Elräkningen för december?

Det är inte ett omtag, utan ett nästa steg som ska täcka de 2 månaderna efter vad det första elstödet täcker.
Jaha, bidragen ska bara fortsätta och fortsätta och fortsätt...

Lönerna kan inte höjas för det driver inflationen, så istället ska vi göra människor bidragsberoende för att uppnå skälig levnadsnivå.
 
Men jag känner mig trög.
Bor i elområde 3. Förstod att vi kommer få 50 över per kWh som förbrukats nov 21 - okt 22.
Blir det inte av nu eller är det nya ett komplement?
Känner mig svintrög 😅
 
Jaha, bidragen ska bara fortsätta och fortsätta och fortsätt...

Lönerna kan inte höjas för det driver inflationen, så istället ska vi göra människor bidragsberoende för att uppnå skälig levnadsnivå.
Det här kommer att driva inflationen värre än löneökningar - eftersom det betalas ut i reda penningar och helt oavsett om man har haft höga kostnader eller inte. Jag tyckte inte om förra elstödet heller, men utbetalningsformen var bättre.
 
Nej. Det elstödet gäller för november och december 2022. I södra Sverige skulle 3000kwh ge 6000 för en månad om jag fattade det rätt.
Är det jag som är snurrig och rör ihop grejer? För just nu står det på Svenska Kraftnäts sida:

"Då kommer du att få stöd utifrån hur mycket el din elanläggning tagit ut från elnätet under perioden oktober 2021-september 2022."

För vilka månader får vi stödet?
 
Åh fy , vad är det 5-6 pall?
Japp, 6 pall. Priserna har väl dessutom ökat ytterligare lite efter att vi köpte i augusti 😅
Vi hann iallafall precis köpa innan det började bli helt hopplöst att få tag på, med begränsningar på enbart enstaka pallar vid beställning. Vet inte hur det ser ut med tillgången nu, om det lugnat ner sig lite med bristen. Hoppas verkligen det iallafall. 😬
 
Vi får ångra oss nu, vi som lyssnat på regeringen och sparat el så gott vi kunnat under devisen ”varje kWh räknas”. I vår naivitet förstod vi inte att ”varje kWh räknas” var en hänvisning till hur stora bonusandelar man skulle få i det statliga miljardregnet, Ebba Jackpot.

Det positiva är väl att vi höll nere jackpoten genom idogt sparande som gjorde att priserna inte blev ännu högre och därmed belastningen ,på den i och för sig till synes oändliga, statskassan blev lägre.

Nästa gång ”varje kWh räknas” kommer upp har jag investerat i flerhektarstora radiatorparker (solcellspaneler är gammalt nu) - med olika längder på fasta avtal, därmed prisnivå, och aktivering av nät. Ju högre priset blir, ju fler får gå live och skapa tropisk värme utomhus mitt i vintern. Ett självspelande piano om fler gör lika, priset skjuter ännu mer i höjden, vinsten stiger.

Sen är det bara att kamma hem vinsterna ur den oändliga kassa staten har att tillgå.
 
Vi får ångra oss nu, vi som lyssnat på regeringen och sparat el så gott vi kunnat under devisen ”varje kWh räknas”. I vår naivitet förstod vi inte att ”varje kWh räknas” var en hänvisning till hur stora bonusandelar man skulle få i det statliga miljardregnet, Ebba Jackpot.

Det positiva är väl att vi höll nere jackpoten genom idogt sparande som gjorde att priserna inte blev ännu högre och därmed belastningen ,på den i och för sig till synes oändliga, statskassan blev lägre.

Nästa gång ”varje kWh räknas” kommer upp har jag investerat i flerhektarstora radiatorparker (solcellspaneler är gammalt nu) - med olika längder på fasta avtal, därmed prisnivå, och aktivering av nät. Ju högre priset blir, ju fler får gå live och skapa tropisk värme utomhus mitt i vintern. Ett självspelande piano om fler gör lika, priset skjuter ännu mer i höjden, vinsten stiger.

Sen är det bara att kamma hem vinsterna ur den oändliga kassa staten har att tillgå.
Jag kan verkligen tycka att elstödet är märkligt. Man kan - delvis - förstå paniken i början när man var tvungen att slänga fram något snabbt. Men nu efter drygt ett år av höga elpriser känns det så märkligt att det inte har gått att arbeta fram ett vettigt upplägg som både stöttar folk ekonomiskt men också uppmuntrar till att spara på el.
 
Jag kan verkligen tycka att elstödet är märkligt. Man kan - delvis - förstå paniken i början när man var tvungen att slänga fram något snabbt. Men nu efter drygt ett år av höga elpriser känns det så märkligt att det inte har gått att arbeta fram ett vettigt upplägg som både stöttar folk ekonomiskt men också uppmuntrar till att spara på el.
Ett enkelt sätt hade varit att sätta ett riktigt lågt tak, så att nästan alla hade tjänat på att vara sparsamma (dvs haft riktigt dyr marginalel). Det går inte att få till ett perfekt system, men nog kan man komma åt prioriterade drivkrafter även när man är inne och detaljplottrar på det här viset.

(Min grundläggande önskan är att politikerna slutar att dribbla med stöd och lägger allt fokus - och pengar - på ett fungerande energisystem som ger oss rimliga förutsättningar att bo, leva och driva företag.)
 
Ja vi har konstaterat samma sak här. Vår hushållsel går inte på särskilt många hundralappar, men vinterns pellets betalade vi 26000 för (12000 för samma mängd förra året). 😐
Oj, är det fortfarande värt att skippa pelletsen o köra patronen? Är ju skitsvårt o ens få tag i pellets... :S
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp