Elräkningen för december?

Det knepiga med att sänka elskatten för konsumenterna är att det kommer att bli svårt att höja den igen när den nuvarande elkrisen är över. Det är därför jag förespråkar det system som redan införts i andra länder, att det tas ut en tillfällig skatt på de miljard vinster som elbolagen tjänar in just nu. Och att de skattepengarna går till ett tillfälligt elstöd.
 
2162 kr för elförbrukningen (månadsmedel)
724 kr för elnätet
Bor i SE3 och förbrukade 550 kWh.

Har en pelletspanna för värme och varmvatten.
 
Det skulle bryta mot EU:s (grundläggande) krav på en öppen och jämställd arbetsmarknad och produktion som ska vara lönsam utan stöd. Den enda sektorn där det pumpats in EU pengar för att bibehålla en olönsam verksam och där även Sverige tagit del är jordbrukssektorn. Delvis beroende på att i ffa Frankrike men även Tyskland och andra länder, har jordbrukare ett historiskt starkt stöd.

Det är inte produktionen som behöver stöd, det är bostadsbyggandet och skolorna.
 
Det knepiga med att sänka elskatten för konsumenterna är att det kommer att bli svårt att höja den igen när den nuvarande elkrisen är över. Det är därför jag förespråkar det system som redan införts i andra länder, att det tas ut en tillfällig skatt på de miljard vinster som elbolagen tjänar in just nu. Och att de skattepengarna går till ett tillfälligt elstöd.

Ursäkta min dumhet men hur kan elbolagen göra miljardvinster på detta?
 
Ursäkta min dumhet men hur kan elbolagen göra miljardvinster på detta?
Elproducenterna, inte elleverantörerna.
De som har relativt låga produktionskostnader för sin el, samtidigt som försäljningspriset på elbörsen är högt gör stora vinster. Vatten- och vindkraften kostar i princip samma att producera som innan, men betalas lika högt som den dyraste gas- och kol-kraften när den säljs.

Edit: Elproducenterna, inte elhandlarna - skulle det nog stått för att vara tydlig.
 
Senast ändrad:
Det som gör mig allra mest förbannad är att vi fortsätter exportera sinnessjuka mängder el, trots att företagare och hushåll går på knäna. Det är en sak att man gjort misstag tidigare när det gäller nedläggning av kraftverk, turbiner osv, det är svårt att göra ogjort precis i detta ögonblicket, men att man aktivt fortsätter i detta nu att ösa ut el ur landet på bekostnad av medborgarnas liv och hälsa är för mig fullständigt vansinne. Hur i hela helvete kan man sitta och säga att medborgarna ska spara och snåla med elen, stänga av värmen och duscha kallt när miljonerna väller in och elen väller ut?
 
Det som gör mig allra mest förbannad är att vi fortsätter exportera sinnessjuka mängder el, trots att företagare och hushåll går på knäna. Det är en sak att man gjort misstag tidigare när det gäller nedläggning av kraftverk, turbiner osv, det är svårt att göra ogjort precis i detta ögonblicket, men att man aktivt fortsätter i detta nu att ösa ut el ur landet på bekostnad av medborgarnas liv och hälsa är för mig fullständigt vansinne. Hur i hela helvete kan man sitta och säga att medborgarna ska spara och snåla med elen, stänga av värmen och duscha kallt när miljonerna väller in och elen väller ut?

För att EU-lagstiftning är lag även i Sverige? Och för att elen är en europeisk marknad, inte en svensk. Sen kan man ju tycka att det är jättedåligt att det är så. Men det är ju ingen som "aktivt fortsätter".
 
Ökade kostnader/bidrag för infrastruktur direkt kopplade till verksamhet ger fortfarande en orättvis fördel för norra Sverige jämfört med resten av EU.

Ja, men om dom ska annektera våra marker, riva sönder våra skogar, omöjliggöra för renskötsel och jakt, förgifta våra vattendrag, öka trafiken, med mera, så får dom gott ta och betala för det.

Vi blir behandlade som en koloni. Råvarorna försvinner men vi får inte något tillbaka.
 
Det som gör mig allra mest förbannad är att vi fortsätter exportera sinnessjuka mängder el, trots att företagare och hushåll går på knäna. Det är en sak att man gjort misstag tidigare när det gäller nedläggning av kraftverk, turbiner osv, det är svårt att göra ogjort precis i detta ögonblicket, men att man aktivt fortsätter i detta nu att ösa ut el ur landet på bekostnad av medborgarnas liv och hälsa är för mig fullständigt vansinne. Hur i hela helvete kan man sitta och säga att medborgarna ska spara och snåla med elen, stänga av värmen och duscha kallt när miljonerna väller in och elen väller ut?

Alla elproducenter inom EU säljer så dyrt de kan och just nu är efterfrågan extrem och därav priserna. En lösning är att istället för en fri elmarknad lägger man den inom EU:s styrning och att de bestämmer att elpriset inom EU är samma över hela Europa. Det är helt galet att netto importländer har lägre elpriser än producenter som Sverige.
 
Ja, men om dom ska annektera våra marker, riva sönder våra skogar, omöjliggöra för renskötsel och jakt, förgifta våra vattendrag, öka trafiken, med mera, så får dom gott ta och betala för det.

Vi blir behandlade som en koloni. Råvarorna försvinner men vi får inte något tillbaka.

Mycket av det du nämner är konsekvenserna av svenska politiska beslut och svensk lagstiftning. Eventuellt stöd måste därför komma från svenska staten. Inte EU. EU ser endast till att producenter inte har orättvisa fördelar jämfört med samma produktion i andra EU länder. Däremot så är lagstiftningen delvis drivet av EU regleringar.
 
Det som gör mig allra mest förbannad är att vi fortsätter exportera sinnessjuka mängder el, trots att företagare och hushåll går på knäna. Det är en sak att man gjort misstag tidigare när det gäller nedläggning av kraftverk, turbiner osv, det är svårt att göra ogjort precis i detta ögonblicket, men att man aktivt fortsätter i detta nu att ösa ut el ur landet på bekostnad av medborgarnas liv och hälsa är för mig fullständigt vansinne. Hur i hela helvete kan man sitta och säga att medborgarna ska spara och snåla med elen, stänga av värmen och duscha kallt när miljonerna väller in och elen väller ut?

För mig är det inte alls glasklart att medmänniskor i andra europeiska länder skulle fara mindre illa av att vi inte exporterade vårt överskott dit. Det finns gott om utsatta människor i Europa som har betydligt mindre råd att handla el till nödvändig konsumtion, än de svenskar som nu får elstöd och har en relativt stark ekonomi i genomsnitt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp