4587 kr, jämfört med 2436 förra året. Befarade att det skulle bli ännu värre, men vi får se hur januari- och februariräkningen landar på
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om du stod på avtalet den 18 nov 2022 kommer du att få ersättningen för hela perioden. Om det inte är nyproduktion då, då fanns ju inte avtalet innan januari.
Tack båda! Japp, jag stod på avtalet den 18 nov 2022Stödet är för kommande period men beräknas på historisk förbrukning. Antagligen för att man inte ska kunna göra som i Norge och slösa med elen för att maxa elstödet om du har bundet avtal.
Du får för hela perioden. Det delas inte utan den som står på elnätsabbonnemanget på datumet för brytpunkten får stödet.
Vi hade sparat mycket pengar och vi hade fått in fler skåp om vi kastat ut vedspisen när vi renoverade köket. Troligtvis därför man kastar ut den. För oss var det dock viktigt att behålla den även om vi sällan eldar i den.Vid längre strömavbrott så är det väldigt lyxigt att ha en vedspis i köket. När det gäller beredskap så är en vedspis eller kamin inte så dumt att ha. Förstår inte riktigt de som kastar ut vedspisen när de renoverar köket. Blir det strömavbrott så har man i alla fall möjlighet att laga mat och hålla någorlunda värme i köket. Nu används inte våran vedspis men jag har sagt till gubben att den skulle behöva sotas och besiktigas just för att ha något alternativ om det blir längre strömavbrott.
Jag ser det inte som skammande, det är ju (oftast) en medveten och kalkylerad risk man tar när man väljer rörligt år efter år eftersom det i längden och för det mesta lönat sig mer än att ha fast.
Att ha fast pris år efter år innebär ju i princip att man till syvene och sist betalar mer för sin el i syfte att slippa en otrevlig överraskning om elpriset skulle bli väldigt högt, som nu.
Vid såna här tillfällen då, när elen är snordyr så har de som betalat mer (fast pris) under många år sitt på det säkra medan de som tidigare betalat mindre pga rörligt pris inser att den risk de tagit-och som tidigare varit låg- nu visar vad man riskerar med rörligt.
Sen finns det naturligtvis de som inte ens har insett att rörligt är en risk förrän nu, men man får väl hoppas att dessa är i minoritet.
Räcker med att titta på historien, man behöver inte "förutspå" något öht.Bra att du förutspådde att det skulle bli så här. Perfekt ju!
Skena iväg är en sak, extremt är en annan. I min värld har det inte skenat i väg just nu, det är extremt.
Det här har du tagit upp tidigare, som liksom skammande till dem som har rörligt och beklagar sig.
Jag har rörligt och det är surt med hög elräkning. Mitt rörliga är bundet till maj 2023. Det tecknades före det var så himlans mycket skriverier och katastrof och energikris-det var liksom ingen energikris alls just då. Det är ju inte så att jag kan byta ett bundet pris för att det plötsligt är kris. Mitt val mitt i krisen var därmed också att sitta still i båten och vänta ut så att säga för att byta något där och då rekommenderade ingen heller.
Det är så ofantligt tröttsamt att lösa dina skammande kommentarer. BRA att du är insatt och har det bra, bra jobbat. Du skulle dock behöva testa att vidga dina vyer lite och förstå att el kanske inte alltid är det en del människor har förmåga, ork, kunskap eller liknande att sätta in sig i, av tusen olika anledningar som du inte ens känner till. I det här inlägget skammade du en person du inte har en aning om anledningen till varför den valt som den valt. Men det kändes säkert bra att göra.
Jag hade fast tills sambon dog. Så jag var tvungen att teckna nytt när det stod som högst vilket kändes som att skjuta sig själv i foten och då ta fast.Ja, man väljer fastpris för att skydda sig och sin ekonomi mot sånt här.
Jag t ex har alltid haft fastpris oavsett hur billig elen varit rörlig, just för att inte få gigantiska räkningar om/när elpriset skenar iväg. För skenar det gör det. Förr eller senare, att inbilla sig annat är extremt naivt.
Ser det som en försäkring inför framtida händelser.
Så är det ju nu. Löper avtalet ut så väljer nog de flesta rörligt, för att inte binda sig väldigt högt och riskera att behöva betala den höga taxan även nått år efter priserna sjunkit.Jag hade fast tills sambon dog. Så jag var tvungen att teckna nytt när det stod som högst vilket kändes som att skjuta sig själv i foten och då ta fast.
Hade jag valt fast hos det billigaste hade min el varit det dubbla i dec mot vad jag betalade nu.
Ja, man väljer fastpris för att skydda sig och sin ekonomi mot sånt här.
Jag t ex har alltid haft fastpris oavsett hur billig elen varit rörlig, just för att inte få gigantiska räkningar om/när elpriset skenar iväg. För skenar det gör det. Förr eller senare, att inbilla sig annat är extremt naivt.
Ser det som en försäkring inför framtida händelser.
Så är det ju nu. Löper avtalet ut så väljer nog de flesta rörligt, för att inte binda sig väldigt högt och riskera att behöva betala den höga taxan även nått år efter priserna sjunkit.
Ena dottern band på 1 år när hennes fasta avtal gick ut, vilket visade sig vara bra val för just henne och hennes boendesituation och sen får hon se hur det ser ut när det går ut.
Binder man inte när fastpriset är lågt, så tar man en risk men när det ligger högt så tar man också en risk om man binder då.
Det där är en så fånig halmdocka att den inte ens är värd ett svar.Men om man som dig alltid har fast avtal (jag tolkar det som att du binder om när avtalet går ut) då har man ju ingen möjlighet att binda när priset är lågt? Då handlar det ju om lotteri att priset är lågt just när ens egna avtal råkar gå ut.
Det är ju lätt att vara nöjd med sitt val av "försäkring" om man sitter mitt i en avtalsperiod nu. Men om avtalet istället hade gått ut i somras hade man nog inte varit lika nöjd. Hade man istället haft rörligt hade man ju iaf haft möjligheten att reagera på "skenandet".