Elräkningen för december?

Det tar fortfarande inte bort det faktum att det finns strukturella problem i Norrland som inte kompenseras fullt ut av den lägre skatten samt att Norrland producerar betydligt mer el per person jämfört med södra Sverige (dvs en rejäl rättvisefråga i mina ögon).

Vi behöver verkligen få till ett bättre utjämningssystem för elen och då menar jag inte södra vs norra Sverige utan mot de europeiska priserna.

Jag förstår nog inte vad du menar att det skulle vara för strukturella problem som inte ska vara kopplade till elskatten.

Rättvisefrågan har jag också svår att se kopplat till produktionen. Varför privatpersoner ska vara en del av hur mycket el som råkar produceras i just deras landsända alltså. Ska då också invånare i tex Oskarshamns kommun ha lägre elpriser än andra?

Håller med om att det finns massa problem med uppbyggnaden av elmarknaden och även hur zonerna är indelade. Men det är ju som sagt mer ett europeiskt problem.
 
Senast ändrad:
Men kan ev. vara skyldig enligt köpeavtalet att ge pengar till säljaren, om det använts standardformuleringar och beloppet anses hänförligt till tiden före köpet.
Det anses inte hänförligt till tiden före köpet. Jag tycker Svenska kraftnät är tydliga på den definitionen:

Stödet följer inte med dig om du flyttar

Stödet ges till den som står på avtalet vid tillfället för brytpunkten. Stödet kan alltså gå till någon annan än den som betalat för den el som förbrukats under den 12-månadersperiod som stödet beräknas utifrån (oktober 2021-september 2022). Det beror på att stödet inte är en återbetalning, ersättning eller kompensation för dina faktiska elkostnader.
Om du säljer en bostad eller flyttar från en bostad före brytpunkten så kommer den som flyttar in att få hela stödet utifrån elanläggningens förbrukning under 12‑månadersperioden.
 
Jag förstår nog inte vad du menar att det skulle vara för strukturella problem som inte ska vara kopplade till elskatten.

Rättvisefrågan har jag också svår att se kopplat till produktionen. Varför privatpersoner ska vara en del av hur mycket el som råkar produceras i just deras landsända alltså. Ska då också invånare i tex Oskarshamns kommun ha lägre elpriser än andra?

Håller med om att det finns massa problem med uppbyggnaden av elmarknaden och även hur zonerna är indelade. Men det är ju som sagt mer ett europeiskt problem.

En äldre befolkning som dels generellt är fattig och dels som sagt inte orkar hålla på med ved etc på samma sätt som någon yngre.

Jag står också fast vid att det är jäkligt oklädsamt att en landsända som producerar enormt mycket av landets el (utöver alla andra råvaror från Norrland) inte ens får ta del av stödet. Det är min åsikt och jag kommer inte att ändra den.
 
I december 800kr, vilket är hushållsel för fyra personer. Värmer med fjärrvärme. Skevt att jag får elstöd i vinter. Jag tycker elstödet ska betalas ut vid behov, oberoende av geografisk bosättning. Mitt elstöd kommer jag skänka till rädda barnen.
 
En äldre befolkning som dels generellt är fattig och dels som sagt inte orkar hålla på med ved etc på samma sätt som någon yngre.

Jag står också fast vid att det är jäkligt oklädsamt att en landsända som producerar enormt mycket av landets el (utöver alla andra råvaror från Norrland) inte ens får ta del av stödet. Det är min åsikt och jag kommer inte att ändra den.
Ja, och med tanke på hur många kommuner i södra Sverige som säger nej till vindkraftverk för att det är ”fult” så vore det ju rimligt att göra det mer attraktivt att ha elproduktionen nära.
 
Ja, och med tanke på hur många kommuner i södra Sverige som säger nej till vindkraftverk för att det är ”fult” så vore det ju rimligt att göra det mer attraktivt att ha elproduktionen nära.

Ja, för även om Norrland har en massa vindparker också utöver vattenkraften måste ju elen söderut... och det är aldrig bra. Det absolut bästa är att producera elen så nära där den förbrukas som möjligt.

De har ju börjat försöka få bort propparna i elnätet men det är inte tillräckligt (jag åker ofta förbi ett av de nybyggena, en av de värsta propparna vad gäller elnätet är vid den norra Dalagränsen).
 
En äldre befolkning som dels generellt är fattig och dels som sagt inte orkar hålla på med ved etc på samma sätt som någon yngre.

Jag står också fast vid att det är jäkligt oklädsamt att en landsända som producerar enormt mycket av landets el (utöver alla andra råvaror från Norrland) inte ens får ta del av stödet. Det är min åsikt och jag kommer inte att ändra den.

Alltså jag försvarar inte modellen av elstödet, tycker den är dålig på många vis. Men det är ju hopplöst att hitta en modell på nationell nivå som gäller alla och är bra för alla. Att i förväg ge besked om hur ett elstöd ska se ut utan att det gäller framtida förbrukning alltså. Modellen med elzonerna kan omöjligen hantera de typer av faktorer som du beskriver. Det bor ju knappast massa fler gamlingar med svårigheter att hantera ved i sydligaste Hälsingland jämfört med norra Älvdalen tex.
(Vilken lyx att ens ha möjligheten att elda med ved förresten).

Och jag tycker att saker som vad som är klädsamt, strukturella problem och andra skillnader mellan landsändor ska korrigeras och kompenseras på andra sätt än genom kortsiktiga tillfälliga åtgärder som elstöd för höga elräkningar. Exempelvis genom skillnader i skattenivåer och kommunala och regionala skatteutjämningssystem:
 
Ja, och med tanke på hur många kommuner i södra Sverige som säger nej till vindkraftverk för att det är ”fult” så vore det ju rimligt att göra det mer attraktivt att ha elproduktionen nära.

Jag tycker också att det absolut ska göras mer attraktivt (för kommuner och regioner) att ha elproduktionen nära. Men det ska ju inte hanteras genom tillfälliga kortsiktiga åtgärder som detta elstöd.
 
Det anses inte hänförligt till tiden före köpet. Jag tycker Svenska kraftnät är tydliga på den definitionen:

Stödet följer inte med dig om du flyttar

Stödet ges till den som står på avtalet vid tillfället för brytpunkten. Stödet kan alltså gå till någon annan än den som betalat för den el som förbrukats under den 12-månadersperiod som stödet beräknas utifrån (oktober 2021-september 2022). Det beror på att stödet inte är en återbetalning, ersättning eller kompensation för dina faktiska elkostnader.
Om du säljer en bostad eller flyttar från en bostad före brytpunkten så kommer den som flyttar in att få hela stödet utifrån elanläggningens förbrukning under 12‑månadersperioden.
Där pratar de bara om vem som ska få den statliga utbetalningen.

Om det är menat att ses som ett stöd för den tidigare betalade elen eller som ett stöd för den el som förbrukas denna vinter (men vars nivå beräknas utifrån historiska siffror) verkar inte vara riktigt klargjort. (samma diskussion har bäring på frågan om det är "rättvist" att Norrland inte får något, alltså om man kompenserar för att denna vinter är dyr eller att förra året var dyrt)

Det har betydelse för om det fastighetsrättsligt ingår i sådant som ska avräknas mellan köpare och säljare på samma sätt som t.ex. VA-avgifter och samfällighetsavgifter - inte utifrån när/till vem betalning sker utan från vilket tidsperiod som "intjänandet" ska relateras till.
 
Har för övrigt inte fått elräkningen än, men billigt blir det inte. Har ändå förhållandevis rätt lågt pris för december, men hög förbrukning pga kallt och flera byggnader som värms upp. Nu i januari har priset ökat med 150% så januarifakturan ska bli väldigt spännande att se…
 
Jag är glad för att jag kommer att få elstödet... men anser att det är grovt orättvist att område 1 och 2 inte får något. Dels är det rejält kallare där med en längre köldperiod och dels kommer väldigt mycket av vår el från Norrland (dvs det finns faktiskt en rejäl solidarisk problematik i det hela).

Lägg sedan till att befolkningen i norr har en hög medelålder, dvs många äldre som inte orkar hålla på med ved och får bränna el istället. Blotta tanken på små tanter och farbröder som fryser pga att de inte har råd med tillräcklig värme skär i mig.

Känns sådär att känna sig glad över att mormor och farmor dog när de gjorde det. Farmors lilla pension hade inte ens räckt till elräkningen här uppe den här vintern. Hon som jobbade och slet i hela sitt liv och sen belönades med hela 7000 kr/månaden när hon pensionerades.
Sen vill jag nästan tro att det skiljer på medelinkomsten bland det arbetande folket beroende på vilka delar i landet man kommer ifrån.

Jag avundas inte de som kommer ifrån min hemby när elräkningen kommer. Ett hushåll hade uppmätt -38°c ett par dagar innan jul.
 
Alltså jag försvarar inte modellen av elstödet, tycker den är dålig på många vis. Men det är ju hopplöst att hitta en modell på nationell nivå som gäller alla och är bra för alla. Att i förväg ge besked om hur ett elstöd ska se ut utan att det gäller framtida förbrukning alltså. Modellen med elzonerna kan omöjligen hantera de typer av faktorer som du beskriver. Det bor ju knappast massa fler gamlingar med svårigheter att hantera ved i sydligaste Hälsingland jämfört med norra Älvdalen tex.
(Vilken lyx att ens ha möjligheten att elda med ved förresten).

Och jag tycker att saker som vad som är klädsamt, strukturella problem och andra skillnader mellan landsändor ska korrigeras och kompenseras på andra sätt än genom kortsiktiga tillfälliga åtgärder som elstöd för höga elräkningar. Exempelvis genom skillnader i skattenivåer och kommunala och regionala skatteutjämningssystem:

Du menar skatteutjämningssystemet stockholmarna gnäller över redan idag? Att öka det till Norrlands fördel landar nog inte väl :D

Visst är det trevligt att kunna elda med ved... men inte f-n är det någon lyx. Den är dyr och har blivit enormt mycket dyrare (speciellt om en inte har egen skog) samt kräver en massa jobb. Jag personligen har heller inte något vattenburet system vilket betyder att det inte är ovanligt att det är 12 grader på morgonen.

Disclaimer: Inte alla stockholmare etc... :p
 
Känns sådär att känna sig glad över att mormor och farmor dog när de gjorde det. Farmors lilla pension hade inte ens räckt till elräkningen här uppe den här vintern. Hon som jobbade och slet i hela sitt liv och sen belönades med hela 7000 kr/månaden när hon pensionerades.
Sen vill jag nästan tro att det skiljer på medelinkomsten bland det arbetande folket beroende på vilka delar i landet man kommer ifrån.

Jag avundas inte de som kommer ifrån min hemby när elräkningen kommer. Ett hushåll hade uppmätt -38°c ett par dagar innan jul.

Min svärmor och svärfar klarar sig tack vare särbon eftersom han fixar ved åt dem. Tack och lov har de bra uppvärmningssystem så de behöver inte förbruka så mycket el så de klarar sig ok även om de inte har det fett.
 
Du menar skatteutjämningssystemet stockholmarna gnäller över redan idag? Att öka det till Norrlands fördel landar nog inte väl :D

Visst är det trevligt att kunna elda med ved... men inte f-n är det någon lyx. Den är dyr och har blivit enormt mycket dyrare (speciellt om en inte har egen skog) samt kräver en massa jobb. Jag personligen har heller inte något vattenburet system vilket betyder att det inte är ovanligt att det är 12 grader på morgonen.

Disclaimer: Inte alla stockholmare etc... :p

Du vet väl att lantisar, särskilt norrlänningar kostar bara pengar. Inte bidrar vi inte till detta land inte. Nejdå! I all vår lyx och välstånd har vi råd med att konka med ved till våra vedpannor så att vi kan få lite varmt vatten att diska stekpannan i. Och i all denna vedbärande lyx till iskalla kåkar efter att ha jobbat i skog, gruva eller i skitiga industrilokaler så har vi mage att kosta pengar i ett skatteutjämningssystem! Nä! Fy för dessa skurkaktiga lantisar som lever i lyx!

*obs! skrivet med sarkasm.. ;) Har ett minne av att det fanns en politiker som tyckte att lantisar kostade stockholmare en massa pengar.
 
Jag tycker också att det absolut ska göras mer attraktivt (för kommuner och regioner) att ha elproduktionen nära. Men det ska ju inte hanteras genom tillfälliga kortsiktiga åtgärder som detta elstöd.
Okej, jag uppfattade det som att du inte tyckte norra Sverige behövde elstöd pga att de redan får skattereduktion på elen, inte att du tyckte hela eldstödet var fel.
 
Där pratar de bara om vem som ska få den statliga utbetalningen.

Om det är menat att ses som ett stöd för den tidigare betalade elen eller som ett stöd för den el som förbrukas denna vinter (men vars nivå beräknas utifrån historiska siffror) verkar inte vara riktigt klargjort. (samma diskussion har bäring på frågan om det är "rättvist" att Norrland inte får något, alltså om man kompenserar för att denna vinter är dyr eller att förra året var dyrt)

Det har betydelse för om det fastighetsrättsligt ingår i sådant som ska avräknas mellan köpare och säljare på samma sätt som t.ex. VA-avgifter och samfällighetsavgifter - inte utifrån när/till vem betalning sker utan från vilket tidsperiod som "intjänandet" ska relateras till.
På svenska kraftnäts sida står det att det inte är en kompensation för faktiska kostnader. På regeringens hemsida står det: "Det är den person som stod på elnätsavtalet den 18 november 2022 som har rätt till ersättningen." Det står även att det är ett stöd för kommande kostnader.

Jag har följt detta noga och du är den första som nämner att det skulle ingå i likvidräkningen för ett redan avslutat köp. Skulle du vilja länka till någonstans där detta avhandlats då det gått helt under min radar?
 
Jag tycker också att det absolut ska göras mer attraktivt (för kommuner och regioner) att ha elproduktionen nära. Men det ska ju inte hanteras genom tillfälliga kortsiktiga åtgärder som detta elstöd.

Var inte tanken så från början, historiskt sett, att elproduktionen skulle vara nära där den förbrukades?
 
Jag som flyttat in i ett hus som stått tomt sen 2020 är måttligt road av att stödet baseras på tidigare förbrukning. Vi har inte fått räkningen än, men November kostade nästan 5000 kr, och December var kallare... Skulle fått luftvärmepump i November, men installatören har inte haft tid. Vi värmer 3 rum av 8, totalt ca 70 m2, har en innetemp mellan 14-17 grader och förbrukade nästan 1400 kwh i november...
 
Jag tycker också det här elstödet är knepigt. Jag gör ju inte av med så mycket el. Däremot eldar jag med pellets vilket tidigare år kostat mig ca 2300kr i månaden, nu är den uppe på 5000kr i månaden.

Elräkningen ligger nu på ca 1500kr (istället för kanske 4-500 som jag brukar betala MAX) så själva elräkningen är ju egentligen inget problem.
 
Du menar skatteutjämningssystemet stockholmarna gnäller över redan idag? Att öka det till Norrlands fördel landar nog inte väl :D

Visst är det trevligt att kunna elda med ved... men inte f-n är det någon lyx. Den är dyr och har blivit enormt mycket dyrare (speciellt om en inte har egen skog) samt kräver en massa jobb. Jag personligen har heller inte något vattenburet system vilket betyder att det inte är ovanligt att det är 12 grader på morgonen.

Disclaimer: Inte alla stockholmare etc... :p

Jag tror helt ärligt att de flesta ”stockholmare” (antar att det är synonym för de som faktiskt är nettobetalare) skulle bli glada om systemet reformerades och omarbetades till Norrlands fördel. Det som det gnälls över mest är väl knappast att norrländska glesbygdskommuner får nytta av systemet. Utan snarare att Malmö kommun får mer pengar än Sveriges 50 minsta kommuner tillsammans samtidigt som de har en kommunalt anställd skateboardsamordnare. Eller att (Stockholmskommunen) Österåker med Sveriges lägsta kommunalskatt är nettomottagare.

Men som du säkert förstår menade jag att det borde vara sådana typer av system som hanterar dessa frågor.

Lyxen menar jag framför allt i möjligheten till alternativ (skulle varit tydligare med att jag inte menade ved som enda värmekälla). Vi hade längre strömavbrott januari förra året. Då hade även en liten myseldningskamin varit uppskattad…
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp