Elräkningen för december?

Ca 9000 kr landade våra elräkningar på allt som allt. Elområde 3. Mycket mindre än vad jag befarade, så jag känner mig nöjd ändå. Förbrukningen hamnade på 2150 kWh.

Vi bor i 137 kvm stort hus (185 kvm om man räknar golvytan och inte drar bort kvm för snedtak etc), med luftvattenvärme-pump och direktverkande el i golvvärme i hall- och badrum. Samt SPA-bad utomhus som förvisso stått på 20 grader istället för 38 grader större delen av månaden, men det drar sin beskärda del ändå. Vi hade dessutom ytterligare en familj boendes här under tre veckor i december, så det diskades, tvättades och duschades nästan dubbelt så mycket som vanligt.
 
Ca 2200 totalt hemma. Zon 3, 300någonting kWh. Har för mig att det var 299 öre per kWh.

1700 totalt i stugan där vi håller ca 15 grader med värmepump luftluft, zon 1. Vet inte exakt förbrukning där. Drygt 200 öre per kWh.
 
Det är verkligen något som inte stämmer.... har ni fått nya elmätare? Mina vänner (och jag) har verkligen pressat allt och ändå får vi alla många fler kwh i december än 2021. Alla har fått nya elmätare med ökade kwh som resultat
Det var iaf där jag bor kallare i december 2022 än i December 2021. Så inte så konstigt om förbrukningen är högre om det är uppvärmning inblandat.
 
Det är verkligen något som inte stämmer.... har ni fått nya elmätare? Mina vänner (och jag) har verkligen pressat allt och ändå får vi alla många fler kwh i december än 2021. Alla har fått nya elmätare med ökade kwh som resultat
Skillnad på temperatur ute? December 2022 har varit ovanligt kall här.
 
Det är verkligen något som inte stämmer.... har ni fått nya elmätare? Mina vänner (och jag) har verkligen pressat allt och ändå får vi alla många fler kwh i december än 2021. Alla har fått nya elmätare med ökade kwh som resultat
Ny elmätare fick vi också i somras. Det har verkligen inte gjort att vi har förbrukat mer...
 
Tro det eller ej men jag var inte bortglömd 😅 Räkningen kom idag. 349 öre i timpris inkl moms jämfört med 376 öre som var bolagets rörliga. Så det är jag nöjd med, större skillnad än jag trodde med tanke på att vi dels var bortresta en vecka och dels inte så noga med timanpassningen över helgerna.

Inklusive nätavgifter och allt, 5704:- för 1212 kWh i SE3
 
Ok. Men ändå, 10 tkr i SE1 måste betyda... uppåt 2000 kWh i enbart hushållsel? I min värld är det brutalt mycket... :nailbiting:

Jag tror folk inte fattar hur mycket el det går i se1 under vintern. Det behöver verkligen inte vara svinkallt för att uppvärmningsbehovet ska ökar, men i december när elen var dyrast var det faktiskt svinkallt.

Även vi eldar, men elpatronen hinner gå ändå, t ex nattetid eller när man är på jobbet. Sen någon frostvakt här och där. Vi gjorde av med 4000 kWh under december, juli som är lägst för oss i förbrukning ligger på 1300 kWh vilket kan sägas motsvara hushållsel.

Gård med två lägenheter och helt otroligt stor ackumulatortank. Det drar iväg ändå en 125+ kWh i snitt per vinterdag.

Utöver det en nätavgift som slår det mesta. Mitt nät är dyrast i Sverige, om jag läst EI:s sammanställning rätt.
 
12 923kr. 3500kwh. Värmer knappt 100kvm men gammal elpanna som värmer vatten.
Det var lite segt när vi hade 16 grader inne, snorkallt ute och elen kostade nästan 1000kr/dag. Tackolov bestod det inte hela månaden.

Fasta priset gick ut 31 okt, 10 dec fick vi häva köpet av ny pump eftersom den aldrig dök upp. Hoppas få en annan nu i januari.
 
Pris på mitt rörliga volymvägda med rabatt var 361 öre per kWh. SE3.

Skulle hamnat på ca 355 öre per kWh med timpris med Greenely.
 
Jag tror folk inte fattar hur mycket el det går i se1 under vintern. Det behöver verkligen inte vara svinkallt för att uppvärmningsbehovet ska ökar, men i december när elen var dyrast var det faktiskt svinkallt.
@Kristall10 skrev ju uttryckligen att de "eldar för värme och varmvatten". När någon skriver så, då utgår jag från att det är sant. Inte att det egentligen betyder "vi eldar litet grann och kör direktel också". Annars blir det ju omöjligt att diskutera ämnet. Det jag inte fattar är alltså varför hushållselen sticker iväg när det är kallt ute.
12 923kr. 3500kwh. Värmer knappt 100kvm men gammal elpanna som värmer vatten.
Det var lite segt när vi hade 16 grader inne, snorkallt ute och elen kostade nästan 1000kr/dag. Tackolov bestod det inte hela månaden.
Fy farao. Det motsvarar ju 4,7 kW kontinuerligt dygnet runt... det låter mycket nästan oavsett elpris, imho. :nailbiting: Gammal elpanna som värmer tappvattnet eller som värmer ett vattenburet radiatorsystem?
 
Senast ändrad:
När man sitter och läser igenom inläggen blir man förundrad över hur accepterande dem flesta är över dessa orimliga ocker priser?
Är glad att det inte blev mer??? Trots minskad förbrukning?

Jag fick en räkning på 7500kr och jag är vrål förbannad!!! Det är inte okej att råna oss vanliga människor.

Varför accepteras priserna och hur kan man vara tacksam för ett elstöd på pengar man betalat in för mycket??

Varför protesterar inte folk???
 
När man sitter och läser igenom inläggen blir man förundrad över hur accepterande dem flesta är över dessa orimliga ocker priser?
Är glad att det inte blev mer??? Trots minskad förbrukning?

Jag fick en räkning på 7500kr och jag är vrål förbannad!!! Det är inte okej att råna oss vanliga människor.

Varför accepteras priserna och hur kan man vara tacksam för ett elstöd på pengar man betalat in för mycket??

Varför protesterar inte folk???
Priserna ÄR höga just nu. Det hjälper inte att vara arg. Vem ska jag vara arg på? Putin? Vad hjälper det?

Jag försöker vara lösningsorienterad. Hur kan jag minska förbrukningen ytterligare nästa år? Vi ska försöka sätta in en kamin så vi kan elda lite. Det borde kunna minska förbrukningen lite till. Om priserna går ner igen kommer vi fortfarande tjäna pengar på de åtgärder vi planerat.
 
När man sitter och läser igenom inläggen blir man förundrad över hur accepterande dem flesta är över dessa orimliga ocker priser?
Är glad att det inte blev mer??? Trots minskad förbrukning?

Jag fick en räkning på 7500kr och jag är vrål förbannad!!! Det är inte okej att råna oss vanliga människor.

Varför accepteras priserna och hur kan man vara tacksam för ett elstöd på pengar man betalat in för mycket??

Varför protesterar inte folk???

På vilket sätt har du protesterat?
 
Det är inte Putins fel. Har han monterat ner hälften av våra kärnkraftverk?
Är det Putin som skattat sönder kärnkraftverk?
Är det Putin som bestämt att vi ska sälja ut 70% av vår el ner på elmarknaden?
Nä våra politiker över tid har satt oss här inte Putin.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp