Elräkningen för december?

Vill bara flika in att man kan ju sluta ett avtal innan nuvarande löpt ut, som börjar gälla först när det är dags. Om man nu skulle hitta något som lockar "för tidigt".

Det visste jag inte! Så om jag har ett år kvar på mitt avtal kan jag teckna nytt som börjar gälla om ett år och fortsätter betala mitt gamla pris till dess? Gav ju lite mer flexibilitet iaf men känns ju också väldigt läskigt att göra så. Eller läskigt och läskigt, men risk att man ångrar sig innan avtalet ens börjat gälla 😅
 
Det visste jag inte! Så om jag har ett år kvar på mitt avtal kan jag teckna nytt som börjar gälla om ett år och fortsätter betala mitt gamla pris till dess? Gav ju lite mer flexibilitet iaf men känns ju också väldigt läskigt att göra så. Eller läskigt och läskigt, men risk att man ångrar sig innan avtalet ens börjat gälla 😅
Ja, det är nog en ganska okänd grej. Alla bolag är jag inte säker på går med på det (att starta elköpen en längre bit in i framtiden), men jag vet att det förekommer. Men det ger en flexibilitet som många nog inte vet finns. Däremot kan man ju inte ångra sig utan det är ett bundet avtal även om själva köpet av el bara sker under den senare delen av perioden.
 
Ja, det är nog en ganska okänd grej. Alla bolag är jag inte säker på går med på det (att starta elköpen en längre bit in i framtiden), men jag vet att det förekommer. Men det ger en flexibilitet som många nog inte vet finns. Däremot kan man ju inte ångra sig utan det är ett bundet avtal även om själva köpet av el bara sker under den senare delen av perioden.

Jag ringde mitt elbolag i september för att försöka säkra upp (avtalet skulle gå ut slutet på november). Men redan då hade dom bestämt sig för att låta alla bundna avtal löpa ut och ha alla på rörlig.
 
Det visste jag inte! Så om jag har ett år kvar på mitt avtal kan jag teckna nytt som börjar gälla om ett år och fortsätter betala mitt gamla pris till dess? Gav ju lite mer flexibilitet iaf men känns ju också väldigt läskigt att göra så. Eller läskigt och läskigt, men risk att man ångrar sig innan avtalet ens börjat gälla 😅
Precis som föregående skrev, kanske inte alla bolag går med på det plus att då är man ju fast i förtid så att säga. Kan ju även finnas en maxtid, hur långt i förtid de vill binda. Jag band typ 3-4 månader innan.
 
Jag tänker att elstödet skulle gälla framåt, läste en bra modell som Norge hade? Gissar lite, men alla betalade 80(?) öre som max och det som blev dyrare stod staten för med 80%?). Något liknande tror jag skulle bli bättre, mer rättvist.

Det norska systemet är ju än värre än det svenska.

Norska staten betalar som jag förstått det 90 % av kostnaden för snittpriset på el som överstiger 70 öre, upp till 5000 kWh i månaden, vilket är en HÖG förbrukning för en privatperson. Sitter du då på ett bundet avtal till lågt pris får du mer och mer betalt ju mer du förbrukar och ju högre elpriset är . Är ju precis det man inte vill att folk ska förbruka extra mycket när det är som dyrast.

Men jag kan ha missförstått något vilket vore bra även för Sverige 😅
 
Det norska systemet är ju än värre än det svenska.

Norska staten betalar som jag förstått det 90 % av kostnaden för snittpriset på el som överstiger 70 öre, upp till 5000 kWh i månaden, vilket är en HÖG förbrukning för en privatperson. Sitter du då på ett bundet avtal till lågt pris får du mer och mer betalt ju mer du förbrukar och ju högre elpriset är . Är ju precis det man inte vill att folk ska förbruka extra mycket när det är som dyrast.
Jag förbrukade nästan 3000 kWh i december. Januari för 2 år sen var en skitkall månad, då förbrukade vi drygt 4500 kWh. Jag tror det kan vara ganska normal förbrukning uppe i norr under kalla månader.

Om jag har bundet på 70 öre får jag inte en krona av staten med den typen av lösning? Det var så jag tolkat deras stöd, men jag kan ju ha fel.
 
Jag förbrukade nästan 3000 kWh i december. Januari för 2 år sen var en skitkall månad, då förbrukade vi drygt 4500 kWh. Jag tror det kan vara ganska normal förbrukning uppe i norr under kalla månader.

Om jag har bundet på 70 öre får jag inte en krona av staten med den typen av lösning? Det var så jag tolkat deras stöd, men jag kan ju ha fel.

Jo, men utslaget på samtliga hushåll i landet är det en hög förbrukning. Och det är ju alla som får stödet om priserna är tillräckligt höga.

Jag har förstått det som att det utgår från vad snittpriset på elen varit den månaden och inte vad varje enskild person faktiskt betalar för sitt avtal? Det norska stödet ska ju administreras av elnätsföretagen och de har ju ingen aning om vad folk har för avtal med sin elleverantör. Men om jag har fel är det såklart bra!

edit: tex som det beskrivs här

https://www.dagensps.se/varlden/energi/sa-mycket-ger-norge-i-elstod-i-ar-sverige-blir-utan/
 
Senast ändrad:
Givetvis, och det sa jag väl ingenting om? 😅

Men ah, jag tycker det blir knepigt att säga att man haft ett val att binda tidigare helt enkelt. När alla inte har det. Men vi tycker olika i frågan. 🤷
Men eller hur, ska jag säga nästa gång nån klagar på att deras billiga går ut nu, varför förutsåg du inte det för 5 år sen när du band att det skulle va jättedyrt när det gick ut? Dåligt planerat!
 
Tagit in en offert på solceller med batteri. Drygt 300.000kr med grönt avdrag.

Uppskattad produktion strax under vad jag använder på årsbasis.

Får försöka vinna på lotto. Eller vänta tills de hysteriska priserna lagt sig.
 
1614 i nätavgift, förbrukning har vi inte fått än. Men vi låg på 1211 kwh i december. Räknar med 6500 i alla fall..

Nu fick jag andra fakturan. 6100 blev det totalt. Ändå så vi klarar det. Men inte kul!
Räknar med att vi får elstöd på ca 5000 baserat på förbrukning tidigare år så då blir det ju bättre. Men jag hoppas januari inte blir för kall..
 
Jag hade tjänat en jäkla massa på att köra elpatronen istället för att köpa pellets förra vintern om jag vetat om det här. Hade låst på 51 öre, jag kommer få tillbaka 50 öre för varje kWh. Hade jag kört elpatronen så hade jag fått tillbaka ”allt” jag lagt på uppvärmning, istället så köpte jag pellets för 10.000kr (och 20.000 i år då för samma mängd)
 
Givetvis, och det sa jag väl ingenting om? 😅

Men ah, jag tycker det blir knepigt att säga att man haft ett val att binda tidigare helt enkelt. När alla inte har det. Men vi tycker olika i frågan. 🤷
Alla har ett val, sen om det då är attraktivt med bundet är en annan sak. Dessutom skrev jag det i kontexten att jag tycker att det också hade varit orättvist om bara de med rörliga (och dyra) avtal hade fått elprisstöd.

Om ens låga, bundna avtal löper ut mitt i en elkris har man ju verkligen otur. Att (frivilligt) köpa ett boende med högre omkostnader mitt i en elkris är inte otur.

Helt okej att tycka olika! :)
 
Nu säger Ebban att vi ska få stöd här i Norrland! Hur listar jag ut hur mycket jag kan få? Ställer det till det att mitt ex stod på elavtalet fram till juni i år?
 
Landade på 7537 kr för december för 1585 kwh. Vi förbrukade 2095 kwh i december 2021 så vi lyckades ändå minska förbrukningen en hel del. Jag gjorde ett överslag i mitten av december och beräknade att vi skulle landa på ca 7500 kr så det stämde ju bra. Vi fixar det men roligare hade man ju kunnat ha för pengarna… ☹️
 
Jag hade tjänat en jäkla massa på att köra elpatronen istället för att köpa pellets förra vintern om jag vetat om det här. Hade låst på 51 öre, jag kommer få tillbaka 50 öre för varje kWh. Hade jag kört elpatronen så hade jag fått tillbaka ”allt” jag lagt på uppvärmning, istället så köpte jag pellets för 10.000kr (och 20.000 i år då för samma mängd)
Ja vi har konstaterat samma sak här. Vår hushållsel går inte på särskilt många hundralappar, men vinterns pellets betalade vi 26000 för (12000 för samma mängd förra året). 😐
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp