Elräkningen för december?

Angående varför priserna är så här...

Har jag förstått det rätt, att om vi i Sverige producerar ett stort överskott som sedan säljs så går våra svenska elpriser upp? Det är ju rätt dumt att göra så med vital infrastruktur. Det känns kanske inte lika dumt i Spanien eller Belgien där man inte dör utan att värma huset, men i Sverige är är ju elvärme ett villkor för att kunna ha ett modern samhälle.
Nej, elpriserna går inte automatiskt upp för att vi säljer överskottet. Det är inte jätteenkelt att lagra el (iaf inte utan rejäla förluster), så det som produceras i ett visst ögonblick måste också konsumeras då. Vi kan alltså inte "spara el tills det blir kallt" förutom möjligen att pumpa upp vatten i vattenkraftens magasin (om de inte redan är fulla). Att vi ändå kan påverka elpriset framåt genom att spara har mycket med marknadens förväntningar att göra.

Däremot så går priserna upp vid brist (som i all marknadsekonomi) och blir då vad man får betala "någon" för att producera lite extra el. Går vår egen kärnkraft o vattenkraft då för fullt, så måste vi betala "någon" för att elda ex-vis naturgas för att generera el, och naturgasen är det brist på så den är dyr och därför blir den "extraproducerade" elen också dyr.

På samma sätt kan det ju bli när vi själva exporterar - "någon" har brist och kan tänka sig att betala rätt bra för elen, då går ju priset upp eftersom vi säljer och köper på samma marknad. Har vi inte möjlighet att sälja (som en kort period i höstas när "Polenkabeln" var stängd för underhåll) och samtidigt har ledig kapacitet så blir elen billig.

Om vi inte har råd att värma husen med el, speciellt här i norr, så får de som vill bo kvar i hus gå tillbaks till att lägga mycket tid på att göra ved. Och sen elda veden. Då har man inte tid med heltidsjobb vintertid, för man måste vara ute och jobba i skogen.
Hade aldrig någonsin trott att jag skulle lägga så mycket tid på ved som jag gör nu och har gjort sedan i somras... Vad gäller nybyggda hus tror jag mycket på passivhus och andra energisnåla lösningar. Egna solceller, egen vindkraft.

Och "Den Gröna Omställningen" då? Koldioxidfria industrierna som ska starta häruppe var ju tänkta att göra det med våra normala elpriser.
Den bistra sanningen är att det krävs mer energi för den. Den energin behöver, tror jag, komma både från kärnkraft och vindkraft för att det ska gå att få ihop. Vattenkraften är väl nästan maximalt utbyggd redan.
 
Numera så innebär det väl det i prinicp iom Elmarknadsförordningen? Inte kan två aktörer på den europeiska elmarknaden komma överens om en modell som strider mot den?

Men lite därav min fråga om hur det såg ut innan.
Elmarknadsförordningen är ju en sådan överenkommelse, och den måste ju kanske brytas om man vill ha en annan prissättningsmodell, ja.
 
Elmarknadsförordningen är ju en sådan överenkommelse, och den måste ju kanske brytas om man vill ha en annan prissättningsmodell, ja.

Då missförstod jag dig nog från början. Tolkade ditt inlägg om att man inte MÅSTE handla på en elbörs som att två aktörer kan välja att handla utanför den.
 
Angående varför priserna är så här...

Har jag förstått det rätt, att om vi i Sverige producerar ett stort överskott som sedan säljs så går våra svenska elpriser upp? Det är ju rätt dumt att göra så med vital infrastruktur. Det känns kanske inte lika dumt i Spanien eller Belgien där man inte dör utan att värma huset, men i Sverige är är ju elvärme ett villkor för att kunna ha ett modern samhälle.

Om vi inte har råd att värma husen med el, speciellt här i norr, så får de som vill bo kvar i hus gå tillbaks till att lägga mycket tid på att göra ved. Och sen elda veden. Då har man inte tid med heltidsjobb vintertid, för man måste vara ute och jobba i skogen.

Och "Den Gröna Omställningen" då? Koldioxidfria industrierna som ska starta häruppe var ju tänkta att göra det med våra normala elpriser.
Som jag förstår så handlar det inte så mycket om var elen produceras eller konsumeras, utan om det totala utbudet och efterfrågan på marknaden.

Förutsatt att man inte har en bristsituation när det gäller överföringskapaciteten för då blir det varierande prissättningar på olika platser. Det är det som man håller på att bygga bort.

Ju mer sammanlänkat och ju mer fritt flöde i näten desto mer likformiga priser på alla platser i Europa. Det slutar spela roll om det finns balans i produktion och konsumtion inom just titt geografiska område, om man exporterar eller importerar.
 
Som jag förstår så handlar det inte så mycket om var elen produceras eller konsumeras, utan om det totala utbudet och efterfrågan på marknaden.

Förutsatt att man inte har en bristsituation när det gäller överföringskapaciteten för då blir det varierande prissättningar på olika platser. Det är det som man håller på att bygga bort.

Ju mer sammanlänkat och ju mer fritt flöde i näten desto mer likformiga priser på alla platser i Europa. Det slutar spela roll om det finns balans i produktion och konsumtion inom just titt geografiska område, om man exporterar eller importerar.

Men likformiga priser i hela Europa innebär att det blir i princip obeboeligt här i norr. Priser över 1kr/kWh gör att vanliga arbetare inte har råd med hus längre (på grund av kylan som gör att man inte kan pressa förbrukningen mer), och det finns inte så gott om lägenheter + många som väljer att bo i norr vill bo med hus och trädgård.

Fortsätter det i den här takten kommer Norrland avfolkas igen, men tanken är ju att det här är nya utvecklingsområdet med batterifabriker och koldioxidfritt stål. Hundratusen nya arbetare behövs - men arbetare har inte råd att bo här om priserna utjämnas mot hela EU.
 
Jag har knappt 100kvm hus, det är renoverat, det är väl isolerat, bergvärme och täljstenskamin.

Vi har haft 17 grader inomhus, eldat typ 1 kubik i månaden, duschat på badhus, tänkt till med spisanvändningen, och ändå kunde vi inte komma lägre än 1750kWh, pga december var rejält kall med flera dagar under -25C. Ska jag lyckas pressa förbrukningen/kostnaden mer så måste jag börja åka till släktens skog och byta kalorier mot ved. För veden är otroligt dyr i år den med...
 
Men likformiga priser i hela Europa innebär att det blir i princip obeboeligt här i norr. Priser över 1kr/kWh gör att vanliga arbetare inte har råd med hus längre (på grund av kylan som gör att man inte kan pressa förbrukningen mer), och det finns inte så gott om lägenheter + många som väljer att bo i norr vill bo med hus och trädgård.

Fortsätter det i den här takten kommer Norrland avfolkas igen, men tanken är ju att det här är nya utvecklingsområdet med batterifabriker och koldioxidfritt stål. Hundratusen nya arbetare behövs - men arbetare har inte råd att bo här om priserna utjämnas mot hela EU.

Nu blir det ju lite sidospår, men utifrån den aspekten så är det ju inte bara elpriser som sätter stopp.

Om förutsättningen är "vanliga arbetare som vill bo med hus och trädgård" så är det stora områden i södra Sverige som också är i princip obeboliga. Det är också en helt omöjlig ekonomisk ekvation, men med andra faktorer än elpriset.

Jag ser inte utjämnade priser över hela EU i sig som ett problem. Problemet är den utjämnade prisnivån. Problemet som ju uppstår av brist på både el och överföringskapacitet. Och det är de som måste lösas.
 
Jag ser inte utjämnade priser över hela EU i sig som ett problem. Problemet är den utjämnade prisnivån.
Ja, det är ju ovanligt dyra priser som sprids ut nu.
Att gasen är dyr gör kolen dyr när man söker alternativ, och den gas- och kolproducerade elen blir dyr. När elen är dyr blir veden och pelletsen dyr för efterfrågan på det ökar.

Och i den privatekonomiska ekvationen sammanfaller det dessutom med att maten blivit dyr osv.
 
Nu blir det ju lite sidospår, men utifrån den aspekten så är det ju inte bara elpriser som sätter stopp.

Om förutsättningen är "vanliga arbetare som vill bo med hus och trädgård" så är det stora områden i södra Sverige som också är i princip obeboliga. Det är också en helt omöjlig ekonomisk ekvation, men med andra faktorer än elpriset.

Jag ser inte utjämnade priser över hela EU i sig som ett problem. Problemet är den utjämnade prisnivån. Problemet som ju uppstår av brist på både el och överföringskapacitet. Och det är de som måste lösas.

Huspriserna är ju lägre i många delar av södra Sverige jämfört med de heta kommunerna häruppe redan.

Men det jag menar är att det är såpass tufft att bo häruppe, att det är rätt få som skulle välja att göra det om det inte vore för att man har chansen att få bo i hus. Grejen med att bo i norr är att få lite utrymme, kunna ha en hus, gård eller åtminstone stuga. Att få ha naturen tätt inpå.

Om jag fick välja mellan lägenhet i Luleå eller lägenhet i Stockholm väljer jag absolut Stockholm, eller ännu hellre Göteborg. Ska jag leva lägenhetsliv vill jag göra det med storstadsfördelarna.

Jag är en återvändare precis som många andra, jag har gjort mina storstadsår i lägenhet och flyttade tillbaks norrut för att bo i hus nära skogen.

Och 100 000 personer till behöver göra det nu, men med dessa elpriser kommer det inte hända. Och det påverkar hela EUs gröna omställning.
 
Huspriserna är ju lägre i många delar av södra Sverige jämfört med de heta kommunerna häruppe redan.

Men det jag menar är att det är såpass tufft att bo häruppe, att det är rätt få som skulle välja att göra det om det inte vore för att man har chansen att få bo i hus. Grejen med att bo i norr är att få lite utrymme, kunna ha en hus, gård eller åtminstone stuga. Att få ha naturen tätt inpå.

Om jag fick välja mellan lägenhet i Luleå eller lägenhet i Stockholm väljer jag absolut Stockholm, eller ännu hellre Göteborg. Ska jag leva lägenhetsliv vill jag göra det med storstadsfördelarna.

Jag är en återvändare precis som många andra, jag har gjort mina storstadsår i lägenhet och flyttade tillbaks norrut för att bo i hus nära skogen.

Och 100 000 personer till behöver göra det nu, men med dessa elpriser kommer det inte hända. Och det påverkar hela EUs gröna omställning.

Jag var inte på något sätt ute efter att starta en diskussion om var det var bäst eller värst att bo eller i vilken form. Det du skriver om vad som är grejen med att bor här eller där är ju din åsikt, och lika mycket som den är rätt för dig så är det ju helt annorlunda för någon annan.

Utan det jag skrev handlade enbart frågande till att måttstocken vid elpriserna skulle vara att då kan inte "vanliga arbetare som vill bo i hus med trädgård" längre bo i norr.
 
Fick elräkningen idag. 10 800 + 2400 i nätavgift. Förbrukning 2700 kwh. I november hade vi en förbrukning på 1800 kwh och det kostade 4000 kr.
Fy fan. Aldrig haft så dyr elräkning och då har vi suttit och frusit och eldat som galningar i braskaminen. var tvungen att dra på luftvärmepumpen på nedervåningen eftersom jag inte kunde jobba i +14 så det är väl det som gjorde det antar jag :(
 
Nu handlar visst inte tråden om ursprungsfrågan längre men jag måste bara kommentera - såg fakturan från min nätleverantör idag. Själva elöverföringen betalar jag 20 kr och 54 öre för. Räkningen är på 395,60:- :eek:
Årsavgift, elskatt och moms står för den stora biten... Och köper elen från annan leverantör.
 
Dem som gick med på att lägga ut vår el på elbörsen från början.

Sverige, Danmark, Norge och Finland gick ihop och skapade Nord Pool på 1990-talet. Det var ett politiskt beslut, inte ett tjänstemansbeslut. Sverige kan därför inte sälja och köpa el enbart nationellt. Det är en fri marknad där tillgång och efterfrågan styr priset. Eller, rent hypotetiskt, antar jag att Sverige kunde bryta avtalet. Men det kommer inte att ske.

Man kan också spekulera ur hur det sett ut om vi inte privatiserat elmarknaden om det givit konsumenterna bättre eller sämre villkor. Personligen ser jag gärna en tillfällig skatt på de miljardvinster kraftbolagen tjänat på situationen. Något som fö redan införts i andra länder.

Man ska inte heller glömma att historiskt sett har Sverige haft mycket låga elpriser
 
Årsavgift, elskatt och moms står för den stora biten... Och köper elen från annan leverantör.
Från en helt okunnig - är det dyrare att ha en annan leverantör än nätleverantören? Vår räkning låg på 11000 ett bra hopp upp för 2500 i november o drygt 4000 för dec ett år sedan.
 
Från en helt okunnig - är det dyrare att ha en annan leverantör än nätleverantören? Vår räkning låg på 11000 ett bra hopp upp för 2500 i november o drygt 4000 för dec ett år sedan.
Det beror ju helt på vad man har för avtal med den andra leverantören. Det blir inte dyrare med automatik och har ni rörligt elpris så landar det nog på ungefär samma oavsett. Kan skilja mellan månadsavgifter, påslag för fossilfri el och liknande, men spotpriset är ju som spotpriset är.
 
Jag var inte på något sätt ute efter att starta en diskussion om var det var bäst eller värst att bo eller i vilken form. Det du skriver om vad som är grejen med att bor här eller där är ju din åsikt, och lika mycket som den är rätt för dig så är det ju helt annorlunda för någon annan.

Utan det jag skrev handlade enbart frågande till att måttstocken vid elpriserna skulle vara att då kan inte "vanliga arbetare som vill bo i hus med trädgård" längre bo i norr.

Måttstocken bör vara att SE1 blir undantaget från EUs marknadspriser, om EU vill att det här området ska utvecklas utan att vi behöver flyga in arbetare. Och det blir ju lite baklänges i en grön omställning 😛.

Det jag försöker säga är att nu när vi mer och mer behandlar EU som en federation, så gäller det att vi tänker till. Ska EU dra nytta av resurserna här uppe och vi ska vara EUs koloni istället för Sveriges, så får EU ta hand om oss.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp