Jo. Fast jag tror att båda arbetsriktningarna behöver finnas, åtminstone tillsvidare. Signifikanta uppgraderingar av energisystemens hårdvara tar mycket längre tid än det tar för företag (och privatpersoner) att gå omkull...(Min grundläggande önskan är att politikerna slutar att dribbla med stöd och lägger allt fokus - och pengar - på ett fungerande energisystem som ger oss rimliga förutsättningar att bo, leva och driva företag.)
Sen är ju inte våra nationella energisystem utan den sameuropeiska energimarknaden orsaken till de största prishöjningarna. Det spelar ju ingen roll om vi t ex producerar 50% mer el i Götaland om vi ändå fortsätter att nettoexportera och våra nationella priser är sammanlänkade med exportpriset. Sen skulle vi få större produktionsmarginaler och robusthet, men prisläget tror jag inte skulle påverkas nämnvärt...
...vilket väl i någon mån också är en förutsättning för att göra större investeringar i elproduktion och transmission, oavsett om staten eller privata aktörer bekostar.
Det här med gemensam europeisk energimarknad och -försörjning är kluvet. Jag tror absolut att det är en fördel utifrån redundans och robusthet. Nackdelen är ju el (och gas-, olje-, pellets-, etc) räkningen. Att vi producerar jämförelsevis billig el med relativt gamla anläggningar är ju inget som vi medborgare gynnas av, annat än (i bästa fall) sekundärt via exportintäkterna.