Elpriserna

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja hade alla människor tagit hand om sig själva hade vi ju sluppit alla skatter och det hade blivit bra mycket billigare att bo och leva. Vi betalar skatt till förbannelse. Där är problemet.

Jag anser att folk bör kunna ta hand om sig själva i större omfattning.

Jag fattar inte. Ska vi börja hemskola? Stänga ner sjukhus?

Att sluta exportera är inte lösningen.
Om gränsen stängs för el så blir det svårt att balansera elnätet vilket kan resultera i att delar måste kopplas bort.

Ingen el är värre än dyr el.
Vi kanske skulle kunna börja med att vara lite mera sparsamma med el allmänt i samhället? Visserligen får ett högt elpris den effekten men det slår väldigt orättvist fördelningspolitiskt och gynnar mest bara de som producerar el.

Vi kanske skulle kunna börja med att vara lite mera sparsamma med el allmänt i samhället? Visserligen får ett högt elpris den effekten men det slår väldigt orättvist fördelningspolitiskt och gynnar mest bara de som producerar el.
Ja.
Jag är inte riktigt säker på att det så kallade fossilfria stålet kommer vara så fossilfritt, om all den fossilfria energi som den tillverkningen kommer konsumera kommer tvinga oss andra att använda kol- och oljeeldade kraftverk för att få ljus och värme under vintern.

Ja.
Jag är inte riktigt säker på att det så kallade fossilfria stålet kommer vara så fossilfritt, om all den fossilfria energi som den tillverkningen kommer konsumera kommer tvinga oss andra att använda kol- och oljeeldade kraftverk för att få ljus och värme under vintern.
Å andra sidan är väl vätgas en stor del av ekvationen där, vilket är en möjlighet för att jämna ut de fossilfria energikällorna i stort.

Jag vet en del som inte ens har marginal att vara sjuka, och en saftig elräkning uppe på en maginfluensa eller corona... Inte så kul.

Jag håller med om att det är oroväckande, men tycker att lösningen måste vara något annat än att det ska vara helt okännbart att vara borta från jobbet, att maxpris på el ska införas och att staten ska garantera fortsatt låga räntekostnader för bostadslån. På något sätt måste vi bli bättre på att få folk att ha bättre marginaler så att inte så många försätter sig i den sitsen. Annars får vi väl avskaffa möjligheten för individen att själv bestämma över bostad och ekonomi men ett sådant samhälle vill inte jag ha.

(Och menar inte att du föreslagit det, spann vidare på ditt inlägg bara)

Ja det är ju mitt förslag i de flesta lägen.
Isolera husen bättre och inte använda el för uppvärmning.
El är ju egentligen för värdefull för att användas till något som går att odla hemma, t.ex. ved.
Att låta bli att köra hysteriskt med Julbelysning och elda i en pelletskamin hjälper ju också.

Jag håller med om att det är oroväckande, men tycker att lösningen måste vara något annat än att det ska vara helt okännbart att vara borta från jobbet, att maxpris på el ska införas och att staten ska garantera fortsatt låga räntekostnader för bostadslån. På något sätt måste vi bli bättre på att få folk att ha bättre marginaler så att inte så många försätter sig i den sitsen. Annars får vi väl avskaffa möjligheten för individen att själv bestämma över bostad och ekonomi men ett sådant samhälle vill inte jag ha.

(Och menar inte att du föreslagit det, spann vidare på ditt inlägg bara)
Med ett maxpris på elen så är du även ok med att det kommer bli väldigt mycket bortkopplingar med, eftersom inget elbolag kommer att vilja sälja till dig om de kan få bättre betalt någon annanstans? Varesig vi vill det eller inte så sitter vi ihop med resten av Europa och elen går dit marknaden vill.

Jag försörjer mig själv OCH mina elräkningar.
Det är olika att försörja sig själv och att själv ta hand om sina problem.
Du visar tydligt på att du förväntar dig att "någon annan" skall lösa dina behov av energiförsörjning.
Om alla skall ta hand om sig själva så gäller det ju även dig.
Du får väl elda med egen ved och producera din egen el.
Jag vet en man som kör sin bil på gengas för att komma undan det dyra bensinpriset.
Det går om man verkligen vill.

Med ett maxpris på elen så är du även ok med att det kommer bli väldigt mycket bortkopplingar med, eftersom inget elbolag kommer att vilja sälja till dig om de kan få bättre betalt någon annanstans? Varesig vi vill det eller inte så sitter vi ihop med resten av Europa och elen går dit marknaden vill.

Exakt, det ger andra konsekvenser som utebliven tillgång istället. (I mitt scenario att staten ska gå in så att medborgarna inte behöver drabbas av minskad inkomst eller ökade utgifter ingår dock förstås att staten också tillgodoser medborgarnas behov, men betalar om medborgarna tycker att det blir för dyrt)

Exakt, det ger andra konsekvenser som utebliven tillgång istället. (I mitt scenario att staten ska gå in så att medborgarna inte behöver drabbas av minskad inkomst eller ökade utgifter ingår dock förstås att staten också tillgodoser medborgarnas behov, men betalar om medborgarna tycker att det blir för dyrt)
Jag vill inte leva i ett samhälle där staten bestämmer vad som ska produceras, var och när och vem som ska få ta del av det. Det har vi ju andra stater som redan misslyckats med som varnande exempel.

Jag vill inte leva i ett samhälle där staten bestämmer vad som ska produceras, var och när och vem som ska få ta del av det. Det har vi ju andra stater som redan misslyckats med som varnande exempel.

Precis, en förväntan om att medborgarna inte ska behöva drabbas negativt av det som händer i livet förutsätter en väldigt mycket större statlig styrning av våra liv. Och det leder till andra begränsningar som jag inte vill se.

Det var ändå inte ett "ja" utan det var nedrustning i den takt som var möjlig med de reaktorerna som var i drift då, ingen ny kärnkraft skulle få byggas. Jag har för mig att det alternativet fick minst röster men det var en väldigt jämn omröstning med (för tiden) rätt taskigt valdeltagande.

Ja du har säkert rätt, jag minns inte ens var alternativen var?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 642
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
31 353
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
15 101
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka