Elitloppet 2009!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Kentucky
  • Startdatum Startdatum
Sv: Elitloppet 2009!

Jag vill se Gamle John D komma tillbaka och visa os vilken otroligt skicklig kusk han är. Där måste iv vara överens om att grodätarna ligger väldigt mycket i lä. JMB är ju ett skämt i sulkyn jämfört med de bästa Amerikanska och fram för allt svenska kuskarna. TOM ludde kunde ju lura skjortan av honom;).

I Sverige, på svenska banor med huvudsakligen svenska kuskar blir det ibland fel för fransmännen, för loppen körs så annorlunda mot vad de är vana vid. Det behöver ju inte betyda att de är dåliga. Är alla svenska kuskar helt odugliga bara för de misslyckats i några lopp i Frankrike? Nej, naturligtvis inte. De behöver vara med och lära sig, sedan går det bättre. Jag tycker BG är en riktigt duktig kusk, men skulle jag bedömma honom på hans styrningar på Pd'A-dan i år är han ett skämt i sulkyn...

Det Ludde gjorde i ÅSP var skoj, jag tror faktiskt att Ludde själv tyckte det var helstort att lyckas lura just Bazire som är en riktig toppkusk.

I Sverige är vi väldigt självgoda, vi är bäst, vi är bäst. Men det är inte vi som har 5000 Euro i förstapris i lopp på gräsbanor som tävlar en gång om året... (Jämför propagandatrav) Något måste fransmännen gjort rätt. Det är lätt att bli ödmjuk när man varit där en del. Deras förutsättning för att bedriva sport är helt överlägsen vår.

Visst men var e dagens Mack lobell?
Jo dagens mack lobell slutar och syndikeras (stavning) vid slutet av 3år säsongen.

Håller med om att det är tråkigt att de slutar så tidigt, hade varit kul ifall antingen Donato Hanover eller Deweycheatumnhowe hade testat som fyraåringar i Elitloppet också, men så blev det ju tyvärr inte. ;/

Man tycker ju att amerikanerna skulle kunna göra som fransmännen, dvs kombinera avel med tävling.

I Sverige, på svenska banor med huvudsakligen svenska kuskar blir det ibland fel för fransmännen, för loppen körs så annorlunda mot vad de är vana vid. Det behöver ju inte betyda att de är dåliga. Är alla svenska kuskar helt odugliga bara för de misslyckats i några lopp i Frankrike? Nej, naturligtvis inte. De behöver vara med och lära sig, sedan går det bättre. Jag tycker BG är en riktigt duktig kusk, men skulle jag bedömma honom på hans styrningar på Pd'A-dan i år är han ett skämt i sulkyn...

Det Ludde gjorde i ÅSP var skoj, jag tror faktiskt att Ludde själv tyckte det var helstort att lyckas lura just Bazire som är en riktig toppkusk.

Jag måste nog säga att jag tycker att hans styrningar i de loppen jag sett här är raka motsatsen till de jag sett honom i Frankrike. Han kör med huvet under armen för det mesta här och vinner bara för att hästen är så mycket bättre än de övriga. Jag tycker inte att han är någon topp kusk i Sverige liksom är BG inte någon vidare topp kusk i Frankrike men vi har ju flera andra som kör mycket och kör bra i Frankrike som däremot inte kör lika bra här hemma. Dessutom så körde JMB som han brukar i ÅSP med en enorm övertro på sin häst och det utnyttjade Ludde till max. Så kör han oftast inte hemma där köra han som han ska göra så skulle han köra här med hade han varit riktigt bra här med. Men BGs sätt att köra skulle inte passa alls i Frankrike han skulle nog inte vinna ett enda lopp så utan bli sönder pressad varenda gång han sänkte farten i spets.

I Sverige är vi väldigt självgoda, vi är bäst, vi är bäst. Men det är inte vi som har 5000 Euro i förstapris i lopp på gräsbanor som tävlar en gång om året... (Jämför propagandatrav) Något måste fransmännen gjort rätt. Det är lätt att bli ödmjuk när man varit där en del. Deras förutsättning för att bedriva sport är helt överlägsen vår.

Kanske för att vi betalar galoppen och ridsporten här?
Där är ju galoppen större än travet. Om vi skulle fått alla de pengar som spelet ger och inte betalat galoppen och ridsporten hade vi varit en mycket större och bättre travnation. Vi är helt enkelt tillbaka hållna a våran ledning. ;) men de har vi ju pratat om förut :angel:

är det nån som har hört om buck i st pat har börjat tävla i år

Men det kan också riskera framtida avelsvärde att fortsätta tävla med hästarna när de är äldre än 3-4 år. Exempel på det är Scarlet Knight (Hambovinnare) och Running Sea. De harvade runt bra länge innan de la av och förlorade en hel del i avelsvärde pga det.

Men det kan också riskera framtida avelsvärde att fortsätta tävla med hästarna när de är äldre än 3-4 år. Exempel på det är Scarlet Knight (Hambovinnare) och Running Sea. De harvade runt bra länge innan de la av och förlorade en hel del i avelsvärde pga det.

Precis därför är ju Amerikaner lite smartare att inte riskera hästens avels värde med att tävla vidare. Om hästen skulle börja förlora är den ju inte värd mycket i aveln även om det är roligt att se stjärnorna tävla på några år till.

V65 där de brukar säga att travet bara är en liten del av hästsporten i Frankrike. Om det stämmer eller inte vet inte jag men det är sagt så i många år ända sedan jag började så jag tror att det är så. De brukar jämföra med att Svenska galoppen är som franska travet alltså en liten del av hästkapplöpningen.

Jag gissar att trav och galopp är ungefär lika stora i Frankrike.

Nu ser det inte ut som att världens bäste travare kommer till Elitloppet i vilket fall som helst (syftar på Meaulnes du Corta givetvis), gaffelbandsskada ska det tydligen vara.
Jävligt trist när sånt här händer, nu blir det urvattnat.

kl

Hur lång tid innan entréerna öppnar bör man vara på plats om man vill vara säker på att få stå längst fram vid mållinjen?
Jag vill åka dit och fota och det vore ju sådär kul att hamna mitt i klungan.

kl

Hur lång tid innan entréerna öppnar bör man vara på plats om man vill vara säker på att få stå längst fram vid mållinjen?
Jag vill åka dit och fota och det vore ju sådär kul att hamna mitt i klungan.

Det beror på hur fort du springer....:angel:
Men några timmar innan de öppnar är nog säkrast, då platserna på e-läktaren och de längst staketet går åt först.

Haha måste man springa också? Fan, jag som våndas varje gång jag måste löpa vid konsertinsläpp. :p
Men tack, då vet jag, blir att åka dit någon gång på natten då.

Vi var på plats vid fem förra året och vill du ha plats vid mållinjen bör du nog vara där såpass tidigt. Vi var nästan längst framme i kön (hade bara hockeyligan framför oss typ). E-läktaren är självklart populär men där brukar man ändå få plats efter ett par timmar. Sen går platserna å¨t som smör där man kan sätta sina egna bord och stolar nere precis vid banan.
Och ja man springer :angel: Jag trodde jag skulle kräkas förra året, fortfarande full efter festen på munchenbryggeriet och jag fick äran att ta platser på läktaren... Tur att vi i alla fall var två som sprang för jag stannade halvvägs och trodde jag skulle hosta blod. Att alkohol har sån påverkan på kroppen? :angel:

*asg*
Det fanns ingen som fotade?
Jag skulle kunna ha gjort precis en sådan sak, och det räcker numera med 2 glas vin eller 3 öl för att känna så!
mvh
hoppsan, som går och lägger sig med ett leende på läpparna! =)

Nej tack och lov inga kort :D De som sprang hade knappast tid, och de andra var ju fullastade med våra väskor och jackor och stod fortfarande kvar utanför och blev visiterade :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka