Elräkningen för december?

På svenska kraftnäts sida står det att det inte är en kompensation för faktiska kostnader. På regeringens hemsida står det: "Det är den person som stod på elnätsavtalet den 18 november 2022 som har rätt till ersättningen." Det står även att det är ett stöd för kommande kostnader.

Jag har följt detta noga och du är den första som nämner att det skulle ingå i likvidräkningen för ett redan avslutat köp. Skulle du vilja länka till någonstans där detta avhandlats då det gått helt under min radar?
Har tyvärr inte den länken tillgänglig. Jag förstod det som att det var en allmän uppfattning bland fastighetsjurister att det inte gick att veta innan det klargjorts vad man egentligen stödde. Men att själva typen av belopp som sådant träffades av skrivningen i den vedertagna standardparagrafen.
 
Då får man anta att kompisen har råd och tycker det är värt det, att slippa engagera sig i den energikris som råder. Det är liksom inte riktigt som att det varit okänt, utan har legat konstant på topp rapportering senaste 9 månaderna.
Även om värsta scenariot låg på runt dubbla priset och utföll betydligt lägre.
Förra året låg hennes el på mkt mer.
Stor gård flera hus på gården, stallar och ridhus samt kontor. De gör allt de kan för att hålla nere förbrukningen. Första året de inte haft någon julbelysning och stängt ridhuset för utomstående. Nej de tycker inte det är värt det
 
Det anses inte hänförligt till tiden före köpet. Jag tycker Svenska kraftnät är tydliga på den definitionen:

Stödet följer inte med dig om du flyttar

Stödet ges till den som står på avtalet vid tillfället för brytpunkten. Stödet kan alltså gå till någon annan än den som betalat för den el som förbrukats under den 12-månadersperiod som stödet beräknas utifrån (oktober 2021-september 2022). Det beror på att stödet inte är en återbetalning, ersättning eller kompensation för dina faktiska elkostnader.
Om du säljer en bostad eller flyttar från en bostad före brytpunkten så kommer den som flyttar in att få hela stödet utifrån elanläggningens förbrukning under 12‑månadersperioden.
Undra då vad som gäller för mig. Jag tillträde min lägenhet i januari 2022... Jag borde ju få för januari till september 2022 tycker jag. Får kolla upp det.

Sen förstår jag inte riktigt denna brytpunkt i det att december 2022 och januari 2023 inte kommer att täckas. Det lär ju vara månaderna med högst pris och därmed månaderna som blir jobbigast för folk. Visst, januari har inte varit men...
 
Jag tror helt ärligt att de flesta ”stockholmare” (antar att det är synonym för de som faktiskt är nettobetalare) skulle bli glada om systemet reformerades och omarbetades till Norrlands fördel. Det som det gnälls över mest är väl knappast att norrländska glesbygdskommuner får nytta av systemet. Utan snarare att Malmö kommun får mer pengar än Sveriges 50 minsta kommuner tillsammans samtidigt som de har en kommunalt anställd skateboardsamordnare. Eller att (Stockholmskommunen) Österåker med Sveriges lägsta kommunalskatt är nettomottagare.

Men som du säkert förstår menade jag att det borde vara sådana typer av system som hanterar dessa frågor.

Lyxen menar jag framför allt i möjligheten till alternativ (skulle varit tydligare med att jag inte menade ved som enda värmekälla). Vi hade längre strömavbrott januari förra året. Då hade även en liten myseldningskamin varit uppskattad…

Vid längre strömavbrott så är det väldigt lyxigt att ha en vedspis i köket. När det gäller beredskap så är en vedspis eller kamin inte så dumt att ha. Förstår inte riktigt de som kastar ut vedspisen när de renoverar köket. Blir det strömavbrott så har man i alla fall möjlighet att laga mat och hålla någorlunda värme i köket. Nu används inte våran vedspis men jag har sagt till gubben att den skulle behöva sotas och besiktigas just för att ha något alternativ om det blir längre strömavbrott.
 
Jag tror helt ärligt att de flesta ”stockholmare” (antar att det är synonym för de som faktiskt är nettobetalare) skulle bli glada om systemet reformerades och omarbetades till Norrlands fördel. Det som det gnälls över mest är väl knappast att norrländska glesbygdskommuner får nytta av systemet. Utan snarare att Malmö kommun får mer pengar än Sveriges 50 minsta kommuner tillsammans samtidigt som de har en kommunalt anställd skateboardsamordnare. Eller att (Stockholmskommunen) Österåker med Sveriges lägsta kommunalskatt är nettomottagare.

Men som du säkert förstår menade jag att det borde vara sådana typer av system som hanterar dessa frågor.

Lyxen menar jag framför allt i möjligheten till alternativ (skulle varit tydligare med att jag inte menade ved som enda värmekälla). Vi hade längre strömavbrott januari förra året. Då hade även en liten myseldningskamin varit uppskattad…
Jag tänker att man får skilja på långsiktiga, strukturella stöd och tillfälliga insatser för att parera hastigt uppkomna situationer med stor påverkan. Samt att utjämning i de offentliga kostnaderna och privatekonomiska stöd är olika saker. Alla delar har sin plats, men det är kanske en diskussion större än denna tråden.

Även om man man haft mer tid på sig än förra vintern är ju det här en högst tillfälligt hopknåpad åtgärd för att täcka upp akuta behov. För min del är något av det största problemet att det är så dåligt upplagt för att träffa just "behov". Samtidigt som jag har förståelse för att man får ta en del som blir suboptimalt känns det som lite för mycket av den varan.
 
Undra då vad som gäller för mig. Jag tillträde min lägenhet i januari 2022... Jag borde ju få för januari till september 2022 tycker jag. Får kolla upp det.

Sen förstår jag inte riktigt denna brytpunkt i det att december 2022 och januari 2023 inte kommer att täckas. Det lär ju vara månaderna med högst pris och därmed månaderna som blir jobbigast för folk. Visst, januari har inte varit men...

Om du stod på avtalet den 18 nov 2022 kommer du att få ersättningen för hela perioden. Om det inte är nyproduktion då, då fanns ju inte avtalet innan januari.
 
Undra då vad som gäller för mig. Jag tillträde min lägenhet i januari 2022... Jag borde ju få för januari till september 2022 tycker jag. Får kolla upp det.

Sen förstår jag inte riktigt denna brytpunkt i det att december 2022 och januari 2023 inte kommer att täckas. Det lär ju vara månaderna med högst pris och därmed månaderna som blir jobbigast för folk. Visst, januari har inte varit men...
Stödet är för kommande period men beräknas på historisk förbrukning. Antagligen för att man inte ska kunna göra som i Norge och slösa med elen för att maxa elstödet om du har bundet avtal.

Du får för hela perioden. Det delas inte utan den som står på elnätsabbonnemanget på datumet för brytpunkten får stödet.
 
Funderar fortfarande på om min bostadsrättsförening får stödet, iom att de står på elnätsavtalet eller om ingen får nåt stöd i vår förening? För egen del spelar det ingen roll, gissar att stödet blir typ 250 kr för mig, men föreningen skulle helt klart må bra av att få ett tillskott i kassan och även mina grannar…
 
Okej, jag uppfattade det som att du inte tyckte norra Sverige behövde elstöd pga att de redan får skattereduktion på elen, inte att du tyckte hela eldstödet var fel.

Jag anser inte att saker som strukturella regionala skillnader i demografi eller geografi ska vara parametrar i ett kortsiktigt stöd för höga elpriser. Det ska hantera just höga elpriser, och dessa andra faktorer hanteras i tex skattesatser eller skatteutjämningssystem. (Huruvida det med normalpriser görs tillräckligt idag är en annan fråga).

Elstödet är ju supertokigt utformat just eftersom det syftar till att kompensera för framtida förbrukning baserat på tidigare prisnivå. När SE1 och 2 nu hade ”billiga” priser förra året men mycket dyrare nu blir det skevt. På samma sätt som de nästa år kan komma att få massa kompensation även om priserna skulle bli billiga, om systemet behålls.

Jag har svårt att se hur ett slstöd kan bli rättvist och bra utan att baseras på faktisk förbrukning. Men samtidigt får det ju inte uppmuntra till högre förbrukning. Har inget bra svar på ekvationen 🤷‍♀️
 
Jag tänker att man får skilja på långsiktiga, strukturella stöd och tillfälliga insatser för att parera hastigt uppkomna situationer med stor påverkan. Samt att utjämning i de offentliga kostnaderna och privatekonomiska stöd är olika saker. Alla delar har sin plats, men det är kanske en diskussion större än denna tråden.

Även om man man haft mer tid på sig än förra vintern är ju det här en högst tillfälligt hopknåpad åtgärd för att täcka upp akuta behov. För min del är något av det största problemet att det är så dåligt upplagt för att träffa just "behov". Samtidigt som jag har förståelse för att man får ta en del som blir suboptimalt känns det som lite för mycket av den varan.

Ja det är ju exakt det jag har argumenterat för :)
 
Funderar fortfarande på om min bostadsrättsförening får stödet, iom att de står på elnätsavtalet eller om ingen får nåt stöd i vår förening? För egen del spelar det ingen roll, gissar att stödet blir typ 250 kr för mig, men föreningen skulle helt klart må bra av att få ett tillskott i kassan och även mina grannar…
Regeringen har skickat in ett nytt förslag för företag och juridiska personer så det är inte klart än hur och när det kommer att bli.
 
Vid längre strömavbrott så är det väldigt lyxigt att ha en vedspis i köket. När det gäller beredskap så är en vedspis eller kamin inte så dumt att ha. Förstår inte riktigt de som kastar ut vedspisen när de renoverar köket. Blir det strömavbrott så har man i alla fall möjlighet att laga mat och hålla någorlunda värme i köket. Nu används inte våran vedspis men jag har sagt till gubben att den skulle behöva sotas och besiktigas just för att ha något alternativ om det blir längre strömavbrott.
Jag som eldar i min köksspis varje dag för värmens skull har länge använt den till matlagning även innan elkrisen tog fart
Framförallt är den suverän när man vill värma eller varmhålla mat
Finns små grytunderlägg i metall på fötter att ställa grytan eller tallriken på och det blir mycket bättre än att värma maten i mikron
 
Så har decembers elräkning trillat in och till min stora lättnad var den inte så mycket dyrare jämfört med förra året (som var tillräckligt dyr den) 😅. Beror främst på att vi gjort av med ca 20% mindre el jämfört med förra året. Såg nåt reportage för ett tag sen att folk varit bättre generellt på att snåla på el och kapa topparna genom att förlägga elförbrukande aktiviteter på andra tider.

Iallafall drogs en lättnadens suck här med tanke på hur tongångarna gått så var man orolig för en betydligt dyrare räkning 🙂.

Ja, hur ser det ut för er kära bukare?
Jag hoppas verkligen att de flesta slipper ha ont i magen när räkningarna ska betalas i slutet av månaden ❤.
Vår räkning skulle landat på ca 14 000, fast vi minskat förbrukningen ca 40% jämfört med förra året (gick då på 18 000).
Dock tack vare tidigare såld solel så betalar vi bara strax under 2000 kr. :bow: Men nu är potten från solelen slut...
 
Då får man anta att kompisen har råd och tycker det är värt det, att slippa engagera sig i den energikris som råder. Det är liksom inte riktigt som att det varit okänt, utan har legat konstant på topp rapportering senaste 9 månaderna.
Även om värsta scenariot låg på runt dubbla priset och utföll betydligt lägre.
Det här har du tagit upp tidigare, som liksom skammande till dem som har rörligt och beklagar sig.
Jag har rörligt och det är surt med hög elräkning. Mitt rörliga är bundet till maj 2023. Det tecknades före det var så himlans mycket skriverier och katastrof och energikris-det var liksom ingen energikris alls just då. Det är ju inte så att jag kan byta ett bundet pris för att det plötsligt är kris. Mitt val mitt i krisen var därmed också att sitta still i båten och vänta ut så att säga för att byta något där och då rekommenderade ingen heller.

Det är så ofantligt tröttsamt att lösa dina skammande kommentarer. BRA att du är insatt och har det bra, bra jobbat. Du skulle dock behöva testa att vidga dina vyer lite och förstå att el kanske inte alltid är det en del människor har förmåga, ork, kunskap eller liknande att sätta in sig i, av tusen olika anledningar som du inte ens känner till. I det här inlägget skammade du en person du inte har en aning om anledningen till varför den valt som den valt. Men det kändes säkert bra att göra.
 
Det här har du tagit upp tidigare, som liksom skammande till dem som har rörligt och beklagar sig.
Jag ser det inte som skammande, det är ju (oftast) en medveten och kalkylerad risk man tar när man väljer rörligt år efter år eftersom det i längden och för det mesta lönat sig mer än att ha fast.

Att ha fast pris år efter år innebär ju i princip att man till syvene och sist betalar mer för sin el i syfte att slippa en otrevlig överraskning om elpriset skulle bli väldigt högt, som nu.

Vid såna här tillfällen då, när elen är snordyr så har de som betalat mer (fast pris) under många år sitt på det säkra medan de som tidigare betalat mindre pga rörligt pris inser att den risk de tagit-och som tidigare varit låg- nu visar vad man riskerar med rörligt.

Sen finns det naturligtvis de som inte ens har insett att rörligt är en risk förrän nu, men man får väl hoppas att dessa är i minoritet.
 
Jag ser det inte som skammande, det är ju (oftast) en medveten och kalkylerad risk man tar när man väljer rörligt år efter år eftersom det i längden och för det mesta lönat sig mer än att ha fast.

Att ha fast pris år efter år innebär ju i princip att man till syvene och sist betalar mer för sin el i syfte att slippa en otrevlig överraskning om elpriset skulle bli väldigt högt, som nu.

Vid såna här tillfällen då, när elen är snordyr så har de som betalat mer (fast pris) under många år sitt på det säkra medan de som tidigare betalat mindre pga rörligt pris inser att den risk de tagit-och som tidigare varit låg- nu visar vad man riskerar med rörligt.

Sen finns det naturligtvis de som inte ens har insett att rörligt är en risk förrän nu, men man får väl hoppas att dessa är i minoritet.
Jag tycker att problemen vi har nu är lite väl att ta i så absolut att rörlig är en risk, är det verkligen många som kunnat vara säkra på att det skulle vara så här katastrofalt ställt med elen nu? Är det av den anledningen man väljer fast? För risken att det blir som NU? Nu alltså, inte som det såg ut för två år sedan när man kunde välja och det gick upp och ner, tror man förstår riskerna men att vänta sig det här tror jag få gjort oavsett om man har fast eller rörlig.
 
Jag tycker att problemen vi har nu är lite väl att ta i så absolut att rörlig är en risk, är det verkligen många som kunnat vara säkra på att det skulle vara så här katastrofalt ställt med elen nu? Är det av den anledningen man väljer fast? För risken att det blir som NU? Nu alltså, inte som det såg ut för två år sedan när man kunde välja och det gick upp och ner, tror man förstår riskerna men att vänta sig det här tror jag få gjort oavsett om man har fast eller rörlig.
Ja, man väljer fastpris för att skydda sig och sin ekonomi mot sånt här.

Jag t ex har alltid haft fastpris oavsett hur billig elen varit rörlig, just för att inte få gigantiska räkningar om/när elpriset skenar iväg. För skenar det gör det. Förr eller senare, att inbilla sig annat är extremt naivt.

Ser det som en försäkring inför framtida händelser.
 
Ja, man väljer fastpris för att skydda sig och sin ekonomi mot sånt här.

Jag t ex har alltid haft fastpris oavsett hur billig elen varit rörlig, just för att inte få gigantiska räkningar om/när elpriset skenar iväg. För skenar det gör det. Förr eller senare, att inbilla sig annat är extremt naivt.

Ser det som en försäkring inför framtida händelser.
Bra att du förutspådde att det skulle bli så här. Perfekt ju!

Skena iväg är en sak, extremt är en annan. I min värld har det inte skenat i väg just nu, det är extremt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp