Elräkningen för december?

Lägenhet på 64 kvm där varmvatten och värme ingår.
Har sen april gjort av med strax under 900 kwh. Kostat 40 kr extra under december ha adventstjärnor och julgran tänt dygnet runt (ledljus).
Band när jag tecknade avtal i april. Minns inte på rakt arm vad jag band på men betalar ca 350kr i månaden totalt
 
Jag har också alltid haft bundet, både el och räntor på huslån, just för att jag vill ha säkerheten att inget skenar iväg. MEN, avtalet på elen gick ut i september, och jag hade ingen lust att binda på 4-5-6kr kWh. När jag tecknade avtalet för typ 4 år sen var det omöjligt att veta att det skulle gå ut i samma veva som det var elkris. Och det är säkert fler med mig som hamnade i just den båten, att man ”alltid” har bundet, men att avtalet gått ut just precis i den här karusellen.

(Nu använder jag som sagt inte så mycket el så det känns ”omöjligt” att jag kommer få en elräkning som sätter mig helt på pottkanten, men det är självklart skittråkigt att betala nästan ett par tusen i el när jag brukar betala ett par hundra.)
Precis samma för oss. Gick ut i september.
 
Det där är en så fånig halmdocka att den inte ens är värd ett svar.

:confused: :confused:

Du skrev att "Att ha fast pris år efter år innebär ju i princip att man till syvene och sist betalar mer för sin el i syfte att slippa en otrevlig överraskning om elpriset skulle bli väldigt högt, som nu" och att "man väljer fastpris för att skydda sig och sin ekonomi mot sånt här. Jag t ex har alltid haft fastpris oavsett hur billig elen varit rörlig, just för att inte få gigantiska räkningar om/när elpriset skenar iväg.".

Jag hade invändningar mot den här "taktiken" att det tvärt om kan bli just en otrevlig överraskning om priset är väldigt högt just när avtalet råkar gå ut, och man då inte har någon möjlighet att binda när priset börjar skena iväg eftersom man är fast i ett avtal. Att det blir ett lotteri vad priset är när avtalet går ut, som man inte kan påverka själv.

Du får gärna peka ut var den där fåniga halmdockan skulle befinna sig någonstans.
 
Jag hade invändningar mot den här "taktiken" att det tvärt om kan bli just en otrevlig överraskning om priset är väldigt högt just när avtalet råkar gå ut, och man då inte har någon möjlighet att binda när priset börjar skena iväg eftersom man är fast i ett avtal. Att det blir ett lotteri vad priset är när avtalet går ut, som man inte kan påverka själv.
Just det där hamnade jag i, mitt finfina 64-öresavtal löpte ut förra januari. Det har inte varit läge att binda sedan dess... :angel:
 
:confused: :confused:

Du skrev att "Att ha fast pris år efter år innebär ju i princip att man till syvene och sist betalar mer för sin el i syfte att slippa en otrevlig överraskning om elpriset skulle bli väldigt högt, som nu" och att "man väljer fastpris för att skydda sig och sin ekonomi mot sånt här. Jag t ex har alltid haft fastpris oavsett hur billig elen varit rörlig, just för att inte få gigantiska räkningar om/när elpriset skenar iväg.".

Jag hade invändningar mot den här "taktiken" att det tvärt om kan bli just en otrevlig överraskning om priset är väldigt högt just när avtalet råkar gå ut, och man då inte har någon möjlighet att binda när priset börjar skena iväg eftersom man är fast i ett avtal. Att det blir ett lotteri vad priset är när avtalet går ut, som man inte kan påverka själv.

Du får gärna peka ut var den där fåniga halmdockan skulle befinna sig någonstans.
Vill bara flika in att man kan ju sluta ett avtal innan nuvarande löpt ut, som börjar gälla först när det är dags. Om man nu skulle hitta något som lockar "för tidigt".
 
1106 kr (+1534 kr för elnät) för 1802 kwh i december, SE3.

Bundet på 59 öre tom 1 februari 2025. Hade hög förbrukning förra vintern (bytte till bergvärme I somras), så kommer få elstöd på 17 000. Förstår att detta är djupt orättvist, men det finns hål att stoppa pengar i så tar tacksamt emot. Installation av bergvärme tex på drygt 200 k.
 
1106 kr (+1534 kr för elnät) för 1802 kwh i december, SE3.

Bundet på 59 öre tom 1 februari 2025. Hade hög förbrukning förra vintern (bytte till bergvärme I somras), så kommer få elstöd på 17 000. Förstår att detta är djupt orättvist, men det finns hål att stoppa pengar i så tar tacksamt emot. Installation av bergvärme tex på drygt 200 k.
Ja, elstödet är verkligen märkligt utformat. Det borde ta hänsyn till vad man betalat, inte bara hur mycket man förbrukat.
 
Ja, elstödet är verkligen märkligt utformat. Det borde ta hänsyn till vad man betalat, inte bara hur mycket man förbrukat.
Iaf till viss del. För jag tycker också att man har ju tagit ett aktivt val att binda eller inte, men det kunde ju ha funnits med nån % i schablonuträkningen iaf. Men kräver nog alldeles för mycket jobb att ta reda på vad alla betalat, den uppgiften finns inte hos nätägarna.
 
Vill bara flika in att man kan ju sluta ett avtal innan nuvarande löpt ut, som börjar gälla först när det är dags. Om man nu skulle hitta något som lockar "för tidigt".
Jo fast var den här prisökningen verkligen så förutsägbar så att man borde ha insett att det skulle löna sig att avbryta ett avtal för att passa på att teckna ett annat avtal med 3-4-5 ggr högre pris? :confused: Jag då som hade avtal på 35 öre som löpte ut i juli såg att det gick att binda under våren på runt 120 öre - tyckte det var snordyrt. Sen stack ju priserna iväg ännu mer, men det visste jag ju inte att de skulle göra. Jag är kanske extremt naiv men jag trodde verkligen inte priserna skulle ligga långvarigt på de nivåerna som de gjort det senaste halvåret. Och då jobbar jag ändå i energibranschen.
 
Iaf till viss del. För jag tycker också att man har ju tagit ett aktivt val att binda eller inte, men det kunde ju ha funnits med nån % i schablonuträkningen iaf. Men kräver nog alldeles för mycket jobb att ta reda på vad alla betalat, den uppgiften finns inte hos nätägarna.
Jag hade bundet pris, typ 40-50 öre i ett år. Men det gick ut, så jag kunde välja att binda snordyrt. Jag skulle ha gjort som åt min pappa, åt honom band jag i tre år till 34 öre. Jag skulle helt enkelt behövt spåkulan och bundit fler år åt mig själv också!

Sen kan man ge elbolagen uppgiften att betala tillbaka pengarna annars? De har alla uppgifter.
 
Jo fast var den här prisökningen verkligen så förutsägbar så att man borde ha insett att det skulle löna sig att avbryta ett avtal för att passa på att teckna ett annat avtal med 3-4-5 ggr högre pris? :confused: Jag då som hade avtal på 35 öre som löpte ut i juli såg att det gick att binda under våren på runt 120 öre - tyckte det var snordyrt. Sen stack ju priserna iväg ännu mer, men det visste jag ju inte att de skulle göra. Jag är kanske extremt naiv men jag trodde verkligen inte priserna skulle ligga långvarigt på de nivåerna som de gjort det senaste halvåret. Och då jobbar jag ändå i energibranschen.
Inte nu under detta året kanske, när det blir flera gånger högre. Men jag började dra öronen åt mig hösten 2021 när de började flagga för högre priser. (Förstod ju inte att det skulle bli såhär illa dock). Vårt dåvarande bundna avtal på 37 öre skulle löpa ut 31/1-22 men i oktober -21 slöt jag avtal med annat bolag om 59 öre i 3 år. Då tyckte jag ju att det var mycket högre än 37 men körde ändå. Avtalet började gälla när det gamla löpte ut (man bryter alltså inte befintligt avtal).

Det är jag ju rätt nöjd med nu kan jag säga, även om jag som sagt inte fattade att priserna skulle gå upp såhär mycket.
 
Jag hade bundet pris, typ 40-50 öre i ett år. Men det gick ut, så jag kunde välja att binda snordyrt. Jag skulle ha gjort som åt min pappa, åt honom band jag i tre år till 34 öre. Jag skulle helt enkelt behövt spåkulan och bundit fler år åt mig själv också!

Sen kan man ge elbolagen uppgiften att betala tillbaka pengarna annars? De har alla uppgifter.
Spåkula hade varit väldigt bra! 😅

Läste nånstans varför det inte var möjligt, kan ha haft att göra med att det var svårt med avtal som löpt ut sen dess/kunder som bytt bolag eller liknande.
 
Spåkula hade varit väldigt bra! 😅

Läste nånstans varför det inte var möjligt, kan ha haft att göra med att det var svårt med avtal som löpt ut sen dess/kunder som bytt bolag eller liknande.
Jag tänker att elstödet skulle gälla framåt, läste en bra modell som Norge hade? Gissar lite, men alla betalade 80(?) öre som max och det som blev dyrare stod staten för med 80%?). Något liknande tror jag skulle bli bättre, mer rättvist.
 
1614 i nätavgift, förbrukning har vi inte fått än. Men vi låg på 1211 kwh i december. Räknar med 6500 i alla fall..
 
3200kwh i dec i år mot 2700kwh förra året blev 14200 mot 9000 förra året i elområde 3.

Gård 150kvm med bergvärme stall 8 hästar och 5 människor, varmvattenberedare, 2 uppvärmda sadelkammare sammanlagt 3 element, stundtals uppvärmt torkrum, 5 st eluppvärmda vattenkoppar i hagarna (nergrävd elslinga) och elslinga till vattenkopparna i uteboxarna 5st.

Förra året i dec då jag var själv i stallet och hade ett litet element på i min lilla sadelkammare och elen på i vattenkopparna i hagarna efter behov. Använde varken varmvattenberedare eller torkrum.

Det var rejält kallt i ett par veckor nu i dec då sprang det iväg lite annars var det väl ungefär vad jag räknade med.

Elen till vattenkopparna slår jag av och på i elskåpet beroende på om det är plusgrader eller minusgrader.
 
1106 kr (+1534 kr för elnät) för 1802 kwh i december, SE3.

Bundet på 59 öre tom 1 februari 2025. Hade hög förbrukning förra vintern (bytte till bergvärme I somras), så kommer få elstöd på 17 000. Förstår att detta är djupt orättvist, men det finns hål att stoppa pengar i så tar tacksamt emot. Installation av bergvärme tex på drygt 200 k.

Gråter på norrländska 😭

Elavtalet gick ut, priserna skenade upp till era nivåer, men vi får inget elstöd...
 
Iaf till viss del. För jag tycker också att man har ju tagit ett aktivt val att binda eller inte, men det kunde ju ha funnits med nån % i schablonuträkningen iaf. Men kräver nog alldeles för mycket jobb att ta reda på vad alla betalat, den uppgiften finns inte hos nätägarna.

För vissa. Vi tex flyttade till hus från brf i september, så då fanns inte riktigt valet att binda. 😂 Ville ej binda på 300 öre på 36 månader... 🙈
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp