Elräkningen för december?

Jag har minskat min elanvändning med 70% om man jämför december -21 och december -22. Så räkningen blev överkomlig, 1282 kr totalt med nätavgift + el. Villa, fjärrvärme, ca 118 kvm som värms, där ca 45 kvm är källare som inhyser badrum och tvättstuga. SE3, 236 kWh.

Jag har inte unnat mig något under december vad gäller elen, men det lönade sig!
 
Jag är kluven till tak.
Å ena sidan finns oförtjänta slösare, det är lätt att fokusera på dem och se det som en enkel fråga. Å andra sidan finns de som har hög förbrukning (typ direktel i omoderniserade hus) av skäl som tills igår var helt rimliga och som har få reella möjligheter att göra något åt det.
I den bästa av världar så hade man haft någon form av behovsbedömning med justering både efter rimlig förbrukningsnivå och betalningsförmåga. Men det är ju inte rimligt att bygga upp ett så avancerat system när det inte ska ha en långvarig tillämpning.
Jag tänker att syftet med ett tak inte är att komma åt oförtjänta slösare utan för att nästan alla ska få dyr marginalel. Det blir såklart ändå samma slags avvägningar, men jag tänkte ett lågt tak med aggressiv subvention under. Lite som ett grundavdrag - varje medborgare får X kWh av staten som medborgarel.

Däremot tänker jag att allt fokus som läggs på elstöd skulle behöva ägnas åt annat. Det är extremt mycket pengar som ska delas ut till den utvalda gruppen av elanslutningsägare i en situation där kostnaden för el inte är den enda som rusar, inte ens den enda på energisidan av kostnaderna (priset på alternativen ved, pellets och annat också rusat).
 
Hur lyckas nu sänka er elanvändning så mycket? Jag har 15 grader hemma, ingen tvättmaskin, lagar knappt mat och spisen är helt ny så den borde inte dra så mycket när den väl används, nästan alla lampor är ledlampor och ändå har jag 200 kWh mer än förra året
 
Hur lyckas nu sänka er elanvändning så mycket? Jag har 15 grader hemma, ingen tvättmaskin, lagar knappt mat och spisen är helt ny så den borde inte dra så mycket när den väl används, nästan alla lampor är ledlampor och ändå har jag 200 kWh mer än förra året
Man behöver skilja sparåtgärder och beteendeförändringar från väder- och temperaturskillnader, och det är inte alltid helt självklart. Men börjar man titta på historik av vecko- och månadsvisa medeltemperaturer så visar det sig ofta var mycket skillnader i elförbrukning kommer från.
 
Jag tänker att syftet med ett tak inte är att komma åt oförtjänta slösare utan för att nästan alla ska få dyr marginalel. Det blir såklart ändå samma slags avvägningar, men jag tänkte ett lågt tak med aggressiv subvention under. Lite som ett grundavdrag - varje medborgare får X kWh av staten som medborgarel.

Däremot tänker jag att allt fokus som läggs på elstöd skulle behöva ägnas åt annat. Det är extremt mycket pengar som ska delas ut till den utvalda gruppen av elanslutningsägare i en situation där kostnaden för el inte är den enda som rusar, inte ens den enda på energisidan av kostnaderna (priset på alternativen ved, pellets och annat också rusat).
Det beror lite på vad man ser som grundläggande syftet med att staten ska gå in och ge stöd. Jag har uppfattat det som att meningen är att rädda folk från kris i att akut läge när det gäller grundläggande hushållskostnader som man saknar möjlighet att påverka genom snabb omställning. Och då är det just kombinationen av låg betalningsförmåga och hög förbrukning för den som sitter fast i viss infrastruktur och har liten omställningsmöjlighet skapar krispotentialen i den enskildas ekonomi.

Vill man uppnå ett närmast likformigt grundstöd så går det ju att göra på ett enkelt sätt i befintliga administrativa kanaler och helt skippa kopplingen till el. Det spelar ju ingen roll om en får X Kwh el att kvittera ut från sin leverantör som debiterar staten, X kr utbetalda från FK mot specialkonstruerade redovisningar av levererad el, X kronor som engångsutbetalning på skattekontot, eller X kronor i utökat grundavdrag på deklarationen - så länge det ger samma tillskott i ens privatekonomi.

DET håller jag verkligen med om. Både överfokuset på elen relativt andra kostnadsökningar och överfokuset på en enskild stödutbetalning i relation till helheten av situationen.
(och inte bara energi, t.ex. mat slår ju oproportionerligt hårt mot de med liten ekonomi där det är en större del av budgeten och om det knappt finns utrymme för att göra mer besparingar)
 
Hur lyckas nu sänka er elanvändning så mycket? Jag har 15 grader hemma, ingen tvättmaskin, lagar knappt mat och spisen är helt ny så den borde inte dra så mycket när den väl används, nästan alla lampor är ledlampor och ändå har jag 200 kWh mer än förra året

Värmer du huset med el?
Om du tidigare haft en "normal" inomhustemperatur och nu sänkt till 15 grader och allt annat är lika, så låter det väldigt konstigt att förbrukningen skulle vara 200 kWh högre än motsvarande förra året. Om det inte varit väldigt mycket kallare denna december hos dig.
 
Fakturan för december 2022 landade här på 10300kr i elområde 1. Då eldar vi med ved och har inte haft igång elpatronen något samt försökt spara på el så gott vi kunnat.
Förra vintern betalade vi 8000kr för december 2021, då hade vi igång elpatronen en hel vecka i sträck plus extra värme i stallet då vi var bortresta över jul och det var -25 grader hela veckan.
Inte kul 😫
 
Hur lyckas nu sänka er elanvändning så mycket? Jag har 15 grader hemma, ingen tvättmaskin, lagar knappt mat och spisen är helt ny så den borde inte dra så mycket när den väl används, nästan alla lampor är ledlampor och ändå har jag 200 kWh mer än förra året
Det beror ju på var en börjar hur mycket en kan spara. Jag som hade typ 14 grader inne under dagar med vintertemperatur redan innan det fanns någon kris tänker liksom inte ens att jag ska minska på förbrukningen. Om den går upp eller ner beror helt på vädret och det kan jag inte göra något för att påverka.
 
Hur lyckas nu sänka er elanvändning så mycket? Jag har 15 grader hemma, ingen tvättmaskin, lagar knappt mat och spisen är helt ny så den borde inte dra så mycket när den väl används, nästan alla lampor är ledlampor och ändå har jag 200 kWh mer än förra året
Hos mig var det en stor eltjuv - golvvärmen i badrummet i källaren. Rent krasst har jag väl värmt marken mer än rummet i många år, men å andra sidan håller vi på att frysa häcken av oss när vi kliver ut ur duschen nuförtiden.
När elen drog iväg i december tömde jag en halvfull frysbox och stuvade om i frysen uppe i stället och drog ur boxen. Och det sista jag har gjort är att inte ha något på standby - tv:n till exempel. Den drar mer än man tror även på standbyläge. Den är dock inte den stora tjuven i dramat.
 
Värmer du huset med el?
Om du tidigare haft en "normal" inomhustemperatur och nu sänkt till 15 grader och allt annat är lika, så låter det väldigt konstigt att förbrukningen skulle vara 200 kWh högre än motsvarande förra året. Om det inte varit väldigt mycket kallare denna december hos dig.
Har inte nästan hela landet haft en förhållandevis kall december?
Min förbrukning under de kallaste månaderna slå lätt på ett par hundra kWh efter väderläget.
 
Hur lyckas nu sänka er elanvändning så mycket? Jag har 15 grader hemma, ingen tvättmaskin, lagar knappt mat och spisen är helt ny så den borde inte dra så mycket när den väl används, nästan alla lampor är ledlampor och ändå har jag 200 kWh mer än förra året
Nyckeln för egen del är att jag har ett hus med direktverkande el (radiatorer) som huvudsaklig uppvärmning med stöd av en luftvärmepump och en braskamin.

I år har huvudströmbrytaren för radiatorerna varit helt av och ersatts av mycket eldande med ved. Och så får man tåla att temperaturen vid uppstigande kan vara sådär 10 grader.

Har man inga alternativa uppvärmningskällor alls är det inte möjligt. Det är liksom inte rimligt att ha 10 grader inomhus under längre tider.

Jag har också ägnat stor del av min fritid hela 2022 åt att jobba med elsparande åtgärder (inklusive att fixa ved) men totalen av alla andra åtgärder, trots att de är signifikanta, är ändå bara en liten del av det som handlar om uppvärmning av inomhusytor.
 
Har inte nästan hela landet haft en förhållandevis kall december?
Min förbrukning under de kallaste månaderna slå lätt på ett par hundra kWh efter väderläget.

Jo, men om man sänkt innetemperaturen från en "normal" temperatur om kanske 20-21 till 15 grader (och kanske dessutom energisparat i övrigt) och ändå har 200 kWh mer i förbrukning så behöver det ju vara ganska mycket kallare ute ändå tänker jag.
 
Fakturan för december 2022 landade här på 10300kr i elområde 1. Då eldar vi med ved och har inte haft igång elpatronen något samt försökt spara på el så gott vi kunnat.
Förra vintern betalade vi 8000kr för december 2021, då hade vi igång elpatronen en hel vecka i sträck plus extra värme i stallet då vi var bortresta över jul och det var -25 grader hela veckan.
Inte kul 😫
Om ni har ett vanligt privathushåll och inte driver någon verksamhet så låter det bisarrt mycket för att bara vara hushållsel.
 
Den stora utmaningen som jag ser det är att prisstegringen är i storleksordningen en tiopotens eller mera, medan sparåtgärder på förbrukningen i ett normalhushåll knappast kan förväntas vara större än storleksordningen 20-30%. Man är i praktiken rökt nästan oavsett hur engagerat man elsparar.
 
Om ni har ett vanligt privathushåll och inte driver någon verksamhet så låter det bisarrt mycket för att bara vara hushållsel.
Vi har en liten hästgård. Hus 120kvm, kallstall med fyra boxar och sadelkammare. 4 pers i hushållet.
2 eluppvärmda vattentunnor ute plus el till staketet samt några utebelysningar.
Eldar för värme och varmvatten.
Behöver köra motorvärmaren till bil eller traktor några gånger i veckan.
Tvättar 1-2 gånger i veckan.
Kostnaden för december brukar ligga på ca 3000kr.
 
Hur lyckas nu sänka er elanvändning så mycket? Jag har 15 grader hemma, ingen tvättmaskin, lagar knappt mat och spisen är helt ny så den borde inte dra så mycket när den väl används, nästan alla lampor är ledlampor och ändå har jag 200 kWh mer än förra året

Vi har inte sänkt vår hushållsförbrukning så mycket, vi har sänkt värmen (bergvärme). Det är den största elslukaren.

När det är kallt ute går det mer el. December var ovanligt kall.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp