Elräkningen för december?

Inte alla. De i elområde 3 och 4 får.

Jag funderade just på om det hade ändrats. Men i så fall inte?

Jag betalar endast hushållsel, så det går ingen nöd på mig än så länge men vad jag förstår är elpriserna skyhöga även i elområde 1 och 2.
 
Jag har inte fått min ännu men är rätt säker på vad den landar på, jag har elfond (en mix mellan fast och rörligt) så jag vet alltid priset varje månad (de måste avisera prisändring en månad i förväg). Jag kan inte sänka så mycket mer, jag fryser som det är...

Priset för december var på 1,50kr per kWh (plus månadsavgift). Nätet har en annan ägare men priset där har inte ändrats (sopor, elnät och vatten ligger mellan 1450 och 1800/månad).

Elprisstödet kommer att bli ca 8500kr för mig (min årsförbrukning ligger rätt stabilt mellan 16000 och 17000 kWh).
 
Jag har inte fått min ännu men är rätt säker på vad den landar på, jag har elfond (en mix mellan fast och rörligt) så jag vet alltid priset varje månad (de måste avisera prisändring en månad i förväg). Jag kan inte sänka så mycket mer, jag fryser som det är...

Priset för december var på 1,50kr per kWh (plus månadsavgift). Nätet har en annan ägare men priset där har inte ändrats (sopor, elnät och vatten ligger mellan 1450 och 1800/månad).

Elprisstödet kommer att bli ca 8500kr för mig (min årsförbrukning ligger rätt stabilt mellan 16000 och 17000 kWh).
Vilket bolag har du? Vi har också förvaltat pris men får veta priset i efterhand, inte lika kul..
 
Min var på totalt 2300,'
Hus på 140m2 +förråd med luftvärmepump och vår jacuzzi som står på sleep cirkulerar bara i den så det inte fryser.
Helt ok kompisens var på 30 000,-
Då får man anta att kompisen har råd och tycker det är värt det, att slippa engagera sig i den energikris som råder. Det är liksom inte riktigt som att det varit okänt, utan har legat konstant på topp rapportering senaste 9 månaderna.
Även om värsta scenariot låg på runt dubbla priset och utföll betydligt lägre.
 
Vilket bolag har du? Vi har också förvaltat pris men får veta priset i efterhand, inte lika kul..

Tidigare Borlänge Energi (går ej att nyteckna utanför Borlänge) men bytte till Falupriset efter att BE höjde rejält för januari (jag hade fått betala över 1000kr mer jämfört med Falupriset) och går över på det imorgon. En risk eftersom jag inte kommer att kunna gå över till BE igen men det var värt chansningen. Falupriset går inte att teckna utanför Falu kommun.
 
Jag har inte fått min ännu men är rätt säker på vad den landar på, jag har elfond (en mix mellan fast och rörligt) så jag vet alltid priset varje månad (de måste avisera prisändring en månad i förväg). Jag kan inte sänka så mycket mer, jag fryser som det är...

Priset för december var på 1,50kr per kWh (plus månadsavgift). Nätet har en annan ägare men priset där har inte ändrats (sopor, elnät och vatten ligger mellan 1450 och 1800/månad).

Elprisstödet kommer att bli ca 8500kr för mig (min årsförbrukning ligger rätt stabilt mellan 16000 och 17000 kWh).
Just i år på ”rätt” sida gränsen mellan SE2 och SE3 då, men tidigare ackumulerat på ”fel” sida….
 
Just i år på ”rätt” sida gränsen mellan SE2 och SE3 då, men tidigare ackumulerat på ”fel” sida….

Jag är glad för att jag kommer att få elstödet... men anser att det är grovt orättvist att område 1 och 2 inte får något. Dels är det rejält kallare där med en längre köldperiod och dels kommer väldigt mycket av vår el från Norrland (dvs det finns faktiskt en rejäl solidarisk problematik i det hela).

Lägg sedan till att befolkningen i norr har en hög medelålder, dvs många äldre som inte orkar hålla på med ved och får bränna el istället. Blotta tanken på små tanter och farbröder som fryser pga att de inte har råd med tillräcklig värme skär i mig.
 
Jag tror att förvaltat pris och mix mellan fast och rörligt inte är samma sak?
Förvaltat funkar som ett "trögrörligt pris" inte som en mix. (men jag är inte direkt insatt i hur mixpriser fungerar)

Förvaltat är trögare, ja. Falupriset har 1kr som grundpris och sedan 20% av det rörliga priset per månad (plus månadsavgift då men den räknar jag inte med, den är likvärdig hos båda företagen jag nämnt).
 
Förvaltat är trögare, ja. Falupriset har 1kr som grundpris och sedan 20% av det rörliga priset per månad (plus månadsavgift då men den räknar jag inte med, den är likvärdig hos båda företagen jag nämnt).
Det var något annat än de mixar jag sett (men det var några år sedan). Där fick man en viss mängd som man avtalade om till fast pris och sedan resten av förbrukningen till rörligt pris.
Det där låter vettigare, verkar som de velat ge ut något som liknar förvaltat pris men i en form som ger mer förvarning om prisnivån till konsument.
 
Lättad efter att ha fått elräkningen för december, kunde varit så mycket värre! Bor på en mindre gård, luft-/vattenvärmepump i äldre hus på ca 100 kvm. Vissa utrymmen har direktverkande el. Har möjlighet att elda en del med ved, så tack vare det och att jag dragit ner rejält på övrig värme har min elförbrukning minskat rejält. Den landade på -51% jämfört med förra december och räkningen på -28%
 
Så har decembers elräkning trillat in och till min stora lättnad var den inte så mycket dyrare jämfört med förra året (som var tillräckligt dyr den) 😅. Beror främst på att vi gjort av med ca 20% mindre el jämfört med förra året. Såg nåt reportage för ett tag sen att folk varit bättre generellt på att snåla på el och kapa topparna genom att förlägga elförbrukande aktiviteter på andra tider.

Iallafall drogs en lättnadens suck här med tanke på hur tongångarna gått så var man orolig för en betydligt dyrare räkning 🙂.

Ja, hur ser det ut för er kära bukare?
Jag hoppas verkligen att de flesta slipper ha ont i magen när räkningarna ska betalas i slutet av månaden ❤.

Vi har inte fått elräkningen för december än men den för november var vidrig och så som priserna varit här så lär nog nästa räkning bli lika äcklig.
Här har elpriserna skjutit i höjden så för att bo uppe i norr så känns elen ganska dyr. Tur att vi eldar för fullt för annars skulle halva lönen gått åt till enbart elräkningar. Vi kan inte snåla mer än vad vi alltid gjort heller. Då måste vi börja skippa vitvaror och använda jordkällaren, tvätta/diska för hand och använda vedspisen när vi lagar mat. Någon modernitet måste man ändå få ha i livet år 2023.
 
Jag är glad för att jag kommer att få elstödet... men anser att det är grovt orättvist att område 1 och 2 inte får något. Dels är det rejält kallare där med en längre köldperiod och dels kommer väldigt mycket av vår el från Norrland (dvs det finns faktiskt en rejäl solidarisk problematik i det hela).

Lägg sedan till att befolkningen i norr har en hög medelålder, dvs många äldre som inte orkar hålla på med ved och får bränna el istället. Blotta tanken på små tanter och farbröder som fryser pga att de inte har råd med tillräcklig värme skär i mig.

Det är ju det som är nackdelen med att stödet baseras på tidigare förbrukning. Om modellen för stödet är kvar ett år till kommer det ju med all sannolikhet även gälla område 1 och 2.

De skillnader du pratar om kompenseras ju redan för genom att norra Sverige betalar längre energiskatt (vilket med normala elpriser blir en reell skillnad på priset.)
 
De skillnader du pratar om kompenseras ju redan för genom att norra Sverige betalar längre energiskatt (vilket med normala elpriser blir en reell skillnad på priset.)
Men eftersom skatten är i fast belopp och inte i procent av priset så är ju den kompensationseffekten extremt urholkad. Så faktum är att i realiteten så finns inte sådan kompensation idag.

Det är snarare ett argument för att något ska göras. Om inte annat för att som minimum få till en kompensationseffekt motsvarande den som är menad att finnas redan vid normala priser. Även om man väljer att inte ge något elstöd för den generella prisökningen.
 
Det är ju det som är nackdelen med att stödet baseras på tidigare förbrukning. Om modellen för stödet är kvar ett år till kommer det ju med all sannolikhet även gälla område 1 och 2.

De skillnader du pratar om kompenseras ju redan för genom att norra Sverige betalar längre energiskatt (vilket med normala elpriser blir en reell skillnad på priset.)

Det tar fortfarande inte bort det faktum att det finns strukturella problem i Norrland som inte kompenseras fullt ut av den lägre skatten samt att Norrland producerar betydligt mer el per person jämfört med södra Sverige (dvs en rejäl rättvisefråga i mina ögon).

Vi behöver verkligen få till ett bättre utjämningssystem för elen och då menar jag inte södra vs norra Sverige utan mot de europeiska priserna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp