Det är synd att Du saknar erfarenhet av dressyr med elhalsband. Hade Du kunskap om hur det går till, hur enkelt och smärtfritt det är för hunden om en utbildad dressör anlitas så skulle Du utan vidare ändra ståndpunkt.
Jag har Vorsteh. En sådan hund springer under en jaktdag på fjället 15-20 mil. Ja jag skrev rätt MIL. Den är då ofta långt utanför ditt koppels räckvidd. Skulle den träffa på en ren, och börja jaga den, och en lapp ser detta blir den skjuten. Så enkelt är det. Skulle den hinna ifatt en ren och riva ner den så hjälper inga elhalsband eller fyrop i världen. Den hunden kommer i fortsättningen alltid att gå på ren och riva ihjäl den. Den blir omöjlig att bota.
För att undvika detta problem så har jag varit hos en av jägareförbundet utbildade dressörer med några hundar.
De sätter på elhalsbandet, där strömmen går mellan de två stiften, alltså i princip i huden ca två cm. Ingen ström gå genom hunden eller genom hundens hals utan endast mellan polerna.
När en hund går mot ett elstängsel så går en mycket kraftigare ström genom hunden ut genom tassarna till jordplanet. Detta är alltså tillåtet
Efter att halsbandet är påsatt går man till en inhägnad med renar. En av mina hundar for fram mot en ren, fick en stöt, ryckte till, vände och gick på renen en gång till och fick ånyo en stöt, den skrek då till, kom och gömde sig bakom mig och ville absolut inte träffa någon ren mer.
Hunden var därefter helt renren utan att jag behövde vråla koppla eller slå hunden. Tänk så smärtfritt för hunden.
På samma sätt har alla övriga hundar reagerat vid renrenhetsdressyr.
De som kommer från de södra delarna av vårt land har ju inte tillgång till renar att dressera på. Hur ska de förfara när de kommer upp till fjällen för att jaga?
Kravet för att få jaga i fjällen är att ovanför en viss gräns får endast renrena hundar användas.
De som hade utbildning och möjlighet att utfärda detta intyg får ju inte längre göra detta p.g.a jordbruksverkets bestämmelser.
Det kommer att betyda ett omfattande djurplågeri, med både stressade rivna renar och stressade plågade hundar det är jag övertygad om.
Elhalsband är bra, men de skall användas av speciellt utbildade människor.