Elräkningen för december?

Första månaden som jag skulle ha tjänat på timpris jfrt med mitt volymvägda.

December månads räkning för 1460 kWh med volymvägt blev 5281 kronor.
Med Greenelys timavtal hade det slutat på 5026 kronor.

Om jag hade förbrukat lika mycket som i december 2021 (4510 kWh) så skulle jag fått en räkning på 16300 kronor och det hade varit jobbigt.
Inser att jag missat att lägga till den okända posten som inte ingår i Greenelys pris för balansansvar, elcertifikat och elhandelsavgifter. @Breaktown hade nån uppgift tidigare månad från Tibber om ca. 9 öre per kwh, vilket hade fördyrat med runt 130kr. Så skillnaden emellan sjunker rejält, halveras.
 
3420kr för lägenhet på 64kvm och 15 grader inne 😭 Normalt ligger den på 550-950kr
Oj, den var inte kul! :( Känns väldigt högt jmf med mig som har en lgh på 60 kvm. December fakturan blev 325 kr (innefattar inte elnätsavgiften) och normalt brukar jag ligga på typ 125-150 kr.

Nu betalar jag bara för hushållsel såsom lampor, kylskåp, frys etc., tvättmaskin och så.

Har du uppvärmning via el eller hur blir det så högt för dig om jag får fråga? Även vad du vanligen ligger på är ju typ 3 gånger så högt som jag vanligen ligger på :(.
 
Oj, den var inte kul! :( Känns väldigt högt jmf med mig som har en lgh på 60 kvm. December fakturan blev 325 kr (innefattar inte elnätsavgiften) och normalt brukar jag ligga på typ 125-150 kr.

Nu betalar jag bara för hushållsel såsom lampor, kylskåp, frys etc., tvättmaskin och så.

Har du uppvärmning via el eller hur blir det så högt för dig om jag får fråga? Även vad du vanligen ligger på är ju typ 3 gånger så högt som jag vanligen ligger på :(.
Speciellt inte med inkomst på 14000 😞 Jag har värmen i elen, men ingen tvättmaskin. Har haft kallare inomhus än tidigare år men ändå gjort av med mer el trots ny spis så jag vet inte var elen har tagit vägen 😞
 
Lite drygt 10800:-... Känns synnerligen obekvämt...
Vi har dragit ner på det mesta tycker jag, har ingen maxgräns på ex dusch men alla är införstådda med att det är dyrt och duschar därför kortare.
Förstår inte riktigt hur vi ska kunna dra ner mer, tvättmaskinen måste ju köras, varmvatten behöver vi ju, diskmaskinen är full minst en gång om dagen och stora kornkvarnen måste vi ju köra för att ha mat till djuren. Tur vi eldar med ved och det bara går lite ström till cirkulationspumpen.
 
Hoppsan blev mkt dyrare än förväntat. Men jag har kört golvvärmen på 28 grader 😅 Ska stänga av den nu när jag reser bort och öka på värmen på elementen istället då värmen ingår i avgiften
 
Nä förbrukningen var rätt, men dom var åt helvete fel med prognosen på kostnaden på förbrukningen. Men december var sjukaste månaden vi upplevt prismässigt i zon 1, aldrig haft liknande priser förr.

Våra bundna avtal här i norr har legat på 35-65 öre i ett decennium typ...

Jaha, uppdateras in den ju längre månaden går? Jag får också en prognos i min app men mot slutet av månaden är den ju samma sak som facit :)
 
Vi får ångra oss nu, vi som lyssnat på regeringen och sparat el så gott vi kunnat under devisen ”varje kWh räknas”. I vår naivitet förstod vi inte att ”varje kWh räknas” var en hänvisning till hur stora bonusandelar man skulle få i det statliga miljardregnet, Ebba Jackpot.

Det positiva är väl att vi höll nere jackpoten genom idogt sparande som gjorde att priserna inte blev ännu högre och därmed belastningen ,på den i och för sig till synes oändliga, statskassan blev lägre.

Nästa gång ”varje kWh räknas” kommer upp har jag investerat i flerhektarstora radiatorparker (solcellspaneler är gammalt nu) - med olika längder på fasta avtal, därmed prisnivå, och aktivering av nät. Ju högre priset blir, ju fler får gå live och skapa tropisk värme utomhus mitt i vintern. Ett självspelande piano om fler gör lika, priset skjuter ännu mer i höjden, vinsten stiger.

Sen är det bara att kamma hem vinsterna ur den oändliga kassa staten har att tillgå.
Jag väljer att fortsätta att vara glad och stolt för att jag prioriterar att vara solidarisk med samhället och mina medmänniskor framför att vara egoekonomisk.
 
Ett enkelt sätt hade varit att sätta ett riktigt lågt tak, så att nästan alla hade tjänat på att vara sparsamma (dvs haft riktigt dyr marginalel). Det går inte att få till ett perfekt system, men nog kan man komma åt prioriterade drivkrafter även när man är inne och detaljplottrar på det här viset.

(Min grundläggande önskan är att politikerna slutar att dribbla med stöd och lägger allt fokus - och pengar - på ett fungerande energisystem som ger oss rimliga förutsättningar att bo, leva och driva företag.)

Jag är kluven till tak.
Å ena sidan finns oförtjänta slösare, det är lätt att fokusera på dem och se det som en enkel fråga. Å andra sidan finns de som har hög förbrukning (typ direktel i omoderniserade hus) av skäl som tills igår var helt rimliga och som har få reella möjligheter att göra något åt det.
I den bästa av världar så hade man haft någon form av behovsbedömning med justering både efter rimlig förbrukningsnivå och betalningsförmåga. Men det är ju inte rimligt att bygga upp ett så avancerat system när det inte ska ha en långvarig tillämpning.
 
Speciellt inte med inkomst på 14000 😞 Jag har värmen i elen, men ingen tvättmaskin. Har haft kallare inomhus än tidigare år men ändå gjort av med mer el trots ny spis så jag vet inte var elen har tagit vägen 😞
Kämpigt och stressigt :heart. Hoppas elbidraget (eller vad det kallas) dels ut snart.
Måste vara värmen som gör skillnaden då värmen för mig ingår i min avgift till bostadsrättsföreningen, men vilken skillnad...
 
Är det jag som är snurrig och rör ihop grejer? För just nu står det på Svenska Kraftnäts sida:

"Då kommer du att få stöd utifrån hur mycket el din elanläggning tagit ut från elnätet under perioden oktober 2021-september 2022."

För vilka månader får vi stödet?
Det är 2 stöd. Först det du citerat som betalas ut i feb och sen det jag skrev som betalas ut i vår
 
Kämpigt och stressigt :heart. Hoppas elbidraget (eller vad det kallas) dels ut snart.
Måste vara värmen som gör skillnaden då värmen för mig ingår i min avgift till bostadsrättsföreningen, men vilken skillnad...
Verkligen 😞 Hundarna kostar liksom 1500-2000kr i månaden bara i mediciner och rehab och så hyran såklart. Inte mycket kvar efter det.
Jag det är mycket troligt värmen, men jag förstår fortfarande inte hur jag kan ha gjort av med mer el i år än förra året
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp