Elräkningen för december?

Om du stod på avtalet den 18 nov 2022 kommer du att få ersättningen för hela perioden. Om det inte är nyproduktion då, då fanns ju inte avtalet innan januari.

Stödet är för kommande period men beräknas på historisk förbrukning. Antagligen för att man inte ska kunna göra som i Norge och slösa med elen för att maxa elstödet om du har bundet avtal.

Du får för hela perioden. Det delas inte utan den som står på elnätsabbonnemanget på datumet för brytpunkten får stödet.
Tack båda! Japp, jag stod på avtalet den 18 nov 2022 :)
 
Vid längre strömavbrott så är det väldigt lyxigt att ha en vedspis i köket. När det gäller beredskap så är en vedspis eller kamin inte så dumt att ha. Förstår inte riktigt de som kastar ut vedspisen när de renoverar köket. Blir det strömavbrott så har man i alla fall möjlighet att laga mat och hålla någorlunda värme i köket. Nu används inte våran vedspis men jag har sagt till gubben att den skulle behöva sotas och besiktigas just för att ha något alternativ om det blir längre strömavbrott.
Vi hade sparat mycket pengar och vi hade fått in fler skåp om vi kastat ut vedspisen när vi renoverade köket. Troligtvis därför man kastar ut den. För oss var det dock viktigt att behålla den även om vi sällan eldar i den.
 
Jag ser det inte som skammande, det är ju (oftast) en medveten och kalkylerad risk man tar när man väljer rörligt år efter år eftersom det i längden och för det mesta lönat sig mer än att ha fast.

Att ha fast pris år efter år innebär ju i princip att man till syvene och sist betalar mer för sin el i syfte att slippa en otrevlig överraskning om elpriset skulle bli väldigt högt, som nu.

Vid såna här tillfällen då, när elen är snordyr så har de som betalat mer (fast pris) under många år sitt på det säkra medan de som tidigare betalat mindre pga rörligt pris inser att den risk de tagit-och som tidigare varit låg- nu visar vad man riskerar med rörligt.

Sen finns det naturligtvis de som inte ens har insett att rörligt är en risk förrän nu, men man får väl hoppas att dessa är i minoritet.

Vi har valt fast år efter år för säkerhets skull. Har alltså då under många år betalat för den säkerheten. När vårt fasta avtal gick ut i oktober hade vi möjlighet att binda priset på runt 4 kr/kWh...

Funderade allvarligt på om vi skulle göra det men är tacksam att vi ändå valde timpris, i oktober låg det i genomsnitt på under en krona, i november på ca 1,5 kronor och i december på knappt 3,3 kronor.

Så visst är det lätt att klappa sig själv på axeln för att man varit förutseende och bundit men bundna avtal är ju liksom inte bundna för alltid.
 
Bra att du förutspådde att det skulle bli så här. Perfekt ju!

Skena iväg är en sak, extremt är en annan. I min värld har det inte skenat i väg just nu, det är extremt.
Räcker med att titta på historien, man behöver inte "förutspå" något öht.
 
Vår räkning med timpris i elområde 3 landade förövrigt på ca 4700 för december, för ca 1400 kWh, väldigt tacksam över att det inte blev värre.

I mitten av december hade vi under 15 grader hemma, snålade som bara den med vilka maskiner vi eventuellt kunde kosta på oss att köra mitt i natten och hade ändå någon vecka med elkostnader på över 300 kronor/dagen.
 
Jag betalar totalt sett (elförbrukning + nätavgift) ungefär samma som förra året. Men då med ca 25% mindre förbrukning och nästan en tusenlapp kvar tillgodo på vad jag tjänade in på solcellerna i somras (augusti hade ju högre pris än december så där fick jag en rejäl slant).
Blir det kallt lär det bli värre i januari, jag har luftvärmepump och utetemperaturen är det som gör störst skillnad för min elförbrukning.
 
Har bara fått nätdelen än så länge, den var på 3196 kr, så gissningsvis kommer den andra räkningen att hamna på ca. 12 000, så totalt ca. 15 000 kr. Inte jättekul, visst - vi driver företag på gården så det ingår i elräkningen men novemberräkningen var på totalt 5 500 kr så det var ju inte riktigt väntat att december skulle bli så dyrt.

Men elpriset i elområde 4 i december var ju inte roligt, dessutom gick ett expansionskärl till värmepumpen sönder, vilket gjorde att vi körde på elpatron i 4-5 dygn, i början gick säkringen dessutom hela tiden så huset hann bli rätt nerkylt innan maken lyckades fixa det som de klantat till vid installationen. Sen har vi även haft värme på i vandrarhemmet då våra föräldrar var här över jul och det syns verkligen vilka dagar vi startade värmen där och när värmepumpen gick på elpatron.

Förra december hade vi en räkning på 17 000 så det här blir ju inte den värsta men vi har sänkt vår förbrukning rätt mycket så hade det inte varit för strulet med pumpen och att vi värmde upp vandrarhemmet så hade vi nog hamnat på lite vettigare kostnad, kanske 7-9 000.
 
Det här har du tagit upp tidigare, som liksom skammande till dem som har rörligt och beklagar sig.
Jag har rörligt och det är surt med hög elräkning. Mitt rörliga är bundet till maj 2023. Det tecknades före det var så himlans mycket skriverier och katastrof och energikris-det var liksom ingen energikris alls just då. Det är ju inte så att jag kan byta ett bundet pris för att det plötsligt är kris. Mitt val mitt i krisen var därmed också att sitta still i båten och vänta ut så att säga för att byta något där och då rekommenderade ingen heller.

Det är så ofantligt tröttsamt att lösa dina skammande kommentarer. BRA att du är insatt och har det bra, bra jobbat. Du skulle dock behöva testa att vidga dina vyer lite och förstå att el kanske inte alltid är det en del människor har förmåga, ork, kunskap eller liknande att sätta in sig i, av tusen olika anledningar som du inte ens känner till. I det här inlägget skammade du en person du inte har en aning om anledningen till varför den valt som den valt. Men det kändes säkert bra att göra.

Då får du nog citera. Har jag inte alls gjort. Det är ofantligt tröttsamt att bli påhoppad för något man inte alls menar. Nu antog jag att @Diabetikern menade någon alldeles vanlig hemmansägare som fått 30.000 i räkning, eftersom den togs upp i samma inlägg som sin egen förbrukning. Inte någon som driver omfattande verksamhet där 30.000 kanske är alldeles rimligt om man beaktar omfattningen. Om jag jämför min bostads förbrukning med LKAB:s så jäklar vad det skiljer och de betalar massor.

Jag har rörligt och det är surt med hög elräkning.
 
Att elpriset blev så högt i december i område fyra hade väl mycket med köldknäppen att göra
Däremot oktober och framförallt september blev väldigt billig för mig
November inte så farligt
Så jag hade nog förlorat på att binda i september vilket jag funderade lite på men då låg fastprisavtalen jag hittade på runt åtta spänn
 
6500kr SE2
1800 KWh
-11,5 grader i snitttemp över månaden
-300 KWh jmf dec 2022



Jordvärme
Nya treglas
Tilläggsisolerat
Isolerad vind
Väldigt lite snö så dålig isolereffekt av den 😫


95kvm +lika stor källare
50 kvadrat garage (värmeslinga i golv) inställd på tre grader
 
Ja, man väljer fastpris för att skydda sig och sin ekonomi mot sånt här.

Jag t ex har alltid haft fastpris oavsett hur billig elen varit rörlig, just för att inte få gigantiska räkningar om/när elpriset skenar iväg. För skenar det gör det. Förr eller senare, att inbilla sig annat är extremt naivt.

Ser det som en försäkring inför framtida händelser.
Jag hade fast tills sambon dog. Så jag var tvungen att teckna nytt när det stod som högst vilket kändes som att skjuta sig själv i foten och då ta fast.
Hade jag valt fast hos det billigaste hade min el varit det dubbla i dec mot vad jag betalade nu.
 
Jag hade fast tills sambon dog. Så jag var tvungen att teckna nytt när det stod som högst vilket kändes som att skjuta sig själv i foten och då ta fast.
Hade jag valt fast hos det billigaste hade min el varit det dubbla i dec mot vad jag betalade nu.
Så är det ju nu. Löper avtalet ut så väljer nog de flesta rörligt, för att inte binda sig väldigt högt och riskera att behöva betala den höga taxan även nått år efter priserna sjunkit.

Ena dottern band på 1 år när hennes fasta avtal gick ut, vilket visade sig vara bra val för just henne och hennes boendesituation och sen får hon se hur det ser ut när det går ut.

Binder man inte när fastpriset är lågt, så tar man en risk men när det ligger högt så tar man också en risk om man binder då.
 
Ja, man väljer fastpris för att skydda sig och sin ekonomi mot sånt här.

Jag t ex har alltid haft fastpris oavsett hur billig elen varit rörlig, just för att inte få gigantiska räkningar om/när elpriset skenar iväg. För skenar det gör det. Förr eller senare, att inbilla sig annat är extremt naivt.

Ser det som en försäkring inför framtida händelser.

Jag har också alltid haft bundet, både el och räntor på huslån, just för att jag vill ha säkerheten att inget skenar iväg. MEN, avtalet på elen gick ut i september, och jag hade ingen lust att binda på 4-5-6kr kWh. När jag tecknade avtalet för typ 4 år sen var det omöjligt att veta att det skulle gå ut i samma veva som det var elkris. Och det är säkert fler med mig som hamnade i just den båten, att man ”alltid” har bundet, men att avtalet gått ut just precis i den här karusellen.

(Nu använder jag som sagt inte så mycket el så det känns ”omöjligt” att jag kommer få en elräkning som sätter mig helt på pottkanten, men det är självklart skittråkigt att betala nästan ett par tusen i el när jag brukar betala ett par hundra.)
 
Så är det ju nu. Löper avtalet ut så väljer nog de flesta rörligt, för att inte binda sig väldigt högt och riskera att behöva betala den höga taxan även nått år efter priserna sjunkit.

Ena dottern band på 1 år när hennes fasta avtal gick ut, vilket visade sig vara bra val för just henne och hennes boendesituation och sen får hon se hur det ser ut när det går ut.

Binder man inte när fastpriset är lågt, så tar man en risk men när det ligger högt så tar man också en risk om man binder då.

Men om man som dig alltid har fast avtal (jag tolkar det som att du binder om när avtalet går ut) då har man ju ingen möjlighet att binda när priset är lågt? Då handlar det ju om lotteri att priset är lågt just när ens egna avtal råkar gå ut.

Det är ju lätt att vara nöjd med sitt val av "försäkring" om man sitter mitt i en avtalsperiod nu. Men om avtalet istället hade gått ut i somras hade man nog inte varit lika nöjd. Hade man istället haft rörligt hade man ju iaf haft möjligheten att reagera på "skenandet".
 
Den mest irriterande delen av min elräkning är iaf den fasta nätavgiften! Har nämligen insett att vi har helt onödigt stor huvudsäkring. Vilket innebär att vår fasta nätavgift är 200:- högre i månaden än vad den skulle kunna vara.

Men att ta ut en elektriker för att byta huvudsäkring kostar ju å andra sidan säkert ganska många månader av för dyr nätavgift :p
 
Men om man som dig alltid har fast avtal (jag tolkar det som att du binder om när avtalet går ut) då har man ju ingen möjlighet att binda när priset är lågt? Då handlar det ju om lotteri att priset är lågt just när ens egna avtal råkar gå ut.

Det är ju lätt att vara nöjd med sitt val av "försäkring" om man sitter mitt i en avtalsperiod nu. Men om avtalet istället hade gått ut i somras hade man nog inte varit lika nöjd. Hade man istället haft rörligt hade man ju iaf haft möjligheten att reagera på "skenandet".
Det där är en så fånig halmdocka att den inte ens är värd ett svar.
 
Angående elstödet och den som stod på elnätsavtalet 17 nov. Behöver mina hyresgäster som flyttade in i april 2022 känna skuld gentemot förra hyresgästen (som nu bor ett stenkast bort i sitt nybyggda hus). Eller vad anser ni om det? Jag hade kanske delat stödet (om det nu ens blir så mkt för dom att dela på). Svårt när dom känner varandra liksom 👀
 
3000kr för 85 kvm hus och 80 kvm garage. Vedeldat. Brukar dock ha luftvärmepump på både i hus o garage men tack vare att vi båda är föräldralediga så kan sambon elda extra mkt. Garaget har vattenburen golvvärme som används nu istället för pumpen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp