B
**BORTTAGEN**
Har ett annat exempel, från en kompis som har en vorsteh med enorm jaktlust. Hon, hunden, gick helt ur handen när den fick nys på fågel, sprang efter som en tok oavsett vad föraren hojtade om. Ägaren provade allt, lade ut tusentals kronor på privatträning hos en av sveriges ledande fågelhundstränare. Men hunden förblev mer eller mindre okontrollerbar i en skarp jaktsituation.
Med sorgsen min konstaterade ägaren att han nog skulle bli tvungen att sälja hunden till någon som inte var intresserad av att jaga med den, i och med att jakten inte fungerade. I övrigt var hunden en av de mest väldresserade och trevliga hundar jag träffat, så det vore säkert inga problem att sälja den som familjehund. Men då skulle denna hund som älskade jakt över allt annat, aldrig mer få jaga utan "bara" vara familjehund.
Det andra alternativet var att sätta inte några pass med eldressyr.
Ägaren valde det senare alternativet, vilket fungerade. Idag är hunden en fungerande jakthund och hund och husse har haft många fina jaktdagar tillsammans. Personligen är jag övertygad om att den hunden har det bättre idag, den får fortsätta jaga som är dennes största intresse, än vad den skulle ha haft om den sålts som familjehund.
Vill bara nyansera diskussionen något. Precis som det finns exempel på felaktigt använd eldressyr så finns det exempel på rätt använd sådan. Om den används felaktigt kan jag mycket väl hålla med om att den kan vara djurplågeri. Men om den används på rätt sätt av kunnigt folk så ser inte jag (bokstavligt talat, har själv varit med och tittat på) att hunden lider mer av elimpulsen än av skällsord, lyft i nackskinnet (som dess egen mamma de facto gör), ett nyp i örat, osv.