiperspektiv - alla tre alternativen förutsatte ju att kärnkraften SKULLE läggas ner).

Just vad gäller elnät och redundans/robusthet så är det som @sjoberga säger en enorm FÖRDEL att ha många producenter och konsumenter sammankopplade, eftersom man då har större möjlighet att balansera elnätet. Det behöver ju inte betyda att man har den prissättningsmodell som gäller idag, men att klippa kablarna till resten av världen och tro att vi får billig el är lite naivt.
 
Då blir det väl en definitionsfråga vad @MiaMia menade med de "nya" havskablarna :D
De kablar du nämner här måste väl rimligtvis haft ett annat syfte än handel på elbörs eftersom den möjligheten inte fanns?
Att kablar existerar som kopplar samman vårt elnät med resten av Europa betyder ju inte att man MÅSTE handla på en elbörs, man kan ju komma överens om vilka prissättningsmodeller som helst, så länge inblandade parter är just överens.
 
Att kablar existerar som kopplar samman vårt elnät med resten av Europa betyder ju inte att man MÅSTE handla på en elbörs, man kan ju komma överens om vilka prissättningsmodeller som helst, så länge inblandade parter är just överens.

Numera så innebär det väl det i prinicp iom Elmarknadsförordningen? Inte kan två aktörer på den europeiska elmarknaden komma överens om en modell som strider mot den?

Men lite därav min fråga om hur det såg ut innan.
 
Numera så innebär det väl det i prinicp iom Elmarknadsförordningen? Inte kan två aktörer på den europeiska elmarknaden komma överens om en modell som strider mot den?

Men lite därav min fråga om hur det såg ut innan.
De som bestämmer marknadens spelregler kommer överens. Inte för att det är troligt att det ska ske i närtid, men i teorin är det en möjlighet. På samma sätt som de nuvarande reglernas funktion skapats en gång kan de avskaffas.
 
@Kristall10 skrev ju uttryckligen att de "eldar för värme och varmvatten". När någon skriver så, då utgår jag från att det är sant. Inte att det egentligen betyder "vi eldar litet grann och kör direktel också". Annars blir det ju omöjligt att diskutera ämnet. Det jag inte fattar är alltså varför hushållselen sticker iväg när det är kallt ute.

Fy farao. Det motsvarar ju 4,7 kW kontinuerligt dygnet runt... det låter mycket nästan oavsett elpris, imho. :nailbiting: Gammal elpanna som värmer tappvattnet eller som värmer ett vattenburet radiatorsystem?

Gammal elpatron som värmer stort vattenburet system är en mardröm, hade det en gång i tiden och fick en elräkning på 7000kr... När priset var 40 öre/kWh 🙈.

Vi sålde det huset illa kvickt efter att vi insåg vad det skulle kosta med tilläggsisolering och byte av värmesystem 😅. Men så kostade det 220 000kr i inköp också. Huset alltså.
 
Angående varför priserna är så här...

Har jag förstått det rätt, att om vi i Sverige producerar ett stort överskott som sedan säljs så går våra svenska elpriser upp? Det är ju rätt dumt att göra så med vital infrastruktur. Det känns kanske inte lika dumt i Spanien eller Belgien där man inte dör utan att värma huset, men i Sverige är är ju elvärme ett villkor för att kunna ha ett modern samhälle.

Om vi inte har råd att värma husen med el, speciellt här i norr, så får de som vill bo kvar i hus gå tillbaks till att lägga mycket tid på att göra ved. Och sen elda veden. Då har man inte tid med heltidsjobb vintertid, för man måste vara ute och jobba i skogen.

Och "Den Gröna Omställningen" då? Koldioxidfria industrierna som ska starta häruppe var ju tänkta att göra det med våra normala elpriser.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp