Elräkningen för december?

(Min grundläggande önskan är att politikerna slutar att dribbla med stöd och lägger allt fokus - och pengar - på ett fungerande energisystem som ger oss rimliga förutsättningar att bo, leva och driva företag.)
Jo. Fast jag tror att båda arbetsriktningarna behöver finnas, åtminstone tillsvidare. Signifikanta uppgraderingar av energisystemens hårdvara tar mycket längre tid än det tar för företag (och privatpersoner) att gå omkull...
Sen är ju inte våra nationella energisystem utan den sameuropeiska energimarknaden orsaken till de största prishöjningarna. Det spelar ju ingen roll om vi t ex producerar 50% mer el i Götaland om vi ändå fortsätter att nettoexportera och våra nationella priser är sammanlänkade med exportpriset. Sen skulle vi få större produktionsmarginaler och robusthet, men prisläget tror jag inte skulle påverkas nämnvärt...

...vilket väl i någon mån också är en förutsättning för att göra större investeringar i elproduktion och transmission, oavsett om staten eller privata aktörer bekostar.

Det här med gemensam europeisk energimarknad och -försörjning är kluvet. Jag tror absolut att det är en fördel utifrån redundans och robusthet. Nackdelen är ju el (och gas-, olje-, pellets-, etc) räkningen. Att vi producerar jämförelsevis billig el med relativt gamla anläggningar är ju inget som vi medborgare gynnas av, annat än (i bästa fall) sekundärt via exportintäkterna.
 
Ca 8200 kr för ca 1700 kWh (Elområde 4). Förra året var räkningen något lägre men förbrukningen strax över 3000 kWh... :crazy: Vi sänkte vår årsförbrukning från 21367 kWh 2021 till 15726 kWh 2022, mkt tack vare ny och mer effektiv kamin +byte av några gamla element. Vi håller också på att installera markmonterade solpaneler vilket jag hoppas kommer att sänka stressen över elräkningarna lite.
 
Min grundläggande önskan är att politikerna slutar att dribbla med stöd och lägger allt fokus - och pengar - på ett fungerande energisystem som ger oss rimliga förutsättningar att bo, leva och driva företag.
Ja så sant som det var sagt. Bidrag är som plåster på en öppen fraktur. Man är ju glad för ett plåster förvisso, men det vore klokare att investera i något som avhjälper problemet.
 
8887 kr för 2135 kWh. Bor i zon 2. Måste försöka sänka användandet ännu mer, men det var väldigt kallt hos oss nu i december.. Bor också i ett gammalt hus som vi måste försöka täta upp mer allt eftersom.

Betalade 5345 för 2278 kWh dec -21 och 2008 kr för 1156 kWh dec -20 (kopplade på jordvärme 18/12 -20 och hade innan dess använt luftvärmepump i en liten del av huset samt eldat mycket. Väldigt mild höst/vinter då också).
 
5135 kr för 1409 kWh i december, elområde 4, rörligt pris eftersom vi flyttade in i somras. Månadspriset för december landade på 3,03 kr/kWh. Liten villa ca 100 m2, jordvärmepump. Dock värmde vi källaren på 50 m2 ganska rejält under den vecka det var köldknäpp i Malmö eftersom vi hade gäster just den veckan, och gästrum i källaren. Stängde av värmen nästan helt under en vecka när vi var bortresta men då var det mildväder och inomhustemperaturen var fortfarande 18 när vi kom hem igen. 909 kWh i november som var varmare. Vi håller ca 19 grader inomhus.
 
Första månaden som jag skulle ha tjänat på timpris jfrt med mitt volymvägda.

December månads räkning för 1460 kWh med volymvägt blev 5281 kronor.
Med Greenelys timavtal hade det slutat på 5026 kronor.

Om jag hade förbrukat lika mycket som i december 2021 (4510 kWh) så skulle jag fått en räkning på 16300 kronor och det hade varit jobbigt.
 
50 kronor att betala för el denna månad, för oktobers förbrukning 33 kWh. Fakturorna skickas var tredje månad.
Från november är elavgiften fördubblad från 1,50 kr/kWh till 3 kr/kWh. Föreningen står på avtalen, har Värnamo Elnät och Jämtkraft.
 
Mitt positiva inlägg här blev lite mindre positivt när räkningen väl kom. :grin::cautious:
Värst är ju den där jädra nätavgiften. Slutade på lite över 4000 totalt så ändå acceptabelt. Hade säkert varit ännu högre om vi inte haft bundet avtal
 
Här landade vi in på 4437 kr för elen och 1325 kr i nätavgift så drygt 5 700:- för december. 1243 kWh, en sänkning med 200 kWh jmft mot förra årets december. Villa på nästan 200 m2, bergvärme.
Band elpriset på 38 öre när vi flyttade in men det gick ut i somras, så förra årets faktura för december var väldigt mkt lägre än årets.
 
Vi hade fått betala mer med timpris om det stämmer som det står i greenlyappen
8066 kr där, men 7491 kr från vattenfall. Alltid något 🤷
 
Fick stugans decemberräkning nu. 387kWh för 1341kr (nätavgift ej inräknad) Stuga 69kvm i Skåne med tvåglasfönster utan isolerglas, "vinterbonad" med 60-70-tals standard. Värms upp med luftluftvärmepump. Jag kan säga att jag är väldigt glad i att det var en av de första sakerna jag såg till att få installerad när jag tog över i somras. Tidigare ägare hade bara direktverkande el. Jag var där ca 10 dagar under december, resten står den tom på 15 grader.
 
Ok kan inte klaga över just denna decemberräkning, knappt 2300 allt som allt pga fastpris och snålande (724 el och 1572 nätavgift).

Men jag hade hunnit vänja mig av det där tråkiga med nätavgift efter att föregående elstöd nollade den delen i ett halvår, och det bittra kommer nu pga besked att min nätägare ska höja dessa jävla avgifter (också) - med 75 % på den rörliga delen från 1 februari. Tjo. VDn "oroar sig över kundernas situation". :meh:

Iofs skulle höjningen "bara" vara 10 % på den fasta delen, så planen är att fylla på vedlagren med att investera nästa elstödspengar för att lindra lite av elkonsumtionen nästa vinter.
 
Var det nätavgiften som tillkom eller visade förbrukningen så fel?

Nä förbrukningen var rätt, men dom var åt helvete fel med prognosen på kostnaden på förbrukningen. Men december var sjukaste månaden vi upplevt prismässigt i zon 1, aldrig haft liknande priser förr.

Våra bundna avtal här i norr har legat på 35-65 öre i ett decennium typ...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp